Ik heb sinds kort in MySQL aangezet dat hij alle meldingen toont, om zo tot op het bot te debuggen en alles te optimaliseren.
Nu geeft 1 van mijn scripts (een fotoboek) de volgende melding;
Op regel 242 staat de volgende query;
De tabel 'groepen' ziet er als volgt uit:
Met een PRIMARY KEY op 'groep_ID' en een UNIQUE-index op 'groep_order'.
Een EXPLAIN geeft dit terug;
Als ik een ANALYZE op de tabel loslaat krijg ik een "Table is already up to date".
Dus de vraag... waar zeikt MySQL over?!
Alles wat ik over deze melding kan vinden gaat over tabellen zonder indexen, of inet-slimmer joins. Maar er is totaal niets boeiends aan deze tabel. Wat is het probleem? Hij bevat op het moment ook nog maar 2 records.
We hebben het hier over MySQL 4.0.21-nt op WinXP Pro SP2, werkend met PHP Version 5.0.1 en Apache 2.0
Nu geeft 1 van mijn scripts (een fotoboek) de volgende melding;
Deze melding betekend over het algemeen dat de indexes niet helemaal lekker zitten, en je query dus niet optimaal is. Maar..Warning: mysql_query() [http://www.mysql.com/doc]: Your query requires a full tablescan (table groepen, 2 rows affected). Use EXPLAIN to optimize your query. in \fotoboek\index.php on line 242
Op regel 242 staat de volgende query;
code:
1
| SELECT `groep_ID`, `groep_naam` FROM `groepen` ORDER BY `groep_order` |
De tabel 'groepen' ziet er als volgt uit:
| Veld | Type |
| groep_ID | int(10) |
| groep_naam | varchar(50) |
| groep_order | tinyint(3) |
Met een PRIMARY KEY op 'groep_ID' en een UNIQUE-index op 'groep_order'.
Een EXPLAIN geeft dit terug;
| table | type | possible_keys | key | key_len | ref | rows | Extra |
| groepen | ALL | NULL | NULL | NULL | NULL | 2 | Using filesort |
Als ik een ANALYZE op de tabel loslaat krijg ik een "Table is already up to date".
Dus de vraag... waar zeikt MySQL over?!
Alles wat ik over deze melding kan vinden gaat over tabellen zonder indexen, of inet-slimmer joins. Maar er is totaal niets boeiends aan deze tabel. Wat is het probleem? Hij bevat op het moment ook nog maar 2 records.
We hebben het hier over MySQL 4.0.21-nt op WinXP Pro SP2, werkend met PHP Version 5.0.1 en Apache 2.0
[ Voor 20% gewijzigd door frickY op 14-10-2004 22:48 ]