2 netwerken met Speedtouch 510 en Netgear FR114P

Pagina: 1
Acties:

• TeeWee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-07-2023
Op dit moment is er een netwerk wat bestaat uit:
ADSL----Speedtouch 510----Switch------Internet Computers

Dat werkt prima, nu moet er echter een extra computer aan worden toegevoegd voor een bedrijf. Dat bedrijf heeft een Netgear FR114P Router geleverd omdat de desbetreffende computer niet in 1 netwerk met de internet computers mag staan, en omdat hier een firewall in zit. Deze computer heeft alleen internet nodig om updates van norton binnen te halen, en via PC Anywhere van buitenaf bereikbaar te zijn.

Ik ben nu bezig met de volgende opstelling, maar ik kom er niet uit wat de instellingen aan beide routers (speedtouch en netgear) moeten zijn. In andere topics wordt erover gesproken om de speedtouch alleen als modem laten fungeren, maar dat gaat niet op voor deze opstelling.

De opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~nielstw/netwerk.jpg

Kan het gewoon via napt worden opgelost? En in welke router moet ik dit dan evt. aanzetten?

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 10:23
Okay,

Ff kijken. Ik zie dat er twee keer dhcp wordt uitgedeeld, dat maakt het er zowieso al niet makkelijker op. Het kan nl. zeer goed zijn dat de speetouch welke je bedoeld al een router is, maar met maar een poort. Dmv de switch in je tekening maak je er min of meer dus al een router van.

Je kan evt de speedtouch wel alleen als router laten fungeren(zie niet in waarom) door de switch in een van de poorten van de netgear te doen.

Ikzelf zou het volgende doen:

dhcp van speedtouch aan, netgear uit. Je krijgt dan standaard olopende interen ipadressen vanaf 10.0.0.150 en omhoog.

Nu geef je in dat de netgear bijv. 10.0.0.160 krijgt(intern ip, verzorgt doorspeedtouch)

nat in netgera uitzetten, en aleen nat in speedtouch configureren Dat 10.0.0.161 dan met poorten xxx t/m xxx mag connecten met ipnummer xxx aan de buitenkant op poortnummers xxx t/m xxx

zo zou ik het ff gaan proberen, succes i.i.g :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zorgen dat 't WAN-IP van je Netgear een 10.0.0.x-IP krijgt en vervolgens op zowel je Netgear als je Speedtouch de benodigde poorten mappen voor PC Anywhere. Dat moet je idd via na(p)t doen, maar dat moet je dan maar ff opzoeken, dat weet ik zo ook allemaal niet specifiek :)

@Cybersijp hierboven: Een router's DHCP-server is vaak alleen voor de LAN-omgeving van die router. Dat maakt in dit geval dus geen moer uit, aangezien beide LAN's gescheiden zijn.
Wil de speciale PC via PC Anywhere bereikbaar zijn, dan zal de Netgear toch echt aan NAT moeten doen :)

[ Voor 36% gewijzigd door Osiris op 14-10-2004 02:25 ]

Verwijderd

wat ik niet begrijp als die router alleen updates moet ophalen, moet hij toch ook met het internet in verbinding staan , aangezien er maar 1 internet verbinding is ,hoe cwil je het dan scheiden van de thuis pc's?

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 02:23:
wat ik niet begrijp als die router alleen updates moet ophalen, moet hij toch ook met het internet in verbinding staan , aangezien er maar 1 internet verbinding is ,hoe cwil je het dan scheiden van de thuis pc's?
Volgens mij bedoelt de TS dat je vanaf 't internet niet bij die PC moet kunnen komen. (behalve PC Anywhere dan, maar daarbij zou je met de firewall bepaalde IP's kunnen whitelisten).

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 10:23
Osiris schreef op 14 oktober 2004 @ 02:23:
Zorgen dat 't WAN-IP van je Netgear een 10.0.0.x-IP krijgt en vervolgens op zowel je Netgear als je Speedtouch de benodigde poorten mappen voor PC Anywhere. Dat moet je idd via na(p)t doen, maar dat moet je dan maar ff opzoeken, dat weet ik zo ook allemaal niet specifiek :)

@Cybersijp hierboven: Een router's DHCP-server is vaak alleen voor de LAN-omgeving van die router. Dat maakt in dit geval dus geen moer uit, aangezien beide LAN's gescheiden zijn.
Wil de speciale PC via PC Anywhere bereikbaar zijn, dan zal de Netgear toch echt aan NAT moeten doen :)
Tuurlijk Osiris,

maar ik vind het zelf nogal verwarrend om ellerlei verschillende ipranges door elkaar te moeten gaan mappen, vandaar het idee om de speedtouch het dhcp gedeelte voor zijn rekening te laten nemen. :)

De netgear kan dan nog gewoon zijn nat gebruiken. :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• TeeWee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-07-2023
Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 02:23:
Die bedrijfscomputer moet dus ook met internet in verbinding staan. Het gaat er meer om dat die andere computers niet in hetzelfde netwerk staan als de bedrijfscomputer.

Stel, iemand prikt in met een virus op zijn laptop, dan kan die minder makkelijk naar de bedrijfs pc overspringen. Dus het niet echt een fysieke scheiding.
Cybersijp schreef op 14 oktober 2004 @ 02:33:
[...]

Tuurlijk Osiris,

maar ik vind het zelf nogal verwarrend om ellerlei verschillende ipranges door elkaar te moeten gaan mappen, vandaar het idee om de speedtouch het dhcp gedeelte voor zijn rekening te laten nemen. :)

De netgear kan dan nog gewoon zijn nat gebruiken. :)
Verwarrend is het inderdaad wel, wat misschien niet helemaal duidelijk is is dat de bedrijfspc op 192.168.0. ... moet zitten ivm klimaatcontrole hardware die op die ip range werkt, en niet te wijzigen is.

[ Voor 33% gewijzigd door TeeWee op 14-10-2004 02:38 ]

• Osiris
  • Niet online
Andere vraag: Heb je het al geprobeerd? :P Zoals je t zelf voorstelt moet het met die 2 portmaps voor PC Anywhere volgens mij wel werken namelijk :)
Pagina: 1