[XP] Bitmap met transparantie in Start-Menu.

Pagina: 1
Acties:

• maspro
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik wilde dat groene driehoekje in het start menu blauw maken en dat is me ook gelukt, alleen hoe krijg ik die transparante achtergrond weer terug? Het schijnt dat je daarvoor roze moet gebruiken (#ff00ff (255,0,255)) alleen dit werkt niet. Ik heb het ook al wit gemaakt en dat werkt maar half, zolang je het niet geselecteerd hebt met de muis zie je verder geen blokje, alleen wanneer je met de muis erover heen gaat zie je wel weer een pijl met een wit blokje eromheen.

Zie onderstaande plaatje (Het laden kan even duren, omdat @home momenteel probs heeft!:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/denmail/plaatje.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door maspro op 12-10-2004 21:50 ]

Verwijderd

volgens mij was het de pixel in de linkerbovenhoek die de transparante kleur bepaalde, welke dat dan was maakt niet zoveel uit

• mullah
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-07-2025
paars blijft handig, omdat er een kleine kans is dat je die wilt gebruiken in je niet transparante delen (en je kunt altijd nog #fe00fe ofzoiets gebruiken, komt ook in de buurt want de meeste mensen zien het verschil niet)

• maspro
  • Niet online
Ja, maar als ik die pixel links boven inkleur en ik plaats het plaatje terug wordt die niet transparant ofzo, hoe doe ik dat dan?

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 00:34

alienfruit

the alien you never expected

Wat als je hem links onderaan doet de pixel? Of wat als je een PNG gebruikt?

• maspro
  • Niet online
Dit is het zelfde plaatje als hierboven maar dan sterk uit vergroot.
In alle hoeken is die roze gekleurd, dat zou zo toch goed moeten wezen?
Maar toch werkt het niet.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/denmail/plaatje2.JPG

Verwijderd

Ik dacht dat een bmp niet transparant kon? Heb je daarvoor geen GIF of PNG ofzo nodig?

• maspro
  • Niet online
In principe kunnen bitmaps ook niet transparant. Alleen Windows kan wel bitmaps weergeven met een transparante achtergrond mits deze op de juiste manier is voorbereid. En dat voorbereiden lukt mij nou net niet.

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 13:13
Editing (advanced, XP)
XP adds some images inside files with an alphablending like behaviour (IE and explorer toolbars etc). That means these bitmaps are 32 bits per pixel, 24 bits for full colors, adding 8 bits to have an alpha channel defining transparency regions. As opposed to bitmaps that are less 24 bit or less, most editors (or least free ones) don't support 32bit bitmaps, making them harder to edit. To complicate things more, the files responsible show up and are extracted as plain 24-bit .bmp's by the resource editors. But to solve this, all we have to do is:
Make a 24bit verson of the bitmap you want to use (include a "mask" color that represents the background color, usually magenta (rgb 255 0 255).
Turn it into a 32bit using this 24 to 32 bit converter.

Note: Two versions here: one takes your 24bit bitmap and turns one color (the "mask" color I was taliking about) to transparent, leaving the others opaque. The other "combines" the 24bit bitmap with another bitmap that contains the transparency information as shades of gray (black being fully transparent and white being fully opaque).
gequote uit de link uit het vorige bericht

• maspro
  • Niet online
Hmm, ik heb alle twee proggie's geprobeerd, maar no luck. Ik blijf hetzelfde probleem houden. Ik blijf een hokje om die pijl heen houden. Doe ik wat verkeerd dan ofzo?

[UPDATE] Ik heb het al. Ik heb gewoon twee verschillende bitmaps voor die blauwe pijl gebruikt. Eentje met witte achtergrond zoals het standaard in dat gedeelte van het startmenu is en eentje voor het mouse-over gedeelte wanneer de muis erover gaat, wanneer het dus grijs wordt.

Volgens mij moet het wel kunnen met die transparante achtergrond, want als ik bij een onaangepaste Luna theme kijk is de achtergrond toch echt gewoon zwart, zowel bij het mouse-over plaatje als bij het niet mouse-over plaatje. En bij de startknop werkt dan namelijk ook zo met een transparante achtergrond.

Iemand misschien een idee waarom het met een transparante achtergrond bij die blauwe pijl niet werkt en bij de startknop wel? [/UPDATE]

[ Voor 95% gewijzigd door maspro op 14-10-2004 14:45 ]

• maspro
  • Niet online
^Iemand verder geen idee?^

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 00:34

alienfruit

the alien you never expected

Wat als je gebruikt maakt van de Theming ondersteuning in Windows XP ? Zit daar geen startmenu pijl in :?

• maspro
  • Niet online
alienfruit schreef op 15 oktober 2004 @ 14:48:
Wat als je gebruikt maakt van de Theming ondersteuning in Windows XP ? Zit daar geen startmenu pijl in :?
Ik gebruik de silver luna theme, het enige waar ik mij aan stoorde was die groene startknop en die groene pijl in het startmenu.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik weet niet of het je helpt, maar hier in Paint Shop Pro (6) kan ik de image transparant maken, even de transparency nachecken; en dan opslaan als BMP. Ding vindt het allemaal prima. Als ik dan weer de transparency check, staat die nog steeds ingesteld.
PSP geeft meestal een melding als het formaat waarin je wilt opslaan, geen transparency ondersteunt. Hier doet hij het prima.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Schmoove
  • Laatst online: 17:18
Het is niet perse magicpink dat gebruik moet worden in een msstyle om transparantie te verkrijgen. Deze kleur kan alles zijn, hij wordt gedefinieerd het msstyle bestand zelf.... het kan dus net zo goed rood zijn dat gebruikt wordt.

Wat je het beste kan doen is om het originele plaatje nog eens te extracten en daar kijken welke kleur er gebruikt wordt voor transparantie.

Anders download StyleBuilder en verander het daarmee.

• maspro
  • Niet online
Dark Blue schreef op 15 oktober 2004 @ 22:19:
Ik weet niet of het je helpt, maar hier in Paint Shop Pro (6) kan ik de image transparant maken, even de transparency nachecken; en dan opslaan als BMP. Ding vindt het allemaal prima. Als ik dan weer de transparency check, staat die nog steeds ingesteld.
PSP geeft meestal een melding als het formaat waarin je wilt opslaan, geen transparency ondersteunt. Hier doet hij het prima.
Ik ben al met PSP aan de weer geweest, maar zonder succes.

• maspro
  • Niet online
Schmoove schreef op 16 oktober 2004 @ 19:58:
Het is niet perse magicpink dat gebruik moet worden in een msstyle om transparantie te verkrijgen. Deze kleur kan alles zijn, hij wordt gedefinieerd het msstyle bestand zelf.... het kan dus net zo goed rood zijn dat gebruikt wordt.

Wat je het beste kan doen is om het originele plaatje nog eens te extracten en daar kijken welke kleur er gebruikt wordt voor transparantie.

Anders download StyleBuilder en verander het daarmee.
Als ik het plaatje extract heeft die standaard een zwarte achtergrond.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Dus...? probeer zwart? :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Ook al is het pijltje doorzichtig, de onderliggende window is dat niet, maar dan zou je de onderliggende bitmap alsnog moeten zien, wil je door de window heen kijken ook?

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Er is geen onderliggende bitmap, Pieter-Post. Zoals je in z'n plaatje kan zien staar er gewoon een pijltje in dat startmenu, en die swapt bij mouseover, het is niet zo dat er constant 2 over elkaar heen liggen.
En dan nog, als die allebei goed transparant zouden zijn, heb je toch nog geen probleem?

Ik zou zeggen, maak hem eens zwart...

• maspro
  • Niet online
Ik tot nu toe de kleuren zwart, wit, roze en grijs geprobeerd. Ook heb ik in PSP de achtergrond transparant proberen te maken. Allemaal zonder effect. Er zal toch wel ergens gedefinieerd staan dat de achtergrond kleur als transparant moet worden weergeven, zowel met als zonder mouse-over. Ik vind het allemaal maar vaag hoor zoals Windows soms met plaatjes omgaat. Waarom gebruikt Windows niet gewoon een ander formaat dan bitmaps. :?

[ Voor 21% gewijzigd door maspro op 18-10-2004 11:13 ]

Pagina: 1