P4C800 & Corsair 1024MB DDR400, 3200C2Pro -> Cas 3.0 200Mhz

Pagina: 1
Acties:

• N00bDaan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-08 21:37
Hoi,

Ik had al gezocht op 't forum maar daar kon ik mijn antwoord niet precies vinden. Wel weet ik dus dat er meer mensen met zo'n soort probleem.

Ik heb dus net een nieuwe PC:

ASUS P4C800 DELUXE
INTEL P4 3.4GHz 800MHz 512 BOX
Corsair 1024MB DDR400, LED Twinx, Matched Pair, 3200C2Pro
En een tijdelijk 9600XT (Er komt een X800 XT aan)

Maar het probleem is dat het geheugensetje gewoon reteduur was, maar ik dacht "ik doe 't meteen goed."

Alleen het probleem is dat het geheugen op CAS 3.0 200 Mhz draait ipv Cas 2.0 400 Mhz.

Verder weet ik niet hoe ik dit precies moet oplossen. Het is natuurlijk allemaal dual channel en ik heb de reepjes er al apart in gehad nog steeds hetzelfde.
Ook heb ik het voltage op 2.75 en 2.85 gehad, geen resultaat. Ik vind dit dus echt not done. In de manual staat dat de corsair niet bij de aangeraadde leveranciers enzo, maar dat mag toch niet zo veel uitmaken enzo?

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem want veel geld betalen voor minder kwaliteit gaat dus echt niet door.

Thanks,

Daan

I cna tpye 300 worsd pre minute

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 14:36
heb je de cas al in de bios op 2 gezet?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

hoe weet je dat ie op 3.0 200 draait?
Mijn bios geeft m'n geheugen ook verkeerd weer maar sisoft sandra ziet dat het wel goed is.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Als je ze er gewo0n instopt en niets verandert draaien ze op de SPD instellingen, de fabrieksinstellingen, en 200 MHz klopt omdat dit DDR is :)

[ Voor 1% gewijzigd door SH4D3H op 14-10-2004 13:41 . Reden: tiepvout ]

Verwijderd

SH4D3H schreef op 14 oktober 2004 @ 13:41:
Als je ze er gewo0n instopt en niets verandert draaien ze op de SPD instellingen, de fabrieksinstellingen, en 200 MHz klopt omdat dit DDR is :)
hmmm, bij mijn asussen, als ik ze op de goeie plek steek gaat ie automatisch dual channel aanzetten en dan draait de hele handel op 400mhz. (of ben ik nu iets gigantisch door elkaar aan het halen)?, edit: nee ik zit helemaal juist...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2004 14:29 ]

• N00bDaan
- Cas 2 functie in BIOS? Hoe moet dat? (Ik ben geen echte pro)

- CPU-Z gebruiken om dat te checken

- Oke misschien klopt 't dat ze dan 200 Mhz draaien, maar dat betwijfel ik want volgens mij kloppen de kloksnelheden ook niet. Ik zal als ik thuis kom ff een screenie maken 'n stuff rite.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 13:47:
(of ben ik nu iets gigantisch door elkaar aan het halen)?
Het is wijselijk als je je éérst in de materie verdiept. Een goed startpunt is de PMG FAQ. Daarin kun je o.a. het hoofdstuk "Wat is de FSB?" en een link naar de RAM FAQ vinden, welke in dit geval zeer van nut zijn ;)
N00bDaan schreef op 14 oktober 2004 @ 13:50:
- Cas 2 functie in BIOS? Hoe moet dat? (Ik ben geen echte pro)
Raadpleeg de handleiding van je moederbord :)
- Oke misschien klopt 't dat ze dan 200 Mhz draaien, maar dat betwijfel ik want volgens mij kloppen de kloksnelheden ook niet. Ik zal als ik thuis kom ff een screenie maken 'n stuff rite.
Voor jou geldt hetzelfde als voor die dude hierboven ;)

[ Voor 36% gewijzigd door BalusC op 14-10-2004 13:52 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-08 16:46

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

cas snelheid heeft helemaal geen grote invloed meer bij deze hoge snelheden.
Tevens draai ik zelf op een p4c800 e deluxe met corsair twinx pc4000 pro geheugen. op voltage van 2,75 (wat ook aangeraden wordt door corsair) en op 400 mhz in linear dual channel modus.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• N00bDaan
"linear dual channel modus." Wat inhoud?

Als ik namelijk boot krijg ik dat ook te zien... Alleen CPU-Z zegt dus 200 Mhz.

Als ik verder PCMark 2002 draai krijg ik iets van 8000 punten met geheugen test, en m'n laptop raced me eruit met cas 2.5. Maakt CAS 3.0 -> Cas 2.5 zo veel uit Want met 2.5 (laptop) haal ik dus 11000 punten ofzo.

Verwijderd

N00bDaan schreef op 14 oktober 2004 @ 14:21:
"linear dual channel modus." Wat inhoud?

Als ik namelijk boot krijg ik dat ook te zien... Alleen CPU-Z zegt dus 200 Mhz.

Als ik verder PCMark 2002 draai krijg ik iets van 8000 punten met geheugen test, en m'n laptop raced me eruit met cas 2.5. Maakt CAS 3.0 -> Cas 2.5 zo veel uit Want met 2.5 (laptop) haal ik dus 11000 punten ofzo.
je draait dual channel dus dat is goed, de mijne heeft precies hetzelfde en dat heb ik toevallig hier ook wel es na gevraagd.

Ik weet even niet uit m'n hoofd hoe cpu Z het weergeeft maar sandra geeft zowel de niet dual channel als de dual channel snelheid weer in de info. Maar die van jou draait goed want je ziet dat linear dual channel modus wat dus inhoud dat 200mhz geheugen op 400mhz loopt uiteindelijk (zie uitleg dual channel)

cas 2.5 en cas3.0 maakt volgens mij niet zoveel uit.
Maar je kunt best even kijken met sisoft sandra naar de geheugen bandbreedte, die laat je ook vergelijken met andere systemen en dan weet je of je onder de maat zit.

• N00bDaan
Ja oke, maar dat is dus echt not done. Ik koop CAS 2.0 en krijg CAS 3.0 En dat scheelt wel, aangezien ik er nu uitgeraced wordt door een laptop met CAS 2.5 (Verschil van 3000 punten).

Ik begin thuis maar eens met het in BIOS instellen van de CAS Latency op 2.0

Bedankt so far allemaal!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:38

Tachyon

pop the glock

Verdiep je nou eerst eens in de materie voordat je gaat roepen dat iets 'not done' is... :|

Ik weet vrijwel zeker dat de zaak niet helemaal optimaal staat ingesteld.

Die 200 MHz die Cpu-Z aangeeft is de werkelijke snelheid, niet de 'DDR-snelheid'.
Dus dat probleem is al opgelost.

Die CL van 2 moet je ook wel kunnen halen, zeker als je op stockspeed draait.
Niet dat het vreselijk veel gaat uitmaken, want latencies op het P4-platform zijn niet zo heel erg belangrijk (ik zeg dus niet dat ze totaal niet belangrijk zijn).

Ga in ieder geval niet meteen lopen piepen dat je geheugen niet deugt en staar je vooral ook niet blind op die latencies.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• N00bDaan
Die 200 MHz die Cpu-Z aangeeft is de werkelijke snelheid, niet de 'DDR-snelheid'.
Dus dat probleem is al opgelost.

Dat wist ik dus ook al, ik heb het al door gelezen, maar toch gek dat ik met tests 3000 punten lager scoor, doordat ik CAS 3.0 heb.....

Btw, wat is stockspeed?

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-08 21:38

Deathchant

Don't intend. Do!

duik de bios in, zet SPD op disabled en zet je CAS LATENCY handmatig op 2, laat de rest staan zoals het is.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-08 16:46

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

let wel dat die modules niet echt happy zijn met een te lage cas op te strakke timings.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• N00bDaan
Hoi,

Nou nu dan een screenshot waardoor het hoop ik allemaal wat duidelijker wordt.
Zoals je kan zien heb ik de Cas Latency aangepast via BIOS en eindelijk op 2 gekregen, maar de clocksnelheden zijn nog te laag volgens mij.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/gboltje/FFS.JPG

Want ook nu haal ik nog maar 9000 punten met PC Mark 2002, waarmee ik 12000 zou moeten kunnen halen. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is en iemand mij kan helpen met het correct zetten van de timings.

Gr,
Daan

Verwijderd

oke nog even voor de laatste keer: DOE DIT KEER 2 EN DAN HEB JE DE DDR SNELHEID
:Y)

dit is nou al ongeveer 3 keer gezegt in dit topic :D
ben je oostindisch blind of zo :P

naja, iig je geheugen deugt.. nu kijken of alles stabiel draait.. als alles stabiel draait kan je je timings nog wat strakker instellen

edit:
[off-topic]staar je trouwens niet helemaal blind op die benchmarks.. ze zeggen niet alles over de prestaties van je pc ;)[/off-topic]

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2004 19:58 . Reden: kleine toevoeging & typo ]

• N00bDaan
Ik ben er FFS al achter hoe het zit met de snelheden. Maar het ging alleen over de fucking timings.

Edit, de timings staan nu op 2-3-3-6. Nog steeds stabiel en die timings zijn aangeraden door Corsair. Maar nog steeds niet echt geweldig, 9120 punten. Is er een verhouding die ik moet aanhouden bij de timings? En ik heb in BIOS er nog een timing onder staan:

DRAM Burst Length: 8 Clocks

Wat houd dat in?

[ Voor 62% gewijzigd door N00bDaan op 14-10-2004 20:11 ]

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Performance Mode (PAT) staat ook uit. Zet dat eens aan. En draai eens een SiSoft Sandra memory-bench. PCMark 2002 is al wat ouder en hoeft het niet perse bij het juiste eind te hebben. Ik heb zelf ook een Asus P4C800 en Corsair-mem met ongeveer dezelfde settings (2-3-2-5). Ik zal PCMark2002 ook eens draaien, dan kunnen we een beetje vergelijken. Momentje.

FF getest (speciaal voor jou de zaak naar beneden geclocked...)

Afbeeldingslocatie: http://intranet.etin.nl/images/pcmark1.png
Afbeeldingslocatie: http://intranet.etin.nl/images/cpuz1.png

Ik weet niet met welke laptop jij 11000 haalt, maar dat is me dan toch een heel aardig machientje... ;)

Als jij doet wat _XipHiaS_ hieronder zegt zul je ongeveer dezelfde resultaten halen.

[ Voor 35% gewijzigd door Tachyon op 14-10-2004 21:02 ]

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Stel in:
AI Overclock Tuner [Manual]
Lock AGP/PCI op 66.66/33.33
VDIMM to 2.75
DRAM Freq. [400MHz]
CPU External Freq [200] MHZ Later eventueel in stapjes omhoog.
Performance Mode [Auto]
Performance Acc. Mode [Enabled] (=PAT) (niet te verwarren met die hierboven)
Config. DRAM Tim. By SPD [Dis]
DRAM CAS [2]
DRAM RAS Pre [3]
DRAM RAS->CAS [3]
DRAM Pre Delay [7]
DRAM Burst [8]
DRAM Idle Timer [Auto]
DRAM Refresh Rate [Auto]
Spread Spectrum [Disabled]
PCI Latency: 64

Dan gaat het vast allemaal een stuk sneller ;).
Test voordat je Windows induikt met Memtest86 Plus of het allemaal OK draait.
En bij overclocken de timings minder strak zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door _XipHiaS_ op 14-10-2004 20:59 ]

• N00bDaan
Oke, wat wel belangrijk is, is welke volgorde we aanhouden in de timings, in BIOS staan ze namelijk omgedraait bij mij:

- DRAM CAS# Latency
- DRAM RAS# Precharge
- DRAM RAS# to CAS# Delay
- DRAM Precharge Delay
- DRAM Burst Length

In deze volgorde staat het bij nu zo: 2.0-3-3-6-8

Die laatste wordt nooit genoemd volgens mij maar oke, ik ga nu ff op zoek naar SiSoft Sandra en dan ff benchen.

Btw: Performance Mode (PAT) zie ik niet staan maar wel Performance Acceleration Mode, ik neem aan dan dat 'm is of bedoel je daarmee de Performance Mode die in
Advanced->JumperFree Configuration staat? (Auto, Standard of Turbo)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, en bedankt!

• _XipHiaS_
  • Niet online
N00bDaan schreef op 14 oktober 2004 @ 20:59:
Oke, wat wel belangrijk is, is welke volgorde we aanhouden in de timings, in BIOS staan ze namelijk omgedraait bij mij:

- DRAM CAS# Latency
- DRAM RAS# Precharge
- DRAM RAS# to CAS# Delay
- DRAM Precharge Delay
- DRAM Burst Length

In deze volgorde staat het bij nu zo: 2.0-3-3-6-8

Die laatste wordt nooit genoemd volgens mij maar oke, ik ga nu ff op zoek naar SiSoft Sandra en dan ff benchen.

Btw: Performance Mode (PAT) zie ik niet staan maar wel Performance Acceleration Mode, ik neem aan dan dat 'm is of bedoel je daarmee de Performance Mode die in
Advanced->JumperFree Configuration staat? (Auto, Standard of Turbo)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, en bedankt!

2-3-2-5
Performance Mode [Auto]
Performance Acceleration Mode [Enabled] (=PAT) (niet te verwarren met die hierboven)

Die ander zit bij de memory settings dacht uit m'n hoofd, verwissel ze niet, anders instabiliteit. Memtest geeft de volgorde trouwens ook anders weer.

[ Voor 11% gewijzigd door _XipHiaS_ op 14-10-2004 21:02 ]

• N00bDaan
Memtest86 Plus da's een bootable programma neem ik aan?

• _XipHiaS_
  • Niet online
N00bDaan schreef op 14 oktober 2004 @ 21:06:
Memtest86 Plus da's een bootable programma neem ik aan?
Yep, staat vandaag ook op Tweakers: http://www.memtest.org/.
Diskette of ISO (CD). Geeft tevens de bandbreedte aan.
Ff de 1e reeks laten draaien, en dan test 8 3x achter elkaar, die vind meestal sneeler een foutje.

[ Voor 22% gewijzigd door _XipHiaS_ op 14-10-2004 21:11 ]

• N00bDaan
Thanks!

[ Voor 95% gewijzigd door N00bDaan op 14-10-2004 21:14 ]

• N00bDaan
http://www.memtest86.com/

Daar staat 3.1 zie ik nu... Gewoon jou link nemen?

Bedankt!

• _XipHiaS_
  • Niet online
N00bDaan schreef op 14 oktober 2004 @ 21:13:
Nevermind, heb het al op bootable CD ding. Sorry was weer n00b bezig,
Mooi, suc6. En als je een stabile stand hebt dan opschrijven, en als het dan nog sneller moet, stap voor stap, dat werkt makkelijker. Want er zijn zoveel combinaties mogelijk.
Ik draai altijd eerst even grofweg de 1e loop-reeks van memtest, en daarachteraan test 8 minstens 3 a 4 keer, die geeft 't vrij snel aan als er iets fout is.
In Windows check ik dan verder met Prime95 en ook 3DMark 2003 en 05 zijn goede testers.

En neem deze: http://www.memtest.org/ die geeft, in tegenstelling tot die andere, ook je memory timings en je PAT stand weer, hoef je Windows niet meer meteen voor in, dan blijft je install heel ;).

[ Voor 22% gewijzigd door _XipHiaS_ op 14-10-2004 21:21 ]

• N00bDaan
Oke, ik hoop dus nu voor de laatste keer:

PCI Latency, waar moet dat staan bij Chipset staat het niet en bij JumperFree ook niet.
VDIMM Is het voltage op DDR? Dus in BIOS DDR Reference Voltage?

En wat betreft memtest, die begint meteen met testen, kan ik daarna nog eens kiezen welke test ik wil laten doen of..?

Gr,
Daan

• N00bDaan
De PCI Latency Timer heb ik ondetussen gevonden. Alleen nog twijfels over VDIMM

• N00bDaan
Hmm, ik heb nu 9393 bij PC Mark. Het is in iedergeval verbeterd...

• N00bDaan
Bij test 7 van Memorytest86 gaat de test niet verder, hij blijft op 98% van het totaal steken en bij 0% van test 7... Anyone?

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Alleen nog twijfels over VDIMM
Dat is inderdaad het voltage van het geheugen. Dat had je zelf al gevonden (DDR Reference Voltage).

Even voor de duidelijkheid; je bent het geheugen nu toch nog niet aan het overklokken? Dus het loopt al vast op de standaardsnelheid (=stockspeed)?

En hoeveel voltage heb je dan op het geheugen staan? Corsair beveelt 2.75v aan geloof ik.

Kijk anders eens op het Corsair Support Forum, daar staat ontzettend veel info.

Oh, en gebruik de edit-knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) eens. 4x vlak achter elkaar een posting doen wordt hier niet echt gewaardeerd....

• _XipHiaS_
  • Niet online
N00bDaan schreef op 14 oktober 2004 @ 22:15:
Bij test 7 van Memorytest86 gaat de test niet verder, hij blijft op 98% van het totaal steken en bij 0% van test 7... Anyone?
Je moet echt even de laatste versie van Memtest86PLUS nemen, niet de gewone, de PLUS bevat veel verbeteringen, waaronder ivm compatibiliteit.
Verder kan de optie 'USB Legacy Support' nog wel eens roet in het eten van Memtest gooien, als je geen USB keyboard hebt zou je die optie nog even op Disabled kunnen zetten, die veroorzaakt waaschijnlijk de vastloper.

Als je dan nog problemen hebt op standaard clockspeed kan je de fsb op 202 zetten ipv 200. Op standaard settings wil ASUS nog wel eens iets extra tunnen, wat niet altijd lekker werkt. Ga je licht overclocken, dan worden die settings weer minder strak gezet.

Verder is het handig gewoon echt even zelf je hele BIOS door te spitten, weet je in het vervolg tenminste wat je waar kunt vinden. En nogmaals, niet alles tegelijk, kleine beetjes aanpassen, noteren en het effect bekijken. Leer je een boel van.

In Memtest kun je met 'C' knop het menu ophalen, dan bijv. met '2' een test selecteren, test 8 invullen en laten lopen, mits de 1e reeks tenminste niet weer vastloopt.

[ Voor 21% gewijzigd door _XipHiaS_ op 15-10-2004 10:42 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:30
die zooi moet ook wel op 2-2-2-5 kunnen lopen neem ik aan

anders 2-3-2-6 wel

die gare timings die je eerst had die zijn volgens mij way 2 slap :D me MDT cheap ass draait ook die timings @ max speed (2.5-3-3-7 @ DDR333) , maar wil ook gewoon op 2-2-2-5

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1