[XP SP2] computer vannacht geupdate: automatisch gereboot?

Pagina: 1
Acties:

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-12-2025

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Vanochtend toen ik m'n scherm weer aanzette stond ik wel erg verbaasd te kijken naar een vers opgestartte windows. Alle programma's die ik vannacht aan had laten staan waren afgesloten (gelukkig had ik geen documenten on-opgeslagen staan), en m'n computer schijnt vannacht te zijn gereboot.

Eerst dacht ik aan een stroomstoring (in combinatie met een brakke UPS), maar bij nadere inspectie van de wekkers/videorecorders bleek dat de stroom vannacht er niet af is geweest.

Toen ben ik maar eventjes m'n logboeken door gaan bladeren, en ben ik het volgende tegengekomen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Datum: 14-10-2004   Bron: Windows Update Agent
Tijd: 3:01:19      Categorie: Installeren
Type: Informatie     Gebeurtenis-id: 22
Gebruiker: n.v.t.
Computer: XP1800

Beschrijving:
Opnieuw opstarten vereist: voor het voltooien van de installatie van de volgende
updates moet de computer over  5 minuten opnieuw worden opgestart: 
- KB885884: Essentiële update voor Office XP in Windows XP Service Pack 2
- KB834707: Cumulatieve beveiligingsupdate voor Internet Explorer voor Windows
XP Service Pack 2.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer
informatie.

Verder in het logboek zie ik inderdaad dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Datum: 14-10-2004   Bron: USER32
Tijd: 3:06:04      Categorie: Geen
Type: Informatie     Gebeurtenis-id: 1074
Gebruiker: NT AUTHORITY\SYSTEM
Computer: XP1800

Beschrijving:
Het proces winlogon.exe heeft het opnieuw opstarten van XP1800 geïnitialiseerd.
Reden: Er is geen titel voor deze reden gevonden
 Andere reden: 0x2
 Type afsluiting: opnieuw starten
 Opmerking: 

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer
informatie.

Mag dit zomaar? Hoe kan een update er nou weer in hemelsnaam potentieel voor zorgen dat je niet-opgeslagen gegevens automatisch kwijt kan raken :? :?

Ik vind dit een nogal vreemde gebeurtenis. Waarom komt er niet gewoon een popupvenstertje met "klik OK om opnieuw op te starten, en ANNULEREN om eerst uw gegevens op te slaan en later zelf opnieuw op te starten" :? Dat geeft toch veel minder risico dan dit? Is dit misschien ergens nog uit te schakelen?

Gelukkig dat ik deze keer geen gegevens kwijt ben geraakt, maar k vind dit toch een onaangename gedachte...

[ Voor 8% gewijzigd door jwbagger op 14-10-2004 09:40 . Reden: inhoud code-tags leesbaarder en minder layout-verneukend gemaakt ]

Verwijderd

Het kan zijn dat dit via een Active Direcotry (of Local) Policy is ingesteld.

• koe161
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:04

koe161

koe(c)

Het klopt inderdaad dat je pc gereboot is door een update van Microsoft. Bij mij staat hetzelfde in de logs en ook een leeg scherm voor mij, waar normaal de applicaties staan.

Het zou netter zijn als je een reboot box zou zien en alles gewoon zou kunnen afsluiten.

Edit: automatic update stond aan op dagelijks om 03:00...

[ Voor 11% gewijzigd door koe161 op 14-10-2004 09:59 ]

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04 00:23

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ahum, misschien even kijken hoe het bij windows update staat ingeschakeld?

Zeer waarschijnlijk heb je 'm staan op automatisch downloaden en installeren. Dat hij dan om de installatie compleet te maken ook automatisch opstart is niet meer dan logisch..... B)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-04 15:38

mickjuh

Good news everyone!

Dat denk ik dus ook... Ik heb ook alles op automatisch staan :/ Ik hoop niet dat hij straks gaat rebooten ;(

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-04 19:05
als je ongesavede documenten open hebt staan zal hij niet rebooten
probeer maar es om je pc af te sluiten of te restarten met een ongesaved word document

Check dit en help mee!

Pagina: 1