Toon posts:

mbr verkloot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had op mijn systeem altijd redhat 9 en windows 98 draaien. Anaconda maakte bij het installeeren van linux zelf een boot loader. Dikke prima dus.
Maar nu flipte windows laats en ben ik zo dom geweest om deze gewoon op nieuw te installeeren. Met als gevolg dat ik mijn boot loader kwijt ben, wat ook wel logisch is.
Met "linux rescue" kan ik nog wel op de linux schijf komen.

Mijn vraag hoe zorg ik er weer voor dat hij met grug boot en niet direct naar windows gaat?

Groeten

Erik

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Grub opnieuw installeren should do the trick.
What to do:
Put the redhat boot disk you created on the installation on the floppy
drive, boot the system and run grub command

Remember that for grub (hd0,1) means hda (primary controller master), second partition.

Now we need to tell grub where are the grub files:

If you know where they are type something like:
root (hd0,1)

else if you have no idea, type:
find /boot/grub/stage1
and then the root command with the correct parameters

setup (hd0)
to install it on hd0 that is MBR of the first HD

type quit and reboot
The menu will appear again.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Defire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09-2025
ff uit me hoofd (boek van Redhat 9 ligt thuis :)

Er zijn 2 manieren om je Bootloader van Linux weer terug te krijgen;
- Installeer hem door met Linux flop op te starten en dan moet je je weg vinden naar de bootloader opties
- via floppy disk de command prompt zeg maar ingaan. Dan kun je met een bepaald commando je grug weer goed zetten. Die staat in de post hieronder

Ik zou zo zeggen, probeer eerst via Grafische interface van Redhat terug te zetten.
Mocht dat niet willen dan via de flop

[ Voor 4% gewijzigd door Defire op 12-10-2004 16:03 ]

Verwijderd

Modbreak:Reageer dan niet

[ Voor 83% gewijzigd door Zwerver op 12-10-2004 16:41 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Als grub geïstalleerd in binnen de boot partitie (en dus geen code in het echte MBR pleurt) dan heb je een Microsoft MBR (na herinstallatie van Windows heb je dat zelfs zeker!)

Een Microsoft MBR boot de active partitie en dat is dan waarschijnlijk de Windows partitie. Maak gewoon de /boot partitie actief en je krijgt netjes grub terug bij het booten.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het een en ander geprobeerd maar het is niet gelukt. Had wel het idee dat ik close zat maar het lukte dus niet.
Ik heb geen linux boot floppy, beetje stom, maar ik heb alles gedaan met cd 1 van redhad. Ipv van de installatie "linux rescue" ingetypt. Toen mijn boot en werk partietie gemount. chroot . gedaan en toen grub gestart.
De kernel aan gegeven en de initrd en root (0,1) enz. Geprobeerd met "boot" en met "setup hd1".
Met setup hd1 vind ie de kernel en initrd. Ik dacht dat het met een reboot wel klaar was maar dat ging wederom niet goed.

Ik heb 2 schijven, 1 voor linux en 1 voor windows. Normaal werd er van de linux schijf geboot met grub. Maar na windows opnieuw te hebben geinstalleed gaat dat natuurlijk niet meer goed. Maar boot hij nu van de windows schijf? Ik heb het idee dat hij bij het booten de linux schijf gebruikt omdat je die even hoort aanslaan. (oud schijfje :) )
Pagina: 1