2e HDD wordt niet meer herkend na reinstall WinXP Home

Pagina: 1
Acties:

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03:01
Afgelopen week kreeg ik problemen met mijn pc (oa. stuk of 6 spyware die niet te verwijderen waren met de software die ik heb).
Mijn systeem was al een tijdje niet geupdate met de virusscanner en dus dacht ik bij mezelf, mijn systeem gaat maar weer eens helemaal plat.
De bestanden die ik wilde bewaren staan/stonden op mijn 2e hdd.
De 1e was dus een hdd van 30 Gb met windows xp home en de rest van de software en de 2e was dus een hdd van 40 Gb welke ik onder windows xp gebruikte als "Mijn documenten" (wat ook de naam was/is van de hdd).
Ik maak gebruik van de grootst mogelijke partities en heb dus alleen de 2 hdd's en 1 dvd-rom.

Nou het grootste probleem, nadat ik dus de 2e hdd uit mijn systeem had gehaald, formateerde ik mijn systeem dus.
Nadat ik alle software er weer opnieuw op had gezet, en alle updates had binne gehaald, wilde ik mijn 2e hdd er weer in doen.
Windows xp gaf een paar sec. aan dat er nieuwe hardware was gevonden, maar daarna was er bijna niks meer te bekennen van deze hdd.
Onder windows verkenner en mijn computer is de hdd niet te vinden.
Kijk ik in apparaatbeheer, dan vind die wel de 2e hdd.
Start ik de pc opnieuw op, dan is de hdd nog steeds niet zichtbaar in windows.
De jumpers staan volgens mij goed, de 2e hdd heeft de jumpers als voorheen staan en de 1e hdd heeft dus een paar dagen zonder jumper gestaan, maar nu is die weer master.

Mijn vraag is dus: hoe kan ik die hdd weer gebruiken, zonder de data kwijt te raken?

Verwijderd

draaide de eerste hdd altijd zonder de jumper,dus op cable select zoja lijkt me dat je probleem,
kijk trouwens even na of je ide kabel er correct inzit kan weleens problemene geven al zit hij net neit ver geneog erin geduwdt

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09-2025

blizt

Wannabe-geek

Wordt ie wel herkend in bv. Partition Magic? (als je dat hebt)
De BIOS herkend 'm ook neem ik aan, aangezien de hdd zichtbaar is in de DM...
En wat als je kijtk bij computer management? (start->run->compmgmt.msc)

United we stand, and divided we fall

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03:01
Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 22:37:
draaide de eerste hdd altijd zonder de jumper,dus op cable select zoja lijkt me dat je probleem,
kijk trouwens even na of je ide kabel er correct inzit kan weleens problemene geven al zit hij net neit ver geneog erin geduwdt
Voor de format draaide de eerste hdd met een jumper als master, na de format draaide de eerste hdd zonder jumper totdat de 2e hdd werd geplaatst.
De kabel kan niet verder erin worden geduwd, en de kabel heb ik ook omgedraaid (dus na de format draaide de 1e hdd op de 1e stekker, en nu draait de 1e hdd op de 2e stekker, van dezelfde IDE kabel)
blizt schreef op 13 oktober 2004 @ 22:39:
Wordt ie wel herkend in bv. Partition Magic? (als je dat hebt)
De BIOS herkend 'm ook neem ik aan, aangezien de hdd zichtbaar is in de DM...
En wat als je kijtk bij computer management? (start->run->compmgmt.msc)
Het bios herkent beide schijven, en via computer management zijn beide schijven wel zichtbaar.
De harde schijf die wel werkt onder windows is schijf 0, On line en In orde (Systeem).
De 2e hdd is dus zichtbaar, maar is dus Schij 1, On line en In orde (Actief).

Klik ik dan met rechts op de 1e hdd, dan krijg ik opties als openen, verkennen en Stationsletter en paden wijzigen & Eigenschappen.
Doe ik dat met de 2e hdd, dan krijg ik enkel de optie partitie verwijderen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Doublecheck nogmaals of de jumpersettings wel overeenkomen met de positie op de kabel, gebruik anders Cable Select, dan gaat alles automatisch :) Mocht dat geen soelaas bieden, zet dan de schijven terug in de oorspronkelijke configuratie. Anders ben je gewezen op de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?".

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-03 06:34
Is zou bij computer management eens kijken onder schijf beheer (disk management)
En kijken of je schijf niet eerst active gemaakt moet worden.
Kabel en jumper instelling zijn goed want anders zou hij in de bios niet herkend worden!
Windows ziet de schijf ook alleen ziet hij tot nu toe geen partities..

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1