Ik volg emu's al jaren lang. Techniek boeide me altijd erg. Had een van de eerste bridgeboards op mijn Amiga, draaide Amax al voordat de meerderheid het woord emulator kende, en ben zelf ook actief geweest met het ontwikkelen van een emulator. Het zou een SGI Indy worden, maar ik ben gestopt omdat het toch te veel tijd ging kostten. Het ding draaide wel echt -hele- simpele handgeschreven R4000 binaries
Anyway, hoe kom ik aan de gegevens? Kijk gewoon maar naar hoe lang de huidige emulator projecten al lopen. Virtual PC is bijvoorbeeld van 1997, toch al weer een goede 8 jaar en dat voor een produkt wat altijd al commercieel geweest is.
PSEmu is ook van 1997. Wordt zelf niet meer ontwikkeld, maar de 'opvolger' Epsxe is nog lang niet compleet. Plug-ins komen er nog steeds voor uit die met name het video gedeelte beter emuleren.
Snes9x is van 1996, en tot op de dag van vandaag komen daar nog updates van uit voor de core hardware die NOG steeds niet 100% is. M.a.w Snes9x zit al op zo'n 9 jaar, en dan reken ik alleen vanaf de eerste public release. Best mogelijk dat die eerste release ook al een jaartje in ontwikkeling is geweest.
Megadrive emulatie is zelfs al sinds 1995 aan de gang. De huidige 'beste' emulator (gens) heeft onlangs nog een update gehad en is ook nog steeds niet 100%.
Wat voor tijden zien we dus? 8 jaar, 8 jaar, 9 jaar en 10 jaar. Mijn 10 jaar is dus absoluut zo gek niet.
Over het algemeen zie je dat je best wel snel een emu kunt maken die 'iets' doet. Mensen zijn dan meteen enorm enthousiast (recent Xbox emulator of hier PearPC). Meestal na een jaar ofzo zijn er een klein handje vol spellen of applicaties die best wel draaien (namelijk precies die zet waar de maker mee test, bijvoorbeeld SM64 bij de N64). Om zo'n emu 'algemeen bruikbaar' te krijgen gaat meestal toch een jaartje of 3 a 4 overheen. Rond de 6 a 7 jaar zit je op 'heel goed' (bijvoorbeeld de release van Snes9x in 2002). Zelfs na de 'heel goed' release blijven er nog tal van kleine minor issues over. Bijvoorbeeld het wind geluid in Snes9x chronotrigger wat in 2002 absoluut nog niet klopte, etc etc.
Aan de ene kant wordt emu devven makkelijker: veel source code om technieken af te kijken, uitgebreide libraries met software implementaties van chips (zoals in de MAME source), etc. Aan de andere kant wordt het moeilijker. Systemen worden steeds complexer. Een emu voor een oude z80 arcade game kon je in enkele maanden af hebben. Over de ontwikkeling voor een emu voor de huidige high performance 3D systemen zal echt -jaren- gaan.