Toon posts:

De Doom 3 Linux client is gereleased

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beetje oud nieuws, was al op 1 oktober gereleased, maar er was hier nog geen topic over gemaakt. ID Software is altijd zo aardig om hun games naar Linux te porten, dus ook Doom 3. Wat Doom 3 is hoef ik vast niet uit te leggen. Zie http://zerowing.idsoftware.com/linux/doom voor de download, en http://www.doom3linux.com/ voor meer info.

Wat mij interesseerde, draait die bij jullie goed? En mijn belangrijkste vraag, hoeveel fps haal je? Kun jij jouw distributie, kernel versie, videokaart en driver versie er bij vermelden? Ik wil de Linux client namelijk ook wel gaan draaien, maar toen ik UT2004 op SuSE 9.1 installeerde was de fps nog slechter dan in Windows XP. Ik wou dus graag weten met welke distro er een hoge fps te halen valt in games?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:25
Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 10:15:
UT2004 op SuSE 9.1 installeerde was de fps nog slechter dan in Windows XP.
Ik heb UT2004 op een Fedora Core 3 test 1 machine, nvidia drivers zelf geinstaleerd en dat werkte prima. Ik kon niet veel performance verschil merken in vergelijking met XP.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:05

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ik heb hem getest op gentoo, 2.6 kernel, en ATI 9500 128MB videokaart. Dat werkte voor geen meter. Maar is, zoals ik later zag, een bekend probleem.
* Gotiniens krijgt steeds meer spijt dat hij een ATI heeft gekocht.

P.S. UT2004 en NWN draaien bij mij wel goed, Ik heb dus wel de 3d drivers goed ingesteld.

[ Voor 24% gewijzigd door Gotiniens op 13-10-2004 19:38 . Reden: na verzoek van wilke ;) ]

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ik denk dat je je over de fps niet zo druk hoeft te maken. ID maken hun games vanaf Q3 met het idee in hun achterhoofd dat het spel ook moet draaien op Linux. De game code zal op Linux dus net zo snel zijn als op Windows. De enige spelbreker kan je GFX driver zijn, maar zolang je een nVidia kaart hebt zit ook dat wel goed.

Gewoon proberen dus!

En ik moet zeggen dat UT2004 prima liep op Linux, zeker na de eerste patch (waarmee de random crash gesplet werd) liep ie als een trein. Linux begint zich langzaam te ontpoppen als game platform.

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:08

Simkin

Bzzzzz

Ik draai doom3 op mn suse 9.1 machine./kde3.3 met een geforce 3 en het spel is net/net niet speelbaar.

via chipset
cpu amd 2000+
512 mb mem ongeveer

de res moet ik op 640-480 zetten.
framerate heb ik niet gechecked maar ik vermoed dat die de 30 niet passeerd.

all gezichten zien er vreemd uit, je ziet een verticale lijn met op elk vlak een andere licht sterkte. Verder alles ok.

Installatie enzo ging vlekkenloos, zorg er wel voor dat je de display depth op 24bit staat anders start het spel niet op

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Simkin schreef op 13 oktober 2004 @ 12:58:
all gezichten zien er vreemd uit, je ziet een verticale lijn met op elk vlak een andere licht sterkte. Verder alles ok.
Ik gok dat het tijd word voor een nieuwe videokaart :p. Ik heb hetzelfde gezien bij andere verouderde videokaarten.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 19:49
Inderdaad, vermeldt er even bij wat voor videokaart je hebt allemaal, alleen NVidia/ATI zegt ook niet echt veel ;)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Ik draai em op mijn laptop.
Niet veel bijzonders?

Hmm, ik heb er een ATI M10 (9600) inzitten.
ATI drivers voor linux zuigen :(

Ik draai de ATI drivers op een 2.6.8 kernel, ATI zegt dat dit niet werkt.. maar hier werkt het :)
Ik draai de fglrx drivers. --> Doom 3 werkt hier niet mee. Maar toch heb ik het geinstalleerd...

Ik start Doom 3... en... als ik em op 1280x1024 draai (X reso is 1400x1050) dan draait ie op fullscreen en als ik dan HEEL VEEL tweak aan de game wordt ie net speelbaar.
Lekker zuigend dus allemaal.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Bedenk wel dat Doom3 ook aardig wat videokaart-power verwacht he. Je kunt dus mooi een NVidia hebben, maar met een GeForce 3 kom je dus nog steeds nergens. Pas vanaf een de latere 5xxx-reeks en de 6xxx-reeks zal Doom3 pas speelbaar worden. Dit is in windows namelijk net zo het geval.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19
DeMoN schreef op 14 oktober 2004 @ 09:25:
Ik draai em op mijn laptop.
Niet veel bijzonders?

Hmm, ik heb er een ATI M10 (9600) inzitten.
ATI drivers voor linux zuigen :(

Ik draai de ATI drivers op een 2.6.8 kernel, ATI zegt dat dit niet werkt.. maar hier werkt het :)
Ik draai de fglrx drivers. --> Doom 3 werkt hier niet mee. Maar toch heb ik het geinstalleerd...

Ik start Doom 3... en... als ik em op 1280x1024 draai (X reso is 1400x1050) dan draait ie op fullscreen en als ik dan HEEL VEEL tweak aan de game wordt ie net speelbaar.
Lekker zuigend dus allemaal.
Draait hier ook gewoon met fglrx drivers op Debian met kernel 2.6.8.1 icm Radeon 9600 XT.
Viel me op dat ik wat snellere laadtijden had dan in windows :)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 17:05

jep

mOrPhie schreef op 14 oktober 2004 @ 09:53:
Bedenk wel dat Doom3 ook aardig wat videokaart-power verwacht he. Je kunt dus mooi een NVidia hebben, maar met een GeForce 3 kom je dus nog steeds nergens. Pas vanaf een de latere 5xxx-reeks en de 6xxx-reeks zal Doom3 pas speelbaar worden. Dit is in windows namelijk net zo het geval.
Op mijn geforce 4 Ti 4400 128MB is 'ie perfect speelbaar, laten we niet overdrijven ;)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

InZane schreef op 14 oktober 2004 @ 09:54:
[...]

Draait hier ook gewoon met fglrx drivers op Debian met kernel 2.6.8.1 icm Radeon 9600 XT.
Viel me op dat ik wat snellere laadtijden had dan in windows :)
Hier ook Debian btw. Debian Sarge sid. Alleen heb ik dus de gepatche debian kernel sources 2.6.8 ge apt-get en aangepast, daarna gecompiled dus de kernels verschillen iets (met 2.6.8.1 kreeg ik het _Echt_ niet werkend op laptop).

Het verschil is dus dat ik een mobility heb... weet niet hoeveel het uitmaakt. Imho nog best veel omdat voor Windows ATI niet eens mobility drivers maakt. Ok, ze maken het wel maar je kan ze niet downloaden bij ATI.

Heb serieus spijt van ATI. Klote driversupport....

Misschien is deze link nog wel leuk... ik vind em erg handig!

http://www.linux-gamers.n.../article.php?articleid=54

Ik heb die patch voor ATI ook geprobeerd maar daardoor zie ik alleen nog maar zwart in Doom zelf :(
ATI

Extract the doom3-ati-shadertweak directly to your doom3/base directory. The final path of the shader should be "doom3/base/glprogs/interaction.vfp"

http://download.linux-gam...m3-ati-shadertweak.tar.gz

This replaces a dependent texture read with equivalent math, which runs better on ATI cards, but seems to run slower on NV boards, so only apply this if you got an ATI card.

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 20:06

Gerco

Professional Newbie

Werkt hier ook prima op het volgende systeem:
Athlon XP 2600+
512MB DDR
nForce2
GeForce4 Ti4200

Ik draai 'em op 800x600 en het is best goed speelbaar, echte actiescenes heb ik nog niet geprobeerd, maar ik verwacht toch terug te moeten naar 640x480. Weet iemand hoe ik de fps op het scherm kan toveren ?

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Gerco schreef op 14 oktober 2004 @ 11:00:
Werkt hier ook prima op het volgende systeem:
Athlon XP 2600+
512MB DDR
nForce2
GeForce4 Ti4200

Ik draai 'em op 800x600 en het is best goed speelbaar, echte actiescenes heb ik nog niet geprobeerd, maar ik verwacht toch terug te moeten naar 640x480. Weet iemand hoe ik de fps op het scherm kan toveren ?
cg_drawpfs 1

(zelfde als in quake, zie btw ook mijn tweaking link...)

edit: ok, niet hetzelfde als in quake3 :+
com_showFPS [0,1]
If set to 1, shows the current frame rate in Frames Per Second (FPS) at the top right of the screen.
Let wel, je FPS is capped op 60.

[ Voor 19% gewijzigd door DeMoN op 14-10-2004 11:02 ]

Verwijderd

Ik heb Doom III nog niet gespeeld. Is er een linux demo voor dat spel eens te proberen ?

Het zal wel redelijk draaien met iets wat bescheidere settings op een Athlon XP 2000+ / 512 DDR / GF4 Ti4400 128MB zoals ik kan lezen.

Hopelijk gaat Valve dat voorbeeld volgen, want ik ga echt niet Windows installeren, enkel en alleen voor HL².

Anyway, ik denk nog altijd dat je met Linux beter af bent met nVidia. Misschien heb je 10 fps minder, but who cares ? Het spaart je heel wat frustratie en kopzorgen.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 11:04:
Ik heb Doom III nog niet gespeeld. Is er een linux demo voor dat spel eens te proberen ?

Het zal wel redelijk draaien met iets wat bescheidere settings op een Athlon XP 2000+ / 512 DDR / GF4 Ti4400 128MB zoals ik kan lezen.

Hopelijk gaat Valve dat voorbeeld volgen, want ik ga echt niet Windows installeren, enkel en alleen voor HL².

Anyway, ik denk nog altijd dat je met Linux beter af bent met nVidia. Misschien heb je 10 fps minder, but who cares ? Het spaart je heel wat frustratie en kopzorgen.
Doom 3 is zelfs optimized voor nVidia...

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19
Zie link uit startpost: http://zerowing.idsoftwar...d8fae7463c0539f58ad4524e4

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Doom 3 is zelfs optimized voor nVidia...
Je bedoeld gewoon dat het opengl is (dat noem ik niet geoptimaliseerd voor nvidia)

Verder draait doom3 over het algemeen iets slechter op linux heb ik het idee (al varieert dat per systeem) mede omdat de linux versie nog niet echt af is (lees: niet geoptimaliseerd)

hoewel ik niet dezelfde (slechte) resultaten haal als onderstaande benchmark is deze toch wel interessant, vooral het feit dat op high settings de image quality op linux beter is dan op windows (wat misschien het performance verschil enigzins verklaart)

http://www.linuxhardware....10/12/1725246&mode=thread

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

jep schreef op 14 oktober 2004 @ 10:04:
[...]

Op mijn geforce 4 Ti 4400 128MB is 'ie perfect speelbaar, laten we niet overdrijven ;)
eeehm :P
Ok, mooi toch? ;)
Lees de TS en vooral de linkjes daarin nog 'ns goed door. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

blouweKip schreef op 14 oktober 2004 @ 12:00:
[...]

Je bedoeld gewoon dat het opengl is (dat noem ik niet geoptimaliseerd voor nvidia)
Ja, ook maar:

clickety, click

M.a.w. wat ik zei was niet helemaal correct idd. Het komt erop neer dat nVida het werk wat Doom 3 van de videokaarten vraagt beter aan kan dan ATI.

• blouweKip
M.a.w. wat ik zei was niet helemaal correct idd. Het komt erop neer dat nVida het werk wat Doom 3 van de videokaarten vraagt beter aan kan dan ATI
nofi maar het klopte gewoon helemaal niet, het lag gewoon aan t feit dat nvidia's opengl ondersteuning beter is (wat ik dus al zei)
Ik gok echter wel dat de warme band tussen valve en ati wel optimalisaties ten nadele van nvidia zal bevatten (al maakt me dat niets uit omdat ik hl2 toch links laat liggen)

Verwijderd

Ik vind die optimalisaties maar niets. Als ze straks in een PC 1x PCI 32, 2x PCI 64 en 2 x PCIe gaan zetten op een moederbord gaat het niet lang meer duren vooraleer er games uitkomen die ONLY nvidia of ONLY ati zijn. Mits je toch 2 slots hebt kun je dan gewoon 2 videokaarten kopen -_-

Als ze dan nog eens een game bouwen die enkel en alleen op bijvoorbeeld X800 XT en Gforce 6800 Ultre draait en niks anders, dan hebben ze bereikt wat ze willen. U verplichten A of / en B te kopen.
Games gaan een dure grap worden met dit soort evolutie.

• blouweKip
mja, optimalisaties zijn er altijd, en afhankelijk van de api (opengl/direct3d) presteren kaarten altijd verschillend, maar ik verwacht niet dat er spellen zullen gaan komen die niet draaien op kaarten die wel goede drivers hebben voor deze beide api's (alleen jammer dat MS opzet met direct3d geslaagd is, dwz opengl als 3d api voor games wegdrukken)

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 13:31:
[...]
Als ze dan nog eens een game bouwen die enkel en alleen op bijvoorbeeld X800 XT en Gforce 6800 Ultre draait en niks anders, dan hebben ze bereikt wat ze willen. U verplichten A of / en B te kopen.
Games gaan een dure grap worden met dit soort evolutie.
Denk je niet dat de game industrie zichzelf dan in de vingers gaat snijden?
Je game word alleen maar minder verkocht, omdat alleen de echte die-hard gamers een kaart zullen kopen die beter is. De gemiddelde speler zal dat spel gewoon laten liggen (of klagend terug komen) en dat is alleen maar nadelig voor de game maker.

Ik denk dat dat dus wel mee gaat vallen, maargoed das een btje offtopic geloof ik. :)

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik heb het gister een geprobeerd en het draait hier perfect vloeiend op een AMD64 2800+ + Geoforce Ti4400. Mode medium 1024 ging top heb nog niet hoger geprobeerd.

Draai slackware-current + 2.6.8.1.

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:39

MadEgg

Tux is lievvv

Wat ik me afvraag is waarom ze nu een nieuwe game uitbrengen met alleen OSS support. OSS is deprecated, verouderd en wordt bij voorkeur zo snel mogelijk de kernel uit gewerkt. Waarom daar dan nog ondersteuning voor inbouwen?

Iedereen die deze game zal willen draaien zal toch al wel ALSA in z'n kernel hebben dus een beetje zinloos imo. Bovendien krijg je nu weer dat je de ALSA software mixer niet kan gebruiken omdat deze alleen werkt met native ALSA software.

Tja

Verwijderd

Woot!

Emerge sync, en wat zie ik ? doom3-demo
Straks eens # ACCEPT_KEYWORDS="~x86" emerge doom3-demo draaien :9

• bigben04
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 17:30
Artikel op de frontpage

Ik heb 'm ook voor de gein geinstalleerd, maar op m'n Geforce 2 MX 400 draait 'ie voor geen meter. Dit zal echter onder Windows ook wel het geval zijn :+ ( laat ik het gamen maar gewoon op m'n Xbox blijven doen :) )

Overigens had ik geen last van rare lijnen, het zag er allemaal prima uit, behalve dan dat de framerate bedroevend was.
Pagina: 1