Ik ben al enige tijd(en) bezig om een printer aan de gang te krijgen onder linux en te delen zodat ik op windoos machines kan printen op deze printer.
Wat ik heb gedaan is cups installeren en samba instellen. Printen gaat goed vanaf linux zelf. Tenminste tekst, want hoe ik afbeeldingen moet printen op de prompt weet ik niet
Wat niet werkt is verbinding maken met de printer vanaf windows. Ik kan de printer wel aan de server zien hangen, maar printen of in de printer que kijken kan ik shacken. Dan geeft hij aan dat hij geen verbinding kan maken.
Hier zijn alle config files die ik gebruik.
cupsd.conf
printers.conf
smb.conf
Dit zijn de scripts die ik nu heb draaien.
Wat ik zelf heb geprobeerd is
- HOWTO's lezen en voorbeeld scripts kopieren.
- Path veranderen in smb.conf naar een andere spool dir.
- Rechten checken van de spool dir.
- In mime.types en mime.convs raw printing activeren.
- Guest account aanpassen naar een andere gebruiker die zeker rechten heeft om te printen.
- Op de windows machine inloggen met een linux gebruikersnaam en wachtwoord.
En heeeeel veel googelen en proberen...
Wat appart is, is dat als ik cupsd.conf aanpas naar het volgende, hij de printer ook niet meer kan zien in windows.
Help?
Wat ik heb gedaan is cups installeren en samba instellen. Printen gaat goed vanaf linux zelf. Tenminste tekst, want hoe ik afbeeldingen moet printen op de prompt weet ik niet
Wat niet werkt is verbinding maken met de printer vanaf windows. Ik kan de printer wel aan de server zien hangen, maar printen of in de printer que kijken kan ik shacken. Dan geeft hij aan dat hij geen verbinding kan maken.
Hier zijn alle config files die ik gebruik.
cupsd.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| LogLevel debug ServerBin /usr/local/lib/cups ServerRoot /usr/local/etc/cups Port 631 <Location /> AuthType None Order Deny,Allow Deny From All Allow From 127.0.0.1 </Location> <Location /admin> AuthType Basic AuthClass System Order Deny,Allow Deny From All Allow From 127.0.0.1 </Location> Browsing On BrowseProtoculs cups |
printers.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| <DefaultPrinter HPLaserJet> DeviceURI parallel:/dev/lp0 State Idle StateMessage Printer is idle. Accepting Yes </Printer> |
smb.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| [global] workgroup = MSHOME netbios name = Linux server string = Samba Server hosts allow = 192.168.0. 127. print command = lpr -P%p -o raw %s -r printcap name = cups load printers = yes printing = cups lock directory = /var/lock/samba guest account = nobody log file = /var/log/samba/%m.log max log size = 50 security = share encrypt passwords = yes smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd unix password sync = Yes passwd program = /usr/bin/passwd %u passwd chat = *New*password* %n\n *Retype*new*password* %n\n *passwd:*all*authentication*tokens*updated*successfully* pam password change = yes obey pam restrictions = yes socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192 dns proxy = no [printers] comment = All Printers path = /tmp printer = HPLaserJet browseable = yes public = yes guest ok = yes writable = yes printable = yes create mode = 0700 |
Dit zijn de scripts die ik nu heb draaien.
Wat ik zelf heb geprobeerd is
- HOWTO's lezen en voorbeeld scripts kopieren.
- Path veranderen in smb.conf naar een andere spool dir.
- Rechten checken van de spool dir.
- In mime.types en mime.convs raw printing activeren.
- Guest account aanpassen naar een andere gebruiker die zeker rechten heeft om te printen.
- Op de windows machine inloggen met een linux gebruikersnaam en wachtwoord.
En heeeeel veel googelen en proberen...
Wat appart is, is dat als ik cupsd.conf aanpas naar het volgende, hij de printer ook niet meer kan zien in windows.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| LogLevel debug ServerBin /usr/local/lib/cups ServerRoot /usr/local/etc/cups Port 631 <Location /> AuthType None Order Deny,Allow Deny From None Allow From All </Location> <Location /admin> AuthType Basic AuthClass System Order Deny,Allow Deny From None Allow From All </Location> Browsing On BrowseProtoculs cups |
Help?
[ Voor 5% gewijzigd door Fles op 12-10-2004 15:09 ]