PPC emulator - CherryOS

Pagina: 1
Acties:
  • 412 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er is een enieuw alternatief voor PearPC genaamd CherryOS. Alleen kost CherryOS wel $49.

hun website is: http://www.cherryos.com/

ik kan er alleen niets over vinden op google, iemand hier al meer informatie of ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Server to busy
Version Information: Microsoft .NET Framework Version:1.1.4322.573; ASP.NET Version:1.1.4322.573
Aha!
Ze zeggen dus dat je een G4 kan emuleren op 80% van de snelheid. Ik geloof er geen zak van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zou wel lachen zijn, kan ik met mijn 3ghz pc misch wel mijn pb bijbenen, maar ik heb er weinig vertrouwen in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in dit forum staan wat screenshots: http://forums.macrumors.c...ead.php?s=&threadid=92638

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:17

KroeT

[...]

Haha, wat een zool. Ik eet m'n scheerapparaat op als dit waar is :)

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47
Is mogelijk een hoax... Die stemmen gaan bij MacFreak in elk geval op. En dat vermoeden stijgt alleen maar als je nu de website even bezoekt.

OF het zijn echte hackers (en dan bedoel ik NIET crackers) met het bijbehorende gevoel voor humor die een echt product maken, OF het is gewoon echt een hoax...

EDIT:
_Als_ het een hoax is, dan nemen ze er wel de tijd voor! Ik zit nu de user manual te lezen en die is redelijk uitgebreid wat betreft de installatie. Met screenshots en al... Die kunnen natuurlijk ge-photochopt zijn, maar goed...

Ben benieuwd.

[ Voor 30% gewijzigd door Liegebeest op 13-10-2004 10:32 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 20:47

Nitai

Live the life you love.

oh ik hoop dat dit waar is :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:59

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Waarom is iedereen zo ongelovig hierover :? Imho is het voornaamste dat je kunt betwijfelen of het wel zo snel is, of dat het niet stabiel is. Maar verder niet echt spectaculair meer (wel heel nuttig).
Ik bedoel, ik draai zelfs op mijn Palm al een Atari/Nintendo Gameboy/ZX Spectrum/Commodore 64, op de Mac draai je PC software en op de PC draai je PC's virtueel. En dan zou emulatie van een PowerPC op x86 niet kunnen?

OS X native op x86. DAAR zou ik echt een moord voor doen :P

[ Voor 9% gewijzigd door PowerFlower op 13-10-2004 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

PowerFlower schreef op 13 oktober 2004 @ 23:34:
Waarom is iedereen zo ongelovig hierover :? Imho is het voornaamste dat je kunt betwijfelen of het wel zo snel is, of dat het niet stabiel is. Maar verder niet echt spectaculair meer (wel heel nuttig).
Ik bedoel, ik draai zelfs op mijn Palm al een Atari/Nintendo Gameboy/ZX Spectrum/Commodore 64, op de Mac draai je PC software en op de PC draai je PC's virtueel. En dan zou emulatie van een PowerPC op x86 niet kunnen?

Probleem blijft alleen dat het illegaal is om MacOS op een ander apparaat dan van Apple te installeren. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

--MeAngry-- schreef op 13 oktober 2004 @ 23:41:
[...]
Probleem blijft alleen dat het illegaal is om MacOS op een ander apparaat dan van Apple te installeren. ;)
Sinds wanneer? Als ik op mn mac osX draai is er niet illegaals aan om een testpc met een emulator erop te hebben draaien hoor :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Laatst online: 14-12-2021

Wat ook een vraag is is of OSX de hardware wel goed ziet. Creative Audigy geluidskaart drivers heeft OSX niet denk ik en er zijn nog wel duizenden andere apparaten die niet zullen werken.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

disjfa schreef op 13 oktober 2004 @ 23:43:
[...]

Sinds wanneer? Als ik op mn mac osX draai is er niet illegaals aan om een testpc met een emulator erop te hebben draaien hoor :)
Meen dat dit in de EULA vermeld werd. Ongeacht je licentie is het gewoon niet toegestaan de software op iets anders te installeren dan een Apple computer. Maar ik kan het wel fout hebben hoor, ben niet zo into Apple :P Maar ik vind dit programma (waarvan ik heilig geloof dat het een HOAX is) wel een leuke ontwikkeling die ik ff blijf volgen. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:59

PowerFlower

être diable et jouer fleur

AFAIK kun je in een EULA wel lief vragen of mensen dat niet willen doen, maar ze kunnen je toch echt niet gaan vertellen waar je het wel en waar niet op mag installeren. Zolang je het maar niet meerdere keren op verschillende computers doet. Imho geen rechter die ze daar gelijk in zou geven. Wat wél een probleem is, is dat je vaak een gedeelte software uit de ROM nodig hebt om een OS te kunnen draaien. Voor een PC kun je zelf nog een BIOS schrijven - de eisen daaraan zijn genoegzaam bekend dus dan bouw je er zelf een - maar ik kan me voorstellen dat Apple wat leuke essentiëele dingen in zijn ROM heeft zitten, en die mag je niet zo maar distribueren.

En die drivers voor OSX native x86 - tsja, een van de sterke punten van Apple is natuurlijk op elkaar afgestemde, controleerbare hardware. Dat is misschien wel de #1 reden dat het veel stabieler is dan Win. Maar er zijn toch wel linux of freebsd drivers te porten naar Darwin?

Btw, MeAngry, wat ik al eerder zei - sinds ik op mijn Palm het schermpje zwart/wit zag knipperen, daarna de tekst verscheen "(C) 1982 Sinclair Research Ltd." en ik vervolgens vanaf SD kaart Manic Miner kon laden alsof het van cassettebandje was, om het vervolgens inclusief de ouderwetse ZX Spectrum bliepjes te kunnen spelen - in het vliegtuig, nonetheless! - geloof ik blind in elke emulator voor wat voor proc dan ook ;) en daarnaast geloof ik ook blind dat ze soms crashen, niet alles goed emuleren, en trager zijn dan het origineel, maar werken doen ze vaak wel ;)

* PowerFlower draaide jaren geleden al classic Mac op zijn PC in een emulator

[ Voor 14% gewijzigd door PowerFlower op 14-10-2004 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zegt het zelf al, men is niet ongelovig over of het kan of niet. Natuurlijk kan het, alles is te emuleren. Zo dacht de Amiga fanatici jaren lang dat Amiga's niet ge-emuleerd konden worden omdat de Amiga custom chips had. Moewhaahaa! >:)

Inmiddels weten we wel beter. Als je kijkt naar wat een onmogelijk hoeveelheid exotische hardware MAME wel allemaal niet emuleerd. En MAME moet het dan nog vaak doen met hardware waar nog niets eens een schema'tje voor te krijgen is. Complete black-box reverse engineering dus.

Maar wat hier mischien gesteld wordt is dat men een P4 en een G4 nemen die in een hele mix van benchmarks -ongeveer- gelijk presteren. Dat men dan deze emulator op de P4 draait en dat de G4 benchmarks op de ge-emuleerde G4 dan 80% zijn van wat de G4 zou halen die je met de P4 in kwestie vergelijkt. (kan iedereen het nog volgen? ;) )

80% van een G4 opzich is natuurlijk een loze kreet. Welke G4 en welke x86 CPU? Neem je een 3.8Ghz P4 en vergelijk je die met een 266Mhz G4?

Als je ziet wat voor kracht je bijvoorbeeld nodig hebt om bijv. een 12Mhz 68000 te emuleren dan kun je wel ongeveer nagaan dat die 80% onzin. Heck, VMWare die alleen maar protected-mode instructies emuleerd haalt amper de 80%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
  • Laatst online: 09:17

KroeT

[...]

Mja, dit is een mooi project van iemand die wat fake screenshots gebruikt om bakken met geld binnen te halen van mensen die graag OSX willen gebruiken. Op zich begrijpelijk, als het werkt op de 80% die geclaimd wordt zal ik het gaarne een keer proberen. Ik geloof het alleen niet. Totdat ik het hoogstpersoonlijk geyar!d heb en er een geyar!de OSX op heb zien draaien, op een werkbare snelheid, krijgt hij geen cent van me. Als het echter wel zo goed werkt als hij beweert breng ik mijn centjes graag weg.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Op Wired.com heeft ook iemand een artikel geschreven, die de applicatie echt zegt te hebben gebruikt.

Op de site van de ontwikkelaars zelf wordt beweerd dat een 3.2 Ghz pentium een 800 Mhz G4 kan emuleren. Als dit werkelijk waar is (en het artikel van Wired.com doet wel vermoeden dat het niet om een Hoax gaat), dan is deze applicatie een zeer indrukwekkende prestatie, mede vanwege de zeer goede prestatie t.o.v. PearPC.

De applicatie schijnt door 1 persoon te zijn ontwikkeld in 4 maanden tijd.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Laatst online: 15-09 20:32
Ik heb ff op wired gekeken maar ik kan alleen een interview vinden met die developer maar helaas nog geen gebruikers ervaring(en)

Pearpc draait bij mij idd wel erg traag (zij het wel bruikbaar genoeg om wat simpele apps te gebruiken en wat te surfen) dus mocht dit waar zijn dan ben ik er iig wel benieuwd naar (es kijken of het dan draait in vmware) al ben ik wel benieuwd hoe ze opengl support hebben geimplementeerd in deze vm (lijkt me wel nodig)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MacWolf schreef op 14 oktober 2004 @ 22:41:

De applicatie schijnt door 1 persoon te zijn ontwikkeld in 4 maanden tijd.
Nu klinkt het nog meer als een broodje aap. Iedereen die in de emulator business zit of deze volgt weet dat het -jaaaaren- duurt om een volwassen product neer te zetten.

Kijk naar Virtual PC, Snes9x, Mame, epsxe, system16 emulator, neoragex, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

zoals Henk_DE_man ook al zegt, Microsoft is met een goed team bezig VPC te maken voor de mac, ze beloven van alles zoals hardware support voor de videokaart, wat is het geworden? niks van dat alles het is maar een stukkie sneller os VPC6, ik ga er vanuit dat MS het moet lukken om hun eigen product te emuleren, hun hebben immers toegang tot alle source codes (behalve van os x dan) maar toch.

Waarschijnlijk is het gewoon niks, het "leuke" van het internet is, dat ik NU een site online kan gooien en kan beweren dat ik een emulator heb gemaakt waarmee je elke console native kan simuleren. kan ik doen, vraag 50€ voor me product, ik schrijf zelf ff onder een andere naam wat revieuws en die mail ik naar voldoende sites, altijd wel 1 die hem plaatst. op sommige fora geef je onder weer een andere naam wat positieve reacties :) klaar.

Hoeveel mensen doen dat wel niet? met de iMac G5 ook had iemand een grapje gemaakt had hij een hele vage foto gemaakt van een display en vertelde dat dat de nieuwe iMac G5 was, die in parijs zou worden aangekondigt.

Iedereen tuinde er in elke Apple site plaatste de foto zelfs T.net had hem op de frontpage! 3dagen later werdt bekent dat het een HOAX was, ik zou me hebben dood gelachen.

ik wil hier dus mee duidelijk maken, eerst zien dan geloven.
Je kan alles wel zeggen en schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:27
Nitai schreef op 13 oktober 2004 @ 23:29:
oh ik hoop dat dit waar is :)
en dat doe je alleen maar omdat
KroeT schreef op 12 oktober 2004 @ 20:00:
Haha, wat een zool. Ik eet m'n scheerapparaat op als dit waar is :)
:Y) :D
offtopic:
Kon het niet laten

Maar wat ik nou niet snap, is dat ik dacht dat je pearpc kon gebruiken om x86 software onder gentoo oid op een PPC te kunnen draaien :? Is dit verkeerd begrepen van mij?

Probeer namelijk van een G5 een dedicated UT & CounterStrike lanparty server te maken, maar helaas .... binaries zijn gesloten en de ene wil perse onder een mac OSX draaien en de ander moet via een x86 emu :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Laatst online: 16-09 20:47

Nitai

Live the life you love.

hehehe LinuX-TUX, jij begrijpt me ;)

Nope, Pearpc emuleert MacOS op een x86 architectuur.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hè hè

www.cherryos.com = down!

Benieuw of die gast rijk geworden is.

Ik denk dat ik over 4 minuten een G5 emulator ontwikkeld heb die 200% sneller werkt op een C64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47
Nog leuker nieuws: volgens Slashdot zijn er aanwijzingen dat CherryOS == PearPC
"PearPC developers who have seen CherryOS have confirmed it is a fraud, while others remaining anonymous have posted the 'strings' output that CherryOS and PearPC share, showing many function names, warning/informational message strings that exist verbatim in PearPC. Additionally, now-pulled screenshots of CherryOS, mirrored in the long thread at pearpc.net, show CherryOS's boot process revealing variable names and missing or incorrectly emulated hardware in such a way as to be specific to PearPC. Arben Kryeziu, the developer of CherryOS, claims that no code has been taken from PearPC whatsoever, and that he will release a trial version this week.
Dat ziet er niet fraai uit! Zie ook hier -> http://apple.slashdot.org...37253.shtml?tid=179&tid=3

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

Tsjah, dat zag je natuurlijk wel aankomen.

Een bedrijf dat vanuit het niets een emulator lanceert op verkoopwaardig nivo is natuurlijk wel behoorlijk ongeloofwaardig...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit het niets komen zou wel kunnen als men er in het geheim 3 jaar aangewerkt heeft ofzo. Dat zag je ook met project64.

Maar als men dan claimed dat het in 4 maanden gedaan is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:51
Nou gister zou het dan zo ver zijn : een trial te dloaden van CherryOS. Net even op de site gekeken :
CherryOS Trial and Purchase Download Available Q1 2005

We at Maui X-Stream (MXS) wish to communicate the current and future status of CherryOS.

On Tuesday, October 12, MXS — a software development company that specializes in video streaming, custom applications and web development — announced the immediate availability of CherryOS software. The announcement signaled a breakthrough in emulation development by providing a software emulator which allows Windows PC users to run Apple’s OS on x86 computer architecture, while preserving network capabilities and access to the host computer’s hardware resources.

As a direct result of the overwhelming response to our October 12 announcement, and in order to provide current and future customers with the timely service and attention such high-volume demand requires, MXS has chosen to extend the beta development for CherryOS. In order to accommodate those who were inconvenienced by the interruption of immediate access to the CherryOS download, and to further validate this breakthrough product, MXS will provide a free trial download of the CherryOS software, in addition to the purchase download in early 2005.

Pending orders are being held, but not processed at this time. If you wish to add your name to our notification list for when CherryOS is available, please register in the notification section or email mail@cherryos.com.

If you are a member of the media and wish to receive notice of further developments and/or future download copy for review, please email press@cherryos.com

CherryOS Team
Lijkt dus nergens op :/
Zal waarschijnlijk dus ook nooit wat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Doordat dit topic weer omhoog is geschoten werd ik nieuwsgierig.

Een maand geleden stond nog op de site dat CherryOS per eind november beschikbaar zou worden als download. Nu is die datum verzet naar het 1e kwart van 2005.

Het ziet ernaar uit dat het idd. een hoax is. Misschien proberen ze zelfs alle PearPC code te verdoezelen of hopen ze de iedereen dit vergeet.

EDIT: lees ook het volgende artikel: http://os-emulation.net/cherryos/

EDIT2: nog interessanter, blijkbaar heeft de ontwikkelaar van CherryOS wel vaker gelogen: http://www.artworxinn.com/alex/arben.htm

EDIT3: kijk wat deze Arben Kryeziu zoal post op messageboards, hij kan amper programmeren en met Windows omgaan :) : http://groups.google.com/...&lr=&c2coff=1&sa=N&tab=wg

[ Voor 41% gewijzigd door MacWolf op 26-11-2004 16:42 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

CherryOS = PearPC toch ? Volgens mij is dat al eens min of meer bewezen.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hydraulik-Phunk schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 19:35:
CherryOS = PearPC toch ? Volgens mij is dat al eens min of meer bewezen.
Onderbouw dat eens dan?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.wired.com/news...8,00.html?tw=wn_tophead_2
Sebastian Ballas, PearPC's lead developer, said a screenshot of CherryOS shows a variable named "SPIRO MULTIMAX 3000," a nonsensical term Ballas claims to have invented for use in PearPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is gewoon te weinig bekend. Het feit dat ze een trial beschikbaar gaan stellen geeft al min of meer aan dat ze er geen hope geld mee gaan verdienen. 80% is te veel.
Ik heb het gevoel dat ze een verdoezelde ppc versie hadden en die wouden uitbrengen in het geniep (28okt). En ze zoveel reacties hadden dat ze nu proberen te zoeken dat alle aanwijzigen van ppc uit de broncode is en ze zelfs moeite doen om het sneller te maken. :)
- maar ff realistisch heeft iemand van die auteurs van cherryos ervaring met emulating?

maar ik blijf wel nieuwsgierig naar een officiele uitgave van cherryos (en met de gedachte "wat als .."

of het een goede of slechte zaak is ga ik nx zeggen (om geen onnodige offtopic discussies over wat het beste is pc of mac .. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 19:40:
maar ik blijf wel nieuwsgierig naar een officiele uitgave van cherryos (en met de gedachte "wat als .."
Ik ben ook super benieuwd. Aan de andere kant is de waarde van een Mac emulator niet zo groot, en dat verklaart mischien waarom er tot op heden geen goede was, op de oude 68k versies na.

Kijk, een arcade of console emulator gebruik je om bepaalde games te spelen die op een machine van een bepaalde, absolute, snelheid draaien. Als je computer het aankan dan draait de game fullspeed en goed.

Bij een computer emulatie is dat anders. De applicaties die daarop draaien moeten gewoon zo snel mogelijk zijn voor je dagelijkse werk. Je gaat niet op je snelle PC een emulator draaien om serieus een applicatie te gebruiken.

Op de Mac is het wel nuttig om een PC emulator te draaien voor die ene specifieke applicatie die je nodig hebt (belastig diskette, rijles cursus, etc) die niet voor de Mac bestaat. Omdat de PC markt zoveel groter is, zijn er eigenlijk geen programma's met een bepaalde unieke functionaliteit die je wel voor Mac hebt maar niet voor de PC. Er zijn wel veel dingen die -beter- werken op de Mac, maar als je die wilt draaien moet je gewoon een Mac kopen. Er is volgens geen Mac software die je noodgedwongen op je PC moet draaien.

De enigste markt die overblijft is de test markt. Vooral handig voor developpers en designers, en natuurlijk de nieuwschierige tweakers die eens het Mac OS wil testen :-)

M.a.w. het lijkt me dat Apple heel weinig schade lijdt aan een PPC Mac emu op de x86. (Was vroeger met de 68k emu's op 68k machines wel anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apple heeft er alleen maar profijt bij denkik. De enige die een deuk gaat krijgen is PearPC zelf.
als we even veronderstellen dat cherryOS echt een wonderprodukt is.

- mensen die cherryos zouden kopen en niemand kennen met mac (wat vaak het geval is) kopen macOSX
- apple Ipod gebruikers zullen Cherryos willen omdat er nu eenmaal betere tools voor Macosx zijn dan voor windows
- veel windowsgebruikers zullen er over nadenken om over te schakelen

enzo door

btw. Hoe langer dat ze het uitstellen hoe meer ik twijfel aan de echtheid van CherryOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schopje..........

Er lijkt weer wat te gebeuren!

http://www.mxsinc.com/pages.php?cid=MDEwMDA4

Kost zo'n 50 dollars, trial is te downen (na registratie, maar ja, vul maar wat in)

Al iemand ervaringen?

(Ik krijg 'm niet aan de praat, heb OS-X 10.3 op DVD, Windows/CherryOS herkent de DVD niet..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

MacWolf schreef op donderdag 14 oktober 2004 @ 22:41:
Op de site van de ontwikkelaars zelf wordt beweerd dat een 3.2 Ghz pentium een 800 Mhz G4 kan emuleren. Als dit werkelijk waar is (en het artikel van Wired.com doet wel vermoeden dat het niet om een Hoax gaat), dan is deze applicatie een zeer indrukwekkende prestatie, mede vanwege de zeer goede prestatie t.o.v. PearPC.
Het is maar wat je een indrukwekkende prestatie noemt. Op Mhz basis is dat 25% rendement. Ik ga er mijn G4 1.2 niet voor wegdoen hoor. Nu kan je wel zeggen dat je niet naar Mhz moet kijken, maar een 800mhz mac is een oude machiene terwijl een PIV 3.2 een recente bak is

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
De PowerPC is nu éénmaal lastig om snel te emuleren. Het grootste probleem is denk ik dat een PowerPC gewoon veel meer registers heeft dan een x86 processor. Als je dus 'gewoon' zou proberen om de registers van een x86 processor te gebruiken voor emulatie, dan zouden die tekort schieten. Tegenwoordig krijgen x86 processoren steeds meer registers (en gaan intern ook steeds meer op RISC processoren lijken) en wellicht dat het daarom nu pas mogelijk wordt om de PowerPC te emuleren op x86 processoren.

Daarnaast ik er een soort 'byte-ordering' probleem (zoek in Google maar naar Big Endian / Little Endian). Een PowerPC heeft een andere volgorde in bytes dan een x86 processor. Nu had IBM een functie in de G3/G4 processoren ingebouwd om de ordering te converteren. Aan deze functie heeft VirtualPC heel veel gehad om de emulatie sneller te krijgen. Helaas is deze functie niet meer aanwezig op de G5, mogelijk dat dit één van de oorzaken was dat het zo lang duurde voordat VirtualPC op de G5 beschikbaar was.

--- --- ---

Dus hoewel die prestatie naar mijn mening indrukwekkend is (het zegt wel wat over de programmeurs, ook omdat ik wel meerdere PPC emulatie projecten hebben gezien en die zijn uiteindelijk nooit op de markt gekomen), zou ik natuurlijk ook veel liever een echte Mac hebben, dan een Mac ge-emuleerd op een x86.

Als men trouwens meer wil weten over processor verschillen, dan kan je de Ars Technica site lezen...

EDIT: Ik doelde natuurlijk op de ontwikkeling van PearPC, omdat ik geloof dat CherryOS nog steeds gebruik maakt van 'gestolen' code.

[ Voor 5% gewijzigd door MacWolf op 19-03-2005 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Je kan op die site toch een Trail downloaden? Dus blijkbaar kan je het gewoon testen als je het niet gelooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyonN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

Het is inmiddels bevestigd dat CherryOS nogsteeds voor 65% PearPC code is. Er wordt nu gediscussierd over hoe snel de trial offline gehaald moet worden en de bestellingen gestopt worden. Aangezien dit dus een vette schending is van de GPL. Arben (de programmeur) heeft mij en anderen ook flink genaait door te zegen dat we een gratis licencie zouden krijgen als we de site vertaalden voor hem naar onze taal. Via MSN zijn een aantal vertalers (waaronder ik) in conclaaf over hoe we ze gaan aanklagen. Het is namelijk op contract-basis. We kregen 3 weken geleden een bericht dat het niet meer nodig is. Ik kan je persoonlijk WEL vertellen dat Arben niet van plan is de code aan te passen, nog de handoek in de ring te gooien om alles te stoppen.

Heb je een trial, wees blij (denk ik) binnenkort is deze weg, waarschijnlijk, tenzij ze de broncode vrijgeven.

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
XyonN schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 15:40:
Het is inmiddels bevestigd dat CherryOS nogsteeds voor 65% PearPC code is. Er wordt nu gediscussierd over hoe snel de trial offline gehaald moet worden en de bestellingen gestopt worden. Aangezien dit dus een vette schending is van de GPL. Arben (de programmeur) heeft mij en anderen ook flink genaait door te zegen dat we een gratis licencie zouden krijgen als we de site vertaalden voor hem naar onze taal. Via MSN zijn een aantal vertalers (waaronder ik) in conclaaf over hoe we ze gaan aanklagen. Het is namelijk op contract-basis. We kregen 3 weken geleden een bericht dat het niet meer nodig is. Ik kan je persoonlijk WEL vertellen dat Arben niet van plan is de code aan te passen, nog de handoek in de ring te gooien om alles te stoppen.

Heb je een trial, wees blij (denk ik) binnenkort is deze weg, waarschijnlijk, tenzij ze de broncode vrijgeven.
No flame intended om te beginnen :7. Waarom ben je genaaid? Waarom ga je hem aanklagen. Vanwege een licentie die je niet krijgt omdat het product niet doorgaat? Heb je eigenlijk iets getekend?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MacWolf schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 12:54:
Daarnaast ik er een soort 'byte-ordering' probleem (zoek in Google maar naar Big Endian / Little Endian). Een PowerPC heeft een andere volgorde in bytes dan een x86 processor. Nu had IBM een functie in de G3/G4 processoren ingebouwd om de ordering te converteren.
Deze functie zat voorzover ik weet al in de allereerste PPC's. De chip was namelijk ooit bedoeld als migratie pad voor zowel de Mac als de PC als nog wat andere architecturen. Helaas functioneerde dit in de pre-G3 versies zo beroerd dat het eigenlijk niet bruikbaar was. De G3 had de allereerste bruikbare implementatie. Volgens mij is het overigens ook niet zo dat de functie de data eerst hardware matig converteerd, maar kan de CPU zelf gewoon afwisselend in Big Endian of Little Endian mode werken.

De endian problemen zijn trouwens ook een van de oorzaken dat je op de Mac onder VPC niet via een aangepaste driver je grafische kaart direct kan gebruiken. Dit is erg jammer omdat zowel de Mac als de PC tegenwoordig nagenoeg identieke grafische kaarten hebben, alleen de firmware verschilt. Een direct gebruik van de aanwezig grafische kaart zou enorm in snelheid schelen, zeker voor de emulatie van Mac OS X op Windows, omdat de hele GUI rendering die aan de GPU uitbesteed kan worden. Zoals gezegd, deze GPUs zijn identiek op de Apple en PC, zodat een -ENORME- emulatie burden wegvalt. Een groot gedeelte van de perceptie van snelheid door de gebruiker is van de interface afhankelijk, dus het voordeel zou werkelijk heel groot zijn.

Ik volg een beetje de mailing-list van PearPC en er is toch een beetje sprake van dat men er weer naar gaat kijken of er toch niet een mogelijkheid bestaat. Zou heel mooi zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyonN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

spone schreef op zondag 20 maart 2005 @ 23:29:
[...]

No flame intended om te beginnen :7. Waarom ben je genaaid? Waarom ga je hem aanklagen. Vanwege een licentie die je niet krijgt omdat het product niet doorgaat? Heb je eigenlijk iets getekend?
Yep! Ik heb hier een ondertekend kopie van het contract naast mij liggen. Dit werk doe ik wel vaker als hobby en ik heb deze situatie al eerder meegemaakt. Het gaat mij niet om de licentie, maar om het feit dat ze hun contract niet nakomen.

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op donderdag 14 oktober 2004 @ 20:14:
[...]

Je zegt het zelf al, men is niet ongelovig over of het kan of niet. Natuurlijk kan het, alles is te emuleren. Zo dacht de Amiga fanatici jaren lang dat Amiga's niet ge-emuleerd konden worden omdat de Amiga custom chips had. Moewhaahaa! >:)
En nu, jaren later is er nog steeds geen 100% amiga emulatie, of bv 100% PS2 emulatie...

Anyway, ik ben cherryos nu aan het testen. Hoewel het nog niet echt stabiel is lijkt het toch aardig te werken. Dan kan ik eindelijk strakt eens aan OSX proeven :)

[ Voor 17% gewijzigd door Bor op 01-04-2005 23:51 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bor_de_Wollef schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 23:50:
[...]

En nu, jaren later is er nog steeds geen 100% amiga emulatie, of bv 100% PS2 emulatie...

Anyway, ik ben cherryos nu aan het testen. Hoewel het nog niet echt stabiel is lijkt het toch aardig te werken. Dan kan ik eindelijk strakt eens aan OSX proeven :)
WinUAE presteert behoorlijk bij mij, hoewel 100% inderdaad wat hoog gegrepen is :7

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Zijn er ondertussen al meer mensen die ervaring met deze tool hebben? Het lijkt er op dat pearpc een stille dood aan het sterven is namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wat is dat voor flauwekul dat je CherryOS in je C:\ Root moet installeren?
:w CherryOS. Blijkbaar nog niet erg volwassen... :X

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Voor een 1.0 versie is het inderdaad nog lang niet volwassen genoeg. Het is echter wel de "beste" OSX emulator die ik ken (en naast pearpc ook de enige). Veel keuze is er dus helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatox
  • Laatst online: 25-05 17:02

potatox

unz unz unz

Versie 1.2 is trouwens al uit.
Release Notes - 3/28/2005
UPDATES
CPU Performance increase of over 300%
Overall System Performance increase of over 300%
Core Re-write - Improved Stability

BUG FIXES

Install Error - Registering Fonts *FIXED*
Runtime Error 374 - control 'VB.UserControl'. *FIXED*
System Error - Now compatible with dual processor computers *FIXED*

NOTICES

Price Change - now $99.95
Exisiting Customers Updated Free
Shared Drive Option Disabled
Will be replaced by Drag and Drop Option

NEXT PLANNED RELEASE - 4.11.2005

Improved Performance
Sound Enabled
Samba Integration
Network Bridge
Om mac os x te installeren is cherryOS wat makkelijk als pearpc. Maar goed je hebt tegenwoordig ook zat interface proggies voor pearpc.
Wat nog steeds brak is met cherryos is het cd-rom verwisselen. Dat kan met pearpc makkelijk.
Dit las ik erook over bij cherryOS:
Release Notes - 3/31/2005
IMPORTANT UPDATE
Profile wizard partially fixed. If you are installing from CD you may have a problem with it recognizing Disk 2 during the second half of the installation. You can cancel this part of the installation and then install the additional software after your PC boots into OS X. Simply have your CD-ROM drive enabled, place Disk 2 in your computer and then run the installCD2.mpkg file found on Disk 2. There will be a supplemental release on Monday April 4, 2005 to fix this issue.
Ik denk (net als velen al bewezen hebben) dat cherryOS gewoon een rip-off van pearpc is.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Het word er ook niet goedkoper op. Pearpc.net is trouwens al over gegaan in cherryos.net :)

Heeft iemand die 1.2 versie al getest? 300% performance winst is wel heel erg veel, bijna ongeloofwaardig imho.

Lol, nu kom je overal van dit soort banners tegen:

Afbeeldingslocatie: http://prasys.skidsoftware.com/pearpc.png

[ Voor 47% gewijzigd door Bor op 02-04-2005 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatox
  • Laatst online: 25-05 17:02

potatox

unz unz unz

Bor_de_Wollef schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 00:36:
Het word er ook niet goedkoper op. Pearpc.net is trouwens al over gegaan in cherryos.net :)

Heeft iemand die 1.2 versie al getest? 300% performance winst is wel heel erg veel, bijna ongeloofwaardig imho.

Lol, nu kom je overal van dit soort banners tegen:

[afbeelding]
Goh dat item op pearpc.net over dat ze cherryos zijn geworden is echt geloofwaardig :D Denk net zo geloofwaardig dat iemand gisteren tegen me zei dat ik de loterij had gewonnen :*)
Ik ga nu ff 1.2 uitproberen.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Daar heb je gelijk in, maar ondertussen staat CherryOS op dit moment wel meer in de belangstelling dus dat hebben ze in ieder geval bereikt. Aan de ene kant is dit slecht: veel pearpc aanhangers verafschuwen CherryOS, aan de andere kant zien nu ook mensen (waaronder ik) dat er een OSX emulator is (ik had me er nog nooit in verdiept).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
Ik ga het nu testen op mijn PC : AMD64 3500+

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
CherryOS is gewoon een scam, meer niet. Als je idd met zoiets wilt spelen gebruik dan gewoon PearPC. CherryOS is gewoon een suffe rip-off die slechter/langzamer draait dan PearPC. Het enige waar de 'makers' goed in zijn is buzz creeeren en het lijkt er op dat ze hopen dat er een paar mensen zo gek zijn om CherryOS te kopen *zucht*

Anyway, kijk dit even door als je niet gelooft dat het een domme rip-off is:

http://www.drunkenblog.com/drunkenblog-archives/000501.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Draait CherryOS wel zo veel slechter / langzamer dan pearPC? Heb je daar objectieve "bewijzen" van? Dat de mensen achter CherryOS in de knoop liggen met de mensen van pearpc is mij wel duidelijk. Wat ik bij pearpc mis is een duidelijke en goede gui. Nou is de gui van cherry os ook niet alles maar daar zit er tenminste een bij out of the box. Kun je trouwens de disk images tussen cherry os en pear pc gebruiken (dus met zowel pearpc als cherry os) mocht ik toch willen "overstappen" op pearpc?

[ Voor 68% gewijzigd door Bor op 02-04-2005 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Bor_de_Wollef schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 23:50:
Zoals je het zo in 1 zin zegt klinkt het net alsof het ongeveer gelijkwaardige systemen zijn kwa power of complexiteit. Een PS2 kan natuurlijk nog niet 100% ge-emuleerd worden omdat de ontwikkeling daarvan (relatief gezien) net begonnen is en er nog geen host hardware is die de benodigde power heeft.

Voor de emulatie van een gemiddelde Amiga, die nog niet een honderste van de totale power van een PS2 heeft, is de huidige hardware meer dan krachtig genoeg. Heck, een soepele A500 emulatie kan al op een +-600Mhz P3 machine gedaan worden.

Toch is het zo dat de Amiga emulatie inderdaad niet perfect is. Hoe komt dat? Een emulator schrijven is nogal complex. Voor de meeste systemen ben je zo een jaartje of 10 verder. Na die tijd heeft de originele schrijver er al lang zijn buik vol van. Voor de meeste mensen is de emulator ook 'goed genoeg'. Voor een nieuwe coder is er vanwege de grote complexiteit en de relatief lage waardering om de laatste 1% perfect te krijgen, weinig impuls om op het project te springen.

Kijk maar naar alle klassieke emulators. C64, Mega Drive, SNES, PSX en N64. Geen eentje is 'perfect'. Met N64 is men gewoon keihard gestopt; opeens was alle belangstelling weg terwijl het nog lang geen 100% was (nog steeds veel render en andere fouten in veel games). SNES en PSX zijn mischien de beste emulators, maar ook niet 100%. Voor beide gaat de development erg langzaam. Voor SNES komen nog sporadisch nieuwe versies uit (ZNES, SNES9x), terwijl PSX development alweer gestopt is voordat 100% berijkt is en men liever de efforts op de PS2 richt.

Wat kun je leren uit het verleden? Zoals al gezegd, gekeken naar de tijdspanne van andere emulators, kun je voor een goede Mac emu zeker nog een jaartje of 4 a 5 wachten. Tegen die tijd zal iedereen er geen zin meer in hebben, dus voorlopig hebben echte Macs heel weinig te vrezen van de emu, en heeft het ook weinig zin om over de hele emu ontwikkeling echt enthousiast te worden. Als PearPC in versie 3.0 zit kom ik nog wel eens terug ;)

1 ding wat overigens wel anders is aan Mac (en ook PC) emulatie: Mac en PCs hebben onderling al een enorme variantie in hun modellen. Software heeft dus een veel grote tolerantie tegen afwijkingen. Console emulaties zoals SNES moeten veel meer 100% zijn omdat de software allemaal harde timing aannames doet.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Bor_de_Wollef schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 14:21:
Draait CherryOS wel zo veel slechter / langzamer dan pearPC?
Dat is IMO helemaal niet boeiend. PearPC is GPL, de mensen achter Cherry OS claimen dat ze een emulator hebben die belachelijk snel draait terwijl ze voor 90% hun code gejat hebben van het PearPC project en hun product draait dus ongeveer even snel (of langzaam :))

Ze proberen hun geld te verdienen over de ruggen van de PearPC developers die met veel pijn en moeite in hun vrije tijd PearPC bouwen (wat niet bepaald een triviale onderneming is). De activiteit van die PearPC developers is de afgelopen maanden ook flink gedaald aangezien het niet bepaald motiverend is om te zien dat het werk dat je zonder tegenprestatie doet meteen gejat wordt door een stel oplichters. Boycotten dus >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je verhaal geeft me een beetje een raar gevoel. Waarom zou een emulator schrijven 10 jaar kosten? Hoe kom je aan die gegevens? Is het niet een kwestie van het aantal mensen dat er aan werkt, hun commitment en de investering die er in gedaan wordt? En waarom zou je een platform niet 100% kunnen emuleren?

Een Amiga, om maar eens een voorbeeld te nemen, heeft een enorme bult aan custom hardware, zoals de Paula, Agnus en Denise (resp. Sound, Blitter & Copper, Video) (heerlijk toen ze chips nog damesnamen gaven O+ ). Deze zijn alle 3 prima gedocumenteerd en prima te emuleren in software, hoewel het een complex gebeuren kan zijn om het snel en "real-time" te emuleren.

Kijk ik naar een Mac (vergeef me, ik ken die dingen niet zo goed als mijn oude trouwe Amiga'tjes) dan zie ik eigenlijk een PC met alleen een andere CPU (misschien wat kort door de bocht). Zo veel gekke hardware zit er niet in volgens mij op een PowerPC CPU na dan. Hoewel de "raw" power van die CPU natuurlijk veel moeilijker is om "real-time" te emuleren heb je als developer hier denk ik minder moeite mee om een emulator te schrijven dan voor een Amiga (of een N64, PS2 of een ander "custom" platform). En dan heb ik het nog niet eens over het ontbreken van documentatie "voor het grote publiek" (want ook die consoles zijn prima gedocumenteerd lijkt me?).

Ik denk dat de "stagnatie" die in de groei van een emulator's leven begint op te treden tegen de tijd dat de emulatie 100% begint te bereiken andere oorzaken heeft. Behalve een heel specifiek publiek (lees: de toch wel doorgewinterde computeraars) hebben de emulators ook te kampen met relatief weinig "nut". Als ik een 100% ge-emuleerde PS2 of N64 wil hebben kan ik beter voor die paar tientjes zo'n ding gewoon origineel kopen dan gaan liggen klooien met emulators (bios'en zien te vinden (kickstarts anyone? :Y) ), alles aan de praat zien te krijgen, conversies van cartridges naar files etc.) en dan ben ik ook nog eens illegaal bezig. Voor een paar tientjes spaar ik me de moeite. Ik denk dat de meeste emulators weer wat "liefde" voor een oud platform aanwakkeren, dit platform misschien weer zelfs even een populariteits-injectie geven en daarna is de lol er weer van af. Dat moet voor de developers ook niet altijd even motiverend zijn lijkt me.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Na zowel cherryos als pearpc te hebben getest moet ik toch eerlijk zeggen dat ik het gevoel heb dat cherryos veel soepeler draait. Bij pearpc zit er een duidelijke lag in de muispointer bijvoorbeeld, het lijkt allemaal wat te schokken. Dat is bij CherryOS iets beter lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op maandag 04 april 2005 @ 16:06:
Na zowel cherryos als pearpc te hebben getest moet ik toch eerlijk zeggen dat ik het gevoel heb dat cherryos veel soepeler draait. Bij pearpc zit er een duidelijke lag in de muispointer bijvoorbeeld, het lijkt allemaal wat te schokken. Dat is bij CherryOS iets beter lijkt het.
Je kan bij PearPc instellen hoe 'soepel' de muis reageert, heb ik vroege gedaan door wat te prutsen in de config. Na wat uurtjes prutsen ermee ben ik toch maar overgestapt, niet op CherryOS, maar native G4 voor desktopgebruik :P Mijn ervaring met PearPc is ook dat deze in linux iets beter reageert dan in windows. Met CherryOS heb ik helaas geen ervaring en heb ik ook niet echt de neiging voor om me erin te verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Pearpc heb ik kunnen testen, bij CherryOS kom ik niet verder op het punt waar je de 2e cd moet "inserten". Minimale install etc geprobeerd, hij blijft vragen om die 2e cd, en die schijnt hij gewoon niet te zien :(

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 15:26

Roel

screen -x addict

Bor_de_Wollef schreef op maandag 04 april 2005 @ 16:06:
Precies, het lijkt beter. Maar dat is het niet.

Hoe komt het? Ze hebben ergens een loopje aangepast zodat de muis sneller reageert. Maar ondertussen is het niet sneller geworden. Bron kan ik je zo niet geven, stond ergens in een tweakers.net meuktracker posting van cherryos..

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

-DomiNator- schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:40:
Pearpc heb ik kunnen testen, bij CherryOS kom ik niet verder op het punt waar je de 2e cd moet "inserten". Minimale install etc geprobeerd, hij blijft vragen om die 2e cd, en die schijnt hij gewoon niet te zien :(
Hier loopt PearPC al vast direct nadat de eerste cd klaar is. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op maandag 04 april 2005 @ 19:26:
[...]

Hier loopt PearPC al vast direct nadat de eerste cd klaar is. :'(
Het schijnt dus meer ergens anders aan te liggen. Bij de een hangt PearPC bij de ander CherryOS.

Vandaag even PearPC op OSX geïnstalleerd, en het start, maar start niet door bij het booten van de installatie DVD van OSX :( Dalijk eens proberen met Ubuntu of Darwin. De prestaties op een G4 1.33 (als host) zijn nogal tegen te vallen te noemen, maar pearpc is ook niet bedoelt voor te draaien op een powerpc platform. Een powerpc die een powerpc emuleert :P

Voordeel voor PearPC: werkt ook op non-windows en non-x86 systemen :)
Bor_de_Wollef schreef op maandag 04 april 2005 @ 19:45:
Hmm, straks nog eens proberen dan. Jammer dat VMware geen OSX ondersteuning heeft.
VMware is een x86 emulator en OSX heeft (nog?) geen ondersteuning voor x86. De basis van OSX kan je echter wel installeren, dit is namelijk Darwin. Deze is namelijk ook beschikbaar voor x86.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Hmm, straks nog eens proberen dan. Jammer dat VMware geen OSX ondersteuning heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blimmel
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

blimmel

Matched: TeamBVD

Zijn er trouwens ook PowerPC emulators voor OSX, zodat je eens met linux op de Mac spelen?

Join TeamBVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

blimmel schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 08:43:
Zijn er trouwens ook PowerPC emulators voor OSX, zodat je eens met linux op de Mac spelen?
Het is niet nodig op een PowerPC processor een PowerPC te emuleren hoor ;) Wat jij wil kan met software als VMware, alleen is die laatstgenoemde niet beschikbaar voor Mac OS X, en kun je die discussie beter niet in dit topic houden, aangezien het hier gaat om het emuleren van een PowerPC op andere architecturen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobIII schreef op maandag 04 april 2005 @ 10:09:
[...]
Je verhaal geeft me een beetje een raar gevoel. Waarom zou een emulator schrijven 10 jaar kosten? Hoe kom je aan die gegevens?
Ik volg emu's al jaren lang. Techniek boeide me altijd erg. Had een van de eerste bridgeboards op mijn Amiga, draaide Amax al voordat de meerderheid het woord emulator kende, en ben zelf ook actief geweest met het ontwikkelen van een emulator. Het zou een SGI Indy worden, maar ik ben gestopt omdat het toch te veel tijd ging kostten. Het ding draaide wel echt -hele- simpele handgeschreven R4000 binaries :)

Anyway, hoe kom ik aan de gegevens? Kijk gewoon maar naar hoe lang de huidige emulator projecten al lopen. Virtual PC is bijvoorbeeld van 1997, toch al weer een goede 8 jaar en dat voor een produkt wat altijd al commercieel geweest is.

PSEmu is ook van 1997. Wordt zelf niet meer ontwikkeld, maar de 'opvolger' Epsxe is nog lang niet compleet. Plug-ins komen er nog steeds voor uit die met name het video gedeelte beter emuleren.

Snes9x is van 1996, en tot op de dag van vandaag komen daar nog updates van uit voor de core hardware die NOG steeds niet 100% is. M.a.w Snes9x zit al op zo'n 9 jaar, en dan reken ik alleen vanaf de eerste public release. Best mogelijk dat die eerste release ook al een jaartje in ontwikkeling is geweest.

Megadrive emulatie is zelfs al sinds 1995 aan de gang. De huidige 'beste' emulator (gens) heeft onlangs nog een update gehad en is ook nog steeds niet 100%.

Wat voor tijden zien we dus? 8 jaar, 8 jaar, 9 jaar en 10 jaar. Mijn 10 jaar is dus absoluut zo gek niet.

Over het algemeen zie je dat je best wel snel een emu kunt maken die 'iets' doet. Mensen zijn dan meteen enorm enthousiast (recent Xbox emulator of hier PearPC). Meestal na een jaar ofzo zijn er een klein handje vol spellen of applicaties die best wel draaien (namelijk precies die zet waar de maker mee test, bijvoorbeeld SM64 bij de N64). Om zo'n emu 'algemeen bruikbaar' te krijgen gaat meestal toch een jaartje of 3 a 4 overheen. Rond de 6 a 7 jaar zit je op 'heel goed' (bijvoorbeeld de release van Snes9x in 2002). Zelfs na de 'heel goed' release blijven er nog tal van kleine minor issues over. Bijvoorbeeld het wind geluid in Snes9x chronotrigger wat in 2002 absoluut nog niet klopte, etc etc.

Aan de ene kant wordt emu devven makkelijker: veel source code om technieken af te kijken, uitgebreide libraries met software implementaties van chips (zoals in de MAME source), etc. Aan de andere kant wordt het moeilijker. Systemen worden steeds complexer. Een emu voor een oude z80 arcade game kon je in enkele maanden af hebben. Over de ontwikkeling voor een emu voor de huidige high performance 3D systemen zal echt -jaren- gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

Ik heb PearPC icm MacosX aan het lopen gekregen ZONDER Darwin cdtje, werkte helemaal vlekkeloos vanaf het begin.

Hier is de howto die ik heb gevolgt:
Well, after 3 days of trying I finally got OS X 10.3 (Panther) to install properly - WITHOUT Darwin or anything other than the Panther iso. So, I decided to write a beginners guide on just how to get it up and running.

The most common mistake is getting through the installation then believing it to be screwed because it doesn't appear as bootable. If you're at that stage, skip straight to step 9 below. If you're just starting out, here's my first attempt at a tutorial on installing Panther on PearPC.
Screenshots may be provided later... note that I'm constantly editing this to read better right now.

`HOW TO INSTALL "PANTHER" ON PearPC - Without Darwin`

(Tutorial state: v1.1 Super Plus Alpha Turbo II Edition, added Fat32 info and sleep mode info), last updated 13.26pm on 16/5/04)
This tutorial assumes that you are on a Windows-based computer; I provide the usual "no guarantees" that you won't do something stupid as a result of using this, but as far as I can tell if you follow this from scratch you'll end up with a perfectly working PearPC Mac OS X 10.3 install. So... ready? Here we go..!

1. Obtain a properly-ripped Mac OS X iso using either Nero's "save track" option (option for .iso appears in a dropdown menu) or Alcohol 120%. I used Nero to copy my OS X 10.3 (Panther) DVD which came with an eMac. For the record I just called mine "macosx.iso". You do not need the 2nd disc unless you want the extra apps, and this can be done after the install.
Oh and once more for the record - You DO NOT NEED DARWIN! Wink

2. Download and unarchive the latest PearPC JIT version, (unsure of differences with non-JIT), supposedly works best on an NTFS formatted partition - I have been that it runs from Fat32 partitions just fine though.

3. Obtain the 3GB 10.3 preformatted hard drive image Cat7 posted. It'll either be attached to this post or, if not, search the forum for it. It's only 7kb but unarchives to the full 3GB.
Unarchive it into the PearPC folder. Go into your config file, set the "prom_bootmethod" to "select", comment out the networking options, and correctly set up the path to the Hard Drive file (as Master) and the OS X .iso (as Slave). Leave everything pretty much as default (screen mode etc) for simplicity, at least until OS X is installed. Try the config file generator tool if you find that easier, available from the main page of emaculation.com.

4. Run PearPC from the Windows command prompt with your config file - hopefully you know how to do this already because I really don't want to get sidetracked with that here...

5. All being well, you should see the main startup screen, with just the .iso "cdrom" listed as bootable. If not and you are certain that the iso copied correctly, check the file path. Once it shows up as bootable, boot it! Now for the fun but slow part.

6. Get through the setup routine up to selecting the volume you wish to install on. Since you are using the Cat7 hard drive image, select the "hard drive" and hit continue.

7. Hit the "customize" button to customise the install when you get to it, and deselect any useless components such as the extra languages, printer drivers, speech voices, any apps you don't want etc. All this speeds up the installation quite a bit and saves virtual hard drive space, though you can just leave it all alone and proceed if you want to.

8. Go away. No, really. Unless you want to sit and look at the installation screens for hours on end. Depending on the components you chose it'll take around 2-3 hours. It appears to be doing nothing at various stages, particularly on the "installation script" portion at the end, but it *will* work if you just leave it. Just leave it alone.

9. Eventually the system will "reset" at the end - this is displayed in the command prompt window. The actual main screen disappears leaving just that prompt once the install finishes which may lead you to think it failed, but it *will* be installed. It is NOT listed as bootable however because first - and this is where I and many others went wrong - you need to reorganise the partition table a little. Easier than it sounds, trust me.

10. Go into your config file and change the "prom_env_machargs" to read "-s". Thats SMALL s, not capital s. Obviously if the line is commented out, remove the # so it works. Boot the machine from the CD again as before. This eventually leaves you with the shell/command prompt, and we're about to tackle the job that Darwin would've been used for if it were needed. Type "pdisk" to start the partition tool.

11. Type "e" (without quote marks) then hit enter.

12. For name of device enter "/dev/disk0". Again, no quote marks.

13. Press "p" to view the partition table. The 3rd one actually needs to be moved up to 2 to make it bootable. So...

14. Press "r" to go into partition reordering mode.

15. Enter the number of that partition (3).

16. Enter 2 to move it to the second position.

17. Hit w to write the partition table, check it using p again if you want to confirm it is all okay.

18. Hit q to quit, then hit it again.q. Type reboot which will close PearPC.

19. Go into the config file and comment out the "prom_env_machargs", which will leave the standard mac bootup screen rather than the verbose mode when you now restart PearPC.

20. You should now see the hard drive partition listed as bootable - yay! And, because you set the bootmode to "select" right at the start, you can just select it to boot OS X without having to comment out the cd drive, which also lets you access the cd drive from within OS X. So go ahead and boot it. One thing I would advise first off is to go into the system preferences>energy saving/power management section and TURN OFF SLEEP MODE... this prevents it from crashing every so often when left. There you go, Panther in 20 steps!
Bron: Qlick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:00

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Ziet er duidelijk uit die tutorial. Zal het binnenkort zeker even proberen. Helemaal nu CherryOS niet meer verkrijgbaar is. zie site. Niet dan CherryOS bij mij werkte.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

LoeiOrdinair schreef op woensdag 06 april 2005 @ 15:43:
Ziet er duidelijk uit die tutorial. Zal het binnenkort zeker even proberen. Helemaal nu CherryOS niet meer verkrijgbaar is. zie site. Niet dan CherryOS bij mij werkte.....
De tutorial is voor Pearpc :) Die is nog steeds te krijgen op http://pearpc.sf.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Ik heb dezelfde installatie uitgevoerd met PearPC en CherryOS maar de install van CherryOs gaat toch soepeler en sneller :? Wel grappig dat de Cherryos installatie bijna 69 MB is terwijl PearPc nog op een floppy kan.

[ Voor 28% gewijzigd door Bor op 06-04-2005 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

Bor_de_Wollef schreef op woensdag 06 april 2005 @ 17:06:
Ik heb dezelfde installatie uitgevoerd met PearPC en CherryOS maar de install van CherryOs gaat toch soepeler en sneller :? Wel grappig dat de Cherryos installatie bijna 69 MB is terwijl PearPc nog op een floppy kan.
Hier wachtte ik tijdens de installatie met CherryOS ongeveer 2,5 uur, op pc1 uit mn sig. Met Pearpc was het binnen een half uurtje gebeurd :?

Netwerk krijg ik echter in beide niet werkend...

[ Voor 7% gewijzigd door domi235 op 06-04-2005 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Bij mij was het juist andersom, pearpc doet er bijna 2x zo lang over. Netwerk ben ik nog niet aan begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

Hij start hier gewoon niet op als ik in mijn config het netwerk enable
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
##
##  Network
##
##  Choose one of the cards
pci_3c90x_installed = 0
pci_3c90x_mac = "de:ad:ca:fe:12:34"

pci_rtl8139_installed = 0
pci_rtl8139_mac = "de:ad:ca:fe:12:35"

Ik krijg dan deze error:
code:
1
2
3
4
5
AuthenticAMD
 CMOV MMX SSE
[Display/SDL]: Making new window 1280 x 1024
[TAP-WIN32]: Enumerating TAP devices...
main() caught exception: Could not locate any installed TAP-WIN32 devices.

Dus volgens mij heb je dan een virtuele netwerk adapter binnen Windows nodig die zorgt voor een netwerkbrug naar PearPC? (net als in VMWare)

[ Voor 21% gewijzigd door domi235 op 07-04-2005 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Laatst online: 14-09 10:50

Neus

www.zenaconsult.com

Als je de handleiding en/of de FAQ had gelezen (in ieder geval die van PearPC), dan had je kunnen weten dat je eerst OpenVPN op je PC moet installeren. En dan alleen de VPN-TAPI driver die inderdaad een virtuele netwerkbrug voor je maakt....

En BTW: in je netwerkconfigquote staat niet eens een netwerk kaart aan: enable = 0.

[ Voor 16% gewijzigd door Neus op 07-04-2005 13:16 ]

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Voor CherryOS als commercieel product is nu definitief het doek gevallen :)
De release van de final versie van CherryOS, een G4-emulator, enkele weken geleden, heeft voor behoorlijk wat ophef gezorgd onder de gebruikers en ontwikkelaars van PearPC. Volgens de fans van dat programma, dat ook een emulatieprogramma is voor de G4-processor, heeft de ontwikkelaar van CherryOS, genaamd MXS, gebruikgemaakt van GPL-code van het open-sourceprogramma PearPC. Afgelopen dinsdag was op de site van CherryOS echter te lezen dat "CherryOS is On Hold - until further notice". Op dit moment is daar te vinden dat "Due to Overwhelming Demand. Cherry Open Source Project. Launches 5.1.2005" Dit zou betekenen dat CherryOS, net als zijn concurrent en mogelijke voorouder PearPC, een open-sourceproject zou worden. Meer informatie zal op 1 mei dit jaar beschikbaar gesteld worden. Van PearPC en MXS waren geen medewerkers beschikbaar voor commentaar.
Bron: Tweakers.net - CherryOS niet langer verkrijgbaar; gaat door als OSS

Ik ben wel blij dat het allemaal uiteindelijk op een rechtvaardige manier is opgelost. Hopelijk komt dit de ontwikkeling van zowel CherryOS als PearPC ten goede :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

woohoow \o/

Ik heb het netwerk gedeelte werkend gekregen met de volgende howto:
1. Goto http://www.analogx.com/contents/download/network/proxy.htm and download the proxy server available there.
2. Install it.
3. Make sure nothing is bridged and no internet connection sharing is used.
4. Set the IP of the tap adapter to 10.0.0.1, subnet mask of 255.0.0.0.
5. Start Proxy
6. For simplicity's sake make sure just HTTP and FTP are on. Set the proxy binding field to 10.0.0.1.
7. Start OSX, and goto System Preferences, the network part.
8. Change the show drop down to "PCI Ethernet Slot..."
9. Make sure you are on the TCP/IP tap and change the configure IPv4 dropdown to Manually.
10. Set the IP Address to 10.0.0.2 and subnet mask to 255.0.0.0.
11. Go to the proxies tab and select Web Proxy (HTTP). Make sure it is checked. On the right set the IP to 10.0.0.1 and the port to 6588.
11. Do the same for FTP proxy but port 21 instead.
Bron

Een screenshotje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dominique.hermans/got/pearpc_thumb.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door domi235 op 09-04-2005 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan het trouwens zo zijn dat het probleem dat ik hier beschrijf, te maken kan hebben met het feit dat ik een NVidia onboard lan device gebruik? Want in mijn pearpc config file heb ik wel die Realtek meuk enabled met MAC enzo...

Ik zit trouwens op een intern netwerk ip en ga via een router naar buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Zijn er nog manieren om de performance van pearpc en cherryos te verhogen? Het gaat nu niet echt soepel allemaal namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2005 @ 11:15:
Kan het trouwens zo zijn dat het probleem dat ik hier beschrijf, te maken kan hebben met het feit dat ik een NVidia onboard lan device gebruik? Want in mijn pearpc config file heb ik wel die Realtek meuk enabled met MAC enzo...

Ik zit trouwens op een intern netwerk ip en ga via een router naar buiten
Die realtek wordt dan gesimuleert in os x, en heeft niks met je host systeem te maken. Probeer het eens met de proxy manier? (Zie mijn post hierboven?)
Bor_de_Wollef schreef op woensdag 13 april 2005 @ 11:20:
Zijn er nog manieren om de performance van pearpc en cherryos te verhogen? Het gaat nu niet echt soepel allemaal namelijk.
Hoeveel geheugen / welke processor etc heb je ingesteld? Wat af en toe wat lekkerder lijkt te werken is het aanpassen van de "refresh rate" van de muiscursor. Op http://www.pearpc.net vindt je een paar goede programma's waar je makkelijk je config mee kunt aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus-The-Virus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-10-2024
hhhhmmm dit ga ik eens proberen, kreeg het netwerk nooit aan de gang, dan is er aan die osx ook niks ;) hehehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

domi235 schreef op woensdag 13 april 2005 @ 11:29:
[...]

Die realtek wordt dan gesimuleert in os x, en heeft niks met je host systeem te maken. Probeer het eens met de proxy manier? (Zie mijn post hierboven?)
Hmmm ik heb alles zoals hierboven beschreven gedaan... Maar ik zie die netwerk meuk gewoon niet in mijn dropdown bij Network settings :?

Afbeeldingslocatie: http://www.koosbusters.com/macosx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2005 @ 22:18:
[...]

Hmmm ik heb alles zoals hierboven beschreven gedaan... Maar ik zie die netwerk meuk gewoon niet in mijn dropdown bij Network settings :?

[afbeelding]
Hm je gebruikt versie pre-4, ik gebruik versie 0.3.1, ik denk dat daar het probleem zit? Probeer je config etc eens uit met versie 0.3.1? (durf je alleen niet te zeggen of dat allemaal backwards compatible is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

domi235 schreef op woensdag 13 april 2005 @ 23:19:
[...]

Hm je gebruikt versie pre-4, ik gebruik versie 0.3.1, ik denk dat daar het probleem zit? Probeer je config etc eens uit met versie 0.3.1? (durf je alleen niet te zeggen of dat allemaal backwards compatible is)
Met 0.3.1 wil OSX die netwerk kaart ook niet vinden... Snap er eventjes niets van...

Dit is trouwens mijn config (voor 0.4pre overigens):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
# 128 megs RAM
# memory_size=0x8000000

# 256 megs RAM
# memory_size=0x10000000

# 384 megs RAM
# memory_size=0x18000000

# 512 megs RAM
# memory_size=0x20000000

# 640 megs RAM
# memory_size=0x28000000

# 768 megs RAM
#memory_size=0x30000000

# 896 megs RAM
memory_size=0x38000000 

ppc_start_resolution = "800x600x15"
redraw_interval_msec = 40
prom_driver_graphic = "video.x"
key_toggle_mouse_grab = "F12"
key_toggle_full_screen = "Alt+Return"

pci_rtl8139_installed = 1
pci_rtl8139_mac = "de:ad:ca:fe:12:34"

pci_3c90x_installed = 0
pci_3c90x_mac = "de:ad:ca:fe:12:35"

pci_usb_installed = 1
prom_bootmethod = "auto"
prom_env_bootargs = ""
prom_env_machargs = ""
nvram_file = "nvram"
pci_ide0_master_installed = 1
pci_ide0_master_image = "F:\pearpC\macosx.img"
pci_ide0_master_type = "hd"
pci_ide0_slave_installed = 1
pci_ide0_slave_image = "g:\"
pci_ide0_slave_type = "nativecdrom"

#cpu_pvr = 0x000c0000 
#cpu_pvr = 0x00088302 -> G3

Kortom, OSX ziet die hele (virtuele) netwerk kaart niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Is het netwerk gedeelte niet zonder een proxy aan het werk te krijgen? Ik wil niet nog een programma gaan draaien eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

Bor_de_Wollef schreef op donderdag 14 april 2005 @ 10:31:
Is het netwerk gedeelte niet zonder een proxy aan het werk te krijgen? Ik wil niet nog een programma gaan draaien eigenlijk.
Je kunt ook je netwerk via windows bridgen, maar je hoeft die proxy dan toch alleen te starten als je pearpc start :)

Pagina: 1