Toon posts:

Waarom wisselt de snelheid van m'n draadloos verbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom de snelheid van een draadloze verbinding zo wisselt.
Situatie:
KPN ADSL
laptop (begane grond) met ingebouwde Wistron NeWeb 802.11b Wireless LAN PCI Card en een USR 9106 Gateway/SureConnect ADSL wless (eerste verdieping).
Deze verbinding geeft bij de eigenschappen van de wireless netwerk kaart netjes een constante snelheid van 11Mbps. Niets mis mee.
desktop (eerste verdieping) met ingebouwde PRISM 802.11g Wireless Adapter (3890), die op ongeveer 75 tot 100 cm(!) van de 9106 staat.
Deze verbinding geeft een voortdurend wisselende snelheid aan bij de netwerk eigenschappen. Dit fluctueert (niets een om de seconde, maar veel korter) van 54Mbps, dan weer naar 48, dan weer naar 36, dan weer naar 18, dan weer naar 48, enzovoort, maar lekker 'random'.

Er staat geen magnetron aan of zelfs maar in de buurt en een DECT telefoon is wel aanwezig, maar alleen op de begane grond.

Een vriend van me heeft met zijn opstelling (Wanadoo cable, Sitecom 114 wireless routertje) hetzelfde fluctuerende gedrag op z'n netwerkverbinding.

Kan iemand verklaren of dit gedrag normaal?, waar het vandaan komt?
Ik zou toch gewoon een constante snelheid van 54Mbps moeten hebben?

Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde reacties. _/-\o_

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Je router zet de snelheid naar het laagste wat gebruikt wordt, dus als de laptop ook aan staat, en die zoekt af en toe verbinding, dan zal de router dus de snelheid terugdraaien naar die 11Mbps.

Het kan ook zijn dat er mensen in de buurt gebruik maken van je WiFi, die kunnen ook zorgen voor dit soort gedrag.

Verwijderd

Topicstarter
Broer,

Dat begrijp ik, maar dit gebeurt ook wanneer de '11Mbps machine' gewoon uit staat. (Het zal toch niet zo zijn, dat de router 'onthoudt' dat hij vroeger met een 11b gecomminuceerd heeft. :? )

En wat betreft 'anderen in de buurt' lijkt me dat redelijk onwaarschijnlijk en wel om twee redenen:
1. mijn wijk waarin ik woon is behoorlijk 'ruim' van opzet, slechts 1 buurman (2 onder 1 kap) en die heeft geen draadloos netwerk spul
2. ik heb mijn wireless geconfigureerd met MAC-filtering en encryptie, dus hij zal geen 'andere' connecties honoreren.

Bedankt voor je suggesties.
_/-\o_

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

-Test het zonder die DECT telefoon aan, kijk wat er gebeurd.
-Wat ook kan: een buurman die een 54+ (108Mbps) setje heeft, die je niet ziet doordat ie zn SSID heeft uitgezet, die op hetzelfde channel zit. Verander je channel, en kijk wat er gebeurd
-Voor de rest misschien andere netwerken op hetzelfde channel?
-Welicht andere 2,4Ghz apparatuur in de buurt, misschien heb je zelf zoiets, maar weet je het niet?
-incompatibiliteit met het g protocol? Voordat g een officiele standaard werd, zijn er nogal wat kaartjes door fabrikanten de markt op gegooid die bijna]voldeden aan de g standaard.

TweakBlog