HD 5400 rpm voor notebook

Pagina: 1
Acties:

• mossy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-10-2023
Ik ga me een notebook aanschaffen, zoveel is zeker.
Maar ik zit nog met volgende zaak:
Op de sites van de verschillende merken wordt niet altijd het toerental van de HD vermeld. Na enkele reviews in tijdschriften gelezen te hebben, vraag ik me af welk merk er een HD van 5400 rpm in zijn toestel steken heeft. De meeste hebben, naar ik meen, een HD van 4200 rpm.
Hier dus mijn vraag aan de mensen met ervaring:
- Is het beter een HD met 5400 aan te schaffen?
- Weet er iemand me te vertellen welke merken? Mijn voorkeur gaat uit naar Acer met een 15.4" TFT, 60 GB HD.

Bedankt voor jullie hulp.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoek even de specs op bij de fabrikant, daar zal het precies instaan.
een een 5400rpm schijfje is uiteraard wat sneller dan een 4200rpm (lijkt me logisch).

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:09

Sjaak_Afhaak

Bleh!

je kunt je beter afvragen wat je er zelf mee gaat doen. Is het vooral internetten / office, dan heb je aan 4200 rpm meer dan voldoende. Je moet er rekening mee houden dat over het algemeen zo is dat hoe meer toeren, hoe groter het stroomverbruik is. Meer toeren is bijvoorbeeld handig met spelletjes en dergelijke.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 14-10-2004 19:40 ]

Hier staat tekst

• mossy
Terw_Dan schreef op 14 oktober 2004 @ 19:39:
Zoek even de specs op bij de fabrikant, daar zal het precies instaan.
een een 5400rpm schijfje is uiteraard wat sneller dan een 4200rpm (lijkt me logisch).
Dat is het 'em net. Dit is niet overal terug te vinden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mossy schreef op 14 oktober 2004 @ 19:42:
[...]

Dat is het 'em net. Dit is niet overal terug te vinden.
De fabrikant zal het toch echt wel op hun site hebben staan. (fabrikant, dus niet winkel he).

• mossy
De fabrikant zal het toch echt wel op hun site hebben staan. (fabrikant, dus niet winkel he).[/quote]

Toch niet.

Heeft er iemand voorbeelden?

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01 20:08

nnk

Spreek uit: en en kaa

Er zijn ook laptops met een 7200rpm schijf, zelfs met 8Mb cache.
Ik heb er zo een, de IBM Thinkpad T42.

Verwijderd

er is geen beginnen aan om een lijst te geven met laptops met 5400rpm schijven aangezien de meeste OF standaard met zo'n ding geleverd worden OF er is een mogelijkheid tot uitbreiding.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:36
Voor meer info:
http://www4.tomshardware.com/mobile/20031031/index.html
Kort samengevat: als je het extra geld er voor over hebt, kun je beter de 7200 RPM schijf kopen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 09:27
Hier in dit subforum werd pas gemeld dat een 7200 60GB even snel is als een 5400 80GB hardeschijf omdat deze compacter zijn. Dus het is allemaal toch wel een beetje vaag.

• HunterPro
  • Niet online
ik heb een 5400 rpm disk in mn laptop (60 gb) in plaats van de 'standaard' 40 gb 4200 rpm. Ik merk dat mijn laptop sneller is in file handling, maar ook iets luidruchtiger. Een voetballer zei het al: al ze voordeel heb ze nadeel ;)

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb zelf sinds gister een Samsung Spinpoint 40gb 2,5" 5400rpm en het lijkt net alsof ik mn laptop heb overgeclockt, alles loopt soepeler :)
Qua herrie merk ik niet echt veel verschil met de vorige 20gb 4200rpm IBM/Hitatchi, hij is behoorlijk stil.
Je hebt tegenwoordig al wat meer keuze dan "alleen maar" IBM / Fujitsi. Samsung en sinds kort ook Western Digital maken ook prima 2,5" schijven, kijk eens wat rond met google en bekijk wat benchmarks waarbij je vooral let op jouw voorkeur (snelheid of stilte)
7200rpm is natuurlijk het snelste, maar die zijn echt zeer noisy en bovendien vreten die echt accu.

[ Voor 12% gewijzigd door 2Dutch op 15-10-2004 20:10 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• mossy
't Ambetante is: ik ben een trage beslisser.
En ik geraak niet aan verdere info over Acer-notebooks welke al of niet een 5400 rpm HD hebben. Ook op de site van Toshiba wordt dit niet altijd vermeld.

Ik zoek verder.

Alvast bedankt.

Verwijderd

mossy schreef op 15 oktober 2004 @ 20:13:
't Ambetante is: ik ben een trage beslisser.
En ik geraak niet aan verdere info over Acer-notebooks welke al of niet een 5400 rpm HD hebben. Ook op de site van Toshiba wordt dit niet altijd vermeld.

Ik zoek verder.

Alvast bedankt.
Je kan beter op de sites van winkels kijken, zoals bijvoorbeeld www.de-laptopper.nl . Winkels willen nog wel eens afwijkende configuraties leveren (zoals ik al zei, mogelijkheid tot uitbreiding).

Verwijderd

mossy schreef op 14 oktober 2004 @ 19:36:
- Weet er iemand me te vertellen welke merken? Mijn voorkeur gaat uit naar Acer met een 15.4" TFT, 60 GB HD.
Deze Acer:

Acer Aspire 1363WLMi Notebook - AMD Mobile Sempron 3000+ 1.8GHz - 15.4" WXGA - 512MB DDR SDRAM - 60GB - DVD-Writer - 56Kbps - Fast Ethernet , Wi-Fi - Windows XP Home

heeft een:

60GB Ultra ATA/100 4200 rpm

evenals de 6 andere Acer-notebooks met 60 GB HDD waarvan ik de eigenschappen bij mijn leverancier heb gecheckt.

Verwijderd

4200 werkt prima hoor. En ik ben ook een gamer. Je kan het beste meer geheugen erin doen. Daarin merk je het meeste verschil in snelheid.

• mossy
Mooi,
Ik denk dat ik er ben.
Het wordt - aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid - de 4001WLMi.
Of 't is dat Acer tegen dan alweer een opvolger heeft voor deze.

Bedankt voor jullie info.
Pagina: 1