Toon posts:

[XP] Inloggen duurt lang, behalve voor administrator*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, kan iemand mij helpen?

Ik heb een computernetwerk aangesloten, maar het inloggen op de client werkstations gaat erg traag (2 min). Behalve bij inloggen op de desktop onder 'administrator'.

De clienten blijven hangen bij 'Uw persoonlijke instellingen worden toegepast...'.

De configuratie:
Router: 3com adsl router (192.168.1.1) (hier zijn de computers op aangesloten)
Server: Windows 2003 small business server NL (192.168.1.5)
Desktop: Windows XP pro NL (dynamisch)
2x Notebook: Toshiba satellite pro NL (dynamisch)

Op de clienten is als primaire dns 192.168.1.1 ingesteld en als secundaire dns 192.168.1.5.
De router werkt volgens mij als dhcp server.

Ik heb ook topics gelezen waar gesproken wordt over een . (punt). Wat hier mee bedoeld wordt en wat ik dan moet instellen is mij onduidelijk.

Nogmaals op de desktop kan ik als administrator heel snel inloggen. Als gebruiker duurt dat 2 minuten.

Wie kan mij met dit probleem helpen? Mijn dank zou groot zijn. Ik ben geen programmeur dus een beetje eenvoudige taal zou welkom zijn.

Verwijderd

Ik neem aan dat je op je 2003 SBS bak Active Directory + bijhorende DNS hebt draaien. Jouw werkstations leunen zwaar op die Active Directory + DNS. Zo wordt bij het inloggen een aantal gegevens uit DNS (o.a. SRV records) en Active Directory geraadpleegd om dit goed te laten verlopen.

Wat je nu gedaan hebt is dat jouw werkstations op het internet gaan zoeken om in te loggen op je SBS server. Dat lukt dus niet echt, je krijgt na verloop van tijd een timeout waarna de secondary DNS server (192.168.1.5) wordt gebruikt. Nu gaat het wel goed, maar dan ben je wel twee minuten verder...

Je kunt beter de volgende constructie aanhouden:
  • Je werkstations laten verwijzen naar de DNS op je SBS machine (192.168.1.5)
  • In de DNS van je SBS machine moet je forwarding aanzetten (naar ISP DNS servers). Zet wel de recursion (vinkje) uit. Anders gaan jouw lokale DNS verzoeken alsnog het internet op als ze niet intern resolved worden. (als ik me niet vergis tenminste)
  • DHCP uitzetten op je 3Com router. Zelf ken ik de defaults van SBS niet, maar ik ga ervanuit dat DHCP als onderdeel van de installatie wordt geïnstalleerd en geactiveerd.
Nu zal het al een stuk beter gaan. Lees sowieso de FAQ's in dit forum even goed door! Succes!

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 15:40 . Reden: eea verder verduidelijkt (tnx Grolsch) ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:48
bovenstaand verhaal is helemaal juist.

op het moment dat je inlogt op een domein zal je pc zoeken naar de SRV records van je DC's van je AD om policy's/settings en andere domein gerelateerde zaken toe te passen.

En als je DNS niet klopt, zal hij net zolang zoeken totdat het verhaal time-out zeg maar!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
TheJerk, bedankt voor je antwoord. En Grolsch natuurlijk ook.

Het was lastig voor mij om met je antwoord uit de voeten te kunnen, want dit is de eerste keer dat ik met windows server werk. Maar ik kwam erachter dat DHCP niet was geinstalleerd, omdat bij de installatie windows zag dat er een DHCP server aanwezig was (de router), ik heb toen aangegeven deze te blijven gebruiken. Dit ter informatie.

Maar ik heb geprobeerd DHCP op de router uit te schakelen en DHCP op de server te installeren, maar helaas kwam ik hier niet zo makkelijk uit. Tot ik mij opeens realiseerde dat als het probleem in de routing zit, ik dit wel eens op de router kan instellen. En met succes!
:)
DHCP heb ik op de server weer gedeinstalleerd en ik heb bij de secundairy dns address in de router het adres van de server opgegeven (192.168.1.5). Op de client staat ingesteld: primaire dns: 192.168.1.5 (server) en secundaire dns: 192.168.1.1 (router).

Ik heb dus niet jullie oplossing gebruikt, maar zonder deze aanwijzingen was ik er niet uitgekomen. Ik vind het geweldig dat er mensen zijn die belangeloos mensen helpen met dit soort problemen. Jullie zijn dan ook voor mij de helden van de digitale wereld!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Titeledit zodat het er duidelijker uitziet :)

Lang inloggen win xp behalve administrator ==> [XP] Inloggen duurt lang, behalve voor administrator