[ASP/Acces] effectief linken van verschillende tabellen.

Pagina: 1
Acties:

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-04 14:38
Ik heb al lang een probleem met het maken van een goede database in Access en ik ben ook nog niet echt bekend met de terminologie die ik moet gebruiken dus ik zou ook niet weten waar ik het allemaal gevonden krijg. :(
Iemand die mij in de juiste richting kan sturen krijgt wat mij betreft, één held-van-de-dag certificaat. Met ASP heb ik absoluut geen problemen, maar met access de te meer. Op dit moment weet ik nog steeds alleen nog maar hoe ik gegevens in en uit de database krijg. Dus geen query's en formulieren enz.

Dit is de case:
Ik maak (in ASP) een competentietest waarin meerdere vragenlijsten verwerkt zitten. Deze test moet ook verschillende trajecten ondersteunen. Een traject is dus een soort keuze waarin verschillende trainingen verwerkt zitten.

Een voorbeeld van de tabel die ik nu heb, mijn plan was om op de kolom 'naamtraject' te sorteren.
Afbeeldingslocatie: http://www.itascconnect.nl/help/tbltraject.gif

En dan die nummers die uit de kolom 'training_id' komen bewaren zodat ik ze weer uit de tabel 'TblVraag' kan halen.
Afbeeldingslocatie: http://www.itascconnect.nl/help/tblvraag.gif

Deze zouden eigenlijk ook nog willekeurig uit de database gehaald moeten worden.

Met de bijgehorende antwoorden per 'vraag_id'
Afbeeldingslocatie: http://www.itascconnect.nl/help/tblvraagantwoorden.gif

Nou weet ik niet direct hoe je dit met ASP voor elkaar kunt krijgen, maar dat is ook helemaal niet slim om te doen geloof ik. Beter zou zijn om de tabellen te koppelen in access, maar dat is weer abracadabra voor mij. Iemand een idee hoe ik dit het handigste aan kan pakken?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Klik eens op het "relaties" icoontje boven in, in Access. Daar kan je relaties tussen tabellen slepen, en de eigenschappen van die relaties opgeven.
Natuurlijk moet je dan in je asp dingetje nogsteeds netjes een query maken met daarin de joins.
Of je moet zoeken naar "stored procedures in access". Dan maak je de query in access zelf en in je asp roep je dan die query aan, al dan niet met parameters.

• Dennis013
dankje voor de term, ik zal gaan zoeken!
Als er een goeie tutorial ergens te vinden....... :*)

ennuh... mocht er een tweaker zijn die zich geroepen voelt om dit onderwerp wat dieper uit te leggen, gaat dan vooral u gang ;)

[ Voor 83% gewijzigd door Dennis013 op 12-10-2004 11:45 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:11

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Dennis013 schreef op 12 oktober 2004 @ 11:32:
dankje voor de term, ik zal gaan zoeken!
Als er een goeie tutorial ergens te vinden....... :*)
De F1 van MS Access helpt hier ook bij, evenals iedere basiscursus voor MS Access . Zoekwoorden zijn relaties en relationele integriteit.

Voor JOINS e.d.: zie de PW-FAQ of http://www.w3schools.com/sql

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Dennis013
Ik ben nu bezig met een sql-statement. Ben er van overtuigd dat dat op dit moment makkelijk is dan met access aan de slag gaan, maar het is en blijft bijzonder lastig!

-edit
Ik heb al enige progressie geboekt, voor het nageslacht:

code:
1
2
3
SELECT tblvraag.vraag, tbltraject.naamtraject, tblvraag.vraag_id
FROM tblvraag, tbltraject
WHERE tbltraject.training_id=tblvraag.training_id AND tbltraject.naamtraject = 'demo'

Deze SQL-statement doet al voor de helft wat ik wil, nu enkel nog de antwoorden die bij de vragen horen op een of andere manier losmaken.

Ow, weet iemand overigens hoe ik de resultaten 'at random' kan op roepen?

[ Voor 63% gewijzigd door Dennis013 op 12-10-2004 12:56 ]

Verwijderd

je moet natuurlijk met sql werken, de relaties tool in access gaat je niet verder helpen. je kan access echter wel gebruiken om de sql te vinden : query ontwerpen in access of bestaande query openen in ontwerpweergave & dan beeld->SQL : ziedaar het benodigd sql statement dat je zo in asp kan plakken.
voor je at random kan je ook access gebruiken om deze query te maken, gebruik hiervoor de functiebouwer(toverstokicoontje als je in een query bent) in de kolom die je wil gebruiken.
Pagina: 1