P4P800 Deluxe: "New CPU Installed"

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26
Nadat ik m'n nieuwe Zalman CNPS7000B-CU koeler heb geinstalleerd deed ik de pc aan, en het beeldscherm ging niet aan.

Dus ik de powerknop lang indrukken, uit, en weer aan. Weer niks. Ik hoor ook geen post, het is alleen dat je de ventilatoren ziet draaien, en verder niks.

Nu druk ik de powerknop weer lang in, zodat t'ie weer uit is, ik wacht een aantal seconden, en doe de pc weer aan. Yes, ik heb weer beeld! Maar nu het volgende...

Ik ga de BIOS in om te checken hoe warm de proc eigenlijk is met die nieuwe cooler... zie ik dat het toerental rood gedrukt is, omdat t'ie maar 1400 toeren draait... tja, logisch, zo snel hoeft die Zalman niet... dus ik denk, alles is in orde, en ik druk op Save Changes and Exit.

Maar, nadat de RAID geinitialiseerd is, start t'ie weer opnieuw op, en zegt dat er een nieuwe CPU geinstalleerd is: ('New CPU Installed") Volledige melding is dit:

"New CPU installed! Please enter Setup to configure your system.
CPU Fan Error!
Press F1 to run SETUP
Press F2 to load default values and continue"

Alleen met F2 kan je verder, want met F1 de setup in, en weer booten, geeft weer dezelfde melding.

(de Zalmann is via een fan controller aangesloten)

Nu denk je misschien van, maar wat is het probleem dan, want met F2 kan je toch gewoon verder... Nou, hij blijft er wel op hangen, en het is een probleem, want voordat ik de koeler installeerde stond het er niet! En ik wil het opgelost hebben..!! Bovendien kan je niet overclocken als de defaults telkens geladen worden... :|

- Koeler direct op mobo werkt niet
- Toerental controle in BIOS uitschakelen werkt niet
- er staat ook nergens een optie in de BIOS om deze specifieke fout te negeren...

Wat kan ik doen om dit op te lossen...?

[ Voor 4% gewijzigd door twinkey op 13-10-2004 11:12 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

En als je de fan via de fanmate op volle toeren zet.

Zeker weten dat de cooler er goed op zit. Niet dat ie wat losjes zit en vervolgens gaat thermal throttlen?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 17:43
Volgens mij kan je bij hardware monitor in je bios ergens opgeven dat hij bij geen enkele "error"moet stoppen. Vink dat aan, en kijk nog eens. Maybe dat dat een oplossing bied :?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Verwijderd

Je kunt toch "halt on error" uitzetten in de bios.
Dat doe ik ook en dat werkt prima.
Ik zie heel even "cpu fan error" onderin het post beeld staan en dan gaat ie meteen verder.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 11:32 ]

• twinkey
Mojo schreef op 13 oktober 2004 @ 11:22:

Zeker weten dat de cooler er goed op zit. Niet dat ie wat losjes zit en vervolgens gaat thermal throttlen?
de cooler zit er goed op, want na een potje NFSU is de CPU netjes 40 graden.
Cybersijp schreef op 13 oktober 2004 @ 11:29:
Volgens mij kan je bij hardware monitor in je bios ergens opgeven dat hij bij geen enkele "error"moet stoppen. Vink dat aan, en kijk nog eens. Maybe dat dat een oplossing bied :?
Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 11:31:
Je kunt toch "halt on error" uitzetten in de bios.
Dat doe ik ook en dat werkt prima.
Ik zie heel even "cpu fan error" onderin het post beeld staan en dan gaat ie meteen verder.
Die optie zat ik te zoeken, maar kon ik niet vinden... ik zal nog is beter kijken

Verwijderd

twinkey schreef op 13 oktober 2004 @ 11:34:

Die optie zat ik te zoeken, maar kon ik niet vinden... ik zal nog is beter kijken
hij staat ergens onder aan een rijtje, je moet echt effe alle schermpjes door worstelen want het is effe zoeken, je kunt dan kiezen uit halt on all errors, no errors, keyboard en nog een paar dingen.
Ik laat mijne halt on keyboard doen, ik heb een kvm switch en het is aardig als ie effe stopt als er een kabel uit ligt, anders blijf je resetten.

Als je em niet vindt, laat het effe weten, dan zoek ik em op met screenshotje of zo. Ik heb p4p800 en p4p800-vm (geen deluxe)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 11:47 ]

• twinkey
Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 11:45:
[...]

hij staat ergens onder aan een rijtje, je moet echt effe alle schermpjes door worstelen want het is effe zoeken, je kunt dan kiezen uit halt on all errors, no errors, keyboard en nog een paar dingen.
Ik laat mijne halt on keyboard doen, ik heb een kvm switch en het is aardig als ie effe stopt als er een kabel uit ligt, anders blijf je resetten.

Als je em niet vindt, laat het effe weten, dan zoek ik em op met screenshotje of zo. Ik heb p4p800 en p4p800-vm (geen deluxe)
Ik heb 'm gevonden, daarmee gaat t'ie inderdaad wel verder, maar daarmee is het probleem nog niet opgelost. De CPU had ik voorheen standaard op 3,6 Ghz draaien, en ik had nog een hele hoop optimalisaties die ik gewoon kwijt ben, want telkens worden de defaults geladen...

Ik ga als ik vanmiddag weer tijd heb de nieuwste BIOS erin knallen... 1018

• -Leon-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07 17:02
Ik heb ook problemen gehad met het installeren van die CPU-koeler. Hij leek netjes erop te zitten, en de temp bleef ook netjes rond/onder de 40 graden maar iedere keer met opstarten begon Betty te zeuren over "System failed CPU test".

Ik heb de koeler er weer afgehaald, ff CPU + koeler schoonmaken en ietsje extra koelpasta erop gesmeerd. De fancontroller heb ik eraf gehaald dus mijn koeler draait continue op 2500 rpm (maar dan nog hoor ik hem niet) :)

En voila... probleem opgelost.. Betty loopt nie meer te zeuren, mijn CPU blijft heerlijk koel (Met Cool 'n Quiet rond de 33 graden idle met 5% overclock)

Misschien dat die fancontroller het probleem is??

• twinkey
-Leon- schreef op 13 oktober 2004 @ 12:04:
Ik heb ook problemen gehad met het installeren van die CPU-koeler. Hij leek netjes erop te zitten, en de temp bleef ook netjes rond/onder de 40 graden maar iedere keer met opstarten begon Betty te zeuren over "System failed CPU test".

Ik heb de koeler er weer afgehaald, ff CPU + koeler schoonmaken en ietsje extra koelpasta erop gesmeerd. De fancontroller heb ik eraf gehaald dus mijn koeler draait continue op 2500 rpm (maar dan nog hoor ik hem niet) :)

En voila... probleem opgelost.. Betty loopt nie meer te zeuren, mijn CPU blijft heerlijk koel (Met Cool 'n Quiet rond de 33 graden idle met 5% overclock)

Misschien dat die fancontroller het probleem is??
Dankjewel, dit lijkt me een goede tip... maar nu moet ik wel weer nieuwe koelpasta halen... ;( Ik probeer eerst de BIOS te upgraden...

Eigenlijk vermoed ik dat het moederbord toch een klap van anti statischiteit heeft gehad... En dat t'ie daardoor telkens deze melding geeft. Maar goed, bij progressie horen jullie van me.

• twinkey
Nieuwe BIOS-software hielp ook niks... Ik heb nu versie 1018 erin zitten. Nog steeds dezelfde melding...

Het rare is, dit is al veel vaker voorgekomen op dit forum, maar telkens wist men er niks op. Ik heb nog ergens op internet iets gevonden via google, namelijk dat het aan het moederbord zou liggen, en dat ik daardoor maar een nieuwe moest kopen...

Maar goed, dat is niet echt een optie, om alleen voor z'on melding een nieuw moederbord te kopen. Dan maar op Setup defaults... maar wat ik nog ga proberen is:

CPU koeler opnieuw bevestigen, ondanks dat de temps goed zijn... ik betwijfel dit eigenlijk... maar goed.

edit: Nog meer info:

http://forums.devhardware...d.php?p=208594#post208594

http://www.abxzone.com/forums/showthread.php?p=493190

Hier komt men met één oplossing:

- CPU en koeler eruit halen, en opnieuw bevestigen

De andere work-around is een nieuw moederbord halen... dat vind ik een beetje teveel van het goede... Ik hou jullie op de hoogte, des te meer omdat er op dit forum nog geen 'echte' oplossing staat.

[ Voor 29% gewijzigd door twinkey op 13-10-2004 20:01 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
Mojo schreef op 13 oktober 2004 @ 11:22:

Dan nog hoort ie gewoon te werken, alleen op een lagere snelheid....

zijn mobo ziet die 1400 rpm als een probleem, lijtk me dat je gewoon een andere fan moet aansluiten io de cpu-fan poort die wel de 2,5k tpm haalt.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• twinkey
Rey Nemaattori schreef op 13 oktober 2004 @ 23:13:
[...]

Dan nog hoort ie gewoon te werken, alleen op een lagere snelheid....

zijn mobo ziet die 1400 rpm als een probleem, lijtk me dat je gewoon een andere fan moet aansluiten io de cpu-fan poort die wel de 2,5k tpm haalt.
De fan haalt gewoon 2600 toeren, geen enkel probleem. Hij zegt alleen nog wel steeds dat er een nieuwe cpu installed is. Vandaag ga ik de processor even loshalen en opnieuw plaatsen, inclusief de cooler. Dat kan ik nog als enigste proberen.

Overigens heb ik de fan nu ook direct op de mobo aansluiting draaien, vandaar die 2600 rpm.

[ Voor 8% gewijzigd door twinkey op 14-10-2004 09:53 ]

Verwijderd

Je kunt toch bij hardware monitor op enter drukken bij het toerental van je CPU fan en dan "disable" ofzo doen. Dan maakt ie zich niet meer druk om hoe hard die fan draait. Enige nadeel als ie helemala stopt met draaien, maar dan heb je altijd nog de temp monitor.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 10:06:
Je kunt toch bij hardware monitor op enter drukken bij het toerental van je CPU fan en dan "disable" ofzo doen. Dan maakt ie zich niet meer druk om hoe hard die fan draait. Enige nadeel als ie helemala stopt met draaien, maar dan heb je altijd nog de temp monitor.....
Dat heb ik geprobeerd bij mijn asus board maar als ik dan boot blijft die melding van cpu fan error, dus dat hielp niks.
Maar de TS moet nu eerst voorbij dat new cpu installed zien te komen, de rest is een eitje. Hoe ziet een moederbord dat er een nieuwe cpu inzit? hij leest iets uit en slaat dat op? Dus hij kan het OF niet uitlezen, of niet opslaan?

Verwijderd

Is het niet mogelijk om even je bios te resetten met de Jumper? Even die bios helemaal leeg, of had je dat al gedaan?

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-08 21:38

Deathchant

Don't intend. Do!

Ahum, even over SYSTEM FAILED CPU TEST.....

ik heb ook een asus bordje met dezelfde koeler. Het schijnt dat er een soldeerfout is aan de onderkant van het moederbord onder de socket, waardoor deze gaat uitlopen indien er teveel druk op de koeler staat.

(geldt voor de P4C800 en P4P800 en deluxe versies)

ik heb veel getest ermee en het blijkt dat je de koeler niet strak moet aandraaien. Gewoon wat losser draaien en dan werkt ie perfect bij mij. Mijn P4 2.6HT wordt hooguit 32 graden

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• twinkey
Deathchant schreef op 14 oktober 2004 @ 15:48:

ik heb ook een asus bordje met dezelfde koeler. Het schijnt dat er een soldeerfout is aan de onderkant van het moederbord onder de socket, waardoor deze gaat uitlopen indien er teveel druk op de koeler staat.

ik heb veel getest ermee en het blijkt dat je de koeler niet strak moet aandraaien. Gewoon wat losser draaien en dan werkt ie perfect bij mij. Mijn P4 2.6HT wordt hooguit 32 graden
Ah, kijk, op z'on tip zat ik te wachten, ik ga het meteen proberen!

(@ MeMpHiS, bij elke reboot worden de defaults geladen, dat is juist het probleem...)

• twinkey
Deathchant schreef op 14 oktober 2004 @ 15:48:

YIHA!! het probleem is opgelost, ik heb eerst het truckje gedaan wat jij me vertelde, maar toen zat t'ie op een gegeven moment zo los dat t'ie niet meer wou booten... |:(

Ik heb vervolgens de koeler eraf gehaalt, en zag daar de oorzaak van het probleem... twee van die kleine componenten waren besmeurt met koelpasta... kennelijk toch wat er naast geschoven bij het plaatsen van de koeler ofzo...

Heb dit schoongemaakt met terpentine, door middel van een schoevendraaier. Deze heb ik in de terpentine gedoopt, en zo tussen de soldeerbanen door even een drupje laten vallen, zodat de koelpasta weg ging, die beide banen verbond...

Daarna goed droog maken, anders vreet de terpentine nog meer weg... Maar toen ik daarna bootte ging alles goed. En ik draai nu zonder problemen op 3,6 Ghz :D Echt heerlijk!

Bedankt voor de oplossing!

edit: nog even een screenshot van het probleem:

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/lwierenga/smd.jpg

De geel omcirkelde smd's zaten een beetje verstopt met koelpasta... hoe het daar komt mag joost weten, ik ben iig niet zo lomp dat het daar komt.... feit is wel dat het daar nu weg is, en dat het dus opgelost is.

[ Voor 11% gewijzigd door twinkey op 14-10-2004 20:30 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-08 21:38

Deathchant

Don't intend. Do!

blij voor je dat het opgelost is, maarree..........idd een beetje VER naast de socket gemorst :?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• twinkey
Deathchant schreef op 15 oktober 2004 @ 16:33:
blij voor je dat het opgelost is, maarree..........idd een beetje VER naast de socket gemorst :?
Yup... Ik heb nog niet heel veel ervaring met koelpasta smeren... hooguit een keer of drie gedaan. Maar nu weet ik dus dat je niet de hele processor hoeft te bedekken, maar enkel het midden, want als je de koeler erop doet, word het vanzelf uitgesmeert...

Wellicht is er wat op die componenten gekomen toen ik de koeler verschoof, want ik wou 'm er wat rechter op hebben... Maar goed, daar zit ik nu niet meer mee, want het is schoon.
Pagina: 1