Anti Statisch maken van Negatieven en Dia's

Pagina: 1
Acties:
  • 391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125650

Topicstarter
Hai,

Wie heeft er ervaring met het antistatisch maken van negatieven en of dia's. Dit om het stof beter te kunnen verwijderen voordat je start met scannen. Advies over welke apparatuur volgens jou het beste werkt is ook welkom.

Thanx
Ton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Een anti-statisch doekje ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Anoniem: 125650 schreef op 13 oktober 2004 @ 11:27:
Hai,

Wie heeft er ervaring met het antistatisch maken van negatieven en of dia's. Dit om het stof beter te kunnen verwijderen voordat je start met scannen. Advies over welke apparatuur volgens jou het beste werkt is ook welkom.
Tsja, antistatisch maken wordt wat lastig denk ik. Je wil namelijk je negatieven en dia's zo min mogelijk aanraken met het oog op krassen.
Wat bij mij het beste werkt is een gewone spuitbus met perslucht of een kleine compressor. Gewoon even de dia schoonblazen voordat je hem scant verhelpt 99% van de stofproblemen. Resterende stofjes kun je altijd nog wegshoppen.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Labman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-04-2024
Bij een lab waar ik heb gewerkt hadden ze een soort "raampje" waar je stoffen die je wou gaan afwegen doorheen kon halen, waardoor dit werd ontladen.. misschien als je weet van wat voor componenten dit is gemaakt kun je iets dergelijks kopen/bouwen?

http://www.mt.com/mt/reso....jsp?m=t&key=EwMjg4NjM1ND

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Hm, zo'n ding zou ik niet zomaar zelf maken, tenzij je bekend bent met hoogspanningselektronica (en de risico's daarvan):
It consists of a U-shaped ionizer and a high-voltage power pack.
Hoe dan ook, als er inderdaad hoogspanning voor nodig is (tsja, een ionizer, wat verwacht je...), dan wordt zelf hobbyen toch al wat lastiger.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125650

Topicstarter
koraks schreef op 13 oktober 2004 @ 22:34:
Hm, zo'n ding zou ik niet zomaar zelf maken, tenzij je bekend bent met hoogspanningselektronica (en de risico's daarvan):

[...]

Hoe dan ook, als er inderdaad hoogspanning voor nodig is (tsja, een ionizer, wat verwacht je...), dan wordt zelf hobbyen toch al wat lastiger.
Er zijn inderdaad ionisator apparaten in de handel en ik ga niet hobbyen, helemaal biuten mijn vakgebied :-) Ik heb alleen geen idee of die in Nederland te koop zijn. Ik was dus benieuwd of iemand die wel eens gekocht en gebruikt had. Wat je doet is je ontlaad de negatieven (daarvoor hoef je ze niet aan te raken) en dan blaas, doordat de lading weg is blaas je 'alle' stof weg.

Mocht iemand dus weten waar die te koop zijn? dan hoor ik het graag.

Waar ik raar genoeg ook aan dacht is dat nieuwe swiffer ding. Ik vermoed dat die dingen b.v. een negatieve lading hebben en daardoor het stof aantrekken.

Gr.
Ton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

Anoniem: 125650 schreef op 14 oktober 2004 @ 08:01:
[...]

Waar ik raar genoeg ook aan dacht is dat nieuwe swiffer ding. Ik vermoed dat die dingen b.v. een negatieve lading hebben en daardoor het stof aantrekken.
ok jij hebt teveel reclame gezien :P

kun je niet een ballon statisch maken en daar de stof deeltjes naar toe laten trekken ? (boven de dia houden)

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Pagina: 1