[win2k server] Geheugenlek

Pagina: 1
Acties:

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
Nou ik heb weer eens iets moois hoor :P

ff wat achtergrond: Sinds ik een nieuw moederbord in - en dus een nieuwe schone install van win2k server op - mijn servertje heb geplaatst heb ik last van een (volgens mij) geheugenlek. Op een gegeven moment (dit is variabel, maar duurt meestal een dag of 2/3) stopt mijn server met reageren en moet ik hem een harde reset geven om weer te functioneren. Remote inloggen kan niet meer en ook monitoren welk proces de boosdoener is gaat niet meer :(

In het event log staat het volgende dan een aantal keer achter elkaar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Event Type: Error
Event Source:   Srv
Event Category: None
Event ID:   2019
Date:       7-10-2004
Time:       19:33:57
User:       N/A
Computer:   RAGBAK
Description:
The server was unable to allocate from the system nonpaged pool because 
the pool was empty.

For more information, see Help and Support Center 
at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Data:
0000: 00 00 04 00 01 00 54 00   ......T.
0008: 00 00 00 00 e3 07 00 c0   ....ã..À
0010: 00 00 00 00 9a 00 00 c0   ....š..À
0018: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........
0028: 02 00 00 00               ....

Volgens microsoft is dit gekomen door een geheugenlek in een van mijn processen, maar ik weet dus niet precies welke.

De server wordt gebruikt als WEB / FTP-server en router, tevens draait er een IRC-botje op.

Wat heb ik al geprobeerd?

Als eerste natuurlijk monitoren. Met de performancemonitor in winXP ben ik remote gaan kijken wat er zoveel geheugen vreet. De refresh op een 20 minuten gezet en laten draaien maar. Het stomme is dat ik hier dus niet echt iets vreemds aan zag, het enige misschien is een verhoogd gebruik door een van de DLLHOST's die draaide. Nu begrijp ik dat er voor elk IIS-process een DLLHOST gespawnt wordt. (toch? :P) maar deze zouden toch ook weer gewoon moeten verdwijnen als de sessie wordt beeindigd?

Verder heb ik geprobeerd om processen af te sluiten en zo te testen welke het evt. zou kunnen zijn. De enige die ik nog niet geprobeerd heb is eigenlijk IIS, deze is echt essentieel namelijk.

Mijn verdenking valt dus eigenlijk op IIS, maar hoe kan het dat sites die voorheen gewoon prima draaiden nu ineens IIS laten flippen? :/ Daar kan ik niet helemaal bij...

Maargoed, dan nu mijn vragen:
Weet er iemand een betere manier om uit te vinden wat de boosdoener is? Hiermee bedoel ik dus bepaalde tools die een waarschuwing kunnen sturen? of het proces identificeren....ofzo....
Weet er iemand of ik kan nakijken of een van de scripts in een van de sites het misschien kan veroorzaken? en zo ja: wat voor code kan dit doen?
En natuurlijk, HELP!!!!oneone :P

woei...best lang geworden...ik hoop echt dat iemand het wil lezen O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Wokkels op 13-10-2004 16:03 ]

Permanent wintericon!

Verwijderd

http://www.eventid.net/di...no=661&source=Srv&phase=1

Hier staan nog een aantal oplossingen, zoals virusscan en 3com kaarten....

Mischien het lezen waard

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
Ja bedankt!!

Ik ga even proberen om de nieuwste lan-driver erop te zetten, aangezien ze het daar hebben over de netwerkkaart ook.

Ik draai er geen norton of mcafee op trouwens, maar kaspersky. alleen had ik het probleem ook al zonder kaspersky, dus dat lijkt me niet het probleem.

Permanent wintericon!

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
*schopje*

Vannacht gebeurde het dus WEER ondanks de nieuwste drivers. Heeft er echt niemand een idee? :'(

Permanent wintericon!

Verwijderd

Je kunt 't proberen te vinden met de debug-tools van MS: http://www.microsoft.com/...ls/debugging/default.mspx

Meestal is er wel achter te komen welke stukje software de ellende veroorzaakt, over oplossingen hebben we het maar even niet ;)

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03 22:59

WPN

heb je updates geinstalleerd? of juist niet?

laat de server eens een paar dagen zonder IIS draaien (als dat mogelijk is, aan de naam te zien wel ;))

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Verwijderd

poolmon en perfmon gaan je wel helpen denk ik.

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Topicstarter
Bedankt voor de reacties iig :)
Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 16:43:
Je kunt 't proberen te vinden met de debug-tools van MS: http://www.microsoft.com/...ls/debugging/default.mspx

Meestal is er wel achter te komen welke stukje software de ellende veroorzaakt, over oplossingen hebben we het maar even niet ;)
Het lijkt erop dat dat voor drivers enzo is die je zelf schrijft, hoe ik dit zou moeten gebruiken bij een bestaand systeem zie ik even niet gebeuren. :)
Peluso schreef op 18 oktober 2004 @ 17:04:
heb je updates geinstalleerd? of juist niet?

laat de server eens een paar dagen zonder IIS draaien (als dat mogelijk is, aan de naam te zien wel ;))
De bak is helemaal up to date. Alleen had ik nog geen directX-update gedaan, dat heb ik nu wel gedaan. Ja je gaat alles proberen he :)

Helaas kan ik het echt niet maken om IIS uit te schakelen, aangezien ik een site van een klasgenoot host. Okee, de naam is dan een beetje te min natuurlijk :)
Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 17:19:
poolmon en perfmon gaan je wel helpen denk ik.
Ja ik ga nog maar eens met perfmon kijken dan :'( zucht...ik had gehoopt dat er gewoon simpele logtools zouden zijn die in een logje aangeven welk programma het probleem veroorzaakt...maargoed, ik blijf proberen :P

Permanent wintericon!

Verwijderd

altijd makkelijk om performance monitor logs te maken:
http://www.microsoft.com/...a046d69214&displaylang=en

zorg dat je de `high cpu' optie kiest, dan krijg je de threads er ook bij.
Pagina: 1