Toon posts:

halve snelheid over full-duplex LAN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen een schets van m'n LAN:

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/~a.touw2/lan.gif

Server = Win 2000 met een Intel 21140 based 10/100 Mbit PCI NIC (eigenlijk een DEC)
Werkstation = XP pro machine met een 3Com 3c905TX 10/100 Mbit PCI NIC
Xbox = Xbox ;) met een ? 10/100 NIC
Switch = Netgear GS105 Gigabit full-duplex autosense switch.

Alle apparaten staan volgens de switch op full-duplex.

Het probleem:

Als ik achter mijn werkstation zit, en ik FTP een bestand vanaf mijn server (via een gemapte share) naar mijn xbox is dit met +/- 5 MB/sec. klinkt als half-duplex.
(Als ik dit direct vanaf m'n server naar de Xbox FTP haalt hij 10 MB/sec)

In theorie zou het vanaf mijn werkstation ook netjes met 10 MB/sec moeten, aangezien alles full-duplex is. iemand enig idee hoe dit te fixen?

• l.d._
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-04 00:31
[lol mode]
je hebt een halfduplex kabel gebruikt
[/lol mode]

zo als je het hier schrijft neem je dus iets aan na 1 test/observatie.
En echt gezocht heb je ook niet.

maar aangezien je de 2e in 2dagen al bent die zegt dat z'n xbox maar 5MB/s haalt is het misschien wel een xbox kwaal en kan i gewoonweg niet sneller.

http://gathering.tweakers...a%5BxFILTERS%5D=#hitstart

als je niks te doen hebt doe het dan niet hier

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Als ik het zo lees gaat zijn Xbox juist snel en zijn pc langzaam :P Zet de QoS packet Scheduler eens uit in de eigenschappen van de kaart. Werkt waarschijnlijk wel positief..

*ook op de server

[ Voor 6% gewijzigd door Pakjebakmeel op 13-10-2004 20:02 ]

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 20:25
je kan misschien ook proberen om alle NICs geforceerd op 100 Mbit full-duplex te zetten. misschien dat het helpt

Verwijderd

Topicstarter
Dit is zeker niet na 1x testen, ik loop al een tijd te ruzieen met dit netwerk.

-het is NIET de xbox, als je goed leest zie je dat vanaf de server direct naar de Xbox ik +/- 10 Mb/sec haal

-NIC's op geforceerd full-duplex zetten heb ik al geprobeerd, geen enkel
verschil

-Werkstation <> Server is ook netjes +/- 10 MB/sec, QoS heb ik bij de installatie
al uitgezet :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 21:31 ]

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Hmm... mijn broer haalt gewoon de volle 10mb/s, verschil is dat de xbox direct aan z'n PC zit i.p.v. tussen een switch..

Edit.

Is het niet zo dat als je vanaf je werkstation vanaf je server naar xbox kopieert, je te kopieren bestand eerst naar je ws gaat en daarna naar de xbox ?? misschien even tracen ?

[ Voor 46% gewijzigd door mikenl op 13-10-2004 20:19 ]

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

het kan ook aan je netwerkkaart liggen. Als je een zut merk hebt, zegt het merk wel dat ie 100mbit kan halen, maar wil niet altijd zo zijn namelijk...

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Dit "probleem" heeft volgens mij niks met half- of full-duplex te maken.
Die 10 of 100mbit is het maximum dat je kunt halen met half duplex (eenrichtingsverkeer). Met full duplex kan je theoretisch 20 of 200mbit halen.

Je kan beter naar een andere oorzaak kijken.

• l.d._
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-04 00:31
Tweakertje schreef op 13 oktober 2004 @ 20:30:
Die 10 of 100mbit is het maximum dat je kunt halen met half duplex (eenrichtingsverkeer). Met full duplex kan je theoretisch 20 of 200mbit halen.

Iemand die het snapt _o_

* l.d._ moet idd zijn bril schoonmaken en beter Leeezen

als je niks te doen hebt doe het dan niet hier

Verwijderd

Topicstarter
Tweakertje schreef op 13 oktober 2004 @ 20:30:

Ik denk het wel, het gaat om het feit dat de verbinding tussen m'n switch en werkstation dus niet 2x100 Mbit haalt. ik heb geen idee waar het probleem ligt in ieder geval.

dat de verbinding een kant op maar 50 Mbit haalt gaat niet op, want wat ik al zei, tussen werkstation en server gaat het ook netjes +/- 10 MB met eenrichtingsverkeer.

aaap:
een Digital en een 3Com. kom op zeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 21:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
*schop*

Niemand met (wel zinnige) hints, tips of ideeën?

• Lord_Gaav
tja, moeilijk te zeggen.

je kan een andere router/switch proberen. wat je zeker moet proberen is je xbox direct aan het werkstation hangen en kijken of je dan wel max snelheid hebt. als je dat werkt ligt het aan je switch, zo niet kan je altijd nog je gesharede bestanden voor de xbox op je server zetten aangezien server <-> Xbox wel volledige snelheid is

Verwijderd

Topicstarter
Gaav schreef op 15 oktober 2004 @ 19:35:
tja, moeilijk te zeggen.

...
De switch lijkt me sterk, t'is een goed merk en heb er hele goede ervaringen mee, en server <> xbox (die aan de switch hangen) halen wel de volle snelheid.
Voor de duidelijkheid, de gesharede bestanden staan op m'n server. maar eerst haalt het werkstation het op, om het daarna door te sturen naar de Xbox.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2004 19:41 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 13:40

Mojo

The Power Within

Die 200 Mbit gaat dan wel over Up en Down gecombineerd. Het is dus niet dat je ineens 20 MB/s kan uploaden ofzo :z

Misschien kan je even proberen alles eruit te gooien qua netwerkinstellingen en opnieuw instellen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Mojo schreef op 15 oktober 2004 @ 19:44:
Die 200 Mbit gaat dan wel over Up en Down gecombineerd. Het is dus niet dat je ineens 20 MB/s kan uploaden ofzo :z
Je snapt de situatie niet echt (zoals de meeste posters in dit topic), en ik ben al 6 jaar sysop, dus niet achterlijk qua netwerken...

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Pakjebakmeel schreef op 13 oktober 2004 @ 20:01:
Als ik het zo lees gaat zijn Xbox juist snel en zijn pc langzaam :P Zet de QoS packet Scheduler eens uit in de eigenschappen van de kaart. Werkt waarschijnlijk wel positief..

*ook op de server
Onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen deze hoax lopen te herhalen.
Nog maar weer eens quoten uit KB316666:
There have been claims in various published technical articles and newsgroup postings that Windows XP always reserves 20 percent of the available bandwidth for QoS. These claims are incorrect.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Een man/vrouw naar mijn hart, ook door de signature :)

Maar voor de duidelijkheid, hier nog een (l33t paint skils) sketch van wat er aan de hand is:

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/~a.touw2/lan2.gif

Die 5 MB/sec zou dus niet mogen met een FDX LAN

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2004 19:54 ]

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-04 14:30
Ik had ooit ook last van een traag netwerk, downloaden ging goed op beide PC's (100+kB/s), maar tussen de PC's haalde ik maar 17KB/sec!

Dit was voor mij de oplossing:

http://www.speedguide.net/files/TCPOptimizer.exe

Alleen werkt dit niet onder XP geloof ik (XP Home edition iig niet). Is er niet zoiets voor XP?

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hm, ik heb een soortgelijk probleem ook gehad met mijn netwerk... echter nooit druk over gemaakt.

Directe verbinding trekt mijn Netgear switch 100Mbit wel. Echter, indirect, zeg maar met workstation iets vanaf mijn server naar laptop mikken, gaat relatief langzaam. Nooit echt druk over gemaakt.

Ik vermoed dat het komt omdat het indirect gaat. Echter een verklaring ervoor kan ik niet geven :? echt wazig probleem als je er zo over nadenkt...

• Lord_Gaav
Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 19:41:
[...]

De switch lijkt me sterk, t'is een goed merk en heb er hele goede ervaringen mee, en server <> xbox (die aan de switch hangen) halen wel de volle snelheid.
een goed merk switch kan nog steeds kapot/niet goed werkend zijn.
Voor de duidelijkheid, de gesharede bestanden staan op m'n server. maar eerst haalt het werkstation het op, om het daarna door te sturen naar de Xbox.
waarom stuur je de bestanden niet direct van de server af? klinkt een beetje omslachtig.

EDIT
Fludizz schreef op 15 oktober 2004 @ 19:53:
Hm, ik heb een soortgelijk probleem ook gehad met mijn netwerk... echter nooit druk over gemaakt.

Directe verbinding trekt mijn Netgear switch 100Mbit wel. Echter, indirect, zeg maar met workstation iets vanaf mijn server naar laptop mikken, gaat relatief langzaam. Nooit echt druk over gemaakt.

Ik vermoed dat het komt omdat het indirect gaat. Echter een verklaring ervoor kan ik niet geven :? echt wazig probleem als je er zo over nadenkt...
dat klinkt logisch, als het werkstation de bestanden van de server trekt en tegelijkertijd de bestanden verzend naar de Xbox. de bandbreedte wordt dan door tweeen gehakt als het ware.

[ Voor 40% gewijzigd door Lord_Gaav op 15-10-2004 19:57 ]

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gaav schreef op 15 oktober 2004 @ 19:54:
[...]

dat klinkt logisch, als het werkstation de bestanden van de server trekt en tegelijkertijd de bestanden verzend naar de Xbox. de bandbreedte wordt dan door tweeen gehakt als het ware.
Daarvoor heb je dus Full Duplex. Daarmee heb je dus effectief 100Mbit up ÉN down tegelijk. 10MB/s up en 10MB/s down zou gewoon moeten werken dus.

Verwijderd

Topicstarter
Gaav schreef op 15 oktober 2004 @ 19:54:
[...]
waarom stuur je de bestanden niet direct van de server af? klinkt een beetje omslachtig.
Nee, meer gebruiksvriendelijk. (m'n server hangt aan mijn TV, is ook multimediabak) anders moet ik gaan lopen kloten met FXP of dat soort meuk, en ik heb zowiezo geen FTP server op mijn server.
Maar dat is niet zozeer de kern van het probleem, het is meer een voorbeeld
van het wel/niet full duplex probleem wat ik heb op mijn LAN.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2004 20:08 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 19:51:
[...]Die 5 MB/sec zou dus niet mogen met een FDX LAN
Doe's met een sniffer of ethereal of netwerkmonitor kijken wat er op het touwtje van je werkstation naar je switch gebeurt. Er bestaat een kans dat de ACK pakketjes richting server vertraagd verstuurd worden door de upload naar de Xbox en eveneens de ACK pakketjes van de Xbox vertraagd aankomen door de download van de server.
Soortgelijk probleem zie je bij ADSL: als je 8Mbit down/1Mbit upload hebt en je gaat die 1Mbit upload ook daadwerkelijk gebruiken, zakt je download snelhied gierend in elkaar omdat de ACKs voor je download er niet doorheen komen. De verzendende server gaat dan re-transmits doen waardoor er alleen maar meer overbodig verkeer komt, etc. etc.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1