Toon posts:

Fedora Core 2 wil niet booten

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Fedora Core 2 op mijn systeem geinstalleerd op Hda (WD20GIG) en HDb (WD20GIG) nadat de installatie is voltooid kies ik voor rebooten en vervolgens start mijn Fedora distro niet op.

Windows geeft dan aan: Besturingssysteem niet gevonden.

Ik heb de partities automatisch laten indelen, net als de Grub bootloader. Daarna heb ik het allemaal handmatig geprobeerd maar deed hij het nog niet, zeer vreemd aangezien de installatie weergeeft dat de installatie met succes is voltooid. Ik heb nu al 3x geprobeerd hem te installeren maar nix werkt.

Ik heb al verschillende linux faq`s opgezocht maar ik kan vervolgens helemaal niks over dit probleem vinden. Mischien weet iemand hier Wat het probleem is ???

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Waar hebje grub laten installeren? in de root (/dev/hda?) of gebruik je een andere bootmanager?

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

Topicstarter
-DomiNator- schreef op 14 oktober 2004 @ 12:33:
Waar hebje grub laten installeren? in de root (/dev/hda?) of gebruik je een andere bootmanager?
1x op /HDA en op HDA1 en HDA2 alles zon beetje geprobeerd dus

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Heb je al die CD's wel gesjeckt op hoe goed ze zijn ?

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• domi235

domi235

Magic!

Windows geeft dan aan: Besturingssysteem niet gevonden.
Je hebt dus ook nog windows op die pc staan? Zo ja, op welke schijf staat deze?

[ Voor 24% gewijzigd door domi235 op 14-10-2004 12:42 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:49
Kijk, zo'n topicstart helpt al een stuk meer :)

Ik denk dat het je BIOS is dat die melding geeft, niet Windows. Tenminste, anders zou Windows toch wel opstarten lijkt me? Staat die melding er echt in het Nederlands of heb je 'm vertaald uit het engels?

Op welke partities staat Linux, op welke staat Windows? In de setup kun je dit vast wel zien, als je voor 'handmatig' kiest. Er zal wel een verdeling zijn in hda1, hda2, hdb1, hdb2 etc. Hoe is die precies bij jouw systeem, en wat staat dan waar? (niet aankomen met Windows driveletters dus, want die kun je instellen hoe je wilt - zeggen dus weinig/niets).

Bv. hda1 zal waarschijnlijk je windows-partitie zijn, maar voor de rest is er zo niet veel over te zeggen.
Als je met een rescue-CD in het systeem kunt komen (of bv. met een Knoppix CD) kun je dit soort dingen bekijken, bv. 'fdisk /dev/hda' en dan 'p' om de lijst van partities te printen. Idem voor /dev/hdb.

Het zou ook handig zijn om de inhoud die Red Hat heeft gegenereerd voor je grub.conf te weten te komen. Ook hiervoor zul je dus met een rescue disk het systeem moeten booten, dan de partitie vinden waarop dit bestand staat, en de inhoud hier posten. Meestal staat dat bestand in '/boot/grub/grub.conf', maar de Red Hat experts mogen mij verbeteren als dat niet klopt ;)

Dat zal even wat uitzoekwerk zijn als dit je eerste poging tot het gebruik van Linux is; ik denk dat de Fedora Core installer in de war is geraakt doordat je 2 harddisks hebt. Misschien staat het boot-gedeelte nu wel op de 2e harddisk, terwijl het BIOS de eerste start.

In ieder geval hebben we meer informatie nodig om dat vast te kunnen stellen, dus is het aan jou om die informatie te verzamelen. Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
1: IK heb de DVD versie en ik heb hem getest zo goed als maar kan.

2: De melding verschijnt wel in het Nederlands op het scherm, vind ik ook wel vaag?

3: En nee ik heb geen Windows op mijn PC staan of Partities het zijn gewoon 2 Lege HDtjes

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2004 12:47 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 12:45:
IK heb de DVD versie en ik heb hem getest zo goed als maar kan.

en nee ik heb geen Windows op mijn PC staan of Partities het zijn gewoon 2 Lege HDtjes
Bij de install wel aangegeven dat alle partities verwijderd moeten worden ? Optie 2 dus.

Verwijderd

Topicstarter
BacardiBreezer schreef op 14 oktober 2004 @ 12:46:
[...]

Bij de install wel aangegeven dat alle partities verwijderd moeten worden ? Optie 2 dus.
ja heb ik

• domi235

domi235

Magic!

Ik denk dat je gewoon in het BIOS de harde schijf op moet geven als boot device :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 12:45:
1: IK heb de DVD versie en ik heb hem getest zo goed als maar kan.

2: De melding verschijnt wel in het Nederlands op het scherm, vind ik ook wel vaag?

3: En nee ik heb geen Windows op mijn PC staan of Partities het zijn gewoon 2 Lege HDtjes
Zou het mischien helpen als ik er 1 HD Uit haal en die er na de install weer aanknoop ?

Verwijderd

Topicstarter
-DomiNator- schreef op 14 oktober 2004 @ 12:49:
Ik denk dat je gewoon in het BIOS de harde schijf op moet geven als boot device :)
Je bedoelt primaire boot Device? dus ik moet die van de dvdrom op 2 zetten ? lijkt me een vreemde oplossing

• Wilke
Als er geen Windows op staat of heeft gestaan, kan Windows die melding moeilijk geven eh ;)

Als de melding in het Nederlands verschijnt, moet het toch haast wel van Grub zelf komen (aangenomen dat je voor een Nederlandstalige installatie hebt gekozen van FC2). Des te vreemder, dus nu ben ik zeker benieuwd naar de inhoud van grub.conf.

Je hebt gelijk dat het instellen van HD als primary boot device niet zou moeten uitmaken. Eerst CD/DVD, dan HD is natuurlijk ook prima.

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 14-10-2004 12:53 ]

• domi235

domi235

Magic!

Zet om te testen je harde schijf op 1 en de overige uit, werkt het dan nog niet, moetje of de andere schijf selecteren. Als dat niet werkt doe je iets anders fout :)

• Wilke
Hier iemand met hetzelfde probleem, ook FC2:

http://www.webservertalk.com/message413154.html

Probeer maar eens te googlen op 'grub OS not found', en blader daar eens in rond. Met de nederlandse versie vind je inderdaad weinig, dus ik heb hem ff terugvertaald.

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 14 oktober 2004 @ 12:52:
Als er geen Windows op staat of heeft gestaan, kan Windows die melding moeilijk geven eh ;)

Als de melding in het Nederlands verschijnt, moet het toch haast wel van Grub zelf komen (aangenomen dat je voor een Nederlandstalige installatie hebt gekozen van FC2). Des te vreemder, dus nu ben ik zeker benieuwd naar de inhoud van grub.conf.

Je hebt gelijk dat het instellen van HD als primary boot device niet zou moeten uitmaken. Eerst CD/DVD, dan HD is natuurlijk ook prima.
Ik kan Grub.conf nu niet nakijken aangezien ik op mijn stage zit, maar ik heb gekozen voor een Engelse linux installatie dus dat is ook zeer vreemd?

Verwijderd

staat mij nog iets bij dat dat een bekend probleem was van de 2.6 kernel, met name in Fedora Core 2.....? Maar heb net ff gezocht maar kon er niks over vinden....

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Ik heb bij mijn weten ook zoiets eens gehad bij het installen van een webserver. De CD's waren volgens de check prima maar na een nieuw setje branden op lagere snelheid werkte het ineens toch wel :)

Raar maar waar :)

Verwijderd

Topicstarter
BacardiBreezer schreef op 14 oktober 2004 @ 13:21:
Ik heb bij mijn weten ook zoiets eens gehad bij het installen van een webserver. De CD's waren volgens de check prima maar na een nieuw setje branden op lagere snelheid werkte het ineens toch wel :)

Raar maar waar :)
Het zou natuurlijk altijd kunnen maar dit lijkt me toch niet echt DE reden

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 13:57:
[...]

Het zou natuurlijk altijd kunnen maar dit lijkt me toch niet echt DE reden
Idd, maar dat dacht ik ook een middag lang of langer :O

Verwijderd

Topicstarter
Helaas ik heb een nieuw setje cd`s geprobeerd, ik heb zelfs de cd iso`s gedownload maar niks helpt.

Het vreemde is dat hij WinXP wel opstart na installatie, en ook heb ik een bootable cd van Suse en deze doet het ook prima, dus hardware matig is er waarschijnlijk niks aan de hand.

Heeft iemand nog een link van de DVD ISO van fedora waarvan hij zeker weet dat ie ut doet want volgens mij zit hem het daarin, iets anders kan ik me nie meer bedenken.

Verwijderd

Dat BIOS/grub/whatever een Nederlandse versie van 'Operating System not found' geeft is idd wazig.. Maar ik heb het wel vaker gehad, ook op systemen zonder Linux of Windows (zonder OS dus ;)). Hoe het kan? Geen idee... De BIOS is verder geheel Engelstalig, en meteen erna komt toch echt de bootloader... 8)7

• Wilke
Om even in te gaan op een vervolgvraag: Het downloaden van de DVD image bij Red Hat lijkt brak. Weet iemand hier meer over?

http://download.fedora.re...ra/linux/core/2/i386/iso/

Daar staat een link naar de DVD image, maar da's dan een file van slechts 73.nogwat MB. Dat ze geen DVD download aanbieden kan ik me helemaal voorstellen (is zo groot :X ), maar waarom dan wel linken naar een random andere file :?

Edit: misschien heeft het te maken met de waarschuwing die al op hun site staat:
If you are using HTTP or FTP to download, some download clients cannot handle the DVD image because it is larger than 4 gigabytes. Please refer to the documentation of your download client for details.
Dus dan is weer relevant, waarmee download je het?

Probeer het anders eens met bittorrent, er staan linkjes naar torrents op hun eigen site. En de meeste bittorrent clients kunnen wel omgaan met bestanden >4 GB. Check dat anders eerst voor de zekerheid. En controleer ALTIJD eerst de MD5sum voor je de DVD brandt, anders heb je weer een DVD die als onderzetter kan dienen :/

Hopelijk lukt het alsnog om de boel te downloaden, want ik kan me voorstellen dat dit zo een beetje frustrerend wordt.

[ Voor 53% gewijzigd door Wilke op 15-10-2004 14:59 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Wilke schreef op 15 oktober 2004 @ 14:47:

Edit: misschien heeft het te maken met de waarschuwing die al op hun site staat:

[...]

Dus dan is weer relevant, waarmee download je het?
flasFXP lijkt me hier prima voor ;)

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Ik heb gisteren ook linux (Fedora Core 2) geinstalleerd op een harddisk waar Windows (XP SP2) op stond en na (een correcte) installatie kreeg ik ook deze foutmelding (had grub netjes geinstalleerd op de MBR.
Wat ik gedaan heb is even linux gestart van de CD en de MBR volledig schoon/leeg gemaakt
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda count=1
Vervolgens weer linux opnieuw geinstalleerd en toen ging alles goed. Ik denk dat Windows XP iets doet met de MBR wat grub niet lekker kan herstellen ofzo...mischien werkt het voor jouw ook.

Mistakes are proof that you are trying...

• Wilke
:X het lijkt er op dat hun HTTPd het ook niet goed snapt, da's wel erg slecht op zich.

Dus ik zou eens die bittorrent linkjes uitchecken, of idd via FTP downloaden met een client waarvan je zeker weet dat die het gaat trekken :)

Seth4chaos: misschien helpt het, maar het commando wat je daar geeft is wel ERG gevaarlijk. Je moet er geen typfoutje in maken; en sowieso boot als je dit doet de PC niet totdat je een nieuwe MBR er op hebt gezet.

Misschien is een 'fdisk /mbr' vanuit dos/windows een handiger optie ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Wilke op 15-10-2004 15:04 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mijn wget laat zien dat het een bestand is van ruim 4G, heb echter geen zin het te testen door een hele dvd te leechen die ik niet nodig heb :)
Kan dus zijn dat je downloadtools 4G niet snappen, het listinggedeelte van hun httpd snapt zo te zien die filesize ook niet getuige het lege stukje daar, tis te hopen dat het bij het serven van het bestand zelf beter gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het eindellijk voor elkaar gekregen .... Hoe precies weet ik niet maar in iedergeval doet hij het nu prima, ik heb hem gewoon met de dvd geiinstalleerd waar ik het eerder ook mee had geprobeerd.

Mijn server heb ik nu dus draaien maar nu heb ik ook Fedora op mijn werkstation gezet + Gnome, waar WinXP ook op draait, ik heb gebruik gemaakt van een andere Hardeschijf voor de linux installatie.
Na de installatie en het plaatsen van de bootloader in het MBR komt er helemaal geen grub boot loader en start hij gelijk door naar WinXP.

Ik heb de winxp schijf op master staan, en fedora op slave, ik heb dit ook al omgewisseld maar dan boot hij helemaal nix.

Ik weet dat er verschrikkelijk veel topics over dual boot problemen zijn maar ik heb nergens mijn antwoord kunnen vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu het programma OSL2000 gebruikt en ik krijg een mooi menutje waar ik al mijn besturingssystemen kan booten. Oftewel mijn probleem is opgelost.
Pagina: 1