In een gesprek binnen een kleine groep waarbij lichaamstaal een belangrijke rol speelt vallen deze kenmerken natuurlijk meer op. In hoeverre je dit aan een genetisch aspect kan toewijzen weet ik niet. Maar ik denk dat dit meer met het fenotype meekomt dan met het genotype. Vooral omdat je lichaamstaal kan ontwikkelen. I.c.m. bepaalde gezichtskenmerken kan dit natuurlijk dominant overkomen.
De resultaten die ik zie in zulk soort groepen zijn toch anders. Zo ken ik een groep waarbij de leider(s) geen dominant uiterlijk hebben, terwijl één van de jongens in de groep eruit ziet als een Scharwzenegger. Deze is alleen zeer verlegen, heeft een super groot hart en zou je eerder kunnen bestempelen als een meeloper.
Ik denk dat er twee dingen verward worden. Macht en kracht. Natuurlijk is er sprake van Dominantie in uiterlijk. Blader maar eens in comics. De krachtige personen zien er altijd uit als hulks. Maar als we het over leidersschap hebben doet kracht er niet toe, maar macht. Dan zal natuurlijk iemand zeggen dat een krachtig lichaam macht uitstraalt, maar daar ben ik het niet mee eens. Een maffiabaas kan bijvoorbeeld nog zo machtig overkomen terwijl hij 50 kilo weegt en een beer van 200 kilo kan nog zo dom overkomen; aldus het verschil.
Is een krachtige uitstraling dan niet meegenomen voor iemand die macht wilt uitstralen? Tot op zekere hoogte wel, maar hij moet nog wel in hetzelfde kader passen als zijn volgers.
Nu weet ik wel hoe je leidersschap op je af kunt roepen. Dus here we go: Zoiezo moet je ten allertijde zekerheid uitstralen en ook wat verborgen arrogantie. Roep jezelf nooit uit als een 'leider' want daar houdt niemand van; Dwing het niet af. Laat jezelf ook nooit onder de indruk brengen en wees nergens bang voor.
Oh en wees niet ongrappig, clowns.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 16-10-2004 02:11
]