Toon posts:

[C++] Borland C Builder : Unresolved external

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag mede-tweakers,

Ik ben nu ongeveer een uur aan het zoeken maar het lukt me maar niet om het aan het werk te krijgen vandaar dit topic en deze vraag.

Het probleem
[Linker Error] Unresolved external '_SQLDisconnect' referenced from C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MICHEL PETERS\BUREAUBLAD\DB TEST5\UNIT1.OBJ

En deze message nog een aantal keer met andere _SQL functies.

Geprobeerd
Ik ben een aantal oplossingen tegengekomen maar deze kwam toch het meest voor: het toevoegen van de odbc32.lib en odbccp32.lib zou voldoende zijn om alles aan het werk te krijgen.

De vragen
Hoe include ik deze library's in mijn project? Een normale #include gaat hier natuurlijk niet op.
Misschien andere suggesties?

Alvast bedankt.

Michel P.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:18
Afhankelijk van de functies die je gebruikt moet je bepaalde libs meelinken. Je moet dus zien uit te vogelen in welke lib die _SQLDisconnect zich bevint. Meestal staat dit wel bij de documentatie van de functies.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Topicstarter
farlane schreef op 14 oktober 2004 @ 15:24:
Afhankelijk van de functies die je gebruikt moet je bepaalde libs meelinken. Je moet dus zien uit te vogelen in welke lib die _SQLDisconnect zich bevint. Meestal staat dit wel bij de documentatie van de functies.
Die functies staan in odbc32.lib en odbccp32.lib. Mijn vraag is nu dus hoe ik die in mijn project krijg :) Bij VC++ was dat een stuk makkelijker dan in Borland ( moet Borland ipv VC++ gebruiken voor school namelijk )

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:20
Kan dat niet gewoon via Project -> Add to Project...?

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-05 08:56
Ik weet niet of BCB dat ook kan maar dit werkt onder VC++

code:
1
#pragma comment(lib, "odbc32.lib")

ervan uitgaande dat de lib terug te vinden is in het projectpath of de /lib dir van de ontwikkelomgeving.

Verwijderd

Topicstarter
@cenix:
dat ben ik inderdaad ook ergens tegengekomen maar krijg het via die manier ook niet aan het werk. Ik heb hier even een screenshot ter verduidelijking van de projectfiles en code.

Screenshot Project omgeving

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je weet dat een .lib voor bijv. MS Visual Studio NIET te gebruiken is in BCB? Je zult deze lib waarschijnlijk moeten omzetten. Daar is een commandline tooltje voor, maar zo uit m'n hoofd heb ik geen idee meer hoe dat tooltje heet.

[ Voor 30% gewijzigd door Creepy op 14-10-2004 15:51 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Creepy schreef op 14 oktober 2004 @ 15:50:
Je weet dat een .lib voor bijv. MS Visual Studio NIET te gebruiken is in BCB? Je zult deze lib waarschijnlijk moeten omzetten. Daar is een commandline tooltje voor, maar zo uit m'n hoofd heb ik geen idee meer hoe dat tooltje heet.
Dat wist ik niet maar aangezien deze 2 library's standaard bij Borland C builder zaten in de Lib directorie lijkt het mij logisch dat het wel met elkander werkt toch?

Edit:

Ik heb het geheel even getest in VC++ en daar werkte de library inderdaad wel want hij geeft in ieder geval geen Linking errors meer en ik kan contact maken met de database.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2004 16:05 ]

• Creepy
  • Nu online

Creepy

Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 15:58:
[...]

Dat wist ik niet maar aangezien deze 2 library's standaard bij Borland C builder zaten in de Lib directorie lijkt het mij logisch dat het wel met elkander werkt toch?
Als ze met BCB worden meegeleverd dan zouden ze zeker wel moeten werken ja. Waarschijnlijk link je ze dan nog verkeerd mee ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Gooi eens al je temporary files weg uit je project directory. Dus de .OBJ, de .TDS en alles waarbij de extentie met een ~ begint. Hierdoor gaat ie alle files van je project helemaal opnieuw compileren, en worden ook de includes opnieuw gelinkt. Ik heb dit probleem ook wel eens, en dit helpt dan.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• MSalters
  • Laatst online: 09-04 22:08
Creepy schreef op 14 oktober 2004 @ 15:50:
Je weet dat een C .lib voor MS Visual Studio WEL te gebruiken is in BCB? Dat zou anders erg onhandig worden; het zijn DLL stubs voor de ODBC libs. Volgens mij gelden die als systeem libraries. Zelfs als ODBC dat niet is, dan nog heeft BCB een methode nodig om de andere systeem libraries zoals USER32.DLL te gebruiken - en dat is dus weer een C import lib.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:24
includes opnieuw gelinkt
De includes files hebben alleen betrekking op de compile slag, niet op de link slag.. Je zult idd de dlls (of libs) mee moeten linken...

• Creepy
  • Nu online

Creepy

MSalters schreef op 15 oktober 2004 @ 05:41:
[...]

Je weet dat een C .lib voor MS Visual Studio WEL te gebruiken is in BCB? Dat zou anders erg onhandig worden; het zijn DLL stubs voor de ODBC libs. Volgens mij gelden die als systeem libraries. Zelfs als ODBC dat niet is, dan nog heeft BCB een methode nodig om de andere systeem libraries zoals USER32.DLL te gebruiken - en dat is dus weer een C import lib.
Dan ben ik teveel in de war met Delphi waar de .libs niet te gebruiken zijn, en je ze om moeten zetten. Maar Borland levert blijkbaar de libs ook zelf mee.

Edit: Blijkbaar heeft (of had?) BCB dit probleem dus ook. BCB kan (of kon?) geen MS COFF formaat libs lezen: http://www.bcbdev.com/faqs/faq92.htm. Met behulp van implib.exe is dit probleem dus te ondervangen. Maar dit lijkt dus niet het probleem van de TS

[ Voor 18% gewijzigd door Creepy op 15-10-2004 09:28 ]

Pagina: 1