2 NICs, 2 netwerken, 2 gateways

Pagina: 1
Acties:

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 15:11
Ik heb hier de volgende situatie:

Netwerk 1. SURFnet, 145.97.xxx.xxx adres. Dit adres zit gebind op NIC 2 van mijn laptop, zodat ik kan internetten.

Netwerk 2. Intern testnetwerk, 10.17.xxx.xxx. Dit adres zit gebind op NIC 1 van mijn laptop, zodat ik kan testen.

Nu mijn probleem: ik heb al heel veel zitten prutsen met ROUTE ADD commando's e.d.. Het enige wat ik daarmee bereik is dat ik _of_ kan internetten, _of_ op het testnetwerk kan. Ik heb juist 2 NIC's in m'n laptop gezet zodat ik niet steeds om hoef te pluggen. Hoe vertel ik mijn Windows (XP) dat ik voor lokale zut (10.xxx) NIC 1 wil gebruiken en voor de rest NIC 2 ?

Ik heb al gegoogled en gezocht op GoT maar ik kon hier niets over vinden. Wel heel veel over meedere gateways die allebei ADSL connecties zijn e.d., maar omdat dit intern/extern is, met heel andere subnetten, is dit toch een ander probleem.

Wie helpt :?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47

Super_ik

haklust!

je alleen je gateway van je surfnet instellen. bij je interne netwerk moet je zorgen dat je netmask goed staat

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Je gateway-adres weghalen bij je testnetwerk-NIC.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:38
Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 11:08:
Je gateway-adres weghalen bij je testnetwerk-NIC.
dit is de oplossing, want op je interne netwerk hoef je niets te routeren, dus heeft een gateway geen nut.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Arfman
Grolsch schreef op 14 oktober 2004 @ 11:15:
[...]

dit is de oplossing, want op je interne netwerk hoef je niets te routeren, dus heeft een gateway geen nut.
Ehh .. dat was ik nog vergeten te zeggen :X
Op het testnetwerk zit ook een gateway, omdat er ook testservers in 10.16.xxx.xxx hangen (we zijn een migratie aan het testen voor meerdere locaties, vandaar). Is het dan nog steeds mogelijk of kan Windows simpelweg niet met 2 gateways overweg ?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Grolsch schreef op 14 oktober 2004 @ 11:15:
[...]

En in zijn route tabel moet hij dan ook op zijn interne netwerk even kijken of zijn metric daarvan op 0 staat imho.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Arfman schreef op 14 oktober 2004 @ 11:18:
[...]

Ehh .. dat was ik nog vergeten te zeggen :X
Op het testnetwerk zit ook een gateway, omdat er ook testservers in 10.16.xxx.xxx hangen (we zijn een migratie aan het testen voor meerdere locaties, vandaar). Is het dan nog steeds mogelijk of kan Windows simpelweg niet met 2 gateways overweg ?
Dat kan. Maar dan moet je nog steeds je default gateway weghalen. Als je die weggehaald hebt moet je een route aanmaken naar het 10.16.0.0/16 subnet die over die tweede interface, zonder default gateway dus, gaat.

• Arfman
Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 11:26:
[...]

Dat kan. Maar dan moet je nog steeds je default gateway weghalen. Als je die weggehaald hebt moet je een route aanmaken naar het 10.16.0.0/16 subnet die over die tweede interface, zonder default gateway dus, gaat.
Het werkt ! Muchos gracias ! _O_

Pagina: 1