Ik heb thuis drie computers staan:
1. Hoofdcomputer (Werk ik normaal op. Staat beneden.)
2. Vaders computer (Werkt m'n vader dus op. Staat beneden)
3. Huiswerk / FTP-computer (Om rustig huiswerk te maken en ftp-server. Staat boven).
Zij staan aangesloten op een Sitecom DC-202 v1 router. DHCP staat aan.
Op de hoofdcomputer en vaders computer is het bestandssysteem NTFS. Er staat Windows XP Professional op. Eenvoudig delen van bestanden staat uit (!).
Op de huiswerk- en ftp-computer staat ook NTFS, maar dan met Windows 2000 Professional met SP4.
Ik wil het volgende doen:
Een huiswerkmap delen op de hoofdcomputer. Deze map moet alleen toegankelijk zijn op de huiswerkcomputer. Ik wil dus niet dat mijn vader deze map ziet.
Wat heb ik gedaan??
Natuurlijk een map gedeeld.
Poging 1: Mappen delen
- Sharenaam: Test
- Machtigingen
- Toevoegen
- Geavanceerd
- Netwerk
En dan "HOMEWORK@MSHOME" erachter gezet. Homework is de naam van de huiswerkcomputer en MSHOME is de Werkgroep waarin het netwerk zit.
Dat werkt dus niet.
Poging 2: De search
Zoeken in de search van Got. Ik ben niet echt veel wijzer geworden. Wel ben ik bij een topic terecht gekomen dat mijn probleem ook omschrijft.
[rml][ XP] HDD van file server beveiligen in thuis netwerkje[/rml]
Er staan ook plaatjes in dat topic gelinkt naar Lycos (dan wordt het duidelijker wat ik eerst heb gedaan). Nu heeft Exxie het probleem opgelost met 'net use'. Dat lukt bij mij niet.
Poging 3: Exxie's manier
Op de hoofdcomputer:
- Ik maak een gebruiker aan met beperkte rechten op de hoofdcomputer mét wachtwoord. - Ik geef aan bij de testmap dat die gebruiker de volledige toegang heeft tot de map.
Op de huiswerkcomputer:
- Ik ga naar het command prompt
- Ik toets in: net use z:\ \\FritsFlits\test /user:FritsFlits\Homework
'z:\' als gemapte netwerkdriver
'FritsFlits' als de naam van de hoofdcomputer
'Test' als map
'Homework' als de tweede gebruiker op de hoofdcomputer.
Ik krijg na dat command deze melding: 'The syntax of this command is', blablabla.
Met een helemaal commando's erachter waar ik ook niet veel meer wat snap en dus ook niet werkt.
Conclusie
Ik word hier een beetje gek van. Het is geen enkel probleem om mappen te delen, maar ik wil niet dat mijn vader erin komt. Op de gewone manier gaat het delen van de mappen wel, maar niet voor 1 netwerkgebruiker. Via net user gaat het ook al niet.
Wie weet wel wat te doen?
1. Hoofdcomputer (Werk ik normaal op. Staat beneden.)
2. Vaders computer (Werkt m'n vader dus op. Staat beneden)
3. Huiswerk / FTP-computer (Om rustig huiswerk te maken en ftp-server. Staat boven).
Zij staan aangesloten op een Sitecom DC-202 v1 router. DHCP staat aan.
Op de hoofdcomputer en vaders computer is het bestandssysteem NTFS. Er staat Windows XP Professional op. Eenvoudig delen van bestanden staat uit (!).
Op de huiswerk- en ftp-computer staat ook NTFS, maar dan met Windows 2000 Professional met SP4.
Ik wil het volgende doen:
Een huiswerkmap delen op de hoofdcomputer. Deze map moet alleen toegankelijk zijn op de huiswerkcomputer. Ik wil dus niet dat mijn vader deze map ziet.
Wat heb ik gedaan??
Natuurlijk een map gedeeld.
Poging 1: Mappen delen
- Sharenaam: Test
- Machtigingen
- Toevoegen
- Geavanceerd
- Netwerk
En dan "HOMEWORK@MSHOME" erachter gezet. Homework is de naam van de huiswerkcomputer en MSHOME is de Werkgroep waarin het netwerk zit.
Dat werkt dus niet.
Poging 2: De search
Zoeken in de search van Got. Ik ben niet echt veel wijzer geworden. Wel ben ik bij een topic terecht gekomen dat mijn probleem ook omschrijft.
[rml][ XP] HDD van file server beveiligen in thuis netwerkje[/rml]
Er staan ook plaatjes in dat topic gelinkt naar Lycos (dan wordt het duidelijker wat ik eerst heb gedaan). Nu heeft Exxie het probleem opgelost met 'net use'. Dat lukt bij mij niet.
Poging 3: Exxie's manier
Op de hoofdcomputer:
- Ik maak een gebruiker aan met beperkte rechten op de hoofdcomputer mét wachtwoord. - Ik geef aan bij de testmap dat die gebruiker de volledige toegang heeft tot de map.
Op de huiswerkcomputer:
- Ik ga naar het command prompt
- Ik toets in: net use z:\ \\FritsFlits\test /user:FritsFlits\Homework
'z:\' als gemapte netwerkdriver
'FritsFlits' als de naam van de hoofdcomputer
'Test' als map
'Homework' als de tweede gebruiker op de hoofdcomputer.
Ik krijg na dat command deze melding: 'The syntax of this command is', blablabla.
Met een helemaal commando's erachter waar ik ook niet veel meer wat snap en dus ook niet werkt.
Conclusie
Ik word hier een beetje gek van. Het is geen enkel probleem om mappen te delen, maar ik wil niet dat mijn vader erin komt. Op de gewone manier gaat het delen van de mappen wel, maar niet voor 1 netwerkgebruiker. Via net user gaat het ook al niet.
Wie weet wel wat te doen?