Er zijn veel manieren om te testen. Ga dus eerst goed na wat je precies wil testen. Hierna kun je bekijken wat je daar voor nodig hebt. Er zijn ook de nodige bedrijven die audits kunnen verzorgen maar daar zit uiteraard wel een prijskaartje aan
Zelf kun je bijvoorbeeld de volgende dingen gebruiken:
-
portscanner: test de open poorten van een bepaalde computer of netwerkcomponent en kan ik veel gevallen de service bepalen die op de poort luistert. Verder zijn er ook snmp scanners (test snmp hosts op verschillende zaken) & ip scanners (detecteren alle actieve computers in een bepaalde ip-range)
-
vulnerability scanner: test een bepaalde set programma's op
bekende fouten. Is een bepaald exploit nooit gebruikt dan zal een vuln. scanner deze dus ook niet vinden.
-
sniffers: deze laten je het netwerkverkeer zien. Kan gebruikt worden om b.v. wachtwoorden te achterhalen. Een verdediging hier tegen is encryptie.
-
password cracker: kan zwakke wachtwoorden achterhalen van gebruikers op verschillende besturingssystemenen, printers, routers/switches, webpagina's, etc.
-
"stress" tools: ik weet niet hoe ze officieel heten. Er zijn programma;s in omloop welke je netwerkbelasting kunnen testen door een grote hoeveelheid data te simuleren. Ook is er een soortgelijk programma om websites mee te testen op de maximale belasting.
-
security procedure audit: hierbij loop je handmatig de procedure's na die een bedrijf heeft op beveiligingsgebied. Bijvoorbeeld een incident response procedure, backup procedure, disaster recovery, etc.
Hopelijk helpt mijn post je een beetje op weg

Mocht je meer vragen hebben dan zal ik die beantwoorden indien mogelijk.
Topic bookmarked
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.