[WinXP SP2 Pro] Niet genoeg bronnen

Pagina: 1
Acties:

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-04 13:05
Hardware
# NF7-S rev 2.0 (met nieuwste chipset drivers)
# 5.1 Geluidskaart met C-Media chipset (CMI8738)
# Voor uitgebreide specs

Wat wil ik
Op mijn onboard geluidskaart zit helaas geen gameport, deze kreeg ik tevens ook niet goed geconfigged (balance van boxen) ik heb dus onboard uitgeschakeld en mijn PCI geluidskaart erin geprikt.

Geluid doet het uitstekend, alleen de gameport heeft het nog nooit gedaan.

Probleem omschrijving
Volgens windows zijn er niet genoeg bronnen aanwezig om de kaart te laten fungeren. Afbeeldingslocatie: http://www.spenkman.nl/images/got/gameport/eigenschappen-algemeen.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.spenkman.nl/images/got/gameport/eigenschappen-bronnen.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.spenkman.nl/images/got/gameport/apparaat-beheer.jpg

Eigen pogingen
Na wat zoekwerk op GoT & google kwam ik eigenlijk op 2 oplossingen terecht:
# ACPI uitschakelen (dit resulteerd in een niet bootende windows)
# Extra apparaten uitschakelen om meer vrije bronnen te creëren, COM poorten staan nu uit
# MS gebeld (man das nog erger dan de helpdesk van planet :X)

Ik heb dit probleem dus al een stuk langer dan vandaag, en wil nu toch wel eens gebruik gaan maken van mijn gameport i.c.m. joystick, ben al bijna een keer tot aanschaf van een nieuwe joystick overgegaan zodat ik een USB connectie zou hebben.

Eve char: Warock <TEST>

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 13:23
Schijnbaar wil je geluidskaart die gaming poort persé op een bepaalde I/O poort zetten. Heb je al eens gekeken welk apparaat er op die I/O poort zit (0201) en die proberen uit te schakelen?

• sPENKMAN
Dat is juist zo raar, ik zie geen meedere apparaten op de 201-201 i/o staan
Afbeeldingslocatie: http://www.spenkman.nl/images/got/gameport/i-o_1.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.spenkman.nl/images/got/gameport/i-o_2.jpg

• Postman
Heb je de drivers voor je geluidskaart geïnstalleerd of gebruik je de standaard Windows drivers? Bij mij heet mijn gaming port namelijk niet standaardspelpoort, maar iets met Creative Soundblaster etc.

• sPENKMAN
Windows pakt hem niet automatisch, ik heb dus de nieuwste drivers van de C-Media site afgeplukt. Ook even met windows gechecked op een betere versie, helaas zonder resultaat.

Wat mij de oplossing lijkt het forceren van de I/O poort, maarja hoe moet dat :?

-edit-
Probeer nu via windows update en nu werkt het wel... ff testen

-edit2-
Hij blijft constant dat standaard spelpoort pakken, als ik zelf kies uit drivers van de producent C-media staat er geen gameport bij.

[ Voor 32% gewijzigd door sPENKMAN op 14-10-2004 16:08 ]

• Postman
Zeer typisch probleem waar schijnbaar weinig andere mensen last van hebben. Ik weet zelf geen oplossing meer, behalve wat je zelf al zei: een USB ding kopen.
En veel informatie over C-Media met gaming port is er op google ook niet te vinden, in vergelijking met soundblaster (minder bekende merken zijn niet slecht, maar helaas worden problemen minder vaak behandelt).

• sPENKMAN
Ik ben nu zover dat er geen standaard spelpoort meer staan, maar C-Media gameport, dit met behulp van gameport drivers die ik van driverguide.com heb afgehaald.

Echter het probleem is verder nog identiek. Nog altijd niet genoeg bronnen, dus ik moet echt windows op 1 of andere manier op een ander I/O adres zien te forceren lijkt me.

Mja en nieuw kopen is 1 van de oplossingen, maar wel 1 die geld kost. Natuurlijk heb ik dat er weer niet voor over. Het is gewoon een goede joystick en geluidskaart, alleen windows breekt zijn nek erover op 1 of andere manier.

-edit-
Ook maar even een mailtje naar sweex gestuurd (de orginele maker van de kaart)

[ Voor 35% gewijzigd door sPENKMAN op 15-10-2004 14:52 ]

• sPENKMAN
Kick!

kick-quote van vandaag: Met een hamer past alles!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:45
Weet je zeker dat je in de bios alles m.b.t. tot je onboard geluidskaart hebt uitgeschakeld ? Vaak staat namelijk de Gameprot en Midi/MPU401 interface apart vermeld van de Onboard Audio.

• sPENKMAN
Ik heb vanmiddag het boekje van mijn moederbord helemaal door gespit (ben ziek thuis dus tijd zat) en ben m.b.t. de gameport niets nieuws tegen gekomen. Ook maar even de chipset drivers geinstalleerd maar dat maakt ook geen verschil helaas.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:45
Kon inderdaad ook niets vinden in de handleiding. Heb je de laatste bios ?

• sPENKMAN
Ik zit nog op de eerste bios, heb nooit reden gehad om opnieuw te flashen, als ik nu tussen de verbeteringen kijken zie ik o.a. "Supports new version of Super IO." Maar als ik daarop google dan krijg ik het idee dat het iets met de sensoren te maken heeft.

Kan dit invloed hebben met het niet juist verdelen van de bronnen? Het lijkt mij toch meer een kwestie van Windows of zit ik daar zo fout mee?

Ik heb nog geen antwoord gehad van Sweex en heb MS een mail gestuurd via Online Support, hopelijk krijg ik toch ergens antwoord op dit probleem.

Ik heb tevens ook even handmatig gescanned op PnP apparaten nadat ik de gameport voor de zoveelste keer had verwijderd en handmatig een ander I/O adres gegeven (hier kreeg ik die optie wel 8)7 ) namelijk 201-207, helaas mocht dit niet baten want Windows kwam zelf ook weer aankakken met een nieuw apparaat wat gevonden werd... jawel een standaard spelpoort wel te verstaan :Y)

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 09:53
sPENKMAN schreef op 14 oktober 2004 @ 13:57:

Geluid doet het uitstekend, alleen de gameport heeft het nog nooit gedaan.

Probleem omschrijving
Volgens windows zijn er niet genoeg bronnen aanwezig om de kaart te laten fungeren.

Eigen pogingen
Na wat zoekwerk op GoT & google kwam ik eigenlijk op 2 oplossingen terecht:
# ACPI uitschakelen (dit resulteerd in een niet bootende windows)
# Extra apparaten uitschakelen om meer vrije bronnen te creëren, COM poorten staan nu uit
# MS gebeld (man das nog erger dan de helpdesk van planet :X)
Als ik je specs bekijk zie ik dat je ruimte hebt om de kaart in een ander slot te steken. Dat heb je neem ik aan al geprobeerd?

Een buddy van me heeft ook zo'n kaart van sweex met c-media, en bij elk re-install is het de vraag of het ding gaat werken. Hij verandert dan voor de rest niets aan z'n systeem, behalve harde schijf indeling. :?

Probeer driverguide.com eens, daar kun je makkelijker drivers weghalen dan bij c-media ;)

specs

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-04 18:00

Surkow

$µr|{0w

Na de installatie van windows XP (eerst win 98) werkte m'n c-media 5.1 geluidskaart ook niet meer. Er zijn dus problemen met de drivers. Zelf heb ik echter geen oplossing kunnen vinden. Ik heb gewoon een nieuwe USB controller gekocht :Y)

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

• sPENKMAN
Loekie schreef op 15 oktober 2004 @ 17:06:
Als ik je specs bekijk zie ik dat je ruimte hebt om de kaart in een ander slot te steken. Dat heb je neem ik aan al geprobeerd?

Een buddy van me heeft ook zo'n kaart van sweex met c-media, en bij elk re-install is het de vraag of het ding gaat werken. Hij verandert dan voor de rest niets aan z'n systeem, behalve harde schijf indeling. :?

Probeer driverguide.com eens, daar kun je makkelijker drivers weghalen dan bij c-media ;)
Anders PCI slot, dat was ik dus even vergeten. Helaas bood dit ook geen oplossing :(
De drivers had ik o.a. van driverguide geprobeerd, zowel met die van Sweex, C-Media & Driversguide is het tot op heden dus niet gelukt. :'(
Surkow schreef op 15 oktober 2004 @ 17:28:
Na de installatie van windows XP (eerst win 98) werkte m'n c-media 5.1 geluidskaart ook niet meer. Er zijn dus problemen met de drivers. Zelf heb ik echter geen oplossing kunnen vinden. Ik heb gewoon een nieuwe USB controller gekocht :Y)
USB Controller? Joystick bedoel je zeker 8)7, tja het een oplossing, zoals ook eerder is geopperd. Maar ik wil het eigenlijk toch gewoon met de huidige hardware draaiende hebben. Om nou te zeggen dat het hopeloos verouderd is, neuh niet echt misschien dat de joystick beetje ouder is (Trouwens een Logitech Wingman Attack, was toen niet erg goedkoop) maar het moet toch echt gewoon kunnen werken naar mijn mening.

-edit-
De wanhoop komt toch wel erg dichtbij, Logitech Attack 3 voor €25 word wel erg aantrekkelijk ondertussen |:(

[ Voor 39% gewijzigd door sPENKMAN op 15-10-2004 19:26 ]

Pagina: 1