Toon posts:

Welke soundcard met Mandrake 10.0?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb genoeg van het gekloot met sound in Mandrake. Ik heb 2 verschillende sounblasters geprobeerd (Live! en PCI) en die krijg ik beiden niet aan de gang, ondanks zoeken in dit en andere fora, en het opvolgen van allerlei adviezen en tooltjes.

Omdat ik toch graag wil overschakelen naar Mandrake wil ik graag van iemand horen welke geluidskaart out-of-box werkt in Mandrake 10.0.

Ik wil graag Mandrake draaien omdat ik dat een fijne distro vind, maar voordat ik ga kloten met van alles en nog wat mag minstens de geluidskaart het doen.

De HCL van Mandrake heb ik gechecked maar daar stel ik weinig vertrouwen in omdat ook de SB zou moeten werken.

Geluid is niet zaligmakend voor me dus het mag een goedkoop kaartje zijn. Wie helpt me?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:12
De SBLive 1024 is toch een van de kaarten die met de minste problemen werkt op linux. Als je dat ding niet werkend kunt krijgen op Mandrake 10.0, gaat een goedkoop C-Media kaartje ook niet lukken.

Geef eens aan wat je allemaal geprobeerd heb, waar je vastgelopen bent, etc. Ik ben nu inmiddels al aan mijn 6e distro bezig en ik heb op elke distro tot nu toe zonder problemen geluid werkend gekregen met het meest uiteenlopende aanbod aan geluidskaarten, waaronder de SBLive 1024.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Of een geluidskaart werkt hangt niet zozeer af van de distro maar of er ondersteuning voor is ingebouwd in de kernel (of als module).
Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 16:09:
Omdat ik toch graag wil overschakelen naar Mandrake wil ik graag van iemand horen welke geluidskaart out-of-box werkt in Mandrake 10.0.
Waarom moet hij out-of-the box werken? Je kunt toch je eigen kernel braden?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er geen logfile van bijgehouden ;) maar verschillende drivers die werden aangeraden (Alsa, emu) heb ik geprobeerd. Een script wat ik ergens op een Mandrake forum had gevonden.

Ik geef gelijk toe dat ik een linux-newbie ben, maar ik wil graag de overstap maken. En ik begrijp dat ik af en toe zal moeten zoeken en knutselen om iets aan de praat te krijgen, maar als geluid niet werkt is dat behoorlijk ontmoedigend.

Ik vind het heel vreemd Mandrake alles herkend en goed configureert (out-of box) op een "simpele" geluidskaart na.

Ik zat zelf te denken aan zoiets als een terratec ( niet te duur) kaartje oid.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:12
Terratec ben ik nou niet echt tevreden over onder linux: veel goedkope Terratec kaarten zijn van die C-Media 4 of 6-kanaals chippies die geen hardware mixing aankunnen, en dus ook niets toevoegen aan de mogelijkheden van onboard sound.

Zelf heb ik een Terratec Xfire 1024 in een systeem zitten, welke nog nooit lekker geluid heeft gegeven met linux, omdat Cirrus Logic/Crystal het vertikt om fatsoenlijke specificaties uit te geven voor de 4624 chipset. Altijd gekraak, of te zacht, of overstuurd door de mixersettings.

Persoonlijk heb ik altijd nog de beste ervaringen met de Soundblaster Live 1024, gewoon de snd-emu10k1 driver instellen in je alsa configuratie en het werkt gewoon met goed geluid.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 12 oktober 2004 @ 16:24:
Persoonlijk heb ik altijd nog de beste ervaringen met de Soundblaster Live 1024, gewoon de snd-emu10k1 driver instellen in je alsa configuratie en het werkt gewoon met goed geluid.
Dan ga ik het daar nogmaals mee proberen vanavond.

Bedankt voor je reactie! :)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 16:20:
Ik heb er geen logfile van bijgehouden ;) maar verschillende drivers die werden aangeraden (Alsa, emu) heb ik geprobeerd. Een script wat ik ergens op een Mandrake forum had gevonden.
Dat zie je verkeerd. ALSA (Advanced Linux Sound Architecture) is geen driver maar meer een interface tussen programma's en de driver, net als DirectSound voor Windows. Misschien ben je de term 'OSS' ook nog tegengekomen, dat is de voorloper van ALSA.

Bovenop ALSA/OSS komt nog een mixer-laagje: ESD voor Gnome en aRts voor KDE. Jaja, 't wordt steeds ingewikkelder, maar 't werkt (meestal) goed.

Dat 'emu' waar je 't over hebt is de driver voor de SB Live: emu10k1 heet ie.

Zelf heb ik trouwens ook naar volle tevredenheid een Live-kaart werkend, onder Debian.

[ Voor 13% gewijzigd door Bergen op 12-10-2004 16:34 . Reden: hOofdlettertjes ]

Pagina: 1