[2000, XP, 2003] Hoe multi-boot met draagbare HDD *

Pagina: 1
Acties:

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-02 23:42
Hoi,

Op school hebben we allemaal een harde-schijf van 40gb in een bracket. In elke pc in elk lokaal is Windows 2000 geinstalleerd.
Op de 40gb schijf staat al 1 partitie, die is 2,5GB groot en daar staat Windows 2003 server op. Deze moet staanblijven, aangezien ik dat voor MCS nodig heb.

Nu zou ik graag een multi-boot willen maken zodat ik in een lokaal vanaf mijn eigen schijf kan booten. Op mijn eigen schijf wil ik 2000/xp installeren zodat ik mijn eigen wensen heb in Windows.

Ik zou dus eigenlijks een boot-menu willen hebben dat er zo uit ziet:
Windows 2000 - Vaste Schijf in deze pc
Windows 2003 Server - Eigen Schijf
Windows 2000/XP - Eigen Schijf
Boot vanaf floppy (hoeft niet perce)
Boot vanaf Cd-rom (hoeft niet perce)

Nu is mijn vraag hoe doe ik dit? Ik weet als je bij een ouder OS en dan naar een nieuwere gaat installeren dat de setup dan een boot-menu kan maken (bijv. 98 erop en xp erbij kan, xp erop en 98 erbij kan niet)
In Windows 2000 dat op de vaste schijf staat van die pc's heb ik geen Administrator rechten in sommige lokalen, dus kan geen programma's installeren zoals Partition Magic...

Wie kan me helpen...

[ Voor 6% gewijzigd door Westereen op 12-10-2004 20:44 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt wel installeren op die machine, anders krijg je ws. te veel (driver)problemen.

Maar bootmenu met de hand kan je proberen: zie de WOS FAQ over boot.ini

Offtopic:
Westereen schreef op 05 september 2004 @ 20:51:
Ik kon geen goeie topictitel bedenken 8)7, jij gelukkig wel :)
Het is nu weer mislukt: volgende keer toch even harder nadenken cq. de policy nog eens doorlezen :o Bedenk dat er best meer dan twee woorden gebruikt mogen worden :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

De situatie die je hierboven beschrijft met een OS op de interne schijf en een aantal OS-sen op je eigen schijf is van invloed op alle gebruikers. Je maakt namelijk wijzigingen in de boot.ini op de interne schijf (waarvan dus ook andere studenten moeten booten). Zij krijgen dan ook het complete lijstje te zien van OS-sen (waarvan ze alleen het eerste kunnen starten).

Tevens kun je dit boot menu alleen op die PC gebruiken. Wanneer je dus ooit eens een andere pc moet gebruiken, omdat deze bijv kapot is, werkt het niet.

Ik weet niet of de admin van je school het ok vind als je in zijn boot.ini's gaat zitten rommelen. Zou als ik jou was eerst met hem/haar (wishfull thinking ;) ) overleggen voor je iets gaat veranderen.

[ Voor 14% gewijzigd door max op 12-10-2004 20:54 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Westereen
@F_J_K:
Had ik al doorgelezen, maar daar kon ik niet veel over wijs worden...

En wat betreft de topictitel:
Vond het al een vooruit-gang hoor :+

@Fire_escape:
De bios'en op die pc's staan zo ingesteld als de verwissel-bare harde-schijf aanwezig is, dan word dat de primaire harde-schijf. Is de schijf niet aanwezig gaat hij verder naar de vaste harde-schijf.

Er moet dus op 1 of andere manier een boot-menu komen op mijn eigen harde-schijf...

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Het makkelijkste is om gewoon alles opnieuw te installeren in chronologische volgorde (2000,XP, Server 2003).

Aangezien je al een Server 2003 erop hebt staan kun je misschien een image maken van die partitie, de schijf inrichten naar je wensen met een extra partitie voor het gemaakte image, en dat image dan weer terugzetten op die partitie.

Je moet dan wel even de repairmodus draaien vanaf je Server 2003 cd om je schijfassignments weer goed te krijgen (Server 2003 gaat ws. er van uit dat hij op C:/D: staat terwijl hij nu op bijv E: staat.

Pin me er niet op vast, ik ben de hele dag al ziek, zwak en misselijk en kan dus niet zo goed nadenken, maar in theorie zou het zo moeten werken. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door max op 12-10-2004 21:19 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Westereen
Fire_escape schreef op 12 oktober 2004 @ 21:19:
Het makkelijkste is om gewoon alles opnieuw te installeren in chronologische volgorde (2000,XP, Server 2003).

Aangezien je al een Server 2003 erop hebt staan kun je misschien een image maken van die partitie, de schijf inrichten naar je wensen met een extra partitie voor het gemaakte image, en dat image dan weer terugzetten op die partitie.

Je moet dan wel even de repairmodus draaien vanaf je Server 2003 cd om je schijfassignments weer goed te krijgen (Server 2003 gaat ws. er van uit dat hij op C:/D: staat terwijl hij nu op bijv E: staat.

Pin me er niet op vast, ik ben de hele dag al ziek, zwak en misselijk en kan dus niet zo goed nadenken, maar in theorie zou het zo moeten werken. ;)
Dat zou eventueel kunnen...
Maar is er niet een andere manier, met een boot-manager ofzo?

• Westereen
*Klein kikje*

• Westereen
Ok dit heb ik inmiddels opgelost.
Had de boot.ini aangepast deze ziet er nu zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2003 Server" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Vaste Hardeschijf"

Helaas had Windows 2000 setup de boot bestanden van de Windows 2003 installatie verknoeit. Dit heb ik opgelost door de bootbestanden vanaf een andere Windows 2003 installatie te kopieren. Dit had te maken met de bestanden NTDETECT.com en nog een paar van dit soort bestanden. Windows 2000 setup had die bestanden over die bestanden van Windows 2003 heen gezet. Windows 2003 kan niet booten met die versie van Windows 2000 andersom kan dit wil.
En nu werkt het :)
Pagina: 1