Versterker driekwart open -> wanneer gaatie clippen?

Pagina: 1
Acties:
  • 365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Marantz PM-35 gehaald, prima geluid alleen ben ik bang dat er te weinig vermogen in zit. Als ik hem op driekwart (of nog hoger) zet, klinkt het pas echt lekker hard.
Maar nu ben ik bang voor clipping. Het geluid vervormt niet. Hoe weet ik wanneer hij gaat clippen? Zijn daar misschien eenvoudige schakelingen voor te verzinnen, met behulp van LEDjes ofzo? Of zal het helemaal geen probleem zijn bij deze (is toch een gerenomeerd merk) Marantz...

Verwijderd

Zijn daar misschien eenvoudige schakelingen voor te verzinnen
Hang er een speakeroutput > lineoutput converter tussen en bekijk de waveform met een waveeditor of waveanalyser programma (daar zijn genoeg freeware en trial versies van).

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

TB schreef op 14 oktober 2004 @ 18:19:
Als ik hem op driekwart (of nog hoger) zet, klinkt het pas echt lekker hard.
Dat is heel normaal, aangezien de volume control logaritmisch is!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
deepspace schreef op 14 oktober 2004 @ 18:37:
[...]

Dat is heel normaal, aangezien de volume control logaritmisch is!
Ja ok, maar op mijn andere versterker bijvoorbeeld (Technics SA-EX120) is tot de helft open meer genoeg, aangezien er dan meer dan genoeg herrie uit mijn speakerboxen komt. Die versterker is veel zwaarder, dus geldt dit probleem niet.

Verwijderd

Als hij begint te clippen merk je het vanzelf, daarnaast heeft Marantz een zekering erin gebouwd en die springt er tijdig uit ;) .

Maar 3/4 is inderdaad veel, weet je toevallig de dB/m van jouw speakers? Ik draai op 1/4 terwijl ik maar 84dB/m heb en dat is weinig, boven de 90dB/m is ok ;) .

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2004 20:39 ]

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Het rendement weet ik niet precies, maar niet zo heel hoog. Mijn JBL's hebben iig een veel hoger rendement dan de speakers die ik op de marantz gebruik...

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Het hangt er sterk vanaf wat de gain van de versterker is, aan het gegeven van hoever de volumeregeling openstaan kun je eigenlijk niet zoveel afleiden.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:43
bobo1on1 schreef op 15 oktober 2004 @ 23:12:
Het hangt er sterk vanaf wat de gain van de versterker is,
En dat is ook niet 100% waar.
Een versterker clipt op het moment dat hij een hogere spanning wilt leveren dan hij kan. In principe kan hij niks anders dan een binnenkomend signaal een x aantal keer vergroten. Op het moment dat hij dit signaal dus te ver versterkt clipt hij.
Of hij clipt bij de stand 3/4 open hangt af van de sterkte van het binnenkomend signaal en het "vermogen" wat hij kan leveren.

Lost In Music

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Sgrovert schreef op 16 oktober 2004 @ 14:07:
[...]

En dat is ook niet 100% waar.
Een versterker clipt op het moment dat hij een hogere spanning wilt leveren dan hij kan. In principe kan hij niks anders dan een binnenkomend signaal een x aantal keer vergroten. Op het moment dat hij dit signaal dus te ver versterkt clipt hij.
Of hij clipt bij de stand 3/4 open hangt af van de sterkte van het binnenkomend signaal en het "vermogen" wat hij kan leveren.
Wat hij bedoelt te zeggen is dat een stand van de volumeknop niet overeenkomt met een absolute waarde. En dat die absolute waarde afhangt van met welke gain volumeknop 3/4 open overeenkomt. Stiekum zijn we het dus allemaal eens :).

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
De gain van een normale eindversterker wordt ingesteld door een spanningsdeler in de tegenkoppeling, voer je 1/30 van het uitgangssignaal de tegenkoppeling in dan zal de eindversterker een gain van 30x hebben.
Met een spanningsdeler op de ingang (potmeter) verzwak je het signaal weer naar behoefte.

Stel versterker X heeft een gain van 30x en versterker Y heeft een gain van 50x, dan zal voor het zelfde uitgangssignaal het ingangssignaal van versterker X een stuk hoger moeten zijn dan het ingangssignaal van versterker X.

Hoever de volumeknop dan opengedraait moet worden hangt dan af van de uitgangsweerstand van de bron, de waarde van de potmeter en de ingangsweerstand van de eindversterker (condensatoren en weerstanden als beveiliging tegen gelijkspanning e.d.).
De stand van de volumeknop is daardoor een uiterst onnauwkeurig gegeven.

Een versterker gaat inderdaad clippen als hij niet genoeg spanning kan leveren, maar gaat ook clippen als hij niet genoeg stroom kan leveren, dat hangt van de beveiliging af. Sommige versterkers gaan gewoon uit bij teveel stroom, andere leveren simpelweg niet meer stroom dan dat de beveiliging toelaat.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 22:57
Ik stuur met een Onkyo 989 (zwaarste versterker Onkyo Integra) momenteel 2 Dynaudio's contour 1.1 (gaan tot net onder de 4 ohm met een relatief laag rendement, 86db geloof ik..... Wat mij opvalt is dat afhankelijk van de opname sterkte van het bronmateriaal ik het voulme aanpas. Sommige muziek/films zijn "hart opgenomen en dan ïs stand 65-70 al meer dan voldoende. Andere kunnen wat meer volume gebruiken. De meeste films kijk ik op stand 78-84. Das dus meer dan 80% van het volume! Nog nooit last gehad van clippen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

De stand van de volumeknop is daardoor een uiterst onnauwkeurig gegeven.
Zoals ik al zei: we zijn het allemaal eens :).
Pagina: 1