Toon posts:

XHTML 1.1 Strict - DIV's "activeren"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig m'n website aan het aanpassen zodat deze helemaal gevalideerd word volgende de XHTML 1.1 Strict norm.

Dat betekent dus geen frames en php en zo voort. Nu ben ik met het volgende bezig maar kan er niet helemaal uitkomen.

Op de website heb je een aantal menu-knoppen die als DIV geplaatst zijn met daarop een "gewone" link maar ik wil graag het volgende voor elkaar krijgen, het is mogelijk, dat weet ik zeker maar kom er na uren/dagen zoeken maar niet achter hoe ik het kan doen --zonder-- een javascript.

Wat ik graag voor elkaar wil krijgen:
stel je klikt een link aan (in een bepaalde div) dat er elder op de pagina een andere div "geavitiveerd" word, of simpel gezegd gewoon zichtbaar word. (door verandering van de z-index). Via een javascript lukt dit wel, maar het moet ook mogelijk zijn in "normale" XHTML 1.1 + CSS stylesheet.

Als iemand me hierbij kan helpen of tips geven dan hoor ik het graag, heb van alles na gezocht, maar mij lukt het niet. 8)7 |:(

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 10:24

sjaakaq

It might get loud

PHP mag gewoon hoor...dit kan via een PHP include.

leoaq.fm // Jeune Loop

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-05 15:12
Je gooit een enorme hoop dingen door mekaar.

• XHTML 1.1 Strict bestaat niet, het is XHTML 1.1 of XHTML 1.0 Strict.
• Frames zijn in XHTML 1.0 nog perfect toegestaan, zij het met een aparte DTD. PHP heeft al he-le-maal niks met al dan niet XHTML of HTML te maken.
• <div/> is niet bedoeld als een element voor een menu. <ul/> is hier meer voor geschikt.

Je kan enkel :hover of :active gebruiken om elementen te stylen, en dan ook nog alleen als er enige vorm van relatie tussen de elementen zit (om de selector te kunnen schrijven). Een onclick handler in CSS bestaat niet. Javascript zal het dan toch moeten zijn.
leokennis, je praat poep :).

[ Voor 4% gewijzigd door coubertin119 op 13-10-2004 18:33 ]

Skat! Skat! Skat!

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik vond een leuke quote van een medeGoTter op een andere site hierover. De vraag in het specifieke topic was iets anders maar komt een beetje op hetzelfde neer: is er eigenlijk zoiets als een ancestor-selector in CSS?
quote: Anne
Nope, not possible. That would ruin all the great things from CSS.

Verwijderd

Topicstarter
coubertin119:

in mijn css heb ik het volgende staan

a.link4:hover{
color: #555555;
}

dan veranderd hij inderdaad mooi de kleur in de div waar de link staat, kan ik er nu op de 1 of andere manier iets bij in plakken dat ik bijvoorbeeld de div genaamd "main" kan activeren of van z-index kan laten veranderen? misschien met :active? of een andere suggestie zodat het wel in XHTML 1.1 kan?

de w3 validator is het wel eens met de term XHTML 1.1 Strict maar dat terzijde.

Verwijderd

alleen als die "main" een child is van de div waar je overheen gaat. Zou je wel voor elkaar kunnen krijgen met wat absoluut gepositioneer, maar je moet je afvragen of je structuur van je document nog wel logisch is dan (ik denk van niet)

Wat is er overigens tegen wat javascript?

(de browsers die xhtml 1.1 ondersteunen ondersteunen ook echt wel javascript)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 19:06:
alleen als die "main" een child is van de div waar je overheen gaat. Zou je wel voor elkaar kunnen krijgen met wat absoluut gepositioneer, maar je moet je afvragen of je structuur van je document nog wel logisch is dan (ik denk van niet)

Wat is er overigens tegen wat javascript?

(de browsers die xhtml 1.1 ondersteunen ondersteunen ook echt wel javascript)
Momenteel heb ik een javascripts doorvoor maar iemand heeft me verteld dat het anders kan en ik wil graag geen javascript meer gebruiken. De DIV's zijn absoluut gepositioneerd, hoe kan ik een child van de DIV maken?

Verwijderd

code:
1
2
3
4
<div class="container">
  hover hier over
  <div>lala</div>
</div>

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
div.container {
  position: absolute;
}
div.container > div {
  position: absolute;
  top: 100px;
  display: none;
}
div.container:hover > div {
  display: block;
}

zoiets?

(kan dus ook met :active (nav hieronder)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 23:25 . Reden: teveel classes :P ]

• mullah
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-07-2025
Maar het aanklikken van een link werkt dus niet zoals jij wilt.. alleen het hoveren over een link.
Als je iets wilt laten gebeuren bij een klik moet je of gewoon naar een nieuwe pagina gaan (dat wat een link normaal doet) of met onClick en javascript iets aanpassen in je document.

Face it, voor veel van dit soort effecten moet je javascript gaan gebruiken.

tenzij je a:active{} laat werken als je een link aanklikt, maar ik ken weinig browsers die daar voorspelbaar op reageren.

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 10:24

sjaakaq

It might get loud

coubertin119 schreef op 13 oktober 2004 @ 18:33:
Je gooit een enorme hoop dingen door mekaar.

• XHTML 1.1 Strict bestaat niet, het is XHTML 1.1 of XHTML 1.0 Strict.
• Frames zijn in XHTML 1.0 nog perfect toegestaan, zij het met een aparte DTD. PHP heeft al he-le-maal niks met al dan niet XHTML of HTML te maken.
• <div/> is niet bedoeld als een element voor een menu. <ul/> is hier meer voor geschikt.

Je kan enkel :hover of :active gebruiken om elementen te stylen, en dan ook nog alleen als er enige vorm van relatie tussen de elementen zit (om de selector te kunnen schrijven). Een onclick handler in CSS bestaat niet. Javascript zal het dan toch moeten zijn.
leokennis, je praat poep :).
Mwoa...ik neem aan dat de TS wilt dat als je op plaats x klikt er op plek y iets komt. Of je dit nou doet door op plek y 10 DIV's the zetten waarvan er 1 active is, of door op plek y 1 DIV te zetten waarin je een bep. PHP bestand include maakt weinig uit...of wel?

leoaq.fm // Jeune Loop

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:52

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als je PHP en sessions gebruikt zal deze inderdaad je URL's verneuken door er een & in te zetten terwijl dat in XHTML &amp; moet zijn, dat kun je wel anders instellen, maar dan is het ook nog zo dat PHP foute hidden form fields aan je formulieren toevoegd.

PHP:
1
ini_set('url_rewriter.tags','');

Als je dit helemaal bovenaan je pagina zet dan blijft PHP van je XHTML af, maar de sessions werken niet zonder cookies, maar als je toch al gaat verlangen dat de browser XHTML en JavaScript ondersteunt kan dat er ook nog wel bij :)

[ Voor 21% gewijzigd door Johnny op 13-10-2004 23:07 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

mullah schreef op 13 oktober 2004 @ 21:48:
Maar het aanklikken van een link werkt dus niet zoals jij wilt.. alleen het hoveren over een link.
Als je iets wilt laten gebeuren bij een klik moet je of gewoon naar een nieuwe pagina gaan (dat wat een link normaal doet) of met onClick en javascript iets aanpassen in je document.

Face it, voor veel van dit soort effecten moet je javascript gaan gebruiken.

tenzij je a:active{} laat werken als je een link aanklikt, maar ik ken weinig browsers die daar voorspelbaar op reageren.
browsers die xhtml ondersteunen snappen :active ook wel

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 23:15:
browsers die xhtml ondersteunen snappen :active ook wel
Probeer :active maar eens te gebruiken bij iets anders dan de anchor tag in IE, dat wil dus niet werken.

Maar voor anchor tags is het prima :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Wolfboy schreef op 13 oktober 2004 @ 23:29:
[...]
Probeer :active maar eens te gebruiken bij iets anders dan de anchor tag in IE, dat wil dus niet werken.

Maar voor anchor tags is het prima :)
Dat zei die.... Browsers die xhtml ondersteunen weten dat ;)

Verder een normale javascript handler zou het probje van de ts wel kunnen ondersteunen (onmouseover="activatelayer(layernaam)") etc :)

offtopic:
Goh elven lied :)

[ Voor 7% gewijzigd door disjfa op 13-10-2004 23:35 ]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

disjfa schreef op 13 oktober 2004 @ 23:33:
[...]

Dat zei die.... Browsers die xhtml ondersteunen weten dat ;)
IE ondersteund ook wel wat XHTML hoor 8)7
(maar de CSS ondersteuning is pas echt brak)
Verder een normale javascript handler zou het probje van de ts wel kunnen ondersteunen (onmouseover="activatelayer(layernaam)") etc :)
Dat is wel de beste oplossing ja, tenzei je de site alleen voor echte browsers wil maken :P
offtopic:
Goh elven lied :)
offtopic:
Onegai Twins eigenlijk, en het is Elfen lied

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Johnny schreef op 13 oktober 2004 @ 23:05:
Als je PHP en sessions gebruikt zal deze inderdaad je URL's verneuken door er een & in te zetten terwijl dat in XHTML & moet zijn, dat kun je wel anders instellen, maar dan is het ook nog zo dat PHP foute hidden form fields aan je formulieren toevoegd.

PHP:
1

Als je dit helemaal bovenaan je pagina zet dan blijft PHP van je XHTML af, maar de sessions werken niet zonder cookies, maar als je toch al gaat verlangen dat de browser XHTML en JavaScript ondersteunt kan dat er ook nog wel bij :)
url_rewriter.tags specifies which HTML tags are rewritten to include session id if transparent sid support is enabled. Defaults to a=href,area=href,frame=src,input=src,form=fakeentry,fieldset=

Note: If you want XHTML conformity, remove the form entry and use the <fieldset> tags around your form fields.

;)

Intentionally left blank

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

Genoil schreef op 13 oktober 2004 @ 18:50:
Ik vond een leuke quote van een medeGoTter op een andere site hierover. De vraag in het specifieke topic was iets anders maar komt een beetje op hetzelfde neer: is er eigenlijk zoiets als een ancestor-selector in CSS?
[...]
Er is in obscure uithoeken anders wel info te vinden over de :matches() pseudoclass. Daarin kan je weer een selector opgeven waaraan het element waar je die pseudo op toepast moet voldoen,
:matches(SELECTOR) - matches elements if the selector so far with SELECTOR appended to it would match that element or one of its descendants. (See footnote [A].)

H1:matches(+P) /* H1s that are followed by paragraphs */

http://hixie.ch/specs/css/selectors/ProposedChanges.txt

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Wolfboy schreef op 14 oktober 2004 @ 01:07:
[...]
IE ondersteund ook wel wat XHTML hoor 8)7
(maar de CSS ondersteuning is pas echt brak)
nope :D

de parser struikelt niet over de syntax, da's waar, maar dat maakt ie nog niet xhtml compliant (is eerder een bug)

Zoek maar eens wat topics op, vooral Anne is nogal enthousiast bezig met het verspreiden van deze boodschap.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

IE ondersteund helemaal niks van xhtml en rendert deze altijd als html.

XHTML 1.1 wordt helemaal niet door IE ondersteund als je het goed serveert, XHTML 1.0 kan je nog als text/html serveren, xhtml 1.1 niet.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

Johnny schreef op 13 oktober 2004 @ 23:05:
Als je PHP en sessions gebruikt zal deze inderdaad je URL's verneuken door er een & in te zetten terwijl dat in XHTML &amp; moet zijn, dat kun je wel anders instellen, maar dan is het ook nog zo dat PHP foute hidden form fields aan je formulieren toevoegd.

PHP:
1

Je kan ook gewoon dit gebruiken:
PHP:
1
ini_set('session.use_trans_sid','off');

Dat lost het hele probleem op (je sessions werken, en PHP blijft van je XHTML af.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:52

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 14:29:
[...]

Je kan ook gewoon dit gebruiken:
PHP:
1
ini_set('session.use_trans_sid','off');

Dat lost het hele probleem op (je sessions werken, en PHP blijft van je XHTML af.
Bij mijn webhost werkt dat niet.
De manier die ik voorstelde werkt wel altijd.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1