Hoe kan je met 2mens cdrom uitlezen?

Pagina: 1
Acties:

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:20

me1299

$ondertitel

Topicstarter
Hoi,

Natuurlijk is het mogelijk om met 2 mensen tegelijk van een cdrom gegevens op te vragen.

Maar ik vroeg me zo maar eens af hoe dat in Godsnaam mogelijk is?

Buffert hij zoveel dat hij allebei om de beurt afwisselt. Dat lijkt me toch sterk aangezien hij toch vrij snel te benaderen is voor iemand anders bijvoorbeeld over een netwerk.

Hoe kan 1 laser in een cdromspelen nu ooit op 2 lokaties tegelijk uitlezen?

That's the question :)

Ik hoop dat jullie helderheid kunnen bieden, anders kan ik niet slapen :D

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Lord-M
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 20:42
Tja... hoe kun je met één cpu twee verschillende processen uitvoeren??

door eerst een beetje van het één en dan een beetje van het ander te doen en zo door te gaan...

Andere vraag, zelfde antwoord, beetje logisch nadenken en je komt er vanzelf :)

Maar ff serieus... hij leest gewoon de gevraagde data stukje voor stukje in, dan weer voor de één, dan weer voor de ander. Het zal dus voor beide gebruikers iets langzamer gaan...

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:51
De laser gaat dan continu switchen om aan de verschillende request voor de cd-rom te kunnen voldoen. Uiteraard gaat is dit vrij inefficient.

Probeer maar eens een (grote) map naar je c: te slepen en daarna meteen nog een andere map.

• me1299

me1299

$ondertitel

Topicstarter
Met mappen slepen merk ik niet zoveel, hij gaat dan gewoon 2 dingen tegelijk doen.

Maar een CPU leest toch zeker niet met een kop ofzo??? Dus dat vind ik geen goede vergelijking :o

Maar uh, als je dus met 10 mensen tegelijk wat gaat kopieren van een cdromspeler, dan wordt het zooitje nog trager dan een flex floppystation :p :Y)

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:53
Bij het testen van een pakket bij ons op het werk werd een cdrom ook door 4 verschillende mensen benaderd.. en dan hoor je echt wel de laser heen en weer bewegen.. superinefficient.. Ik heb daarna de hele cdrom maar op de hdd gekopieerd; ging een stuk sneller..

Hij buffert net zoveel als ie zou bufferen als er 1 persoon op aan 't werken is.. hoe meer personen -> hoe trager

edit:

Goh; stam+t is nog moeilijk als je zo oud bent

Pvouput live

• jeepey
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:35
Op zondag 31 december 2000 00:17 schreef DeathKnight het volgende:
Maar een CPU leest toch zeker niet met een kop ofzo??? Dus dat vind ik geen goede vergelijking :o
Een CPU leest niet nee, maar hij kan wel maximaal een instructie tegelijkertijd uitvoeren. Als dus meerdere programma's de CPU willen gebruiken dan moet ie switchen tussen de processen. En dat doet de CD-rom dus ook...:)

Vertalen.nu

• me1299

me1299

$ondertitel

Topicstarter
Op zondag 31 december 2000 01:32 schreef jeepey het volgende:

[..]
Een CPU leest niet nee, maar hij kan wel maximaal een instructie tegelijkertijd uitvoeren. Als dus meerdere programma's de CPU willen gebruiken dan moet ie switchen tussen de processen. En dat doet de CD-rom dus ook...:)

Ja, maar een processor heeft toch wel multi processing.

En hij hoeft niet een analoge relatief trage kop heen en weer te bewegen. :)

Pagina: 1