Toon posts:

Sapphire Radeon 9800 Pro loopt vast na ca 10 min in Doom3

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo luitjes,

Ik heb net een nieuw systeempje: Asus A7VN8X-X, Athlon 3000+ (400mhz), bovengenoemde videokaart, Corsair 512 PC400, Q-TEC 450 W. (de rest leek me niet relevant om te vermelden).

Verder heb ik de nieuwts Cat. en helemaal niets overgeklokt, geflashed, extra gekoeld e.d.

Het probleem is duidelijk uit de titel. Heeft iemand suggesties waar ik het zou kunnen zoeken?

Ik heb overigens op aanraden van iemand al agp vcore op 1.6 gezet, ipv 1.5.

Mazzels

• Spiders389
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01-2022
Met dat systeem zou het geen probleem moeten zijn om Doom 3 goed te spelen, heb je de nieuwste driver gedownload van ATI?

Ik heb ongeveer het zelfde systeem als jij verteld en heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met Farcry welke er na 3 minuten ongeveer mee ophield, toen was het mijn geheugen die kapot was. Na een nieuw balkje was het opgelost

~SST~ Spider

Verwijderd

Ik had dat probleem ook met MOH, maar daat werd bij mij verholpen toen ik een nieuwe vidokaart koopte, de rest van mijn games deden het trouwens wel gewoon.

Ik had eerst een adeon 9600, nu een XFX Geforce 6800 LE

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:26

DaOverclocker

Overclocker for life...

Kan best zijn dat je kaart te heet wordt, ondanks dat je hem misschien niet hebt overgeclocked. zet er es een fan op, of clock hem wat lager kijk dan of het probleem blijft. Bij mij hielp een van de twee wel. Ik kreeg trouwens geen artifacts of wat dan ook, voordat ie vastliep/reboote/crashte.

systeem specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg dus ook helemaal geen artifacts, ineens gewoon bam eruit...

Met welke drivers zou ik hem kunnen onderklokken bij wijze van test?
Ik dacht zelf aan de omega drivers

Wat voor suggesties hebben jullie voor evt extra koeling?
Wat is eigenlijk een normale temperatuur, en hoe kun je dat opmeten?

thnx, mazz

• djolaff
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-12-2024
Met cat 4.8 had ik hetzelfde maar met 4.9 is het over.
Ik weet niet hoe dat bij 4.10 zit maar try Cat 4.9

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 15:06:
Ik krijg dus ook helemaal geen artifacts, ineens gewoon bam eruit...

Met welke drivers zou ik hem kunnen onderklokken bij wijze van test?
Ik dacht zelf aan de omega drivers

Wat voor suggesties hebben jullie voor evt extra koeling?
Wat is eigenlijk een normale temperatuur, en hoe kun je dat opmeten?

thnx, mazz
Je hebt de Doom3 patch gedraaid? zoniet even doen, heeft bij mij geholpen ;)

ik zal ff een linkje voor je zoeken, moment klik

[ Voor 6% gewijzigd door LifeTecH op 13-10-2004 15:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor die link,

Maar het hielp alleen niet veel. Hele PC reset zichzelf nu na 2 minuten Doom3 gewoon. (lekkere harde reboot)

Kan dit niet iets te maken hebben met onvoldoende voeding?
Of denk je eerder onvoldoenden koeling?
Of nog iets anders?
(dit soort dingen heb ik hier al allemaal al eerder gelezen, maar weet alleen niet wat het nu zou kunnen zijn in mijn geval)

Help me please!

Mazzels

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-08 10:53
Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 15:59:
Bedankt voor die link,

Maar het hielp alleen niet veel. Hele PC reset zichzelf nu na 2 minuten Doom3 gewoon. (lekkere harde reboot)

Kan dit niet iets te maken hebben met onvoldoende voeding?
Of denk je eerder onvoldoenden koeling?
Of nog iets anders?
(dit soort dingen heb ik hier al allemaal al eerder gelezen, maar weet alleen niet wat het nu zou kunnen zijn in mijn geval)

Help me please!

Mazzels
Wat heb je nog meer achter je voeding hangen zoals hard schijven, dvd spelers ect.? Je zou kunnen proberen om het met alleen je hd een potje doom te spelen. Hoe zit het met de temp van je voeding (mijn qtec werd ook aardig warm). Misschien word je proccesor te warm?

Verwijderd

Q - Tec zijn sowieso geen stabiele voeding, 450 Watt zegt meer over het piek vermogen dan het constant vermogen.

Mss. ligt het daar aan.

Mijn idee is dus om te kijken naar een A-Merk voeding, Zalman, A-Open oid.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Dat idee van die voeding had ik ook al, maar ben nu zelf in de richting van te weinig koeling aan het denken. Want als ik mijn pc een nacht uitzet dan kan ik `s morgens direct na het opstarten veel langer spelen dan die 2 min. Maar uiteindelijk gebeurt wel hetzelfde.
Zou het kunnen omdat ie dan nog niet zo heet is, of denk ik dan te simplistisch?

Overigens heb ik verder alleen een 80gb hd, cdrom, cdrw en SB live! 5.1d., zou een 450 W voeding dat niet trekken?

Alvast bedankt....

Mazzl

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:43

mickjuh

Good news everyone!

tuurlijk zou een 450 watt voeding dat moeten trekken.
ik heb niet veel meer erachter hangen en draai het op een 400 watt voeding (zalman).

een casefan zorgte bij mij ervoor dat de harde schijven zowieso 10 graden minder warm werden :) dus dat is zeker niet verkeerd... daarnaast kan het idd aan de koeling liggen. je zegt dat je de nieuwste drivers + fix al hebt dus.

videokaart word dus goed gekoeld? als er een cooler op zit ben je die niet vergeten mee aan te sluiten?

Verwijderd

Wat zijn je waardes van je voedingslijnen?

installeer ff motherboard monitor en draai deze op de achter grond tijdens doom3.

Na 2 min ff kijken wat de min en max waardes zijn van je 12v / 5v / en 3.3v

Als je powersupply te weinig sap geeft dat zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:07

_Ernst_

Mark It Zero!

mickjuh schreef op 14 oktober 2004 @ 10:08:
tuurlijk zou een 450 watt voeding dat moeten trekken.
ik heb niet veel meer erachter hangen en draai het op een 400 watt voeding (zalman).

een casefan zorgte bij mij ervoor dat de harde schijven zowieso 10 graden minder warm werden :) dus dat is zeker niet verkeerd... daarnaast kan het idd aan de koeling liggen. je zegt dat je de nieuwste drivers + fix al hebt dus.

videokaart word dus goed gekoeld? als er een cooler op zit ben je die niet vergeten mee aan te sluiten?
Een goede 450 watt voeding zou het zeker moeten trekken, alleen is Qtec nou niet bepaald een uitblikkende A-merk voeding, zeker die van 450 watt niet.
Lijkt me toch een goede kans dat je voeding het niet trekt. Het vermogen van 450 watt slaat namelijk op het piekvermogen dat hij kan leveren, constant kan hij bij lange na geen 450 watt leveren.
Ik heb btw niks tegen q-tec hoor, heb er zelf ook 1, maar de kans is er zeker dat het daaraan ligt :)

Last.fm

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-06 02:04
Ik had vergelijkbare ellende met mijn 9700Pro in diverse spellen.

Probleem werd minder toen ik mbv een tafelventilator (tegen open kast) voor airflow over de VGA kaart zorgde en toen besloten een VGA koeler te installeren.

Na het inbouwen van een ZM80C-HP zonder fan werd het iets beter maar bleef rebooten (interval werd iets groter). Ik heb toen een 2e 120mm casefan in mijn Sonata geplaatst (die blaast recht op de VGA kaart) en toen was het probleem over.

Voor een 9800Pro zou ik niet de ZM80C-HP maar de ZM80D-HP nemen (dubbele heatpipe) met de optionele extra fan

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:43

mickjuh

Good news everyone!

Een goede 450 watt voeding zou het zeker moeten trekken, alleen is Qtec nou niet bepaald een uitblikkende A-merk voeding, zeker die van 450 watt niet.
Lijkt me toch een goede kans dat je voeding het niet trekt. Het vermogen van 450 watt slaat namelijk op het piekvermogen dat hij kan leveren, constant kan hij bij lange na geen 450 watt leveren.
Ik heb btw niks tegen q-tec hoor, heb er zelf ook 1, maar de kans is er zeker dat het daaraan ligt
true, maar ik geef ook nergens aan dat het een goede voeding is... ik wou hem even duidelijk maken dat een 400 watt A-merk voeding voor hem ook voldoende is... ;)
Ik had vergelijkbare ellende met mijn 9700Pro in diverse spellen.

Probleem werd minder toen ik mbv een tafelventilator (tegen open kast) voor airflow over de VGA kaart zorgde en toen besloten een VGA koeler te installeren
Ik heb de 9700 pro ook. Maar bij mij zat er al een koeler op. Koelt voldoende :)

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Om de warmte uit te sluiten kun je de kast openen en er een tafelfan in laten blazen ;)

En post je voltages nou eens :P

edit:
Eigenlijk is dit een hele 'spuit 11' post, mja het is nog vroeg ;)

[ Voor 26% gewijzigd door SH4D3H op 14-10-2004 10:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey!

Duurde ff allemaal (moest ook namelijk nog eens een keer naar school ;-) ) maar ik heb eens wat voltages:

+3.3: 3.34
+5: 4.87
-5: 5.22
+12: 11.98
-12: 12.45
Mij zegt dit helemaal niets , ik hoop jullie wel...

Ik wist inderdaad van die q-tec dat 450 watt de piek is, maar had eigenlijk wel gedacht dat dan hetgeen die gemiddeld zou leveren ook wel toereikend zou zijn. Dacht dat ie gemiddeld niet heeeeel veel minder zou leveren dan z`n piek, en dat het hoe dan ook goed moest zijn.
Wat levert dan zo`n ding ong gemiddeld?

Verder werd de CPU ook best warm: 76C op z`n top, ik weet niet of dat ASUS C.O.P wat het mobo heeft er misschien wat mee te maken heeft. Dat zou immers de pc uitschakelen bij overheat. Ik weet alleen niet wanneer C.O.P vindt dat er overheat is.
Is dat al bij 76C?

Mazzels

Verwijderd

Topicstarter
Cancel die opmerking over C.O.P. maar --> weet inmiddels dat die pas inkickt bij 95C.....

Verwijderd

On error resume next, bij mij springt doom er heel soms ook zomaar uit. Ik weet nog uit de tijd dat ik op een oudere pc een kaduk rammetje had dat spellen er dan ook zo uitsprongen, nu heb ik de fsb van 200 naar 180 terug gezet, en nog niet weer gezien. (Was dus vet overgeklokt van fsb 166 naar fsb 200. wel met DDR400 hoor.)

• Sap
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 08:06

Sap

There is not enough space so..

Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 19:15:
kniper-de-knip

Ik wist inderdaad van die q-tec dat 450 watt de piek is, maar had eigenlijk wel gedacht dat dan hetgeen die gemiddeld zou leveren ook wel toereikend zou zijn. Dacht dat ie gemiddeld niet heeeeel veel minder zou leveren dan z`n piek, en dat het hoe dan ook goed moest zijn.
Wat levert dan zo`n ding ong gemiddeld?

Verder werd de CPU ook best warm: 76C op z`n top, ik weet niet of dat ASUS C.O.P wat het mobo heeft er misschien wat mee te maken heeft. Dat zou immers de pc uitschakelen bij overheat. Ik weet alleen niet wanneer C.O.P vindt dat er overheat is.
Is dat al bij 76C?

Mazzels
--First of all: Als je een andere game draait reboot hij dan ook??? Of is het puur bij DOOM3??? Reboot hij alleen bij doom dan zal het iets met de installatie en/of drivers zijn. Doet hij het ook bij andere spellen dan zijn het drivers en/of hardware [ff kort door de bocht... O-) ]

--Ik denk dat jouw CPU-koeler niet goed zit! 76oC is veel te hoog voor een niet overclocked systeem. Het hoeft geen probleem te zijn, maar misschien moet je je koeler even opnieuw op je processor doen. C.O.P kick misschien pas bij 95oC in maar als je meting niet goed is..... Check ook of je fan op je koelblok wat harderkan??

-- Videokaart. Doet de fan op je videokaart het wel? Hoe heet word het koelblok op je videokaart en hoe hoelang kan je je vingers op het geheugen van je videokaart leggen????

--Verder om er voor te zorgen dat je weet wat je melding is als hij vastloopt ga je naar start->controlpanel->systeem->advanced->startup&recovery[settings]. Hier moet je "automatically restart" ff uitschakelen. Als je comp nu vast loopt dan reboot hij niet automatisch en krijg je BSOD[blue screen of death] met een error melding die je misschien wat meer inzicht kan geven waar de fout optreedt! Post error hier en misschien dat er wel iemand een oplossing weet!

--Dat je voeding het niet trekt lijkt me sterk, Q-tec is dan wel niet goed, maar 450Watt is meer dan genoeg voor het systeem dat jij hebt zelf met Q-tec [tenzij de voeding brak is natuurlijk :) ]

ik hoor het nog!
greetz SAP

MSI-KT600-delta** Rx850xt core@555 mem@621** xp2800+@2466MHz[watercooled-innovatek]** 2x512 MDT pc3200[@425MHz]** 400WattZalman** Industrial-Radiator+Eheim1048+12mm tubes**

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Iedereen erg bedankt voor de super-tips.
Ik heb het opgelost, het was inderdaad de koeler van de cpu die het niet trok.
Ik heb er een nieuwe opgezet (CoolerMaster CP5-8J71F voor de liefhebber), en nu loopt alles als een tiet! (CPU blijft tegen de 60C aanhangen, en dan loopt alles lekker door)

Mazzels

• Sap
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 08:06

Sap

There is not enough space so..

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 10:11:
Hey,

Iedereen erg bedankt voor de super-tips.
Ik heb het opgelost, het was inderdaad de koeler van de cpu die het niet trok.
Ik heb er een nieuwe opgezet (CoolerMaster CP5-8J71F voor de liefhebber), en nu loopt alles als een tiet! (CPU blijft tegen de 60C aanhangen, en dan loopt alles lekker door)

Mazzels
Cool, nou veel plezier met je nieuwe systeem!

greetz Sap

MSI-KT600-delta** Rx850xt core@555 mem@621** xp2800+@2466MHz[watercooled-innovatek]** 2x512 MDT pc3200[@425MHz]** 400WattZalman** Industrial-Radiator+Eheim1048+12mm tubes**

Pagina: 1