Automatisch CPU fan regelen

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
Ik ben op zoek naar een programma waarmee de CPUfan zachter gaat draaien naarmate de CPU minder belast wordt.. Motherboard monitor geeft aan dat mijn cpufan op 7500 toeren draait, aardig veel dacht ik zo..

Ik heb net gezocht maar vond wat topics uit 2001 waarin stond dat er toen nog niet van dat soort programmatjes bestonden. Inmiddels nu wel ??

Het is voor mijn computer op mijn kamer, en ik zou graag vannacht nog een oog dicht willen doen ;)

Verwijderd

Dat MBM zegt dat je fan op 7500 toeren draait wil nog niet zeggen dat dát zo is. Tenslotte moet je die eerst instellen met welke divider je RPM puls gedeeld moet worden én werkt het niet met sommige andere fanmods (zoals 7Volt truuk) - hierdoor geeft bijv. MBM hier lokaal aan dat mijn fans tussen -15000 toeren en +25000 toeren schommelt [binnen 1 seconde :D]. Mocht je fan echt 7500 toeren maken, kijk dan eens of je het niet kan verbeteren door de fan te vervangen voor een groter model. Op die manier behoudt je de zelfde hoeveelheid flow, maar heb je een boel herrie/rpm minder.

[search=software fan regelen]
- [rml][ Software] cpu koeling[/rml]
- [rml][ A7V8X] Snelheid casefan en cpufan afzonderlijk te regelen?[/rml]
- Progel om CPU fan mee te regelen
- geen controle van mijn fans?
- cpu fan langzamer laten draaien.
- casefan aan/uit?
- ASUS QFan (p4p800): geen fancontrol opties?
- [rml][ Speedfan] Snelheid fans veranderen[/rml]
- Fanspeed overriden, hoe?
DOC Faq: Temperatuuruitlezing / Fancontrol software

[ Voor 153% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2004 02:14 ]

• n1ck
Dankje wel euss, voor deze reactie, ik zal al die topics wel over het hoofd gezien hebben :+.

Ik ben nu even aan het vogelen met de instellingen van "FanSpeed", of ik hiermee de gewenste stilte kan bereiken :D Want ik word echt krankziek van die herrie :P

[ Voor 13% gewijzigd door n1ck op 14-10-2004 02:14 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Cooling issue, Processors, Mobo's & Geheugen > Die-Hard Overclocking & Cooling
En ja, het antwoord staat gewoon in de FAQ aldaar .. ;)

Verwijderd

Zoek in google naar speedfan. Die doet wat je zoekt, mits je mobo het ondersteunt.

• Haan
  • Laatst online: 09-02 09:53

Haan

dotnetter

Trouwens, vaak maakt de voeding meer lawaai dan je cpu fan...

Kater? Eerst water, de rest komt later

• n1ck
Mijn CPU fan maakt echt het meeste lawaai van allemaal ... Ik heb vannacht ook dmv speedfan mijn percentage iets verlaagd waardoor mijn CPUfan minder snel ging draaien.

Hierdoor was het nog steeds wel een takkeherrie, maar wel minder dan dat ie op 7500 toeren draait. Ik had hem ingesteld op 80% wat ongeveer overeen kwam met 5800 RPM. Dit was nog wel enig sinds uit te houden.

Mijn CPUfan maakt dus het meeste herrie, mijn voedingsfans draaien beide op 7 volt (Q-tec 550 Watt, was wel nodig dus ;)) Wat daarna een takke herrie maakt is een mega oude 9 cm (jaja 9!) casefan van Compaq.

Naja nu is het even lastig, maar soon ga ik toch mijn watercooling kopen (Frigus CPU/VGA/NB) en haal ik 2 papst 12cm fans om mijn radiator te koelen.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

zoals MMMMM al zei, speedfan is precies wat je zoekt. Die regelt automatisch je fanspeed, bij load gaat ie harder draaien bij idle langzamer (doh).

Verwijderd

en casefan die op 7500 toeren draait? Dat moet een straalmotor zijn die je CPU bevriest. Volgens mij maken ze die niet eens meer.

Zoals al eerder genoemd: de divider zal dus wel verkeerd zijn ingesteld.

Dat-ie volop op volle toeren wekt kan wel. Heb je al eens goed gekeken hoe de temperatuursverhoudingen zijn (naast een radiator, warme kamer etc)? En als je kast volgestopt is met draden en IDE kabels dan zal de luchtstroom in de kast ook wel aardig verstoord zijn.

Ook kunnen de vinnen van de fan onder het stof zitten waardoor er allerlei vervelende en hoge geluiden gaan rondzingen in je kast (en net als een geluidsbox versterkt het aardig, zo'n kast). Kortom: overlast.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02 15:33

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

De fan van mijn CPU (HTPC) draait tussen de 10% en 40% en geen centje pijn. Misschien een idee voor jou?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 22:26:
en casefan die op 7500 toeren draait? Dat moet een straalmotor zijn die je CPU bevriest. Volgens mij maken ze die niet eens meer.
Het gaat om de CPU fan, en bijv. de http://www.technoyard.com...s/powercooler/page_2.html en http://www.extremeoverclo...ling/Alpha_PAL6035_1.html hebben een Delta 7500rpm ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2004 23:10 ]

• n1ck
De temperaturen van mn CPU zijn nu (non oc'ed AMD 2500+)

(idle)
Case: 21 graden
Diode: 40 graden
Socket: 37 graden

Ik heb geen last van stof tussen de vinnen van mijn cpufan; en ook geen last van IDE kabels die door de war zitten oid. Ik heb een goeie airflow, want ik heb een intake fan @ 7v aan de onderkant van mn case en die 9cm casefan als outtake.
Pagina: 1