Harddisk valt soms 'uit' bij kopieren

Pagina: 1
Acties:

• Paniohitus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 08:58
Moeilijk om een goede titel hiervoor te geven, maar ik zal even uitleggen wat ik bedoel. Ik heb 2 harddisk in mijn systeem hangen. De ene een (A)Western Digital 80 gigh, en een (B)Maxtor 80 gigh.

Als ik ga kopieren van B naar A gaat alles prima. Lekker snel, gewoon zonder problemen. Als ik ga kopieren van A naar B dan werkt het niet optimaal. Je ziet het balkje soms oplopen tot veel minuten en soms daalt die weer naar de normale snelheid, maar je merkt dus dat er iets niet klopt. Ook slaat uit hij dus na een tijdje gewoon 'uit' lijkt het wel. Het systeem loopt vast, omdat me harde schrijf niet meer reageerd. Als ik mijn systeem reset herkend die de Maxtor HD niet meer. Als ik me pc helemaal uitzet (powerknop) en aanzet herkend die hem gewoon weer prima.

Ik heb direct op de maxtor schrijf Powermax losgelaten, de lange check (2 uur duurde dat ofzo) en alles was gewoon ok, geen problemen. Ook mijn andere HD (waar zeker niks mis mee is) waren ook geen problemen gevonden.
Verder heb ik nog andere ide drivers geprobeerd, ik heb ze op aparte ide kabels gehangen, maar dat hielp ook niet.

De problemen komen dus puur bij het kopieren, als ik me HD gewoon een dag gebruik (mp3's / films/ images mounten) werkt allemaal goed. Ik snap er geen bal van, want er lijkt geen logica in te zitten (voor mij dan)

BF1: Don-Panio

Verwijderd

Ligt het niet aan je voeding?

Tijdens een kopieer actie wordt er extra veel stroom gevraagd, misschien trekt je voeding het dan niet meer

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Heb je al geprobeerd om je HD's op aparte IDE kabels te zetten ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Paniohitus
Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 10:42:
Ligt het niet aan je voeding?

Tijdens een kopieer actie wordt er extra veel stroom gevraagd, misschien trekt je voeding het dan niet meer
Mja, waarom zou het andersom dan wel gaan?

@Turkish
in mijn verhaal:
Verder heb ik nog andere ide drivers geprobeerd, ik heb ze op aparte ide kabels gehangen, maar dat hielp ook niet.

• Bellsofwar
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-05-2025
Ik had ook een soortgelijk probleem, bleek dat het ivm power management was, de HD reageerde niet meer, pas na opstarten weer. Een soort van power loss zeg maar.

[ Voor 13% gewijzigd door Bellsofwar op 12-10-2004 10:48 ]

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02 12:25
gebruik je molex splittertjes?

• Paniohitus
Pakjebakmeel schreef op 12 oktober 2004 @ 11:01:
gebruik je molex splittertjes?
Nooit van gehoord..., maar power management.., wel vreemd waarom ik daar al anderhalf jaar geen last van gehad heb en nu oppeens wel. Me cooler van me voeding maakt wel een raar geluid, maar heeft die ook altijd al gedaan volgens mij

• HunterPro
  • Niet online
Is je 12V wel 12V? Als die schijven allebei tegelijk erg hun best moeten gaan doen is het belangrijk dat je PSU in orde is. Daarnaast zou ik ook nog een scandisk op je schijven loslaten, wie weet zit er iets in je filesystem niet helemaal hip wat de hickups in windows kan veroorzaken.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Is de ene harddisk mogelijk wél en de ander níet gedefragmenteerd ?
En zou het kopiëren vanaf de niet gedefragmenteerde daarom langer duren (langere "zoek"-tijden) ?

eagle

• Paniohitus
Owja, even een goede om erbij te zeggen inderdaad, ik heb de maxtor schrijf ook geformatteerd, geen bad-clusters. De WD zou best gefragmenteerd kunnen zijn..., maarja, die valt ook niet uit.

Windows heb ik ook nog geformatteerd een paar daagjes geleden, maar dat verhielp het probleem ook niet...

• Paniohitus
Brothar schreef op 12 oktober 2004 @ 11:14:
Is de ene harddisk mogelijk wél en de ander níet gedefragmenteerd ?
En zou het kopiëren vanaf de niet gedefragmenteerde daarom langer duren (langere "zoek"-tijden) ?
Ja, misschien wel, maar waarom valt mijn Maxtor schrijf dan uit? En het zou alleen iets langer moeten duren met een gefragmenteerde schrijf, maar niet zo lang dat oppeens het systeem hangt, omdat de schrijf 'uitgevallen' is.

• HunterPro
  • Niet online
ik heb het over stroom, geen fragmentatie.

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:02

miw

Klinkt eigenlijk niet als een falen van de onderdelen. Misschien is er iets niet helemaal lekker met de interrupts en/of de DMA kanalen. Kijk eens of je resource conflicten hebt.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02 12:25
Preddie schreef op 12 oktober 2004 @ 11:10:
[...]

Nooit van gehoord..., maar power management.., wel vreemd waarom ik daar al anderhalf jaar geen last van gehad heb en nu oppeens wel. Me cooler van me voeding maakt wel een raar geluid, maar heeft die ook altijd al gedaan volgens mij
Ik heb het over die opsplitsers van die voedingsstekkertjes voor je hd's (molexen dus) . Ik heb ze ook gehad en mijn hd viel ook wel eens uit doordat ze slecht contact maakte, idd ook bij activiteit. mmschien dat het door de trilling komt...

• Paniohitus
suntsu schreef op 12 oktober 2004 @ 11:24:
Klinkt eigenlijk niet als een falen van de onderdelen. Misschien is er iets niet helemaal lekker met de interrupts en/of de DMA kanalen. Kijk eens of je resource conflicten hebt.
geen conflicten, ze gebruiken beide een andere irq iig

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Bij schrijven moet een HD meer doen. Het kan zijn dat hij daarbij te zwaar belast wordt. Dit hoort niet maar je weet maar nooit. Je temperatuur van je HD zou je kunnen bekijk met MBM. (moeder bord monitor ofzo, wel ergens in de advanced opties aanzetten) >55 graden is vragen om problemen (ervaringsfeit met een maxtor disk)

Bij mij was de oplossing een extra ventilator in de kast te zetten.

Maar het kan uiteraard altijd iets anders zijn. :Y)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Paniohitus
Ik weet het nog steeds niet, heb me HD even verplaatst in me kast en de kast open gelaten voor meer koeling, maar dit is het probleem niet. Ook even vanaf een andere partitie gekopierd naar me Maxtor, ook hetzelfde probleem. Maar van me maxtor terug kopieren gaat prima, echt heel raar.

Maar even op een rijtje:

-door de Warmte:
Kan het volgens mij niet zijn, waarom zou het andersom dan wel goed gaan?

-fragmentatie:
Ik heb het even naar een aparte partitie verplaatst die 2 dagen geleden geformatteerd is, ook dit probleem.

-Stroomgebrek?
Tja, waarom zou het terug kopieren dan geen problemen opleveren?

Powermax gaf ook geen problemen aan... de schijf is dus nog wel gewoon goed, maar er is wel iets degelijk mis met dat ding. Het lijkt trouwens alsof de gegevens niet goed aankomen ofzo, echt zo'n snelheidsschommeling bij het kopieren, en dan weer effe snel, en dan weer heeeel langzaam (zie ik vooral goed bij mp3's...)

• Paniohitus
Het is alweer een tijdje geleden, maar ik heb de oplossing hoor! Het was *schaam *schaam* toch de voeding..., nouja, de voeding deed het prima, maar misschien werd die toch te warm ofzo, waardoor die minder stroom produceerde :?

Ik werd uiteindelijk zo raar van alle geluidjes die mijn cooler van de voeding produceerde dat ik hem vervangen heb. Uiteraard draait die nieuwe 20x sneller, ennum, de hd doet het weer perfect met kopieren.

Pagina: 1