Toon posts:

Waarom gaat mijn 160GB HD leeg zonder te formatteren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij de faq en search rond gesnuffeld en niets gevonden wat betrekking heeft op mijn vraag.

Het gaat hier om.
Ik heb 3HDD's in mijn systeem zitten.2 IDE en 1 SATA.
Op mijn SATA(raptor)staat windows en die andere 2 HDD's zijn gewoon voor opslag.1x 80GB en 1x 160GB.

Mijn systeem is
AMD 64 3800
Asus A8V deluxe 1.02
SATA HDD - WD Raptor
IDE HDD's - IBM/Hitachi 80GB en WD Caviar - 160GB

Nou is mijn moederbord stuk en daar komt een Asus A8V deluxe Rev2.0 in.Ze hebben mij altijd geadviseerd als er een nieuw mobo in komt windows op nieuw te installeren.Nu komen we bij het probleem.

Ik ga mijn C:schijf formatteren(Raptor)Zet er windows op , daarna ook SP1.Dan ga ik kijken en hij ziet die andere schijven als D- 80GB(klopt)en staat ook online bij systeembeheer en deze zie ik ook in "deze computer".Die 160GB schijf ziet hij niet , ga ik naar systeembeheer en computerbeheer > schijfbeheer.Daar staat mijn E schijf 160GB op offline , wil ik deze zichtbaar maken en gebruiken moet ik hem formatteren |:( Dus al mijn data op deze schijf gaat verloren en dat is niet de bedoeling :X Zodra hij klaar is is alles perfect maar ben wel alles kwijt.Heb ook met andere proggies geprobeerd maar steeds verlies ik alle data |:( En ik heb géén andere keus als formatteren , wil ik mijn HDD kunnen gebruiken.

Op deze manier snap ik ook niet waarom mensen dan HDD's hebben met grote opslagcappiciteit.Dan kom je toch aardig in de problemen als je een keer moet formatteren.
Het verhaal is bij mij bekend met windows dat de HDD's boven de 120GB niet goed worden weergegeven.Dus SP1 moet erop.
Ik heb SP1 wel later erop gegooid(windows update) , zit niet al bij Windows XP pro ingebakken heeft het daar iets mee te maken?
Dus veranderd het wat als je Windows XP + SP1 op het schijfje heb staan dus dat hij hem in één keer installeerd?

2e vraag?Dus hoe doen jullie het eventueel formatteren en dat jullie met grote HDD's géén data verliezen?
3e vraag?Ik koop dus nou weer een zelfde moederbord van hetzelfde merk alleen REV2.0.Kan ik zonder windows opnieuw te installeren verder gaan.Dit vraag ik omdat het precies hetzelfde chipset is en ook een AsusA8V deluxe?
4e vraag? Bij een externe HDD blijf daar altijd de data erop ook zodra ik dus hem ontkoppel van de Firewire of USB poort? met name dus ook grote HDD's boven de 120GB?En dus ook als ik het systeem ga formatteren?

In ieder geval hartelijk dank voor de moeite _/-\o_

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-03 12:38
Vraag 2 : Ik formateer niet veel, maar als ik het doe, alleen de windows partitie. De overige partities/disks blijven altijd leesbaar, ook onder een verse install.
Vraag 3 : Ja, dat kan wel, maar meestal beter om toch een reinstall te doen vind ik.
Vraag 4 : Tuurlijk blijft de data erop staan :)

Daarnaast is formateren voor een reinstall natuurlijk niet echt nodig :)
Gewoon de juiste dir's en files wegmikken, wil je nix overhouden van je oude install.

Wat zegt partition magic van je 160GB schijf :?

[ Voor 96% gewijzigd door Hoyden op 13-10-2004 14:14 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 14:07:
Op deze manier snap ik ook niet waarom mensen dan HDD's hebben met grote opslagcappiciteit.Dan kom je toch aardig in de problemen als je een keer moet formatteren.
Als je data je lief is, zorg dan voor goede backups en/of draai een redundante RAID array :) Of scheid de OS van de data. Zie verder ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe/waarmee kan ik mijn schijven het beste indelen?" :)
Het verhaal is bij mij bekend met windows dat de HDD's boven de 120GB niet goed worden weergegeven.Dus SP1 moet erop.
Ik heb SP1 wel later erop gegooid(windows update) , zit niet al bij Windows XP pro ingebakken heeft het daar iets mee te maken?
Dus veranderd het wat als je Windows XP + SP1 op het schijfje heb staan dus dat hij hem in één keer installeerd?
Je had je schijf niet hoeven formatteren totdat je SP1 hebt geinstalleerd. Wanneer je Windows op een schijf >128GB wil installeren, dan moet je de Setup CD slipstreamen met SP1 slipstreamen :)
2e vraag?Dus hoe doen jullie het eventueel formatteren en dat jullie met grote HDD's géén data verliezen?
Je kunt niet formatteren zonder dat je de data verliest. Of je moet gewoon backups maken van de belangrijkste bestanden. DVD's en RAID zijn bij uitstek geschikt. Tweede/derde PC's via een LAN zijn ook handig.
3e vraag?Ik koop dus nou weer een zelfde moederbord van hetzelfde merk alleen REV2.0.Kan ik zonder windows opnieuw te installeren verder gaan.Dit vraag ik omdat het precies hetzelfde chipset is en ook een AsusA8V deluxe?
Moet inderdaad gewoon lukken zonder Windows te installeren :)
4e vraag? Bij een externe HDD blijf daar altijd de data erop ook zodra ik dus hem ontkoppel van de Firewire of USB poort? met name dus ook grote HDD's boven de 120GB?
Natuurlijk :+ Als je jouw PC uitschakelt, dan gaat de data toch ook niet verloren?
En dus ook als ik het systeem ga formatteren?
Ligt eraan welke schijfletter je kiest om te formatteren. Als je die van de Externe schijf kiest, sja ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 13-10-2004 14:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een backup maken snap ik wel.Doe ik ook met dvd's.
Maar waar het mij omgaat is dat ik die grote schijf(160GB) niet wil formatteren.
De enigste schijf die dat moet is mijn C schijf De Raptor en andere niet.Maar windows verplicht mij om die 160GB te formatteren anders kan ik er géén gebruik van maken.En ook werkelijk helemaal niks.Want die 80GB kan ik wel gelijk gebruiken.Maar dat formatteren zegt hij pas als windows en SP1 erop staat op mijn C schijf.

Dus ik wil mijn 160GB niet formatteren maar word ertoe verplicht door windows.

Mijn C schijf een Raptor staat alléén windows op en bepaalde proggies.Maar géén één data , dus dat heb ik gescheiden.
4e vraag? Bij een externe HDD blijf daar altijd de data erop ook zodra ik dus hem ontkoppel van de Firewire of USB poort? met name dus ook grote HDD's boven de 120GB?
Natuurlijk Als je jouw PC uitschakelt, dan gaat de data toch ook niet verloren?
Dat dacht ik ook als ik alleen windows met SP1 op de C schijf ga zetten.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 14:24 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 14:21:
Maar waar het mij omgaat is dat ik die grote schijf(160GB) niet wil formatteren.
De enigste schijf die dat moet is mijn C schijf De Raptor en andere niet. Maar windows verplicht mij om die 160GB te formatteren anders kan ik er géén gebruik van maken. En ook werkelijk helemaal niks. Want die 80GB kan ik wel gelijk gebruiken. Maar dat formatteren zegt hij pas als windows en SP1 erop staat op mijn C schijf.

Dus ik wil mijn 160GB niet formatteren maar word ertoe verplicht door windows.
Gaat het om een standaardschijf of een dynamische schijf?

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 13 oktober 2004 @ 14:36:
[...]
Gaat het om een standaardschijf of een dynamische schijf?
Is er verschil in dan?

In systeembeheer>computerbeheer>schijfbeheer staat standaardschijf wel natuurlijk NTFS.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En of er verschil is ;) Zie alsook de Helpfunctie binnen Windows en/of de FAQ van dit subforum.

Dan is het wel vreemd dat Windows je zonder omwegen verzoekt om de schijf te formatteren. Wellicht had je beter datarecoverytooltjes op de schijf kunnen loslaten. En dat kun je nu trouwens ook nog doen, mits je een quick-format hebt gedaan en daarna niet al teveel data op de schijf hebt weggeschreven. Check hiertoe de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?" :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 13 oktober 2004 @ 15:03:
En of er verschil is ;) Zie alsook de Helpfunctie binnen Windows en/of de FAQ van dit subforum.

Dan is het wel vreemd dat Windows je zonder omwegen verzoekt om de schijf te formatteren. Wellicht had je beter datarecoverytooltjes op de schijf kunnen loslaten. En dat kun je nu trouwens ook nog doen, mits je een quick-format hebt gedaan en daarna niet al teveel data op de schijf hebt weggeschreven. Check hiertoe de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?" :)
Nou ik heb nog niks gedaan.Eerst even rondneuzen en vragen als je het niet zeker heb ;)
Pagina: 1