Spontane reboots in spellen

Pagina: 1
Acties:

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Goeienavond!

Ik heb al een flinke tijd last van reboots (alleen) tijdens spellen. Het gaat voor zover ik weet uitsluitend om 3d spellen, en het duurt niet altijd even lang voordat ie reboot. Het maakt ook niet uit welk spel verder (NFS:U, Freelancer, Beyond Good & Evil).
De volgende mogelijkheden heb ik geschrapt voor mezelf (maar laat het weten als je toch twijfelt):
- Windows:
* Er komen niets in mijn eventlog.
* Het ligt niet aan deze install, die is namelijk maar een paar dagen oud en het probleem was al veel langer (vorige install).
* Er komt geen BSOD, de optie om automatisch te rebooten is uitgeschakeld.
* Het ligt niet aan de drivers, want het ligt niet aan de videokaart. Zie verderop voor meer details.
- Hardware:
* Videokaart is het probleem niet. Toen er een GeForce MX 440 inzat had ik het probleem ook. Toendertijd dacht ik dat het de videokaart kon zijn en toen heb ik 'm vervangen door een Radeon 9800 Pro. Dat hielp niet.
* Het ligt niet aan de voeding. Ik had mij ook bedacht dat het de voeding kon zijn toendertijd en heb mijn standaard voeding vervangen door een Zalman 400W. Dat is zeker voldoende voor dit systeem. Dat hielp niet.
* Het geheugen is volgens memtest foutloos. Het heeft een avond + nacht getest en er waren geen errors gevonden.
* De temps zijn als het goed is het probleem niet. De Thunderbird 1200 (niet overgeclockt) wordt gekoeld door een Spire Falconrock II. De temps zijn altijd wel onder de 60 graden, ook bij veel belasting.
* AGP fastwrite uit en AGP op 1x ipv 4x helpt niet. Hoewel ie het iets langer vol LIJKT te houden met AGP op 1x.

Overige notes:
- Hij is overgeclocked geweest (133MHz). Dat liep niet stabiel, en nu draait ie weer op standaard snelheid (FSB 133MHz).
- Iets vreemds: ik heb onder mijn vorige installatie AtiTool gedraaid en geprobeerd die te laten bepalen wat de max mem clock en max core clock zijn. Bij beide clockte ie 'm steeds LAGER tot ik het opgaf want het hield niet op, dat hoort niet lijkt mij. Aan de andere kant heb ik geen last van artifacts in spellen.

IETS moet er niet goed zijn, maar als het niet het geheugen is, dan zou het moederbord niet goed meer zijn. Maar hoe kom ik daar achter?
Of wat zou het anders kunnen zijn dat het alleen maar tijdens 3d spellen is?

Specs:
Gigabyte GA7ZXE
Thunderbird 1200
2x 512MB PC133
SB Live! 5.1
Realtek 8139
WinFast TV2000 XP Deluxe
40Gb Maxtor HD, 60Gb IBM HD
LiteOn DVD speler, Pioneer DVD brander

Hier tot slot een screenshot van Hmonitor, voor temps en voltages:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~r.elemans2/temps.jpg
CPU2? 8)7

Saved by the buoyancy of citrus

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

- Hij is overgeclocked geweest (133MHz). Dat liep niet stabiel, en nu draait ie weer op standaard snelheid (FSB 133MHz).
Standaard FSB is dezelfde als overclocked FSB :? 8)7 Je bedoelt wellicht std 100MHz? :)
CPU2? 8)7
Foutje in sensordetectie :) Komt wel vaker voor bij dat soort software.

Terugkomend op het probleem: hoe staan je geheugentimings en geheugenspanningen? Probeer deze eens te verhogen. En probeer ook je FSB nóg verder te verlagen (100MHz --> 66MHz oid).

• FlipFlink
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb zulke problemen vaak gehad bij mensen met wie ik werkte en het is bijna altijd dezelfde twee mogelijkheden: CPU verkeerd ingesteld of brakke mobo. Probeer eerst wat BalusC zei en anders ligt het zeer waarschijnlijk aan je moederbord.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
BalusC schreef op 14 oktober 2004 @ 06:28:
[...]
Standaard FSB is dezelfde als overclocked FSB :? 8)7 Je bedoelt wellicht std 100MHz? :)
[...]
Foutje in sensordetectie :) Komt wel vaker voor bij dat soort software.

Terugkomend op het probleem: hoe staan je geheugentimings en geheugenspanningen? Probeer deze eens te verhogen. En probeer ook je FSB nóg verder te verlagen (100MHz --> 66MHz oid).
Ik bedoelde dat ie 133MHz overgeclocked was :)
1333 liep ie op toen.
133 is de normale FSB, ik weet niet of ie wel lager kan maar kan ik proberen. :)
Geheugentimings en spanningen zal ik even controleren.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:43

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hoe kun je je multiplier dan veranderen met dat bord? Pinmod?

Je hebt een 1200(133FSB) cpu standaard?
9x133@10x133 overclocked?

Ik heb ook al eens een ZXE bord RMA gehad vanwege blauwe schermen... Heb hetzelfde mobo weer terug gehad en verkocht. De koper heeft soms ook last van blauwe schermen... Het maakt niet uit wat voor OS of drivers ik ook gebruikte, de BSOD's bleven... :|

[ Voor 50% gewijzigd door PD2JK op 14-10-2004 11:30 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

uhm, prik even alles in een ander moederbord als je kan, dan kan je het moederbord uitsluiten....

Meet je temperaturen eens handmatig na, het zal niet de eerste keer zijn dat rotte sensors je het bos in sturen :)

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Prutz0r schreef op 14 oktober 2004 @ 11:26:
Hoe kun je je multiplier dan veranderen met dat bord? Pinmod?

Je hebt een 1200(133FSB) cpu standaard?
9x133@10x133 overclocked?

Ik heb ook al eens een ZXE bord RMA gehad vanwege blauwe schermen... Heb hetzelfde mobo weer terug gehad en verkocht. De koper heeft soms ook last van blauwe schermen... Het maakt niet uit wat voor OS of drivers ik ook gebruikte, de BSOD's bleven... :|
Dat kan in de BIOS. :)
Ik heb nooit last van BSOD's gelukkig. :)
Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 11:31:
uhm, prik even alles in een ander moederbord als je kan, dan kan je het moederbord uitsluiten....

Meet je temperaturen eens handmatig na, het zal niet de eerste keer zijn dat rotte sensors je het bos in sturen :)
Ik heb helaas geen ander mobo liggen :(
Temps heb ik getest door meteen wanneer ie reboot in het BIOS te kijken. En daar staat niets geks in dan.
BalusC schreef op 14 oktober 2004 @ 13:16:
Maar je hebt wel last van spontane reboots :+

Affijn, volg eens mijn tips/suggesties :) Dat terugklokken van de FSB kun je wel beperken tot 100MHz though.
Maar geen BSOD's! :D
Je tips ga ik zeker even proberen. Ik dacht alleen dat ik niet lager kon dan 133 om de een of andere reden. Maar ik kijk het wel even na.

[ Voor 47% gewijzigd door Cyphax op 14-10-2004 13:34 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Affijn, volg eens mijn tips/suggesties :) Dat terugklokken van de FSB kun je wel beperken tot 100MHz though.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
BalusC schreef op 14 oktober 2004 @ 13:16:

Dan moet ik de jumper op het moederbord anders zetten, die staat op 133MHz (en daardoor kan ik ook niet lager in het BIOS).
Stel nou dat het dan ineens wel goed werkt, wat zou dan het probleem zijn?
Overig: SDRAM CAS latency staat op auto, eigenlijk staat bijna alles op auto of zo laag mogelijk (er zijn wat optie mbt increased performance die ik ook uit heb gezet).

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Even een update:

Ik heb de FSB op 100MHz gezet en daarna even flink getest (spellen een nacht laten draaien, ging op 133MHz geheid fout). Hij heeft me nog niet verrast met een reboot.
De pest is dat ie nu natuurlijk wel op maar 900MHz draait :(
En da's alleen de processor natuurlijk nog maar. Hij is in z'n geheel duidelijk trager nu.
Da's natuurlijk niet de bedoeling. Omdat ik de FSB omlaag geschroefd heb, is het me nog niet duidelijker waar het aan ligt. Heel het mobo en geheugen draaien immers trager nu, nietwaar?
Het raadsel is dus nog niet opgelost :(

Verwijderd

Ik zou het geheugen voltage verhogen, met 0.1 of 0.2...

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Serieus, het ligt aan je geluidskaart, dat heb ik ook gehad !
Je moet daarvoor een update downloaden en installeren !

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wanneer alles uitstekend werkt nadat je de FSB omlaag hebt geschroefd, dan kunnen er meerdere oorzaken zijn:
* slechte koeling
* slechte voeding
* CPU krijgt te weinig spanning
* mobo krijgt te weinig spanning
* condensatoren op mobo zijn gaar

Ook kan het zo zijn dat de geheugentimings te strak staan of het geheugen te weinig spanning krijgt, maar dan krijg je gewoonlijk een BSOD.

Allicht, neem gewoon de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door. Alle vragen, tips en suggesties die hier en weer komen staan daar gewoon in beschreven :)

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 17-10-2004 12:18 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:02

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik zie niemand iets over IRQ, DMA en busmastering problemen zeggen. Hoe zijn je IRQ assignments? Het kan namelijk heel goed zo zijn dat er conflicten optreden, waarschijnlijk met je videokaart of geluidskaart, en dat de drivers (die soms IRQ sharing en andere zut niet goed ondersteunen) een BSOD opleveren.

Eventueel kun je ook nog sleutelen aan de PCI latency van de verschillende kaarten. Het kan vaak enorm veel schelen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zie eigenlijk geen verband met brakke IRQ/DMA toewijzigingen wanneer het boeltje met een omlaaggeschroefde FSB@133MHz » 100MHz uitstekend werkt :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:02

Exirion

Gadgetfetisjist

BalusC schreef op 17 oktober 2004 @ 12:17:
Ik zie eigenlijk geen verband met brakke IRQ/DMA toewijzigingen wanneer het boeltje met een omlaaggeschroefde FSB@133MHz » 100MHz uitstekend werkt :)
Ik moet toegeven dat ik daar met mijn brakke hoofd overheen gelezen heb ;) Maar in principe is ook dat wel verklaarbaar: als de FSB hoger is kan er met DMA meer data over de bus dus beginnen conflicten en overflows sneller op te treden. Ik denk dat de PCI latency dan ook zwaarder telt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Ik heb de geheugentimings zo hoog mogelijk gezet in 't BIOS.
Van voltages verhogen heb ik absoluut geen verstand dus daar moet ik eerst even de FAQ voor doorspitten. :)
W00fer schreef op 17 oktober 2004 @ 12:02:
Serieus, het ligt aan je geluidskaart, dat heb ik ook gehad !
Je moet daarvoor een update downloaden en installeren !
Ook een interessante. :)
Waarom zou ie het dan wel doen met een lagere FSB? En deze PC is al een tijdje oud natuurlijk en hij heeft het wel altijd goed gedaan met dezelfde geluidskaart. Ik zal wel eens even kijken wat voor update je bedoelt, misschien is er wat over te vinden. :)
BalusC schreef op 17 oktober 2004 @ 12:09:
Wanneer alles uitstekend werkt nadat je de FSB omlaag hebt geschroefd, dan kunnen er meerdere oorzaken zijn:
* slechte koeling
* slechte voeding
* CPU krijgt te weinig spanning
* mobo krijgt te weinig spanning
* condensatoren op mobo zijn gaar

Ook kan het zo zijn dat de geheugentimings te strak staan of het geheugen te weinig spanning krijgt, maar dan krijg je gewoonlijk een BSOD.

Allicht, neem gewoon de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door. Alle vragen, tips en suggesties die hier en weer komen staan daar gewoon in beschreven :)
Om even die punten af te gaan:
* Koeling: Ik heb 2 HD's die gekoeld worden door HD fans, en de processor zelf wordt gekoeld door die Falconrock II, plus dat ik geen enge hoge temperaturen heb gezien in het BIOS direct na zo'n reboot. Koeling op de chipset van het mobo zelf misschien dan?
* Voeding is een hele nieuwe Zalman 400W, ik mag toch hopen dat dat het probleem niet is. :( Plus dat het probleem er ook was toen ik mijn cheapo voeding verving door die Zalman
* CPU kreeg 1.87 volt op FSB 133, nu 1.86 volt. De voltages zijn sowieso allemaal netjes binnen de marge (5.13, 12.37, 3.4). Zou dat het probleem echt kunnen zijn?
* Mobo spanning: geen idee hoeveel en wat normaal is en wat niet eerlijk gezegd..
* Condensatoren gaar: dat zou kunnen, dat betekent einde mobo of condensatoren gaan vervangen? :(

Maar eerst even die FAQ doorlezen. :)

[ Voor 56% gewijzigd door Cyphax op 17-10-2004 14:27 ]

Verwijderd

Even een update:

Ik heb de FSB op 100MHz gezet en daarna even flink getest (spellen een nacht laten draaien, ging op 133MHz geheid fout). Hij heeft me nog niet verrast met een reboot.
De pest is dat ie nu natuurlijk wel op maar 900MHz draait
Wat dacht je ervan om je multiplier eens op 12 X 100 = 1200 MHz te zetten :?

Je bent volgens mij alleen de multiplier vergeten aan te passen, dus staat ie nog op 9 X 100, wat tijdens je overklokactie 9 X 133 was ;)

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2004 15:38 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien is het inderdaad een 100MHz cpu.

De 1200 is uitgebracht onder 100 en 133MHz FSB versies.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Dan is hoogstwaarschijnlijk hiermee ook de reden vastgesteld
Wanneer ik mijn pc te ver overclock word tijdens het gamen de cpu/southbridge te warm.
Ik krijg dan ook een spontane reboot zelfde geld als ik dan PI fast gebruik.
die thunderbird staat er om bekend een heethoofd te zijn de mijne is ook gefrituurd door er een minder goede koeling erop te zetten

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Edwin van Cleef schreef op 17 oktober 2004 @ 16:03:
Dan is hoogstwaarschijnlijk hiermee ook de reden vastgesteld
Wanneer ik mijn pc te ver overclock word tijdens het gamen de cpu/southbridge te warm.
Ik krijg dan ook een spontane reboot zelfde geld als ik dan PI fast gebruik.
die thunderbird staat er om bekend een heethoofd te zijn de mijne is ook gefrituurd door er een minder goede koeling erop te zetten
Bedoel je niet dat je Northbridge te warm wordt?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Door een te warme NB/SB mag je cpu niet defect raken, of deze moet zo beschadigd raken dat de cpu een te hoge Vcore krijgt (in het gekste geval dan).

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 16:05:
[...]

Bedoel je niet dat je Northbridge te warm wordt?
Southbridge staat in verbinding met de northbridge en dan aan zowat alle andere troep op de PC- PCI bus, ISA bus, USB, IDE, enz. enz. Sommige dingen zitten er niet direct aan vast, maar gaan via iets anders (SCSI controller via PCI bus, bijvoorbeeld), maar al met al doet de southbridge alle I/O.

Northbridge staat in verbinding met de CPU (via de zogeheten FSB), met de RAM, met de AGP poort, en via de PCI bus met de Southbridge (al hebben nieuwere chipsets iets snellers gevonden). De northbridge is in essentie vooral een geheugencontroller, soms ook graphics (bij geintegreerde troep).

bron:
North- en Southbridge ??

maar dat multiplierverhaal waar jij het over had kan ik me overigens wel prima in vinden

[ Voor 19% gewijzigd door Edwin van Cleef op 17-10-2004 16:18 ]

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Wat jij zegt klopt uiteraard :)

Aangezien de boel bij hem vastliep door de overclockte FSB, dacht ik direct aan NB die te heet wordt :)

Kan de topicstarter nog even melden of het instellen van 12 X 100 zijn probleem verhelpt ;)

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Met de settings waarop ie steeds rebootte was ie NIET overgeclocked en heeft ie altijd prima gewerkt. Zo heb ik 'm ook gekocht. :)
De temps waren ook niet zo hoog, graad of 60 maximaal. Nu heb ik wat nieuwe koelpasta op de proc gesmeerd en de heatsink er opnieuw opgezet, en de FSB weer op 133 gezet.
AGP staat weer op 4x en Fastwrite aan, de geheugentimings staan wel vrij soepel (CAS 3). Vooralsnog loopt ie nog, maar hij wordt nu idle nog geen 50 graden en stressed maar een paar graden warmer. Ben benieuwd.
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 17:09:
Wat jij zegt klopt uiteraard :)

Aangezien de boel bij hem vastliep door de overclockte FSB, dacht ik direct aan NB die te heet wordt :)

Kan de topicstarter nog even melden of het instellen van 12 X 100 zijn probleem verhelpt ;)
Het liep bij mij dus niet vast door overclock want hij was niet overgeclocked. :)
Ik kan geen multiplier instellen op het mobo of in het BIOS dus ik kan 12x100 niet testen.

[ Voor 34% gewijzigd door Cyphax op 17-10-2004 20:00 ]

Verwijderd

Hij is overgeclocked geweest (133MHz).
Ik ging er dus vanuit dat ie overclocked was :)

Als je de jumper op FSB 100 zet, kun je dan de MP nog steeds niet op 12 zetten?

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 20:39:
[...]

Ik ging er dus vanuit dat ie overclocked was :)

Als je de jumper op FSB 100 zet, kun je dan de MP nog steeds niet op 12 zetten?
Ik heb 'm wel ooit even overgeclocked gehad maar dat kon m'n geheugen niet bijbenen helaas. Dus dat is teruggedraaid.

Nee ik kan nergens multiplier instellen... niet in 't BIOS, niet op het mobo... FSB kan ik in het BIOS wel ophogen.

[ Voor 16% gewijzigd door Cyphax op 17-10-2004 20:43 ]

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hier is de update waar ik het over heb voor je geluidskaart (in mijn geval Audigy LS)

Creative Sound Blaster Audigy LS series driver update
AUD-WEBDV-W1-LB

This web update contains fixes to improve the performance of your Creative Sound Blaster® Audigy® LS series audio card.

Fixes:

Removes distortion (popping sound) during DVD playback on selected motherboards.
Ensures WinDVD continues to respond when Video Hardware Acceleration is enabled.
Allows Creative applications to be launched after audio is disabled and then enabled in Device Manager.
Resolves the system stall and system restart issues that are associated with selected game titles.

Requirements:

Microsoft® Windows® XP, Windows 2000, Windows Me (Millennium Edition) or Windows 98 SE (Second Edition)
Creative Sound Blaster Audigy LS series audio card

Verwijderd

Maar nu loopt je TB1200 nog steeds op 900 MHz, of is het misschien een TB900?
(ik weet het niet zeker, maar begon de TB niet bij 1 GHz?)

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
W00fer schreef op 18 oktober 2004 @ 14:24:
Hier is de update waar ik het over heb voor je geluidskaart (in mijn geval Audigy LS)

Creative Sound Blaster Audigy LS series driver update
AUD-WEBDV-W1-LB

This web update contains fixes to improve the performance of your Creative Sound Blaster® Audigy® LS series audio card.

Fixes:

Removes distortion (popping sound) during DVD playback on selected motherboards.
Ensures WinDVD continues to respond when Video Hardware Acceleration is enabled.
Allows Creative applications to be launched after audio is disabled and then enabled in Device Manager.
Resolves the system stall and system restart issues that are associated with selected game titles.

Requirements:

Microsoft® Windows® XP, Windows 2000, Windows Me (Millennium Edition) or Windows 98 SE (Second Edition)
Creative Sound Blaster Audigy LS series audio card
Lijkt echt alleen voor Audigy's, en ik heb een Live. Ik kan 'm thuis proberen te installeren mocht het probleem zich nog voordoen.
Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 15:36:
Maar nu loopt je TB1200 nog steeds op 900 MHz, of is het misschien een TB900?
(ik weet het niet zeker, maar begon de TB niet bij 1 GHz?)
Het is een TB1200 (AXIA core trouwens maar da's niet zo van belang). Ik had 'm bij wijze van test op 900MHz laten lopen door de FSB te verlagen van 133MHz naar 100MHz. Dat ging allemaal prima.
Nu draait ie weer op 1200 en heb ik even getest met Generals, en ik heb nog geen reboot gehad. Ik heb wel lagere temps nadat ik de heatsink eraf gehaalt heb, en na schoonmaken weer teruggezet met wat silveren koelpasta ertussen. :)

Verwijderd

Mooi zo :) Succes en houwe zoo ;)

Verwijderd

Misschien je Chipset drivers, of je memory. Probeer je memtimings eens wat losser te zetten, dit kan in veel gevallen ook helpen.

Heb je niet nog een of ander proces op de achtergrond draaien wat misschien in de weg zit. Je kan het spontaan rebooten ook uitschakelen in WinXP, maar waar die optie ook al weer zat weet ik niet meer precies maar dat kan iemand anders je hier wel vertellen denk ik :)

Veel Succes ermee ;)

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Helaas moet ik m'n topicje een flinke trap onder z'n aars geven. Die spontane reboots in spellen krijg ik nu niet meer. Ik kan 'm namelijk eigenlijk niet meer opstarten. Ik heb heel erg het gevoel dat het probleem in principe dezelfde oorzaak heeft maar dan nu erger uiteraard. Daarom open ik geen nieuw topic, hier staat veel info in.

Het is een beetje vreemd allemaal bij elkaar. Hier komt wat ik gedaan heb/weet, het is alleen niet volledig meer omdat ik het verwarrend vind allemaal.

Ik heb m'n Radeon 9800 Pro succesvol geflashed naar een XT. Ik heb ook een andere processor gekocht van iemand (XP2000+) die gewoon werkte in eerste instantie. Nu startte ik NFSU op om eens te kijken of ie wat beter liep dan met die TB1200. Ook had ik last van veel te hoge temperaturen (67graden direct na een reboot bijvoorbeeld) die ik niet kon verklaren. Immers, mijn koeler is een Spire Falconrock 2, en op mijn ATI had ik intussen een ATI silencer rev 1 geplaatst. Toch werd ie (de processor, de TB1200) dus te heet. Maar de reboots kwamen niet van te hoge temperaturen, want hij rebootte zo vaak, ook als ie, zeg, 50 graden was.
Toen ging het van kwaad tot erger en wat ie nu doet stemt me niet blij.
* Met ALLEEN de 9800Pro krijg ik nu geen beeld meer. Ik heb het over een los mobo met 1x 512mb RAM en 1 van de 2 processoren.
* Het maakt niet uit of ik 100 of 133MHz FSB instel.
* De videokaart (9800 Pro) is niet kapot, in de vreselijk oude PC van m'n vriendin (P2 mobo) geeft ie wel gewoon beeld.
* Met een PCI TNT 2 videokaartje krijg ik geen beeld.
* Met een Radeon 9200SE (AGP) krijg ik geen beeld. Die videokaart is ook niet kapot want die zit standaard in de PC van m'n vriendin waar ik dit nu ook op type.
* Met een Geforce 4 MX440 (AGP) krijg ik wel beeld, maar de fan op de heatsink van 't ding doet het niet terwijl ie naar mijn weten wel altijd gewerkt heeft (nog te testen in andere pc) :?
In alle hierbovengenoemde gevallen van 'geen beeld' reageert de monitor WEL als ik 'm aanzet, hij stuurt een of ander signaaltje wel door, maar het beeld blijft zwart. Echt opstarten heb ik niet
geprobeerd omdat het probleem dus wat dieper lijkt te liggen (geen beeld met een Radeon?)
* De Athlon XP 2000+ herkent ie als "Athlon XP", zonder 2000+ ofzo daarachter, klopt dat? Dit is als ik dus wel beeld krijg met die Geforce.
* Af en toe knippert het beeld (alsof het signaal even onderbroken wordt) met die Geforce4, wanneer ik dus beeld krijg. Elke seconde of 2 knippert ie dus. Dit ligt denk ik niet aan de monitor maar durf ik niet 100% te garanderen. Wel 98%. Misschien is het relevant, misschien niet.
* De voeding (zalman 400W) lijkt me het probleem ook niet (ik dacht aan te lage spanning voor de videokaart). De voeding van de andere PC heb ik namelijk aangesloten (cheap no-name voeding) en geeft hetzelfde resultaat. Aan het moederbord is al die tijd alleen 1 reepje RAM en een videokaart aangesloten geweest.
De reden dat ik over ben gegaan tot het strippen van dat mobo is omdat ie op gegeven moment dus bleef rebooten. Ik heb memtest gedraaid, die rebootte elke 8-9 minuten (steeds net onder 9 minuten), op 1 nacht na waarin ie 8 of 9 uur ofzo gedraaid heeft. Daarna was het einde verhaal en zou ie constant (elke 3-5 minuten) hebben staan rebooten.
Windows kwam ie ook niet meer in, hij rebootte voor ie Windows moest gaan opstarten meestal. Andere keren kwam ie net Windows in, en rebootte ie dan na een minuutje.

Wat ik denk dat dus in principe kapot is is m'n mobo. Maar WAT dan? AGP slot dat te weinig spanning levert, of gewoon naar z'n grootje is? Ik zie er niets op. Processor kan het niet zijn eigenlijk, videokaart is goed, en voeding ook voor zover ik weet. Geheugen dan? Ik heb normaal 2x512mb (1x TwinMos en 1x onbekend) en heb beide reepjes los geprobeerd en in verschillende sloten. Ik denk niet dat het daar dan ook aan ligt eigenlijk. Zou m'n moederbord gewoon overleden zijn? Zou het rendabel zijn om 'm te vervangen door een ander mobo dat PC133 geheugen ondersteunt en 266MHz FSB (133MHz DDR)?
Dit is het huidige mobo trouwens: http://tw.giga-byte.com/M...ucts/Products_GA-7ZXE.htm
Ik ben even op zoek gegaan naar een moederbord dat aan deze specs voldoet maar dat me niet mee, wel DDR FSB, NIET DDR geheugen is een beetje vreemde combo?

Iemand enig idee, zit ik er vet naast met 'kapotte AGP/mobo'?

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Ik schop 'm liever niet omhoog maar 'k zal het 1 keer proberen... iemand?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Check die elco's eens, zo moeten nog eens niet indrukwekkend ontploft zijn, gewoon bol staan of bruin/geel spul lekken is genoeg. Deze zorgen in het begin voor onstabiliteit, in verdere stadium wilt het niet meer booten.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 12-12-2004 20:17 ]

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
rapture schreef op zondag 12 december 2004 @ 20:04:
Check die elco's eens, zo moeten nog eens niet indrukwekkend ontploft zijn, gewoon bol staan of bruin/geel spul lekken is genoeg. Deze zorgen in het begin voor onstabiliteit, in verdere stadium wilt het niet meer booten.
Ik heb het een en ander eens even goed nagekeken maar ik zie echt niets vreemds aan elco's en dergelijke eigenlijk...

Verwijderd

Misschien voeding te zwak dat de automatisch reset bij te lage spanning gebruikt wordt?

9 van de 10 keer zie je dat de meest vreemde fout door de voeding veroorzaakt wordt toch?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2004 19:19 ]

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 19:18:
Misschien voeding te zwak dat de automatisch reset bij te lage spanning gebruikt wordt?

9 van de 10 keer zie je dat de meest vreemde fout door de voeding veroorzaakt wordt toch?
Ja maar ik geloof niet dat beide voedingen kapot zijn waarmee ik het heb geprobeerd. 1 noname en een flinke 400w zalman.

Pagina: 1