[Photoshop] Hoe raster te maken voor offset printing

Pagina: 1
Acties:
  • 373 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125349

Topicstarter
Hey mensen, ik ben momenteel bezig met een spaarkaartje te laten drukken voor een winkeltje. Deze klant heeft zelf een drukker uitgezocht. Maar bij de drukkerij moeten ze het bestand in raster formaat hebben.

Hoe kan ik in photoshop een gerastert bestand maken? De drukker moet dit namelijk met zijn thuis printer.... |:( afdrukken en daarna op de drukkerij in laten lezen door een of andere camera om er een film van te maken...

Ik sta op het punt om de boel maar mooi door een ander te laten drukken maar wil nog een laatste poging doen het voor elkaar te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 21:00

TeeDee

CQB 241

kleur gescheiden uitdraaien (de drukker dan, maar dat zal ie wel weten)

Jij hoeft er afaik alleen maar een tiff of iets dergelijks van te maken.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 21:37
opslaan als bitmap is ook rasteren bij mijn weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Met Mayco, drukker bedoeld gewoon een bitmap afbeelding.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een model met een grafische camera op film zetten is inderdaad niet meer zo gebruikelijk. Bitmap is OK, maar een grijswaarden bitmap krijgt bij printen het raster van de printer mee. Bij Postscript printers kun je wel zelf een raster instellen bij de printopties van Illustrator of Photoshop.

Voor als je 't zonder printerinstellingen toch goed wilt rasteren:

- Maak van je hele pagina 1 Photoshop grijswaardenbestand op de resolutie van de printer, zeg 1200 dpi.
- Maak de afbeelding lichter (middentonen zeker 20% eraf, bv. d.m.v. curves), dit om problemen bij de drukker te voorkomen.
- Kies Filter->Pixelate->Color Halftone.
- Aantal pixels (bovenste invulvakje) moet samenhangen met wat de drukker voor raster wil. Bijvoorbeeld: hij wil 48 l/cm -> voor inches is x 2,54 dus ong. 120 l/inch -> dus als printer 1200 dpi is wordt je rasterpunt max. 10 pixels groot.
- Als het beeld gerasterd is kun je 't natuurlijk meteen 1-bits maken (zwart/wit).
- Dit beeld op precies 100% grootte printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125349

Topicstarter
Kijk hier heb ik wat aan...bedankt ik denk dat ik hier wel een heel eind mee ga komen!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Anoniem: 125349 schreef op 15 oktober 2004 @ 00:15:
[...]
Kijk hier heb ik wat aan...bedankt ik denk dat ik hier wel een heel eind mee ga komen!!!!
Ik was gewoon met je bestand naar een lithograaf gegaan om het voor een paar euro via een rip ff op een film te laten zetten. Of een andere drukker zoeken. Weet je zeker dat ie gaat drukken en niet stencillen ;)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 21:00

TeeDee

CQB 241

benoni schreef op 14 oktober 2004 @ 19:14:
Een model met een grafische camera op film zetten is inderdaad niet meer zo gebruikelijk. Bitmap is OK, maar een grijswaarden bitmap krijgt bij printen het raster van de printer mee. Bij Postscript printers kun je wel zelf een raster instellen bij de printopties van Illustrator of Photoshop.

Voor als je 't zonder printerinstellingen toch goed wilt rasteren:

- Maak van je hele pagina 1 Photoshop grijswaardenbestand op de resolutie van de printer, zeg 1200 dpi.
- Maak de afbeelding lichter (middentonen zeker 20% eraf, bv. d.m.v. curves), dit om problemen bij de drukker te voorkomen.
- Kies Filter->Pixelate->Color Halftone.
- Aantal pixels (bovenste invulvakje) moet samenhangen met wat de drukker voor raster wil. Bijvoorbeeld: hij wil 48 l/cm -> voor inches is x 2,54 dus ong. 120 l/inch -> dus als printer 1200 dpi is wordt je rasterpunt max. 10 pixels groot.
- Als het beeld gerasterd is kun je 't natuurlijk meteen 1-bits maken (zwart/wit).
- Dit beeld op precies 100% grootte printen.
Sorry dat ik het nog even kick, maar is dit niet een absurde werkwijze?

Ik denk dat de drukker gewoon een laserprinter heeft. Als deze de tiff die TS aanlevert kleurgescheiden uitdraait dan ben je er toch ook?

je verhaaltje over l/cm e.d. is wel relevant voor een optimaal resultaat

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128080

Ik zou graag de dpiwaardes willen hebben voor de volgende rasters:

60

65

thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9542

vuistregel: optimale dpi = raster x 2,54 x 2 of ruwweg raster x 5

dat maakt dus 300 en 315 325 :X dpi

die 2,54 is vanwege de inches omrekenen, die 2 is vanwege het nyquist theorema (als je dat iets zegt :D)

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 9542 op 05-11-2004 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128080

Anoniem: 9542 schreef op 05 november 2004 @ 10:10:
vuistregel: optimale dpi = raster x 2,54 x 2 of ruwweg raster x 5

dat maakt dus 300 en 315 dpi

die 2,54 is vanwege de inches omrekenen, die 2 is vanwege het nyquist theorema (als je dat iets zegt :D)
Zegt me idd weinig...ff opzoeken anders..

Maar bedankt voor de informatie :)
Pagina: 1