Toon posts:

Fujitsu Siemens monitor vertoont zandloperbeeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

mijn monitor (Fujitsu Siemens c771) vertoont sinds een week een zandloperbeeld. De linker- en rechterkant van het beeld lopen iets uit het beeld en het midden verloopt in een zandlopervorm -> ) (

Een week geleden bibberde mijn monitor heel af en toe,maar sinds deze week verspringt mijn monitor dus in een een zandlopervorm.

Herstellen via beeldinstellingen werkt niet, verspringt weer terug en als ik af en toe de monitor kantel verspringt die weer terug om na onbepaalde tijd weer de zandlopervorm aan te nemen.

Monitor is 4 1/2 jaar oud, heeft het altijd goed gedaan en stond dagelijks gemiddeld 3 uur aan.
Is mijn monitor kapot (zo ja hoe zou dat dan komen ?) of kan ik het nog herstellen?

Verwijderd

Klinkt idd als een doodgaande monitor.

Heb je het probleem meteen als je hem aanzet, of krijg je het pas nadat hij een tijdje aanstaat (warmte probleem)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 12:05:
Klinkt idd als een doodgaande monitor.

Heb je het probleem meteen als je hem aanzet, of krijg je het pas nadat hij een tijdje aanstaat (warmte probleem)
Als ik het aanzet vertoon het zwart-witte biosscherm een normaal beeld, maar zodra ik in xp kom trekt ie na enige minuten weer krom. Dus het heeft iets met warmte te maken (maar waarom niet krom in biosscherm?).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 12:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 12:47: (maar waarom niet krom in biosscherm?).
Kan aan vanalles liggen waarom het in je 'biosscherm' het probleem niet hebt.
Kan aan de verschillende refresh-rates liggen, of aan resolutie verschillen.

Misschien is het de moeite waard om een andere monitor te proberen of andere videokaart, op die manier kun je uitsluiten dat het aan je videokaart ligt.

Als het aan je monitor blijkt te liggen, zou je em (zonder stekker in stopcontact!! ) open kunnen schroeven en met een loep de contactpunten op de print kunnen bekijken. Als je er eentje met een scheurtje vind, deze even opnieuw aan solderen.
Op deze manier heb ik mijn tv laatst weer nieuw leven ingeblazen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 15:07:
[...]
Kan aan vanalles liggen waarom het in je 'biosscherm' het probleem niet hebt.
Kan aan de verschillende refresh-rates liggen, of aan resolutie verschillen.
Inderdaad, wat doet je monitor op een lagere refreshrate? Maakt dat verschil?!?

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, wat doet je monitor op een lagere refreshrate? Maakt dat verschil?!?
Ik ben een echte hardware-n00b dus zou je misschien kunnen uitleggen wat dat inhoudt?

iig bedankt voor de tips. :)

Verwijderd

een refresh-rate is de snelheid waarop je monitor de lijnen op je beeld opnieuw tekend.
Mogelijke refresh-rates zijn in jouw geval waarschijnlijk 60hz tot 85hz (misschien wat hoger).
In je biosscherm is de refresh-rate sowieso 60hz.
In windows kun je het instellen, hoe je dat moet doen kun je even googlen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 15:07:
Als het aan je monitor blijkt te liggen, zou je em (zonder stekker in stopcontact!! ) open kunnen schroeven en met een loep de contactpunten op de print kunnen bekijken. Als je er eentje met een scheurtje vind, deze even opnieuw aan solderen.
Op deze manier heb ik mijn tv laatst weer nieuw leven ingeblazen :)
Ik heb her en der gelezen dat er nogal wat elektrische spanning in je monitor aanwezig is,als je het openschroeft dus ik probeer het liever niet uit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 15:19:
een refresh-rate is de snelheid waarop je monitor de lijnen op je beeld opnieuw tekend.
Mogelijke refresh-rates zijn in jouw geval waarschijnlijk 60hz tot 85hz (misschien wat hoger).
In je biosscherm is de refresh-rate sowieso 60hz.
In windows kun je het instellen, hoe je dat moet doen kun je even googlen ;)
Bedankt,zal het opzoeken via Google. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 15:19:Ik heb her en der gelezen dat er nogal wat elektrische spanning in je monitor aanwezig is,als je het openschroeft dus ik probeer het liever niet uit.
Ja een monitor werkt met hoogspanning van 10.000'den Volts, das niet lekker als je dat aanraakt.

Maar als je em niet in het stopcontact hebt zitten, en een behoorlijke tijd wacht daarna, een keertje aan zetten zonder stekker, dan valt het waarschijnlijk wel mee.
Maar als je er geen verstand van hebt, of het niet aandurft, kun je het beter laten ja :). Misschien een kennis die er naar kan kijken?

Verwijderd

Op (een vrij deel van) je bureaublad: Rechtermuisknop->properties->settings->Advanced->Monitor->Refresh frequency: 60, 70, 72, etc, etc...

* Edit *
Oh, enkelen waren mij voor...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 15:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 15:28:
Op (een vrij deel van) je bureaublad: Rechtermuisknop->properties->settings->Advanced->Monitor->Refresh frequency: 60, 70, 72, etc, etc...

* Edit *
Oh, enkelen waren mij voor...
Okay, heb door deze tip mijn refreshrate op 60 gezet en computer herstart. Het is wel wat onrustiger voor je ogen en nu even kijken,staat nu goed en nu afwachten of-ie niet weer in zandlopermodus springt. Het stond trouwens op 85.

Wat ik wel vreemd vind,stel dat het aan de refreshrate ligt,waarom heeft mijn monitor het wel 4,5 jaar goed gedaan (ik ben een half jaar geleden overgestapt van W98 naar XP)? Ik heb de afgelopen week wat Windows XP updates uitgevoerd,zou de monitor daardoor van slag zijn geraakt?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 15:48 ]

Verwijderd

Is waarschijnlijk je beeldbuis kanon defect (of je hoogspanningstransformator) deze kan wel een "gewoon" bios opstartscherm leveren, maar zo gauw je een volledig beeldvullend scherm hebt (desktop) dan moet er meer spanning geleverd worden en kan deze dat niet aan. Of een van de ELCO's is lek. --==denk ik==--

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
En het springt weer in de zandlopervorm. :/
Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 15:46:
Is waarschijnlijk je beeldbuis kanon defect (of je hoogspanningstransformator) deze kan wel een "gewoon" bios opstartscherm leveren, maar zo gauw je een volledig beeldvullend scherm hebt (desktop) dan moet er meer spanning geleverd worden en kan deze dat niet aan. Of een van de ELCO's is lek. --==denk ik==--
Ik denk dat er echt iets kapot is ja.

Als het beelbuiskanon defect is of hoogspanningstransformator hoe zou dat gekomen zijn? Normaliter staat mijn monitor gewoon op zijn plek en af en toe (1 keer in de week) draai ik het beeldscherm even, voor de rest heeft het geen klappen opgelopen.
Zijn die onderdelen makkelijk te vervangen voor een redelijke prijs door een reparateur of kan ik beter een nieuwe (dezelfde Fujitsu Siemens die ik nu heb) voor 76 euro bij de Mediamarkt halen?

In ieder geval bedankt voor de info.

• rcarter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-04-2025
Ik zou een niewe monitor kopen.

1 omdat als je hem laat maken het je meer geld als een niewe kost

2. zelfs al is hij gemaakt de monitor is redelijk oud en zal waarschijnljik weer kapotgaan

3. Zoals het klinkt weetje er niet te veel vanaf en kan je hem niet zelf repareren

Ook raad ik je ten ZEERSTE aan je monitor niet open te maken, de spanning Blijft errug lang in de monitor zitten (zelfs al haal je de stekker eruit) en is erg hoog en gevaarlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door rcarter op 13-10-2004 16:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
rcarter schreef op 13 oktober 2004 @ 16:07:
Ik zou een niewe monitor kopen.

1 omdat als je hem laat maken het je meer geld als een niewe kost
Daar was ik al bang voor.
2. zelfs al is hij gemaakt de monitor is redelijk oud en zal waarschijnljik weer kapotgaan
4,5 jaar is inderdaad al oud voor computerhardware schijnt.Heb al eerder een oudevideorecorder laten repareren,maar na een tijdje toch niet zoals ie was
3. Zoals het klinkt weetje er niet te veel vanaf en kan je hem niet zelf repareren
weet er inderdaad niet veel van af, en heb geen soldeerspullen.

Via diverse fora probeerde ik te achterhalen of ik nou een softwarematige of hardwarematige monitor probleem had, maar ik denk dat het toch met de hardware te maken heeft en dat kan ik echt niet repareren.

De helpdesk van Fujitsu heeft me niet verder kunnen helpen (gezeur over verloop garantie,wilde gewoon advies).

Ik denk dat ik de Mediamarkt maar eens ga bezoeken of heeft iemand nog een ander advies?

Verwijderd

Go fetch :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 11:59:
Hallo,

mijn monitor (Fujitsu Siemens c771) vertoont sinds een week een zandloperbeeld. De linker- en rechterkant van het beeld lopen iets uit het beeld en het midden verloopt in een zandlopervorm -> ) (

Een week geleden bibberde mijn monitor heel af en toe,maar sinds deze week verspringt mijn monitor dus in een een zandlopervorm.

Herstellen via beeldinstellingen werkt niet, verspringt weer terug en als ik af en toe de monitor kantel verspringt die weer terug om na onbepaalde tijd weer de zandlopervorm aan te nemen.

Monitor is 4 1/2 jaar oud, heeft het altijd goed gedaan en stond dagelijks gemiddeld 3 uur aan.
Is mijn monitor kapot (zo ja hoe zou dat dan komen ?) of kan ik het nog herstellen?

Bij deze monitor is de stroom die door de afbuigspoelen gaat niet meer correct het is een zaagtandspanning die vervormd is geraakt. Kan van alles zijn van een verlopen weerstand tot een lekkende condensator, ook kan de interne voedings spanning na de opwarmperiode zijn verlopen. Gedegen onderzoek kan uit wijzen wat de oorzaak is maar zal dan in de regel meer aan reparatie kosten kunnen zijn dan aanschaf van een nieuwe. Jammer dat ik geen beter bericht voor je heb. :9 :9 :9 :9
:9

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 17:10:

Gedegen onderzoek kan uit wijzen wat de oorzaak is maar zal dan in de regel meer aan reparatie kosten kunnen zijn dan aanschaf van een nieuwe.
Bedankt voor de info. Door de posts hierboven en van een ander forum en wat eigen geëxperimenteer is het me inmiddels duidelijk geworden dat het echt kapot is en ik een nieuwe zal moeten halen. Gelukkig kan ik dezelfde monitor voor 76 euro bij de Mediamarkt halen,dus dat kan er net mee door.

Ik zit alleen met één vraag, hoe is dit zo gekomen? Ik heb elke dag mijn monitor voor een paar uur aan staan, maar ben er verzichtig mee. Het heeft geen stoten of iets dergelijks van iets gehad,d'r is niets op gevallen, geen vloeistof in gekomen, soms rook ik wel voor de monitor?

Is het na 4 1/2 jaar dagelijks gebruik gewoon overbelast geraakt,uitgeput?

Verwijderd

elektronische apperatuur gaat soms 'gewoon' stuk, ik denk niet dat je iets verkeerd hebt gedaan. Dat beetje rook kan ie wel hebben hoor ;)
Pagina: 1