Toon posts:

[Retro gaming] MSX Revival komt naar Europa

Pagina: 1
Acties:

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 21:11
En wel heel erg dicht bij huis, in ons eigen kouwe kikkerlandje dus! (bijna) Iedereen kent het befaamde MSX systeem nog wel uit het verleden. Het was dé homecomputer voor velen van de jaren 80 en begin jaren 90. Zo is het ook een gegeven dat de MSX uitblonk in spellen. Neem bijv. Metal Gear en Metal Gear 2: Solid Snake... voor de vervolgen daarvan loopt de halve gamecommunity nog steeds warm!

Maar goed, een revival dus! In Japan is het al een tijdje gaande sinds één van de kopstukken van de ASCII Corp. hiermee op de proppen kwam. Het resulteerde in eerste instantie in een emulator die gebundeld was met een spel. Het was dus niet een losse emulator waarmee je je gedownloade roms kon spelen.

Zelf ben ik nog een MSX adapt vanaf midden jaren 80 en ik denk dat zo'n initiatief er juist kan bijdragen weer meer mensen in contact te brengen met MSX. Voor zover ik het begrepen heb gaan er eerst diverse MSX spellen opnieuw uitgebracht worden onder licentie van de originele makers, volkomen legaal dus. Met dat geld is het de bedoeling verdere onwikkeling van MSX soft- en hardware te ondersteunen.

Mijn info heb ik van een presentatie die vorige week zaterdag in Bussum tijdens een MSX Meeting gehouden werd door de Nederlandse initiatiefnemers. Hun website is hier te vinden. Het project zelf zal onder de naam Woomb door het leven gaan, maar die site is nog niet online.

Binnen de MSX community is natuurlijk al een heftige discussie gaande over dit project. Je kunt dit volgen op het forum van MSX.org.

Ohja ik ben op geen enkele manier verbonden met de initiatiefnemers van dit project. We delen slechts dezelfde hobby en dat is de MSX :)

Anoniem: 2557

Ze (her)verkopen alleen het derde spel dat ik gemaakt heb, verder heb ik er ook niks mee te maken :) Maar wel een goeie zaak dit uiteraard. MSX Rulez.

• Eindbaas
Welk spel is dat MrRudi?

DASS :D

• Eindbaas
Aha, ik zag tijdens de presentatie op de MSX Fair in Bussum een scan van een Japans artikel (met info over Egg, de japanse versie van Woomb) met daarin screenshots van DASS :)

• GZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 15:51

GZ

!!

Ik heb nog nooit van mijn leven een MSX aangeraakt, maar ben toch altijd wel nieuwsgierig geweest hiernaar. Maar het wordt me nu eigenlijk niet helemaal duidelijk wat nou de bedoeling is van deze MSX revival :? Of wat het eigenlijk is.

PSN:GZXX | NEX5 | CCNA | Wii | PS3 | 3DS | Wii-U NNID: MasterPrikkebeen | 2 kids

• SeD_NcL
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-06 21:44

SeD_NcL

MSX 4 EVER!!!

--- MSXPOSSE.COM ---

• Dyxtra
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Dyxtra

curb surfer

Dit type hadden wij:

http://www.alexcozzi.com/data/comp/hx10.jpg

Ding werkt nog steeds :) Erg goede kwaliteit, helemaal als je bedenkt dat hij ook nog enkele jaren 24/7 non stop dienst heeft gedaan als een soort elektronisch prikbord.

Verder 2 van deze:

http://www.ntrautanen.fi/computers/other/images/the_arcade.jpg

Over kwaliteit gesproken, niet kapot te krijgen :)

Helaas moesten we het doen met een tapestreamer, ca 15-30 minuten laden voor een game :D Drama was dat zeg.

Herinner me ook nog het overtikken van vele regels code uit tijdschriften die dan uiteindelijk een (lullige :P) game vormden. En dan de code tweaken natuurlijk :Y)

f.k.a D³
"that dude can really drive!!"
COH Replay Analyzer | Filmpjes

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-07 15:43
D³ schreef op 14 oktober 2004 @ 23:30:
Dit type hadden wij:

[afbeelding]

Ding werkt nog steeds :) Erg goede kwaliteit, helemaal als je bedenkt dat hij ook nog enkele jaren 24/7 non stop dienst heeft gedaan als een soort elektronisch prikbord.

Verder 2 van deze:

[afbeelding]

Helaas moesten we het doen met een tapestreamer, ca 15-30 minuten laden voor een game :D Drama was dat zeg.

Herinner me ook nog het overtikken van vele regels code uit tijdschriften die dan uiteindelijk een (lullige :P) game vormden. En dan de code tweaken natuurlijk :Y)
hehe.. Toshiba HX-10 ;).. deze had ik ook het eerst.. had later een Philips NMS8250.. nadeel van dat beestje is met SCC spelletjes.. één of andere reden blijft de PSG dan zeer zacht.. |:(

over die "The Arcade" joystick.. ik had ook één.. maar met een klein verschilletje. er zat bij mij ook een knopje op de stick zelf.. en ja.. ze waren niet stuk te krijgen. een kameraad van mij had ook zo'n joystick.. compu stond op de bovenste verdieping.. van frustratie heeft ie die joystick via de raam naar beneden gekelderd op de stenen oprit.. ding deed 't gewoon weer toen ie weer aangesloten werd 8)

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 32GB DDR4-3200 | RTX 2070 | 1TB + 512GB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 30" XB3070WQS (2560x1600)

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:15

jasjenl

Liab A Tymo

Anoniem: 2557 schreef op 14 oktober 2004 @ 12:07:
Ze (her)verkopen alleen het derde spel dat ik gemaakt heb, verder heb ik er ook niks mee te maken :) Maar wel een goeie zaak dit uiteraard. MSX Rulez.
*kuch* Dass was wel een echte MEP (MSX Engine Product) waar een heel aantal mensen aan hebben meegewerkt, dus niet een spel wat jij in je eentje gemaakt hebt MrRudi :Y) (de onwetende lezer zou die indruk wel eens kunnen krijgen door je zinssnede ;) ).

Verder vraag ik me af wat de kansen van zo'n project zijn, veel mensen die dit soort spellen willen spelen hebben ze al lang draaien in een emulator en mensen die nu voor het eerst hiermee in aanraking komen, zullen het waarschijnlijk veelal te verouderd vinden, aangezien zij hier niet de 'nostalgische gevoelens' bij krijgen die veel oud-msxers er wel bij hebben. Ik had ooit begrepen dat dit project (of een soortgelijk project) zich juist zou richting op msx games op mobiele devices, zoals gsm's. Daar zou ik dan wat meer heil in zien, aangezien het verwachtingspatroon van mensen op dat soort apparaten heel anders is. Oude msx games nu nog als pc game aan mensen proberen te verkopen, lijkt mij redelijk kansloos..

Oh ja, ik had trouwens ook nog ooit zo'n mooie Sony HitBit msx2, met los toetsenbord. Maar die heb ik eens aan een zeker iemand uitgeleend en vooralsnog nooit meer terug gekregen... hint, hint, MrRudi ;)

jasjenl schreef op 14 oktober 2004 @ 23:57:
[...]

[...]

*kuch* Dass was wel een echte MEP (MSX Engine Product) waar een heel aantal mensen aan hebben meegewerkt, dus niet een spel wat jij in je eentje gemaakt hebt MrRudi :Y) (de onwetende lezer zou die indruk wel eens kunnen krijgen door je zinssnede ;) ).
DASS in hoofdletters aub :P en inderdaad, ze zouden kunnen denken dat ik bedoelde dat ik alles in m'n eentje heb gedaan *wat zeker niet zo is* maar mochten mensen dat denken over een spel dat in 1993 is uitgekomen boeit dat ook niet zoveel of wel? Maar goed, just to be sure: ik was lead artist voor DASS.
Verder vraag ik me af wat de kansen van zo'n project zijn, veel mensen die dit soort spellen willen spelen hebben ze al lang draaien in een emulator en mensen die nu voor het eerst hiermee in aanraking komen, zullen het waarschijnlijk veelal te verouderd vinden, aangezien zij hier niet de 'nostalgische gevoelens' bij krijgen die veel oud-msxers er wel bij hebben. Ik had ooit begrepen dat dit project (of een soortgelijk project) zich juist zou richting op msx games op mobiele devices, zoals gsm's. Daar zou ik dan wat meer heil in zien, aangezien het verwachtingspatroon van mensen op dat soort apparaten heel anders is. Oude msx games nu nog als pc game aan mensen proberen te verkopen, lijkt mij redelijk kansloos..
Dan zou je eerst moeten lezen hoe Project Egg het doet in Japan, daar is het behoorlijk succesvol. Spellen als Daiva, Xak, Rune Worth, Aleste etc zijn allemaal heruitgegeven en daarmee heeft de MSX Association toch genoeg verdiend om opnieuw MSX Magazine uit te geven en de MSX Game Reader voor PC te ontwikkelen. Dat is primair het doel, ook van Bazix: de interesse in de MSX software nieuw leven inblazen en daardoor ook interesse in nieuwe hardware.

Dat laatste heb ik ook zo mijn twijfels over trouwens, maar het eerste zie ik wel lukken.
Oh ja, ik had trouwens ook nog ooit zo'n mooie Sony HitBit msx2, met los toetsenbord. Maar die heb ik eens aan een zeker iemand uitgeleend en vooralsnog nooit meer terug gekregen... hint, hint, MrRudi ;)
Die zit in een verhuisdoos...al 4 jaar :P

Anoniem: 62011

nIghtorius schreef op 14 oktober 2004 @ 23:42:
over die "The Arcade" joystick.. ik had ook één.. maar met een klein verschilletje. er zat bij mij ook een knopje op de stick zelf.. en ja.. ze waren niet stuk te krijgen.
Da's de arcade pro, had ik ook, ik had 'm omgebouwd zodat de 2e vuurknop ook werkte. Verders ook nog een msx-trackball gehad, dit waren nog echte, de bal was zo groot als een billiardbal, later nog omgebouwd voor Amiga.

• SeD_NcL

SeD_NcL

MSX 4 EVER!!!

Deze "joystick" heeft een user van mijn forum gemaakt:

http://www.msxposse.com/gallery/albums/userpics/10002/normal_DSCF0010.JPG

Meer foto's :D

--- MSXPOSSE.COM ---

Anoniem: 29698

Het lijkt snel te gaan met de MSX Revival de laatste tijd. Op Altera's PLD world 2004 (eind deze maand) zullen ASCII en MSX Association een prototype van de one chip MSX demonstreren. Een voorproefje kan je hier al vinden.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:29
Hahaha, wat grappig.. Ik heb midden jaren 80 nog eens een heel aantal MSX tijdschriften geleend van een maat van me die toen een echte MSX 1 had mèt taperecorder en kan me nog goed herinneren dat die tijdschriften vol stonden met opmerking als "MSX is het beste" en dat MSX het zou gaan maken en dat de PC (die net zijn intrede deed) helemaal niets was en snel zou doodbloeden.. Ik zal eens kijken of ik ze niet stiekem op zolder heb liggen.. Ik ben ze een aantal jaren geleden nog eens tegen gekomen en heb me rot gelachen..

Ik moet eerlijk bekennen dat met de komst van de MSX 2 het allemaal al iets beter werd, maar de Commodore 64 en 128 vond ik persoonlijk een stuk mooiere games hebben.

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06 18:41

Eindewege

Het beste dorp van nederland

D³ schreef op 14 oktober 2004 @ 23:30:
Dit type hadden wij:

[afbeelding]

Verder 2 van deze:

[afbeelding]

Geweldige joysticks zijn dat, wij hadden er 2 voor een commodore, en nu doet er eentje dienst als schakelpookje bij racespelletjes

Van Zeeland dan misschien ??

• Eindbaas
Van welke spellen zouden jullie graag een opnieuw uitgebrachte versie willen zien? Ikzelf denk aan een paar klasse shoot em ups als:

-Aleste
-Aleste 2
-Aleste Gaiden
-Nemesis/Gradius
-Parodius
-Laydock
-Undeadline

of een leuke platformer als Thexder 2: Firehawk...

Dit lijken mij erg geschikte spellen me een fijn arcadegehalte. Wel zou er naar mijn mening is bedacht moeten worden om spelsituaties te kunnen bewaren. Vooral als het op gsm's enzo uitgebracht gaat worden. Ik zie mezelf nog niet uren achtereen een spelletje spelen, maar zou het dan meer als een "tussendoortje" willen beschouwen :)

Van bijna al die spellen zijn vele nieuwere versies van beschikbaar hoor :)

Gradius loopt nog steeds (de nieuwste roelt ontzettend hard!)
Aleste -> Super Aleste (en Zanac X Zanac als je die mee wilt tellen)
Parodius -> vele nieuwe versies van

Alleen van Laydock en Undeadline hoef je geen nieuwe versies te verwachten, aangezien Technology & Entertainment Software (T&E) is opgeheven door eigenaar Matsushita, de naam is veranderd in Technical Engineering Support Inc, en ze niks meer aan games doen.

De makers van Aleste en Zanac zijn trouwens wel 1 van de belangrijkste spelers in het MSX revival verhaal in Japan. Aiky == Compile.

Euhm.. T&E Soft is overgegaan in D-Wonderland voor zover mij bekend. Disneygames dus. Op de site van Project EGG vind je een heleboel Japanse games die daar al opnieuw zijn uitgebracht.

• SeD_NcL

SeD_NcL

MSX 4 EVER!!!

Het is misschien een beetje offtopic. Maar ik ben zo blij met mijn aankopen :) Vandaag gekocht:

:9~ :9~ :9~

http://www.msxposse.com/files/thumbs/t_gamemaster_2.jpg

http://www.msxposse.com/files/thumbs/t_sony_f1xv.jpg

http://www.msxposse.com/files/thumbs/t_panasonic_turbo-r.jpg

--- MSXPOSSE.COM ---

• Creepy
  • Laatst online: 17:32

Creepy

Moderator Devschuur®

Tactical Espionage Splatterer

SeD_NcL schreef op 24 oktober 2004 @ 01:29:
Het is misschien een beetje offtopic. Maar ik ben zo blij met mijn aankopen :) Vandaag gekocht:

:9~ :9~ :9~

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Als ik dit weer zo zie gaat het gewoon bij me jeuken om op zoek te gaan naar een Turbo-R.....

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have star problems" --Kevlin Henney

• Eindbaas
Anoniem: 2557 schreef op 22 oktober 2004 @ 17:07:
Van bijna al die spellen zijn vele nieuwere versies van beschikbaar hoor :)

Gradius loopt nog steeds (de nieuwste roelt ontzettend hard!)
Aleste -> Super Aleste (en Zanac X Zanac als je die mee wilt tellen)
Parodius -> vele nieuwe versies van

Alleen van Laydock en Undeadline hoef je geen nieuwe versies te verwachten, aangezien Technology & Entertainment Software (T&E) is opgeheven door eigenaar Matsushita, de naam is veranderd in Technical Engineering Support Inc, en ze niks meer aan games doen.

De makers van Aleste en Zanac zijn trouwens wel 1 van de belangrijkste spelers in het MSX revival verhaal in Japan. Aiky == Compile.
Je hebt wel gelijk met de lopende en stopgezette series, maar ik doelde eigenlijk meer op opnieuw uitgebrachte oude versies. Bijv. Nemesis 1 met een ingebouwde savefunctie voor op m'n gsm...

• SeD_NcL

SeD_NcL

MSX 4 EVER!!!

Creepy schreef op 24 oktober 2004 @ 13:34:
[...]

Als ik dit weer zo zie gaat het gewoon bij me jeuken om op zoek te gaan naar een Turbo-R.....
Rklok @ Ebay verkoopt met regelmaat Turbo-R computers. Helaas zijn dat vaak de ST versies. De Turbo-R GT blijft zeldzaam op Ebay.
Als je serieus op zoek bent, dan kan je met hem contact opnemen. Hij importeert namelijk alles uit Japan.

--- MSXPOSSE.COM ---

Anoniem: 29698 schreef op 23 oktober 2004 @ 00:54:
Euhm.. T&E Soft is overgegaan in D-Wonderland voor zover mij bekend. Disneygames dus. Op de site van Project EGG vind je een heleboel Japanse games die daar al opnieuw zijn uitgebracht.
Is dat zo :? Ik dacht dat The Big M het gewoon gesloten had. Aangezien een jaar geleden www.tes.co.jp nog gewoon de T&E website was, en nu niet meer :)

Eind 2002 heeft T&E Soft na onderhandelingen de naam gewijzigd in D-Wonderland. Gelukkig is er archive.org: met deze mirror.

(En een berichtje in het MRC archief)

Het domein werd later gebruikt door Technical Engineering Support dat weinig (niets?) met T&E Soft te maken had.

En daar is ie dan: de nieuwe MSX. Yay! :)

edit: En natuurlijk haalt 't de frontpage van ASCII24, een -HUGE- allround computernews website. ^_^

[Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 29698 op 30-10-2004 02:36]

Woei!! Klinkt erg goed, hoewel ik niet snap dat ze hem niet standaard MSX2 maken als dat zo eenvoudig te doen is :)

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05 12:45

Basszje

Reisvaap!]

Cool topic. Vroeger hadden wij een Goldstar MSX met bandjes _O_ . Daar heb ik als lief klein hummeltje mijn eerste stapjes in proggen via basic gezet enzo :) .

Jammer dat we die niet meer hebben :'(

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Creepy
  • Laatst online: 17:32

Creepy

Moderator Devschuur®

Tactical Espionage Splatterer

Niice! Ik hoop inderdaad dat die (software matige) upgrade voor de MSX2 er snel komt. Dan is het voor mij het aanschaffen wel waard :) Comp. met de de TurboR zou helemaal geweldig zijn natuurlijk ;)

Even afwachten maar wat precies de kunsten zijn van die 1chip msx..

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have star problems" --Kevlin Henney

• SeD_NcL

SeD_NcL

MSX 4 EVER!!!

Basszje schreef op 30 oktober 2004 @ 07:31:
Cool topic. Vroeger hadden wij een Goldstar MSX met bandjes _O_ . Daar heb ik als lief klein hummeltje mijn eerste stapjes in proggen via basic gezet enzo :) .

Jammer dat we die niet meer hebben :'(
Als je er nog eentje zoekt, zag deze op Marktplaats staan: http://marktplaats.nl/mar...it1.x%3D0%26submit1.y%3D0

--- MSXPOSSE.COM ---

• SeD_NcL

SeD_NcL

MSX 4 EVER!!!

12 en 13 februari organiseer ik samen met een vriend twee Retro dagen in Deventer. De MSX zal de boven toon voeren. Het aantal plaatsen zijn beperkt, maar het zal een gezellig evenement worden! Interesse gekregen? Check dan even dit topic: http://www.msxposse.com/viewtopic.php?t=698

--- MSXPOSSE.COM ---

Doetinchem, 11-01-2005 - Engine Software, developer based in the Netherlands, today announces that it has signed a license and distribution agreement with Bazix concerning the rerelease of Engine Software retrogames originally released between 1990 and 1993.
Zie ook: http://www.gamesindustry.biz/press_release.php?aid=6239

Nee dit is geen shameless self-promotion, dit is on-topic :)

• Eindbaas
Anoniem: 2557 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 19:10:
[...]

Zie ook: http://www.gamesindustry.biz/press_release.php?aid=6239

Nee dit is geen shameless self-promotion, dit is on-topic :)
DASS valt niet onder die licensie?

edit: beter lezen zou ik moeten doen :P

[Voor 9% gewijzigd door Eindbaas op 17-01-2005 10:14]

Anoniem: 66714

wouter76 schreef op vrijdag 22 oktober 2004 @ 15:48:
Van welke spellen zouden jullie graag een opnieuw uitgebrachte versie willen zien? Ikzelf denk aan een paar klasse shoot em ups als:

-Undeadline
die was gooeeeeeeddd!
http://www.digitpress.com/dpsightz/genesis/undeadline_2.jpg

Anoniem: 106551

wouter76 schreef op vrijdag 22 oktober 2004 @ 15:48:
SD Snatcher !

en ik zou mezelf wel weer eens willen zien in Fony Demo Disk 2 !

( zelf nooit een MSX gehad, maar maakte graphics op mijn Amiga )

• SeD_NcL

SeD_NcL

MSX 4 EVER!!!

SD Snatcher rules! Ik heb hem pas geleden origineel gekocht met SCC+ cartridge.

--- MSXPOSSE.COM ---

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SeD_NcL

SeD_NcL

MSX 4 EVER!!!

Vanavond is er een MSX chat avond op Undernet #MSX voor de mensen die zin hebben om het over de MSX te hebben. Er is ook een webinterface beschikbaar: http://www.msxposse.com/chatroom.php.

--- MSXPOSSE.COM ---

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee