Verwijderd
Ik zou geforce kiezen (heb ik ook gedaan overigens)
Verwijderd
Verwijderd
Neem de geforce2....
Verwijderd
Verwijderd
-snelheid en een goede rasterizer zorgen ervoor dat de spaarzame spellen die al next-gen (DX8) features gebruiken ook met vol detail weergegeven kunnen worden.
-Hoge resolutie is soms ook een optie met deze kaart, hoewel ik zelf toch niet hoger zou gaan dan 1280x960. Ook niet als de framerate het wel toestaat. (Vanwege kleine letters, etc.) Zelfs niet op mijn 21"
Zwakke punten:
-Behoorlijk wat random crashes, veel irritante kleine glitches in spellen (beroemdst: Q3A texture-compression problem) die eigenlijk niet echt uitmaken maar toch de gaming experience erg verlagen, en vergeet Unreal-engine spellen maar. Ik zeg niet dat je met deze kaart veel problemen krijgt maar als je een allround gamer bent zul je toch regelmatig geïrriteerd de zoveelste driverrelease uitproberen in de hoop toch een extra stuk hoognodige stabiliteit te kunnen krijgen. Zelfs in reviews wordt hier vaak over gesproken, en zelfs spellen die bijna GF2-only zijn hebben last van crashes (denk aan Giants).
Sterke kanten van de Voodoo5:
-compatibel met ALLE games die je wilt draaien. Geen crashes, geen kleine irritante foutjes in spellen of glitches, het werkt gewoon altijd.
-Als je een Voodoo5 hebt zul je geen enkel spel zonder FSAA draaien. Het meeste draait al op 60fps met 2xFSAA in 1024x768. Dit geeft in screenshots geen groot verschil, en de methode van de GF2 lijkt bijna hetzelfde te zijn...maar ik heb met een vriend beide kaarten getest en het effect van FSAA van de GF2 is de performance hit niet waard. Bijna geen verschil. Als je echter 2xFSAA op de Voodoo aanzet, zie je gelijk wat het effect is van Rotated Grid Super Sampling: het beeld wordt vreselijk schoon, glad en solide. Een wereld van verschil.
Zwakke punten Voodoo5:
-Geen bump-mapping en cube environment mapping. T&L kan wel opgevangen worden door een sterke processor, maar het gemis van bump-mapping is bij een aantal spellen toch wel erg jammer. De Voodoo5 biedt sowieso niks extras als je FSAA uitschakelt.
-Hoe zal het in de toekomst gaan met driver releases? Ik ben benieuwd, ik heb nog alle hoop.
Als je van plan bent FSAA te gaan gebruiken omdat je een allround gamer bent, of je hebt geen zin in moeilijkheden met de videokaart, gebruik dan een Voodoo5. Hierbij moet ik echter wel toegeven dat je zeker aan het eind van het jaar weer een nieuwe videokaart nodig hebt, omdat FSAA dan niet meer speelbaar is.
Ben je echter een technology freak die alle laatste features wil en graag een framerate van boven de 90fps wil in Q3A, en je vindt dat ik uit mijn nek zwam als ik het heb over die kleine problemen ("Ach joh, geen enkel probleem! Daar kunnen we wel overheen kijken!"), dan is een GF2 een goede optie.
Maar overschat 2 dingen niet. Er wordt heel veel gesproken over het feit dat de GF2 de V5 qua snelheid uit het water blaast. Dit is onzin. Zogauw de videokaart gestresst wordt (bij fillrate intensieve instellingen) is de framerate bijna gelijk. Om maar een voorbeeld te noemen: 1024x768x16 met 2xFSAA. Hier verschilt de framerate tussen beide kaarten nog maar zo'n 5 fps (framerate ligt rond de 55fps, dus zo langzaam is het nog niet) in Q3A. En als de videokaart overbelast wordt en de framerate komt onder de 30, met veel texturing, dan is het zelfs de Voodoo5 die de overhand kan nemen. Dit is geen bullshit maar eigen ervaring (overigens bevestigd door iemand die deze test ook heeft uitgevoerd in 3DMark, op de 3dfxgamers msgboards). De multichip architectuur van de Voodoo5 zorgt voor weinig snelheidspieken, maar ploegt wel erg goed door als er veel belasting is, dus de framerate blijft gemakkelijk constant.
Ook zeggen veel mensen dat de GF2 zo ongelofelijk veel langer mee gaat. Dit is ook niet zo. Kijk maar naar alle andere nVidia kaarten. Allen waren pioniers in bepaalde gebieden (TNT: 32-bit kleur, GF: T&L). Maar met de huidige spellen zie je dat je die 32bit kleur op de TNT2 maar beter heel snel uit kunt schakelen (in 16-bit is de Voodoo3 toch echt sneller en VEEL mooier) en de T&L op een GF maar beter door je Athlon 1Ghz kunt laten regelen (lighting unit van de GF is ronduit slecht). Zo zal het ook gaan met de Gf2: De T&L engine support bijvoorbeeld maar 2 vertex skinning, en toekomstige spellen zullen 4 vertices nodig hebben (4 vertex skinning). Dit betekent dat in de toekomst ook bij de GF2 de processor het werk weer zal moeten doen. Dag levensduur. Ook mist de Gf2 nog een aantal DX8.0 features die in de toekomst van belang zullen worden.
Toch heeft de Gf2 wel de power om, zonder FSAA, ook bij toekomstige games er nog een goede framerate uit te pompen (De voodoo5 overigens ook), alleen dan komt het voordeel te liggen bij de GF2 omdat die cube environment mapping en bump mapping heeft, om maar iets te noemen.
Het ligt dus heel erg aan wat je aan features wil, hoe lang je wil spelen, hoeveel geld je hebt, wat je voor spellen speelt en wat je prioriteiten zijn als je een spel speelt. Een ERG persoonlijke keus, naar mijn mening!
Succes!
Grappig, nooit ergens last van, alles doet het perfect-Behoorlijk wat random crashes, veel irritante kleine glitches in spellen (beroemdst: Q3A texture-compression problem) die eigenlijk niet echt uitmaken maar toch de gaming experience erg verlagen,
Als je een goede processor hebt maakt het niets uit en kun je alle unreal-based spellen gewoon spelenen vergeet Unreal-engine spellen maar.
Grappig, ik speel veel verschillende spellen en heb hier geen last vanIk zeg niet dat je met deze kaart veel problemen krijgt maar als je een allround gamer bent zul je toch regelmatig geïrriteerd de zoveelste driverrelease uitproberen in de hoop toch een extra stuk hoognodige stabiliteit te kunnen krijgen.
Als je FSAA aan hebt dan is het beeld van de v5-5500 idd beter dan dat van de geforce, maar zonder FSAA is de 3d weergave van de geforce(2) beter dan die van 3dfx, je zult voor beter kwaliteit dan altijd FSAA aan moeten hebben op je v5-5500...
Over de zgn "slechte" kwaliteit van nvidia 2d praten een hele hoop tweakers elkaar gewoon na, probeer als je de kans hebt gewoon eens 2 systemen te vergelijken, ik heb destijds een g400 en geforce1 vergeleken op 1280 en het verschil in kwaliteit was erg klein
Kortom, als je veel 3d shooteres speelt is een geforce(2) de beste keuze en als je perse FSAA wilt een v5-5500..
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Het hangt ook af van je pc. Op een snelle cpu dan is T&L al minder belangrijk.
Als je van plan bent je videokaart lang te houden en lang te gebruiken voor spelletjes dan ben je het beste af met de Geforce 2. Anders ligt het aan je persoonlijke voorkeur.
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
dus asls ik naar de toekomst kijkt lijkt mijn de g-force II toch beter dan de voodoo 5 5500....
btw thx voor je reacties
TOPIC CLOSED
Nix niet closedOp maandag 01 januari 2001 18:57 schreef destination1 het volgende:
MMMM ,ik denk dat ik toch maar de g-force II neem,omdat ik fsa geen grotere verbetering is en de ondersteunning toch minder word omdat 3dfx ermee gekapt is.
dus asls ik naar de toekomst kijkt lijkt mijn de g-force II toch beter dan de voodoo 5 5500....
TOPIC CLOSED
Volgens je sig heb je die gf 2 allang.
FSAA geen grote verbetering??? Ondersteuning wordt voor FSAA minder??
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
nummer 1 fsaa is super feature waardoor er alles zoveel beter eruit ziet.
Dus ik zal geen voodoo nemen voor de fsaa.
en de ondersteuning van drivers voor de voodoo word ook minder omdat 3dfx niet meer bestaat.
Er werd namelijk heel vaak bij games aparte drivers geleverd voor de voodoo bijvoorbeeld diablo II.
Dat zal voortaan ook afgelopen zijn waardoor de voodoo niet optimaal werkt met de games.
En nee ik heb geen g-force II maar ik heb een voodoo 5500 maar ik sta een voor keuze waar ik kan kiezen voor de g-force II gts 32 mb of de voodoo 64 mb ik weet alleen niet zeker welke ik weg moet doen.
Maar mij lijkt het verstandiger om toch voor de g-force te gaan toch
(omdat beeldkwaliteit en detial bij mijn heel hoog staat)
btw thx dr_Fripp =vond je info zeer goed bruikbaar:7
Dat napraten daar wordt je hier soms inderdaad doodziek van. Bepaalde meningen en uitspraken lijken erg trendgevoeligOp maandag 01 januari 2001 13:57 schreef blouweKip het volgende:
Over de zgn "slechte" kwaliteit van nvidia 2d praten een hele hoop tweakers elkaar gewoon na.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Is ook snelle kaart, naar het schijnt betere T&L unit dan gf2, veel effecten, ook fsaa zoals v5,...
nog wel een paar driver problemen, maar de kaart is nog niet zo oud en gf2 had/heeft ook problemen (v5 minder denk ik).
anders had ik wel een readon gekocht ja