[XP] Hoe PC vlotter laten draaien?*

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Hoi, Ik ben van plan om opnieuw m'n pc te instaleren, hdd format en verse xp-home install.
Mijn vraag is: is er een prog om te laten zien wat er allemaal geinstaleerd/geregistreerd is.

De rede dat ik alles opnieuw wil in staleren is dat ik alles niet zo vlot meer vind lopen/opstarten en veel hdd-gereutel. Ik gebruik regelmatig: regcleaner (deep-scan), diskkeeper-pro, ad-aware en bootvis.exe om alles zo schoon en netjes mogelijk te laten zijn.
Ik heb idd geen problemen met spyware-achtige toestanden, of kan iets anders de oorzaak zijn van een "vertraging" Het is allemaal niet dramatisch maar m'n gevoel zegt dat het sneller moet kunnen.

pc = PIV 2,4Ghz 512 MB en 80 Gb WD met 8mb buffer en sp2

Bedankt voor jullie advies!

screendump van lopende processen:
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tvleeuwen.canon/process.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Pinin op 12-10-2004 19:39 . Reden: foutje ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10 08:54
simpel
je tikt op google in : "CCApp.exe"

en dan krijg je wel een resultaat waarin word beschreven dat het een antivirus engine is (dacht ik zo effe uit de kop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Misschien is defragmenteren eens een idee? Sowieso handig om dat goed bij te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
@Dala: dat is het probleem niet.

@Osaris: Diskkeeper is de beste defragger. en doe dit op smart shedule ( dus wordt bijna real-time gedefragt)

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is http://www.processlibrary.com wel handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het mijn PC was had ik de load met 300% verminderd door bij start > uitvoeren > services.msc uit te zetten wat ik niet 24/7 nodig had. Check het eens met http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op:

http://www.lavalys.com/products.php?lang=en

kan je een FREEware programmatje downloaden (Everest) waarmee je simpel kan bekijken welke hard en software er op/ in je pc zitten.

Hij kan zelfs je instellingen, mailaccounts, en veel meer weergeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
@euss: startup control van millin gebruik ik ook, maar wat je schreef over services.msc begreep ik niet goed, deze staat er niet bij

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 11:47
Jeetje, zijn 45 processen niet wat veel? Ik heb er maar 29 draaien....

En trouwens, een paar processen staan er dubbel in (volgens mij is het voor die svchost.exe normaal).

EDIT: Hij bedoeld met services dit: Ga naar uitvoeren en typ daar services.msc in, dan kom je in een lijst en je kunt daar een hoop uitschakelen. Op deze site staat beschreven wat je wel en wat je niet nodig hebt.

[ Voor 47% gewijzigd door Double J op 12-10-2004 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Ja 45 zijn er idd veel, maar veel dingen heb ik toch in mijn idee nodig:
Norton heeft veel shit draaien
creative mediaplayer gebruikt een aantal bestanden
verder heb ik outlook altijd open staan.

Ik zou niet weten wat ik er uit kan knikkeren. ook niet bij services.

@Hout: bedankt, maar dit lijkt erg op sisoft sandra

[ Voor 10% gewijzigd door Pinin op 12-10-2004 20:06 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Indeed een laaaange lijst.

Even wat vragen. Wat is al dat CT....exe spul. Wat is iemaximizer? Wat is iTouch? Wat is pctspk.exe? Wat is MSPMSPv.exe? Wat is nvsvc32.exe?

En natuurlijk de vraag of het noodzakelijk is dat het allemaal met Windows opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Trapje van SA naar WOS met een titeledit :)

wat is geinstaleerd? ==> [XP] Hoe PC vlotter laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
EricJH schreef op 12 oktober 2004 @ 20:09:
Indeed een laaaange lijst.

Even wat vragen. Wat is al dat CT....exe spul. Wat is iemaximizer? Wat is iTouch? Wat is pctspk.exe? Wat is MSPMSPv.exe? Wat is nvsvc32.exe?

En natuurlijk de vraag of het noodzakelijk is dat het allemaal met Windows opstart?
ct spul =Creative, itouch = mousedriver, iemaximizer = klein en erg handig

eigenlijk staat er niet iets in dat ik niet gebruik

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Meer ram erin (je kunt dan een deel van de windowskern in je intern geheugen draaien)(optie "activeer systeemkernprestaties)), alle onnodige services uitschakelen, lichtere virusscanner nemen (Norton VREET resources) Kijk ook eens naar het progje Cacheman. Hiermee kun je ook dingen mbt je geheugen/cache instellen.

[ Voor 30% gewijzigd door Janssen op 12-10-2004 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Janssen schreef op 12 oktober 2004 @ 21:14:
....alle onnodige services uitschakelen, lichtere virusscanner nemen (Norton VREET resources)
- aan de services ga ik werken, welke virusscanner adviseer je, welke is lichter en het liefst wel met een auto-update, (mail wordt door provider gechecked en alle andere shit van norton vind ik niet nodig)

- nog een vraag over services, als iets op handmatig zet hoe start hij dan weer? moet ik dan weer naar services en op starten klikken?

- hoe laad ik windows in geheugen? en aan hoeveel ram denk je dan?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem onderstaande gratis virusscanner, zeker bij de wat langzamere (<=3 gigaherz) pc.

Afbeeldingslocatie: http://www.planar.nl/miffycat/smileys/avgantivirus.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 21:04
Een erg lichte virus scanner is volgens mij NOD32... (gebruikt bij mij 5500 kb), is met autoupdate en alles wat een virusscanner moet hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

zet die themes eens uit.. dat scheelt snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 22:41

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

ik gebruik zelf het programma tunexp en heb er goede ervaringen mee
schakel wel even je antivirusspul en dergelijke uit als die aan het werk is

hier heb je de link van de meuktracker

http://www.tweakers.net/meuktracker/product/81746

hij deelt je register overnieuw in en ik merk dat hij gewoon sneller boot en alles inlaad.
hij is vrij van spyware en kost niets omdat het freeware is :)

En wat betreft je lijstje wat je daar hebt staan zie ik dat er een hoop rommel draait die niet op de achtergrond hoeft te draaien.
Vreet allemaal geheugen

[ Voor 17% gewijzigd door Edwin van Cleef op 12-10-2004 22:05 ]

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:05
T-mo-T schreef op 12 oktober 2004 @ 21:53:
Een erg lichte virus scanner is volgens mij NOD32... (gebruikt bij mij 5500 kb), is met autoupdate en alles wat een virusscanner moet hebben...
Is helaas wel erg duur. 40 euro en voor elke pc heb je een aparte licentie nodig (we hebben er 3 in huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
kolere, ik heb norton 2004 gedeinstaleerd en het loopt SOEPEL!!!! _/-\o_
Norton=schande :(

btw ik heb een vaste swabfile van 1 Gb op een aparte partitie van 1,5Gb is dit aan te raden, dit lijkt mij wel o.k. of denken jullie daar anders over?

avp en die andere ga ik even bekijken, tnx

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

start-->uitvoeren...-->msconfig
Onder het tabblad "opstarten" alleen de programma's starten die echt van belang zijn. Ik heb hierdoor 14 programma's die ik niet opstart bij het opstarten van XP! Scheelt ramgeheugen en laadtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-09 11:52

MRic3

Of praat ik weer poep?

ah tom leeuw heeft de grote boosdoener al gevonden.
Was zo aan het lezen en het eerste wat ik d8.. zit er weer 1 met norton.

Nog 1 tip: je denk t dat je hem geinstalleerd hebt.... dat heb je half!
De uninstaller van norton zuigt grote tijd,
er blijven nog allemaal resten overal in je systeem zitten... en daar kom je niet vanaf.

p.s.'n
  • het is swapfile i.p.v. swabfile en die moet je niet op een aparte partitie zetten maar beter op een fysiek andere HD dan je OS
  • 45 processen is ranzig veel ... kijk naar je services (zoals al eerder gezegd) en zoek dan op google naar service en black viper ;)
  • download startup inspector op http://www.windowsstartup.com/ en kijk daarmee wat er allemaal opgestart wordt (niet alleen de msconfig startup )
  • scan nog een keer met een goede on-line virus scanner www.pandasoftware.com, norton is niet alleen een resource hog maar nog nog eens slecht in detectie's...
  • Norton licentie is AFAIK ook maar geldig op 1 PC
[/list]

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
MRic3 schreef op 12 oktober 2004 @ 22:44:
....Nog 1 tip: je denk t dat je hem geinstalleerd hebt.... dat heb je half!
• De uninstaller van norton zuigt grote tijd,
er blijven nog allemaal resten overal in je systeem zitten... en daar kom je niet vanaf.

• het is swapfile i.p.v. swabfile en die moet je niet op een aparte partitie zetten maar beter op een fysiek andere HD dan je OS
krijg ik die Norton resten er ook niet af met Regsupreme? die gebruik ik en is best bruut.

Ik heb 1 Hdd en ga (nog) niet een nieuwe aanschaffen voor alleen een swapfile, is het beter om "mijn" manier te gebruiken of de standaard windows manier?

nog een vraag over services, als iets op handmatig zet hoe start hij dan weer? moet ik dan weer naar services en op starten klikken?

[ Voor 10% gewijzigd door Pinin op 12-10-2004 22:59 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Leuk topic, jammer dat veel tips zo ongenuanceerd zijn:

- Defrag: defragmenteren levert je ws. echt niet veel op, zeker niet op een NTFS filesystem

- Processen: 45 processen hoeft helemaal NIET veel te zijn. Je hebt in je taakmanager de gebruikte CPU tijd per proces niet aanstaan, check die maar eens dan kun je pas echt checken welk proces wellicht een flink stuk CPU% gebruikt

- Themes: op een 2.4GHz CPU is de extra load van de meeste themes niks om je druk om te maken

- Swapfile: je swapfile zet je het liefst op een andere HD als Windows/programmas, als je die niet hebt zet je em gewoon op de Windows partitie. Een tweede partitie op dezelfde schijf heeft echt geen enkel voordeel qua snelheid. Zoiezo wordt bij 512MB RAM bij heel veel taken je swapfile nauwelijks gebruikt als het goed is.
ALS je merkt dat je systeem bij veel van de taken die je uitvoert gigantisch aan het swappen is, schaf je beter 256 of 512MB RAM aan dan een tweede schijf voor diezelde swapfile.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
ok. bedankt

nogmaals:
Een vraag over services, als iets op handmatig zet hoe start hij dan weer? moet ik dan weer naar services en op starten klikken?

btw wat zijn themes (xp icoontjes ofzo?)

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Themes: XP Zilver look (zoals in jouw screenshot) is het Luna theme (ook wel Blauw of Groen). Als je de Themes service uitzet krijg je de std. Windows 2000 / ME achtige look terug. Levert je op een 1GHz+ systeem gewoon niet veel op.

Services: Services die niet nodig zijn worden gewoon niet gestart als ze op Handmatig staan. Services die nodig zijn voor bepaalde Windows onderdelen (een andere service, of na het aanvinken van een of ander checkboxje). Je zou ze ook zelf kunnen starten, maar dat is bij de meeste standaard Windows services niet nodig.
Lees BlackVipers service guide maar eens goed door. Op de meeste XP systemen kun je een stuk of 5 a 10 services zonder problemen uitschakelen (XP en XP SP1 heb ik het dan over, op XP SP2 staan er al meer standaard uit).
De functies van die services worden door de meeste mensen toch niet gebruikt, zegmaar.
(voorbeeldjes: Webclient, Messenger (niet de IM client), Alerter, .....)

Scheelt je waarschijnlijk niet veel CPU gebruik, maar wel een paar megabyte RAM. Levert niet echt veel op op een snel systeem met 512MB RAM, maar als tweakert wil je zoveel mogelijk performance (resources) winnen ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Nou alles loopt een stuk sneller (vooral door norton weg te doen)

Ik heb bij serveses een aantal onnodige dingen op handmatig gezet, en die blackviper site ga ik morgen lezen.

allen bedank, en knor ze

www.casarodriguillo.com

Pagina: 1