[php] Googlebot en sessies

Pagina: 1
Acties:

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Ik heb een shop gemaakt, die op elke pagina een sessie start. Nu weet ik dat Google pagina's die met sessies werken niet indexeert als het sessie id wordt gesubmit via een url. Daarom forceer ik de server om sessies alleen via cookies te laten lopen door het volgende te zetten:

ini_set("session.use_only_cookies")

Als ik nu in mijn phpinfo() kijk dan zie ik dit staan:

Directive Local Global
session.use_cookies On On
session.use_only_cookies On Off
session.use_trans_sid Off Off

De site is redelijk nieuw, maar google bot bezoekt de site al redelijk vaak. Want als ik mijn title verander verandert de titel ook in de SERPS binnen 2 dagen. Mijn index pagina is tot nu toe alleen geindexeerd. Nu vroeg ik me af of hier mensen zijn die mij kunnen bevestigen of mijn server zo wel juist geconfigureerd is dat de sessies nu alleen via de cookies verlopen. Want locaal is hij "On" maar globaal is hij "Off".

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Dit is een redelijk configuratieprobleem en heeft minder met programmeren te maken. Vandaar een schop richting Software Algemeen

>> Software Algemeen

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-08 12:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Google indexeert pagina's met variabelen in de URL al jaren prima. De problemen waar je nu op doelt doen zich al heel lang niet meer voor. Je kan dus gewoon je oude setting weer terug nemen, aangezien het forceren van cookies er eerder voor zal zorgen dat de bot niets met je pagina kan (omdat die geen cookies aanneemt).

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• RSD
Variabelen die het woord id bevatten daar kan Google dus echt niks mee. Of indexeert die niet, waarom weet ik ook niet. Heb ik hier en daar gelezen.

En volgens mij geeft gewoon gebruik van sessies dus wel een probleem bij de indexering.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-08 12:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hij indexeert mijn site anders prima, en ik gebruik zowel sessies, als variabelen met de naam id, kijk maar: *klik*
Verder gebruikt PHP de variabele PHPSESSID voor het doorgeven van je session ID, en niet de variabele id. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• RSD
De 2 leters ID(id) mogen er dus niet in voorkomen. Soms pakt ie het wel, maar het is beter om dat te vermijden..

Maar jij start dus op elke pagina een sessie?

• tanzu
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-06-2023
Ik heb een aanverwand probleem, ik hoop dat iemand mij kan helpen.

De eerste keer dat iemand mijn site bezoekt, staat er bij alle links een PHPSESSID appended in de query.

Ik weet hoe dit komt en denk ook te weten hoe ik dit moet oplossen, maar dat ligt momenteel buiten mijn macht (het webhostingbedrijf laat de setting 'session.use_trans_sid' niet veranderen met htaccess/ ini_set()). Ik heb ze gemaild en ik hoop dat zij dit kunnen fixen.

Ondertussen zit ik nog steeds met deze vervelende URL's. De crawlers van verschillende zoekmachines komen bijna dagelijks langs en het lijkt mij erg slecht dat deze PHPSESSID erin staat. Google zou alle links met PHPSESSID weleens kunnen negeren, of juist elk bezoek dezelfde links weer als nieuw kunnen zien (elk bezoek heeft PHPSESSID een andere waarde).

Als ik nou gewoon geen sessie aanmaak als de hostname van de bezoeker 'googlebot' o.i.d. bevat (sessies gebruik ik alleen om bezoekersgedrag te analyseren), zien Google en anderen dit dan als 'cloaking'? (de site die bezoekers krijgen is 'anders' dan google, omdat de URL's anders zijn en het is naar mijn weten verboden om speciaal voor bots dingen te veranderen).

just never give up.

Pagina: 1