[Laptop HDD] IBM wat voor onderdeel is dit?

Pagina: 1
Acties:

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 20:18

No13

/me was here

Topicstarter
Ik heb vandaag van een kennis een oude IBM laptop HD gekregen (4,86 GB IBM Travelstar 4200 rpm) voor in mijn USB2 case als extra opslag.
Toen ik de HD aansloot hoorde ik meteen hard eklikgeluiden en lezen of schrijven naar de hd was uit den boze.
Gezien ik in mijn ogen toch niet veel meer te verliezen had het ding opgemaakt en wat tref ik aan :?
Een los stuk metaal wat oorspronkelijk ergens in die HD heeft vastgezeten neem ik aan maar wat ik nergens meer kan thuisbregen!

Afbeeldingslocatie: http://no13.tgphosting.nl/hdding.jpg
Zijaanzicht + bovenaanzicht: het object is in het echt een kleine beetje ronder maar mijn mspaint skillz laten te wensen over zeg maar

Na det ding eruit gepakt te hebben, het geheel vorzichtig weer in elkaar gezet werkt de hd weer, ik kan zowel lezen als schrijven en heb geen rare kliks meer gehoord...

De grote vraag is natuurlijk: Weet iemand wat de functie is/was van dit metalen geval? En Eventueel waar hoort het te zitten :P?

Helaas heb ik hier nu geen digicam bij de hadn maar eventueel kan ik vannavond nog wel een foto online zetten. Foto's van de binnenkant van de hd heb ik geen en zolang het ding werkt schroef ik em liever niet nog een keer uit elkaa

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:42

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Schrijf/lees kop die niet gebruikt werd? :?

Ga er in ieder geval maar vanuit dat je hd het niet lang meer zal doen. Het kleinste stofdeeltje kan al fataal zijn voor je schijf.

Of heb je soms een 'cleanroom' thuis? :+

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 14-10-2004 10:43 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Dat was dus de leeskop van je hdd.. OMG, dat het ding het terug doet :)

Kleinste stofdeeltje KAN idd fataal zijn, maar hoeft niet persé zo te zijn

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 22:03
Prutz0r schreef op 14 oktober 2004 @ 10:42:
Schrijf/lees kop die niet gebruikt werd? :?

Ga er in ieder geval maar vanuit dat je hd het niet lang meer zal doen. Het kleinste stofdeeltje kan al fataal zijn voor je schijf.

Of heb je soms een 'cleanroom' thuis? :+
of hij woont in een high-tech fabriek...

Ik vraag me hoe dat ding los komt? hoe zat ie vast dan?

• No13

No13

/me was here

Topicstarter
De leeskoppen hadden een compleet andere vorm en waren van veel dunner metaal :P

dat van die stofdeeltjes weet ik daarom had ik niet verwacht nog iets werkends over te houden

Een vervanger voor een niet-gebruikte leeskop zou kunnen... hoewel de vorm ervan dan wel erg veel verschilt van een echte lees/schrijf-kop

De disk heeft 2 platters en ik kon meerdere leeskoppen zien maar die platters zijn niet altijd dubbelzijdig of wel?

Edit:
Ter info: er zit GEEN electronica (koppen of kabel) op dat ding en ik vond het achter de aansturing van de koppen, niet bij de platters dus maar tussen de rand van de HD en het kapje over de aansturing van de lees/schrijf koppen

Ik ben nu een disk-check aant doen (bad sector scan) om te kijken of alles leesbaar is.. als hij daardoor komt eens random wat data lezen + schrijven

[ Voor 33% gewijzigd door No13 op 14-10-2004 10:53 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien is het wel een kop die op non-actief staat, en dat die kant van de platter niet gebruikt wordt?

Maxtor heeft bijvoorbeeld platters van 60 en 80GB in hun 120GB schijven zitten. Bij de 80GB versie platter, zal er dus één zijde van één platter 'gelocked' worden. Misschien is dit bij hem ook wel het geval en doet z'n schijf het gewoon?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• No13

No13

/me was here

Topicstarter
De bad sector scan is voltooid, windows 2000 gaf geen meldingen verder en geen rare tikken meer gehoor :?

Hij werkt dus voorlopig maar de vraag is hoe lang :P

Ik edit hier vannavond nog wel ff foto'tje in van dat metalen beugel-geval-ding

Op inet even een foto opgeduikeld van een soortgelijke HD en aangegeven waar dat ding lag:
Afbeeldingslocatie: http://no13.tgphosting.nl/hd.jpg

Verwijderd

Is het niet het veertje van je automatische kop-parkeervergrendeling?

• No13

No13

/me was here

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 11:38:
Is het niet het veertje van je automatische kop-parkeervergrendeling?
Nope, bij het uitschakelen parkeerd hij nog netjes, en het stuk metaal veert ook totaal niet

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 13:54
Vergrendeling van parkeer ding. Die gaat automatisch opzij als de schijf opspint door de lucht verplaatsing.

heb het al in meedere schijven zien zitten.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-03 15:38
Wat ik van ibm laptopschijven weet, is dat ze rammelen op het moment dat je ze in je hand hebt. (Dus uit staat). Hoort dat dan niet gewoon los te liggen? :D
Nog iets: Het pijltje wijst op een magneet. Zat het voorwerp daar ook aan vast-gemagneetiseerd?
Heb al verschillende keren een harddisk open gehaald (uit nieuwsgierigheid) maar ook ik kan het niet thuisbrengen wat het moet zijn. Heeft wel wat weg van een leeskop.
(* EWS99 kent No13 persoonlijk. Heeft idd een cleanroom. Ga regelmatig bij 'm langs om wat beschadigde sectoren af te plakken of andere reparaties uit te voeren op de platters :D)

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• No13

No13

/me was here

Topicstarter
hehe ja zoiets :P eey maar hier de beloofde foto nog van het geval:
Afbeeldingslocatie: http://foto.frotmail.nl/pic.php?action=resize&size=400&pic=.%2FZooi%2FDSC01482.JPG
Nee die 20 cent komt niet uit de hd, das om afmeting aan te geven ;)

Ow en ja dat deel is inderdaad magnetisch, misschien dat de sturing van de koppen beetje van slag raakte door dat ding? omdat hij na verwijdering ineens wel weer werkt (nog steeds btw)

Anyweez, ik ben blij dat hij nog werkt en het is iig een komisch verhaal om na te vertellen :P een hd opereren en onderdelen overhouden terwijl hij nog werkt

[ Voor 36% gewijzigd door No13 op 15-10-2004 18:57 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Post je ook nog even wanneer je schijf bad sectors gaat vertonen?

Leuk (waar gebeurd) verhaal. ;)

• No13

No13

/me was here

Topicstarter
Welliswaar een zeer oud topic, maar ik zou nog een keer reageren wanneer de schijf het loodje heeft gelegd.

Vorige week is de disk met een mooie boog in mijn afvalbak geworpen, had de disk in de auto laten liggen (koud en vochtig) onder een zeer vochtig kleed (om de raam vorstvrij mee te houden ;))

Bij het aansluiten klonk er een 2-tonig "alarm" (wist niet dat een hd geluid kon maken in de vorm van pieptonen) en hij wilde niet meer up-spinnen (nog wat mee gedraaid en gegooid maar mocht niet baten)

Bij deze is hij dus officiëel overleden :P (en vervangen door een 40 gb versie welke alle onderdelen nog wel gewoon bevat!)
Pagina: 1