Toon posts:

PC valt uit bij zware belasting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC:

Asus p4v800x (volgens mij, ik zit hier op mijn stage dus)
P4 3.2 ghz
3x 512 DDR (alle 3 zelfde merk)
WD 80 Gig
Nvidia 5600 256 mb ( wat een KUT kaart by the wat)
firewire kaart sweex
soundblaster life 5.1

als ik mijn pc lange tijd heb aanstaan dan dan valt hij soms zomaar uit vooral als ik bezig ben met dingen die de computer (processor) zwaar belasten zoals Een DVD rippen, een film decoden of doom3 spelen.

Het meest logische is dat de processor veel te heet wordt door slechte cooling en dat de pc zichzelf uitschakelt, maar "asus probe" geeft aan dat hij zon 36 tot 39 graden wordt

Het ligt volgens mij niet aan mijn geheugen (3x 512, zelfde merk) dit heb ik getest met een speciaal tooltje volgens mij "mem36'.

nou kan het mischien nog aan mijn voeding liggen volgens mij 300 of 350 watt
of dat hij ergens kortsluiting krijgt door stof ofzo? maar dit lijkt mij nie logisch.

• lucaspr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
moet je eerst de spanning van de pc af halen voordat je weer verder kan als dat zo is is het je koeling (asus probe klopt niet altijd)

-= Als je het niet probeert, weet je niet of je het kunt =-

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
wat heb je d'r voor voeding in zitten? 300W is een beetje weinig voor zo'n systeempje denk ik.

edit: Welke voeding heb ik nodig? Deel 7

[ Voor 31% gewijzigd door Wussie op 12-10-2004 12:36 ]

Verwijderd

bij zware load op je cpu valt deze dus uit.
heb je laatst nog veranderingen gedaan zoals je cpu eruit gehaalt, andere cooler erop, andere videokaart whatever.

check btw eens je temperatuur in je bios zelf.
deze kan niog wel eens verscillen van de asus probe temperatuur

Verwijderd

Topicstarter
het enigste wat ik heb veranderd sinds aanschaf is 2 x 512 ddr erbij geprikt en die firewire kaart voor de rest nix.

mijn voeding zou ik thuis effe motten bekijken weet ik zo niet. maar ik heb zon gevoel dat ze er een cheap-ass voedinkje in hebben gedaan.

verder als de pc uitvalt start hij hem wel meteen weer op, hij reboot dus gewoon.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 13:19 ]

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 15:29
Ik heb hetzelfde probleem. Om uitsluitsel te krijgen of het inderdaad aan m'n voeding ligt, ga ik vandaag de Tagan TG 480 bestellen. Ongeveer 90 eurootjes. Beetje duur om je voeding uit te sluiten, maar ach, altijd beter dan een cheap ass pruttel voeding.

stp - PSN ID: stp_4

Verwijderd

Kijk even of de timings van je geheugen niet te strak staan in de bios.
Check daarna ff je voltages met asus probe oid. Als hij het eerst wel goed deed maar met zo'n kleine verandering niet denk ik niet dat het aan de voeding ligt..

Verwijderd

Topicstarter
stp_4 schreef op 12 oktober 2004 @ 13:29:
Ik heb hetzelfde probleem. Om uitsluitsel te krijgen of het inderdaad aan m'n voeding ligt, ga ik vandaag de Tagan TG 480 bestellen. Ongeveer 90 eurootjes. Beetje duur om je voeding uit te sluiten, maar ach, altijd beter dan een cheap ass pruttel voeding.
zou je mij effe kunnen informeren als het verhoplen is d.m.v. een nieuwe voeding dan gooi ik er ook een betere in.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:37

Shunt

Boe

haal er eens die 2 reepjes uit.

btw 2 reepjes los is sneller als 3 aangezien hij dan in dual channel werkt en met 3 niet.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-02 19:49
Een heel bekent probleem, ik had precies het zelfde, zet in je bios je smart voor je harddisk aan en kijk wat hij voor status geeft.

Kijk ook een eerder topic van mij! BSOD en spontane reboots

edit:
Verkeerde link

[ Voor 17% gewijzigd door Moffin op 13-10-2004 13:41 ]

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 13 oktober 2004 @ 13:34:
haal er eens die 2 reepjes uit.

btw 2 reepjes los is sneller als 3 aangezien hij dan in dual channel werkt en met 3 niet.
Weet je zeker dat dit sneller is ????

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 23:18:
[...]

Weet je zeker dat dit sneller is ????
ja aangezien dual channel een winst van 30 tot 45 % is in band brete :P
veel geheugen heb je niet echt veel aan als het niet echt snel is he :P.

denk maar aan een max van 3200 of in dual een max van 6400 :P (Mbs dus he)

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Oh bedankt voor het geheugen advies ik haal hem er gelijk uit. maar nou heb ik ook een pc met 2x 256 ddr, als ik daar nou 512 bij indruk in de 3e bank zal dit dan wel sneller zijn of ook niet?

Ook heb ik effe nagekeken hoeveel watt mijn voeding is, deze is 300w dus wat aan de lage kant.

• Shunt

Shunt

Boe

is het een P4 of een amd als het een amd is is het ok dan heb je zoizo niets aan dual channel (tenzij het een amd 64 is )
is het ook een P4 met dual channel dan is 2x 256 waarschijnlijk sneller.

Game PC

Verwijderd

Shunt schreef op 15 oktober 2004 @ 09:52:
is het een P4 of een amd als het een amd is is het ok dan heb je zoizo niets aan dual channel (tenzij het een amd 64 is )
is het ook een P4 met dual channel dan is 2x 256 waarschijnlijk sneller.
Waar slaat dit op? AMD heeft net zo goed dual channel, ook met Athlon XP, alleen moet wel je chipset dit ondersteunen (nforce2 bijv.) net zoals bij P4.
Misschien wat minder dell reclames bekijken jij :)

ontopic:
Ik denk inderdaad dat het aan je voeding ligt.
Bij mijn moederbord (Abit Nf7-s), als je 3 bankjes vult met geheugen, werkt het nog steeds in dual channel, dus het is denk ik ook een beetje moederbord afhankelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2004 11:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees nu in mijn MOBO boekje van asus: PC3200 ddr dimms max to 2 dimms only

en ik had er 3 x 512 pc3200 in zitten zou dit het probleem zijn geweest ?

Ondertussen na alle adviezen heb ik er 2x 512 in zitten draait lekker zo, tot nu toe heb ik nog geen pc uitval gehad, maar er zaten dan ook soms met 3x 512 grote periodes tussen de pc uitvallen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2004 15:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
K*T weer een uitval, dan zit het hem toch in die 300 watt voeding, dat moet haast wel.

Verwijderd

300 watt zou met een kwaliteitsvoeding voldoende moeten zijn. Alhoewel de P4 natuurlijk heel wat opslokt. Toch moet het voldoende zijn. Als de voeding een goedkopere broeder is ligt het wel daar aan: dan kan er gewoon op momenten niet genoeg stabiel piekvermogen geleverd worden.

Kline kans, maar geef 'm toch: kijk eens in de BIOS en de manual hoe de instellingen zijn m.b.t. de Vcore spanning. Soms zit er in het biuos een optie om deze te verhogen. Dit kan problemen oplossen in situaties die veel en stabiel piekvermogen vergen.

Zoek eens op Google naar de wijze waarop de stroombelasting berekend kan worden (wiskunde in je middelbare school pakket is wel vereist)

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:27

FlyEragon

Alien Monkeys

Misschien ligt het sofwarematig. In windows had je ergens een optie om meteen te restarten bij een fout, dan kreeg je dus geen blauw scherm. Als je dat uitzet (weet ff niet meer waar) kan je misschien iets met de foutmelding doen, tenminste als dat het is

Verwijderd

Is goede toevoeging, Erkandude

Over voeding en wat je nodig hebt: http://www.firingsquad.com/guides/power_supply/page2.asp

Spanning gaat om amperes :-)

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 11:52:
[...]
Waar slaat dit op? AMD heeft net zo goed dual channel, ook met Athlon XP, alleen moet wel je chipset dit ondersteunen (nforce2 bijv.) net zoals bij P4.
Misschien wat minder dell reclames bekijken jij :)

ontopic:
Ik denk inderdaad dat het aan je voeding ligt.
Bij mijn moederbord (Abit Nf7-s), als je 3 bankjes vult met geheugen, werkt het nog steeds in dual channel, dus het is denk ik ook een beetje moederbord afhankelijk.
op benchmarks amd heeft wel dual maar je hebt er niets aan
er is zo goed als geen prestatie verbereing omdat de athlon gewoon niet meer geheugen band brete heeft ;).

Game PC

Pagina: 1