Toon posts:

koeling,voeding, waar moet ik precies op letten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil over 2 weken een nieuw systeem aanschaffen bij alternate.nl, ( waarom: lekker dichtbij, en ook nog es vrij goedkoop ),

specs hiervan worden: amd ahtlon 64 3400+, de asus v9999 GT/TD ( of de GE, weet ik nog niet )
2x 512mb ram, msi k8n neo moederbord en 2x 80 gb

nu lees ik her en der dat de 64 bit serie nogal de neiging heeft warm te worden, en om nu een vidkaart en een processor van in totaal 650 euro te bakken vind ik niet zo'n geslaagd idee.

Wat voor koeler zou ik hierbij moeten gebruiken? en moet ik bij de assemblage nog op letten waar ik de ( evt ) geluidskaart en de videokaart op het moederbord plaats? Ik lees op andere sites dat je ze niet te dicht bij elkaar moet zetten, en dat je de kabels bij elkaar moet binden voor een goede airflow.

Ik heb eigenlijk ook niet zo'n zin om E 150 > uit te geven aan een startrek waterkoeling systeem met blauwe tl balken erin verwerkt. Waar moet ik op letten kwa koeler, en wat voor voeding heeft dit systeem nodig? 350 w? 400 w?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Standaard meegeleverde koeling is natuurlijk zowiezo adequaat...deze voldoet altijd om de chip voldoende te koelen. Alleen moet je vervolgens die lucht ook afvoeren, dus een beetje airflow kan geen kwaad. Mijn ervaring is overigens dat je zulke systemen adequaat gekoeld krijgt als je geen gekke dingen uitvoert.

Qua voeding, een knappe voeding van 300 Watt doet hetzelfde als 'een' voeding van 420 Watt. Zoek een beetje rond op GoT naar wat een knappe voeding is, die dingen zijn dankzij nVidia prima verkrijgbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, toch lees ik in die BBG dat er een extra case-fan in word gezet, daar doelde ik dan ook op? wat is hierbij een goede koop?

Verwijderd

In een kant-en-klaar PC ben je overgeleverd aan de kastfabrikant en shop, maar in CME staat daar een handig stukje over in de CME Faq: airflow en CME Faq: links Fans. Wat betreft vermogen van de voeding is daar een heel topic over in Overige Hardware: Welke voeding heb ik nodig? Deel 7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2004 11:51 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 17:10

Haan

dotnetter

Aan de vragen die je hier stelt, vraag ik me af of het wel zo'n goed idee is om het systeem zelf in elkaar te zetten..

Voor de voeding kan je hier terecht: Welke voeding heb ik nodig? Deel 7

Verder is het aan te raden om tenminste een casefan achter in je kast te hebben. Maar tegenwoordig hebben de meeste kasten dat eigenlijk al.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
ah bedankt voor de uitgebreide reply's, ik had idd nog niet fanatiek de zoekfunctie gebruikt, vandaar dat ik met deze vragen aan kom.

Hmm, dat weet ik zelf eigenlijk ook nog niet, bij alternate zetten ze hem voor 50 euro in elkaar en dat is wel zo netjes, maar 50 euro kan je ook steken in een betere geluidskaart, of iets anders, en aangezien ik niet sloten aan geld wil uitgeven ( ik koop bijv ook geen giga 21 inch lcd monitor ) steek ik liever het geld in onderdelen die het echt waard zijn.

Bovendien leek het me ook niet zo bijster lastig om zoiets in elkaar te zetten, maar het kan goed zijn dat ik me hierin vergis. Ik weet vrij weinig van hardware, maar met step-by-step tutorial zou er toch weinig fout in moeten gaan? ( een palletje omhalen, of een dingetje ergens in klikken kan iedereen zonder ernstige motorische stoornissen ). Het enige wat me ietwat zorgen baart is dat ik daarna de computer moet aanzetten, en dat die misschien om dingen gaat vragen waar ik geen weet van heb.

Raad je het me af gewoon met alelrlei onderdelen aan de gang te gaan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 12:06:
ah bedankt voor de uitgebreide reply's, ik had idd nog niet fanatiek de zoekfunctie gebruikt, vandaar dat ik met deze vragen aan kom.

Hmm, dat weet ik zelf eigenlijk ook nog niet, bij alternate zetten ze hem voor 50 euro in elkaar en dat is wel zo netjes, maar 50 euro kan je ook steken in een betere geluidskaart, of iets anders, en aangezien ik niet sloten aan geld wil uitgeven ( ik koop bijv ook geen giga 21 inch lcd monitor ) steek ik liever het geld in onderdelen die het echt waard zijn.

Bovendien leek het me ook niet zo bijster lastig om zoiets in elkaar te zetten, maar het kan goed zijn dat ik me hierin vergis. Ik weet vrij weinig van hardware, maar met step-by-step tutorial zou er toch weinig fout in moeten gaan? ( een palletje omhalen, of een dingetje ergens in klikken kan iedereen zonder ernstige motorische stoornissen ). Het enige wat me ietwat zorgen baart is dat ik daarna de computer moet aanzetten, en dat die misschien om dingen gaat vragen waar ik geen weet van heb.

Raad je het me af gewoon met alelrlei onderdelen aan de gang te gaan?
ik zou gewoon bij alternate in elkaar laten zetten en dan weten dat ie het zekr doet of iemand vinden die wel weet hoe het moet voor een vrienden prijsje. en de geluidskaarten die tegenwoordig onboard zitten zijn echt wel van degelijke kwaliteit dus je hoeft geen geluidskaart aan te gaan schaffen, want ik heb hier dan de MSI K8T NEO2-FIR en deze heeft zeker wel mooie sound. en dan terugkomend op de voeding koop bijvoorbeeld een zalman of Antec ofzo in ieder geval A-merk.

• Haan

Haan

dotnetter

Een pc assembleren vergissen mensen zich vaak in. Het is opzich niet zo heel moeilijk om het in elkaar te zetten, en het zal ook wel werken, maar de kunst is juist om het netjes te doen, zodat het ook blijft werken :)
Dus tenzij je kennissen oid hebt die er ervaring mee hebben, zou ik ook aanraden om het door Alternate zelf te laten doen.

Verwijderd

Desnoods knutsel je er een extra fannetje in ofzo. Is een beetje afhankelijk van de kast hoe en of dat kan. Meestal een kwestie van 4 schroeven en het stekkertje op het moederbord prikken of in een vrije molex connector prikken.

Assembleren is prima zelf te doen zolang je er gewoon de tijd voor neemt. Dat een tweaker het binnen een kwartier kan betekend niet dat jij dat zo snel hoeft te doen.
O ja, forceer niets. Simpele regel. Computerhardware hoef je er niet met een hamer in te rammen. Mocht dat nodig zijn dan zit er iets verkeerd ;)

De geluidskaart zo ver mogelijk van de videokaart plaatsen is om storing (ruis van harddisks bijv.) te vermijden.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 11:31
Om ruis van harddisks te vermijden plaatsen we de geluidskaart zo ver mogelijk van de videokaart?? 8)7 Is de videokaart een "ruisgeleider" dan ofzo?

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
hehe, nee die forceerregel leek me al iets waar ik op moest letten.

wanneer iets erin gehamerd moet worden is de conclusie wel te trekken dat het niet echt goed zit nee :)

toch denk ik wel dat ik hem zelf in elkaar zet, wil daar gerust een dag voor uit trekken omdat voorzichtig te doen, het lijkt me gewoon leuk om te doen.

het enige waar ik een beetje bang voor ben is dat als je hem aanzet je allerlei biosopties en allerlei andere dingen in moet gaan stellen? weten jullie dat?

of gewoon de diverse drivers installeren ( na windows installatie ) en de rest doet windows allemaal zelf?

• Haan

Haan

dotnetter

Je HOEFT in principe niets in het bios in te stellen, maar het is wel handig om te doen :) Dat is opzich prima op te lossen door hier/@google wat te zoeken naar 'bios settings' oid.
Hou voor Windows installeren trouwens deze volgorde aan: windows installeren ->via windows update alle patchen en andere meuk -> mobo drivers -> alle andere meuk die je nodig hebt

Succes!

Verwijderd

sig69 schreef op 14 oktober 2004 @ 14:16:
Om ruis van harddisks te vermijden plaatsen we de geluidskaart zo ver mogelijk van de videokaart?? 8)7 Is de videokaart een "ruisgeleider" dan ofzo?
nee, ONDER ANDERE ruis van de hdd.

De geluidskaart mik je zover mogelijk onderin, aangezien er een hoop stoorelementen ter hoogte van je videokaart zitten. Je hdd, cpu fan, evt. hdd fan, hoop chips e.d.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, dat van die geluidskaart heb ik ff opgeschreven, zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten? ( ik heb de diverse tutorials gelezen, maar ik bedoel even dit soort gosu tips ^^ )

Verwijderd

Topicstarter
hmm, nog een vraag,

ik zie dat de msi k8n 54-8 een s939 mobo is, gecombineerd met een amd 64 3500+ ( ook s939 ) heb k dan helemaal next gen.

maar is dit verstandig?

is een msi k8n en een 3400+ ( allebei s754 ) net zo'n goede koop?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 19:47:
hmm, nog een vraag,

ik zie dat de msi k8n 54-8 een s939 mobo is, gecombineerd met een amd 64 3500+ ( ook s939 ) heb k dan helemaal next gen.

maar is dit verstandig?

is een msi k8n en een 3400+ ( allebei s754 ) net zo'n goede koop?
het verschil is enkel future compatibility oftewel koop je S754 geen upgrade mogelijkheden boven de 3700+ en bij S939 gaan we nog even door met nieuwe CPU's dus licht eraan wat jij zou willen. ikzelf zou gaan voor S939 kan je over 2/3 jaar vast nog wel nieuwe CPU voor kopen en hij ondersteunt dual channel en S754 niet dus de keus licht bij jou
Pagina: 1