Toon posts:

Complete format

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

hier een vraag die al vaker is voorgekomen (ik gebruik de search) maar waar ik mijn antwoord niet in kon vinden.

Mijn hardeschijf een Seagate 120 GB wil ik compleet op de beste manier formatteren.

Ik heb namelijk in het verleden wat lopen experimenteren met meerdere besturingssystemen e.d. daarbij is het nogal vaak mis gegaan. MBR over hoop partitie tabel kapot enz.
Ook is er op een gegeven moment zomaar iets veranderd in mijn BIOS. De schijf stond op automatisch instellen. Dan stelt ie em in op LBA ofzo, maar later heeft ie ook op CHS ingesteld. Op die manier is er ook data weggeschreven en toen deed mijn schijf het helemaal niet meer.
(heb met een data recovere progje nog wat data terug kunnen halen maar met veel errors)(ook had ik 5 bootsectoren?)

Nu zou ik graag mijn schijf helemaal willen formatteren zodat ie weer betrouwbaar is en niet meer vaag gaat doen.
Ik zit vooral met dat LBA en CHS gebeuren in mijn maag.

Zijn hier programma's voor die je schijf helemaal leeg kunnen maken en orgineel kunnen instellen alsware? Ik hoorde de kreet low level format maar dat "uit de tijd" ofzo?

Please help me, heb namelijk geen zin dat over een maand weer mijn schijf overhoop ligt! Thanks!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat heb ik allemaal al gezien. Wat wil je nou duidelijk maken? LOW LEVEL format zijn er veel geen voorstander van dus ik ZOEK een programma die ongeveer het zelfde doet en dan ook nog eens het probleem LBA CHS oplost...niet dat ie sctraks weer op 2 manieren data wegschrijft

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 10:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
EDIT

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 10:49 ]

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-03 14:45

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Win XP CD erin, alle partities weggooien en eventueel nieuw aanmaken? klaar...

Verwijderd

Topicstarter
En het LBA CHS gebeuren dan?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

FDISK FAQ

en dan met name even het stukje over debug doornemen :) (fdisk op zich zal niet superinteressant zijn denk ik)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet alles van FDISK Format C: enz.

Maar ik wil weten of mijn LBA CHS probleem dan weg is...er is op twee manieren data naar de schijf geschreven en ik wil gewoon dat mijn schijf betrouwbaar geformatteerd is.
en roep dan niet alleen FDISK of iets want zeg me dan ook dat mijn andere probleem daarmee wordt opgelost.

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Denk dat je hdd best effe als Slave aan andere computer hangt dan effe partition magic erbij halen (nieuwste)

Lucky Goldstar

Verwijderd

hoe oud is je mobo? heb hetzelfde LBA/CHS probleem gehad met een oud pentium mobo. batterij was op!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 10:58:
Ik weet alles van FDISK Format C: enz.

Maar ik wil weten of mijn LBA CHS probleem dan weg is...er is op twee manieren data naar de schijf geschreven en ik wil gewoon dat mijn schijf betrouwbaar geformatteerd is.
en roep dan niet alleen FDISK of iets want zeg me dan ook dat mijn andere probleem daarmee wordt opgelost.
Ik zeg toch juist dat FDISK niet zo interessant zal zijn, maar het gaat om het stuk wat ik eronder heb staan, dat over debug gaat.
Probeer dat dan eerst eens.....

Want Fdisk.exe en format.com komen daarbij nog niet eens aan bod....

Verwijderd

Ik denk dat je moet beginnen te zorgen dat je bios de schijf gewoon ziet als lba.
Normaal gezien kun je dat instellen en dan moet het gewoon werken.
Vervolgens kun je met delpart alle partities weggooien, ook die die niet door windows gezien of weggegooid kunnen worden. Als je vervolgens een verse xp (of 2k) install doet zal je mbr ook weer schoon zijn want xp is uitermate strak in het opruimen van je mbr, probeer maar eens xp te instaleren NA linux.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 11:43:
Ik denk dat je moet beginnen te zorgen dat je bios de schijf gewoon ziet als lba.
Inderdaad :) Zorg daar maar eerst voor. Daarna kun je je schijf herindelen. Low Level Format wordt inderdaad afgeraden, tenzij de schijf allang uit de garantie is. Een andere mogelijkheid is "Zero Fill", tevens een optie dat je in de gebruikelijke fabrikantstooltjes kunt vinden. Hiermee wordt louter nullen naar de schijf geschreven :) Maar ik vraag me af of dit jouw problemen zal oplossen.

Gewoon correct instellen in de BIOS en vervolgens met fdisk/pmagic/etc aan de slag gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Okey bedankt voor de reply's.
Blijkbaar is Partition Magiq het programma om een schijf compleet leeg te poetsen.
heb Partition Magiq geinstalleerd en de schijf in de Bios handmatig ingesteld op LBA.
Toen heb ik de schijf in partition magiq geformatteerd.
Hopelijk blijft het nou goed gaan, het is voor mij nog steeds een raadsel hoe de schijf (toen ie nog op auto stond in de bios) van LBA naar CHS is gegaan.
Maar nu stel ik hem wel handmatig in op LBA dan kan er ook niks misgaan.

Bedankt en tot over een weekje als mijn nieuwe besturingssysteem weer is in de soep is gelopen :+

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Fil with zero's is naar mijn mening zonde van je tijd. In jouw geval was fdisk genoeg. Eerste keer alles weg gooien en aan het einde fdisk met de /mbr switch.

[ Voor 8% gewijzigd door nAFutro op 13-10-2004 19:43 ]

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Symantec Gdisk:

In dos (niet dos-prompt onder windows!):
code:
1
2
GDISK 1 /DEL /ALL
GDISK 1 /MBR /WIPE

De 1 staat voor de schijf, wanneer de betreffende schijf dus als 2e schijf in het systeem zit typ je hier natuurlijk een 2. :)

Schijf is na deze acties helemaal leeg (mbr en partitietabel).

Het maken van partities gaat op eenzelfde manier (even gdisk.exe /? doen is misschien handig).

Voor alle mensen die fdisk gebruiken:

Gdisk maakt partities binnen 10 seconden en niet in een kwartier of meer (afhankelijk van de schijfgrootte) zoals fdisk dat doet. Probeer het eens, het zal je veel tijd besparen.

:)

[ Voor 37% gewijzigd door max op 13-10-2004 19:54 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Pagina: 1