Toon posts:

[EL] Multiplex kaart voor 60 ingangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een kaart nodig die minimaal 60 ingangen (+24v) kan uitlezen. Het is de bedoeling dat deze op de backpane van een antieke plc geplaatst kan worden om middels een pc een sequence of events recorder te maken.

Het meest ideaal zou zijn indien deze aan de com-poort of aan de printerpoort gehangen kan worden. Bestaan deze kaarten, op de electronica sites kom ik niet verder dan 24 ingangen.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

misschien heeft National Instruments iets.
of anders een diy

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:32
Er was hier n poosje geleden iemand die een paar honderd lampjes in een 'kunst-object' ging hangen. Hij had een zelfde soort vraag, maar dan voor 100+ uitgangen. Toen kreeg ie het advies om meerdere kaarten aan elkaar te hangen. Misschien dat dit in jouw geval ook kan?

edit:

Hmm.. nee.. dat topic ging over de aansturing, niet over de kaarten zelf. Mijn excuses

[ Voor 35% gewijzigd door frickY op 13-10-2004 10:14 . Reden: foutieve info ]

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:30
printerpoort heeft maar 4 'ingangen' Dit kan je multiplexen naar 16 (4^2)
Neem je 2 printerpoorten (gewoon pci kaartje bijkopen) dan heb je dus 4 ingangen en zou je in principe 8^2= 64 ingangen..

Hier zijn er zat van verkrijgbaar, in de CMOS serie. STMicroelec. heeft er een paar..

[ Voor 28% gewijzigd door Rein_stein op 13-10-2004 10:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
diy is geen optie, het is voor mijn werk en als ik er een paar dagen mee aan de gang moet wordt dat ding veel te duur. het moet dus een soort kant en klare oplossing waarmee ik via een library/lezen van een adres de boel kan benaderen.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 10:47
Rein_stein schreef op 13 oktober 2004 @ 10:33:
printerpoort heeft maar 4 'ingangen' Dit kan je multiplexen naar 16 (4^2)
Neem je 2 printerpoorten (gewoon pci kaartje bijkopen) dan heb je dus 4 ingangen en zou je in principe 8^2= 64 ingangen..

Hier zijn er zat van verkrijgbaar, in de CMOS serie. STMicroelec. heeft er een paar..
Je kan de ingangen natuurlijk ook gewoon multiplexen, zodat het er meer worden.
Moet je wel iets geavanceerderde software hebben. (Sowieso, want de ingangen waar jij het over hebt zijn 1 of 0, en niet 0 -> 24v...)

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

(jarig!)
Als ik het goed begrijp wil je dus gewoon +60 kanalen samplen welke maximaal 24 volt uitsturen?

Het is wel even belangrijk om te weten met wat voor samplesnelheid je ze wilt binnenhalen, en in welke resolutie. Dit omdat deze factoren de prijs van je data acquisitie kaartje ( module ) zullen bepalen. Goedkope producten doen het op 12 bit en de duurdere op 18 tot 24 bit.

Zoals boven gezegd kan je bij national instruments kijken, maar dan ben je met 1 enkel product niet klaar. Zij verkopen PCI kaarten die tot ( ik dacht ) maximaal 16 kanalen ( single ended ) kunnen samplen. De samplesnelheid die je dan behaalt per kanaal is de totale samplesnelheid gedeeld door het aantal gebruikte kanalen.

Wanneer je boven de 16 kanalen wilt samplen, kom je al snel uit bij PXI kaarten ( speciale maat voor instrumentatie kasten ). Deze zijn ook bijzonder prijzig. Het kan goed zijn dat er betere PCI kaarten zijn waarvan ik het bestaan niet weet.

Ook een optie is om acquisitie modules te nemen, die je eventueel is cascade of parallel kan aansluiten op een USB poort. Zie bijvoorbeeld Labjack. Erg goedkoop ( relatief gezien ) en makkelijk in gebruik.

Er zijn volgens mij ook nog zat modules in omloop die je op de COM of printerpoort kan hangen. Een kwestie van goed zoeken.

Totzover mijn toevoeging.

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-02 08:42

AcouSE

Swedish Chef

Je zou ook gewoon 3 van die kaarten met 24 ingangen kunnen nemen en deze dan op een PCI-kaart met 4 comporten aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Snelheid is van ondergeschikt belang, als er sprake is van een samplesnelheid van 1 Hz ben ik al dik tevreden. Het idee is dat ik de ingangen uitlees en bij een stijgende flank de tijd en de storing/melding waarmee de betreffende ingang correspondeerd op het scherm tover cq uit print. Iets zoals:

24-06-2004 - 13:10:55 - Storing analoge ingang omvormer 3
25-07-2004 - 14:11:14 - Beveiligingsstop
etc...

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

(jarig!)
In het geval van 1 Hz kan je een hoop kanten uit.

Als je een simpele PCI data acquisitie kaart zou pakken met 16 analoge ingangen en 2 analoge uitgangen ( daar heeft national instruments er veel van ), dan heb je alleen nog een component nodig welke snel tussen kanalen kan schakelen en aangestuurd kan worden door je analoge uitgangen (bv : 1 volt = kanaal 1 ; 2 volt = kanaal 2 ; enz.).

De goedkoopste kaarten kunnen met zon 25 kiloSamples samplen, dus 25000/16 = ~1500x per seconde per kanaal.
Als je dan de 16 kanalen sampled (kanaal 1-16), vervolgens omschakelt naar de volgende reeks en weer sampled (kanaal 17-32), en dit doorzet tot je je 60 kanalen hebt moet het lukken.

Aangezien je er maar 60 hoeft bij 1 Hz, heb je ruim 200 ms de tijd per omschakeling, hetgeen mij ruim voldoende lijkt. Eventueel kan je makkelijk uit breiden.

Het werkelijke multiplexen moet je via software regelen, maar het is daarna ook echt niet meer moeilijk om het serieële signaal aan een of andere poort aan te bieden. Ik weet zogauw alleen geen standaard component voor het schakelen tussen bv 5 kanalen dmv van voltages (of iets anders). Maar dat lijkt me wel te vinden (of te maken).

Edit: Trouwens, acquisitie kaarten met digitale ingangen zijn veel makkelijk in grote hoeveelheden ingangen (gaat makkelijk tot de 128 stuks), als je je 60 kanalen kan omzetten naar een digitaal signaal ben je zo snel klaar)

[ Voor 14% gewijzigd door TRG op 13-10-2004 15:26 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Verwijderd

Topicstarter
TRG schreef op 13 oktober 2004 @ 15:21:
Edit: Trouwens, acquisitie kaarten met digitale ingangen zijn veel makkelijk in grote hoeveelheden ingangen (gaat makkelijk tot de 128 stuks), als je je 60 kanalen kan omzetten naar een digitaal signaal ben je zo snel klaar)
Dit stukje moet je me even uitleggen. Bedoel je met digitale ingangen misschien ttl niveau oid? Zou je een voorbeeld kunnen geven van zo'n kaart?

• AcouSE
  • Laatst online: 11-02 08:42

AcouSE

Swedish Chef

Dat ligt aan de kaart die je koopt. Bottom line is dat je maar 2 niveaus hoeft te meten, 0 en 1. Of dat nou 0V en 5V TTL of 0V en 24V is hangt van de kaart af en is eventueel ook wel aan te passen.

[edit]
Hier heb je een digitale I/O USB module van National Instruments die 96 digitale kanalen van max 5V kan meten:
http://sine.ni.com/apps/we/nioc.vp?cid=1115&lang=US
Ik weet niet of dat binnen je budget past. Vergeet niet dat je ook een voeding en aansluitkabels nodig hebt. En dat je zelf een SW interface moet schrijven.

[edit2]
Als je je PC dicht bij je signalen hebt is de PCI versie goedkoper. De flatcable van de kaart naar de aansluitterminals moet je zo kort mogelijk houden (1m ofzo). Als je een paar meter nmoet overbruggen is USB beter.

[ Voor 64% gewijzigd door AcouSE op 14-10-2004 09:48 ]

Verwijderd

En als je werkt met schuifregisters?

http://home.planetinternet.be/~dc11cd/plc_sch.html

Dan heb je maar 2 lijntjes nodig die toekomen aan je pc: data & clock. In de software kun je de 64-clockpulsen geven om zo ieder kanaal in te lezen. De 8 byte data kun je dan visueel voorstellen :)

• memphis
  • Laatst online: 23:39

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je nu een USB module pakt, 1 USB poort kan namelijk 64 apparaten aan en tegenwoordig hebben PC´s 4 tot 8 USB poorten....

Anders zou je bv. via je printerpoort tot 256 apparaten kunnen adresseren en via een 2e printerpoort of seriele poort de data ervan kunnen inlezen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1