Render Cluster

Pagina: 1
Acties:

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
ik zat even lekker te surfen op internet toen ik dit tegen kwam:
http://www.bit-tech.net/article/141/1

een kast waarin zich 5 pc's bevinden met elkaar verbonden via netwerk... en zo sneller een 3d render tot stand kunnen brengen! het gaat hier dus om bijv. creaties in 3dmax, niet in spellen...

nu vroeg ik me het volgende af:
Hoe werkt het via netwerk renderen?
Is dit haalbaar voor de gemiddelde hardware kenner?

[ Voor 10% gewijzigd door wilmocs op 12-10-2004 10:56 ]

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik bookmark deze ook want ik wil de pc's van mijn ouders gebruike om een hogere fps te hale >:)

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• wilmocs
het gaat hier niet om gamen... het gaat hier om 3Ddesign rendering!

dus bijv. 3dmax creaties renderen...
zal even aanpassen..

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-02 11:11

DinX

Motormuis

De meest simpele vorm is zoals je het met 3D Max en wel meer paketten kan. Daar kan je op andere pc's een client draaien die kan aangestuurd worden door een pc. Je kan dan in 3D Max zeggen "render dit op die, die, die en die pc".
3D Max verdeelt dan je animatie over deze verschillende clients die dan elk hun deel renderen en dit terugsturen naar de aansturende pc.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

zou dat ook met gamen zelf kunnen? heel leuk voor renderen maar ik doe dar niet aan vandaar. en elke mhz helpt:)

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoek maar eens op Beowulf enzo.....denk dat jullie dan wel wat verder komen :)
Clusteren wordt vaker gebruikt wanneer grote rekenkracht vereist is. Er is mestal 1 PC die het zaakje verdeelt, en de rest van de PC's is feitelijk gewoon mobo, (klein beetje) ram, CPU, netwerkkaartje, en floppy om het cluster-OS op te starten. Monitor en HDD enzo niet vereist :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• wilmocs
dus even kort samengevat:

1PC gebruikt om te animeren/modelen enz.

X aantal pc's voor het berekenen van de animatie/model enz.

dan had ik er nog een vraag oveR:
hoe werkt dat met Floppy Cluster?
of kan ik beter gewoon een client op de X aantal pc's installeren en zo te werk gaan?

het is neem ik aan gewoon mogelijk om het X aantal pc's verschillend te maken?
ze hoeven niet allemaal de zelfde config te hebben?

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-02 11:11

DinX

Motormuis

Wat ik gezegd heb geldt wel alleen voor renderen.
Voor berekeningen hebben ze meestal een aangepast OS en software om die computers aan te sturen.
En voor te gamen zal je het nooit kunnen gebruiken :)
Je berekening is wel sneller klaar, maar de "latency" is vrij hoog :) Je krijgt niet alle "deel-berekeningen" mooi gelijk en in volgorde terug namelijk. Dat moet de aansturende pc daarna weer allemaal in de juiste volgorde zetten en bij elkaar voegen.

Op een echte rekencluster kan je dus niet gewoon werken. Dat is echt gemaakt om te rekenen en meer niet :)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• wilmocs
bedankt voor de info!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

lammmetak schreef op 12 oktober 2004 @ 11:10:
zou dat ook met gamen zelf kunnen? heel leuk voor renderen maar ik doe dar niet aan vandaar. en elke mhz helpt:)
Als games erop geschreven worden zou het wel kunnen. Maar goed, ik verwacht niet dat dat snel zal gebeuren.
voor SMP systemen zijn nog amper games die ermee overweg kunnen, dus ik verwacht al helemaal niet dat ze hiermee snel zullen komen.

* TERW_DAN hoopt dat games nu toch wel eens wat meer gericht worden op HTT en SMP bakkies :P

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

You're welcome ;)

En vwb dat floppy-cluster: er wordt geboot van floppy (HDD is overbodig), en op die floppy staat de client-software. Dat kan nl makkelijk als je linux gebruikt ;) Bovendien scheelt het nogal in elektriciteitsgebruik.
De client-software kan ook van HDD draaien, maar vanaf flop is gewoon makkelijker en goedkoper - het systeem hoeft toch maar 1 keer te booten, dan draait het :)

Leuke vraag bij clusters btw:
Wat doe je als je een cluster hebt van 1024 nodes en er valt er 1 uit?
spoiler:
Niet moeilijk doen en gewoon doorgaan, je hebt er immers nog 1023 over, merk je echt niet hoor ;) En ondertussen ff die andere fixen

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 12-10-2004 12:39 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Nee,voor games is het zoals Dinx ook al zei niet geschikt omdat over een netwerk het gewoon niet snel genoeg is.
Ik heb hier thuis af en toe een openmosix cluster draaien,daarmee kan je processen naar andere nodes(computers) verplaatsen,en dat is soms erg handig bijvoorbeeld met renderen.
Het is echter niet zo (iig met mosix) dat met meer computers 1 plaatje sneller gerenderd word.Je stuurt zeg maar het proces om een plaatje te renderen naar 1 andere node.Een andere renderopdracht naar de volgende node etc.
Zo blijft je werkstation gespaard en kan je rustig verderwerken.
Met de 3dmax client werkt het idem.
(
Hier een plaatje om het een en ander te verduidelijken.
Je ziet in de terminal 2 verschillende seti processen (pid2284&4299) die lokaal gehuisvest zijn maar naar nodes 276 en 257 verplaatst zijn
offtopic:
met seti is dit niet heel zinnig,maargoed
)
Er is trouwens wel een spelletje wat van clustering gebruik maakt.
Openmosixblaster
Schiet willekeurige processen naar de node van je tegenstander })

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 13:00 ]

Verwijderd

ik werk zelf op een dual xeon met 3dviz. voor films (heel veel frames) gebruik ik 's nachts alle snelle pc's op ons netwerk. er makkelijk, gewoon overal viz installeren (geen extra serienr nodig, je hoeft het ook niet op te starten) gewoon 1 pc als server laten fungeren, bij de rest een client laten runnen. de server verdeelt de frames naar alle pc's en die starten dan zelf viz op om mee te renderen. enorme snelheidswinst als 's nachts 20 pc's staan te renderen. ;) gewoon standaard feature van viz/max :*)

Verwijderd

mocht iemand nog wat geld over hebben. deze jongens maken die dingen:

http://www.clustervision.com/
Pagina: 1