Toon posts:

Driehoekjes om sortering aan te geven. Wat is logisch?

Pagina: 1
Acties:
  • 346 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Je kent ze wel, van die kleine driehoekjes die je tegenkomt wanneer er gegevens in een tabel gesorteerd worden. Als je bijvoorbeeld in Windows verkenner bestanden op grootte rangschikt zie je er ook een. Maar welk driehoekje geeft nu wat aan? In Windows betekent een naar beneden wijzend driehoekje dat er aflopend gesorteerd is. In bijvoorbeeld Netscape Messenger is het precies andersom, daar betekent een naar beneden wijzend pijltje dat er oplopend, dus van klein naar groot gesorteerd is. Wat is logisch? En vooral, wat is het meest herkenbaar voor gebruikers denken jullie?

Het gaat dus om dit soort pijltje:

Afbeeldingslocatie: http://www.tekstenuitleg.net/rubenski/img/pijltje.gif

Poll: Wat betekent volgens jou een naar beneden wijzend driehoekje?
Er is van aflopend gesorteerd, groot bovenaan, klein onderaan
Er is oplopend gesorteerd, kleine bovenaan, groot onderaan
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=21335&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Tot slot even de context: ik ben mijn site rigoreus aan het herontwerpen om hem gebruiksvriendelijker en gewoon beter te maken :)

Verwijderd

hmmz, mij is dat hele driehoekje nog nooit opgevallen. ik denk dat het veel belangrijker is dat er "grootte" naast staat, en dat het intuitief duidelijk is dat je de volgorde kunt omdraaien door nog eens te klikken.

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

een 3hoekje met de punt naar beneden is aflopend, waarom?

het driehoekje met de punt naar beneden is breed aan de bovenkant (=groot) en klein aan de onderkant, punt (=klein).

C'est Simple *)

• Cubix
  • Niet online
Goed punt rubenski, ik heb ook vaak getwijfeld over de betekenis er van. Ik denk dat een testuele uitleg erbij altijd wel handig zou zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 10:04:
hmmz, mij is dat hele driehoekje nog nooit opgevallen. ik denk dat het veel belangrijker is dat er "grootte" naast staat, en dat het intuitief duidelijk is dat je de volgorde kunt omdraaien door nog eens te klikken.
"Dat het intuïtief duidelijk is" --> Dat is nu juist het punt! Je kunt het woord grootte gewoon als link weergeven, maar daar suggereer je alleen maar mee dat er gesorteerd kan worden. Je vertelt er niet mee waarop de data op dat moment gesorteerd is. Ik wil dat dus aangeven door het toevoegen van een klein pijltje. Maar welke kant op?! :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 10:08 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:05

Haan

dotnetter

Ik ben het helemaal eens met MarkyB.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

ow zow. ja dan heeft MarkyB een argument, maar je zou ook kunnen zeggen: het puntje van de driehoek is de top, en het brede gedeelte de basis. dus dan wordt het precies andersom :P

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:34

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik let er nooit op welke richting het driehoekje op wijst, ik kijk altijd naar de gegevens hoe ze gesorteerd staan. Het valt me nu wel op dat verschillende programma's het inderdaad andersom doen. Bij de explorer en outlook zijn pijltje naar beneden aflopend, bij PL/SQL developer is pijltje naar beneden oplopend.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

MarkyB schreef op 12 oktober 2004 @ 10:05:
een 3hoekje met de punt naar beneden is aflopend, waarom?

het driehoekje met de punt naar beneden is breed aan de bovenkant (=groot) en klein aan de onderkant, punt (=klein).

C'est Simple *)
zo zie ik het ook altijd, maar sommige programma's doen daar niet aan mee :P

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 10:10:
ow zow. ja dan heeft MarkyB een argument, maar je zou ook kunnen zeggen: het puntje van de driehoek is de top, en het brede gedeelte de basis. dus dan wordt het precies andersom :P
maar dan de vraag, vind je dat logisch? want symbolen zijn vaak optisch herkenbaar en niet rekenkundig :)

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

guanpedro

Live forever or die trying

Wie heeft er problemen met het lezen van 'groter dan' en 'kleiner dan' tekens? Toch hetzelfde principe?

links is groter dan rechts >
onder is groter dan boven ^ dus oplopend

[ Voor 10% gewijzigd door guanpedro op 12-10-2004 10:16 ]

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dezelfde overweging gemaakt als MarkyB, maar ik heb me ook zitten afvragen waarom Netscape Messenger het dan precies andersom doet. Marky's verklaring is wel de meest logische, maar Gunhead heeft ook een punt. :P

Ik denk dat ik het op de Windows verkenner manier doe, omdat dat (denk ik) ook het meest herkenbaar zal zijn voor de bezoekers.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 10:16 ]

Verwijderd

MarkyB schreef op 12 oktober 2004 @ 10:13:
[...]

maar dan de vraag, vind je dat logisch? want symbolen zijn vaak optisch herkenbaar en niet rekenkundig :)
naja, uit de praktijk he. elke hierarchie (organisatiestructuur) werkt ook zo: zet de top bovenaan en het voetvolk onderaan, en je krijgt een driehoekje met de top boven.

ik heb trouwens niet een voorkeur voor één van beide maar wijs wel op dat het ook anders kan. denk ik.

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:15
ik klik gewoon altijd een paar keer, tot ik zie dat het op of aflopend is (net wat ik op dat moment wil). Ik vind die pijljes kutjepik.

offtopic:
mmz deze post hoort hier niet thuis, ik d8 dat het de HK was, vond het iig zoon topic :X

[ Voor 28% gewijzigd door Speedener op 12-10-2004 10:18 ]

Verwijderd

ism met kleur wel ja ..
rood / groen
negatief positief . zou een aardige stimulans kunnen geven
dan aleen nog aangeven WAT er dan lager staat ;)
Zoals prijs etc

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

programma's die in dit topic aangegeven staan waarmee het juist andersom staat aangegeven worden over het algemeen alleen gebruikt door mensen die (klinkt lullig) een hoger denkvermogen heeft dan een internetexplorer gebruiker enzo.

ja hoe moet ik t zeggen, het zijn speciale programma's die niet door iedereen gebruikt worden, en als ik iets zou moeten maken zou ik het maken zoals microsoft als standaad gemaakt heeft.

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 10:17:
[...]

naja, uit de praktijk he. elke hierarchie (organisatiestructuur) werkt ook zo: zet de top bovenaan en het voetvolk onderaan, en je krijgt een driehoekje met de top boven.

ik heb trouwens niet een voorkeur voor één van beide maar wijs wel op dat het ook anders kan. denk ik.
maar dan nog, voetvolk zoals je het noemt zijn in de meerderheid en de 'adel' die bovenaan staat is in de minderheid. dus op elk opzicht (eigenlijk) niet dat ik eigenwijs wil zijn, maar de onderkant is bijna altijd wel in de meerderheid.

dit is dus als het pijltje naar de bovenkant staat.

[ Voor 6% gewijzigd door MarkyB op 12-10-2004 10:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Speedener schreef op 12 oktober 2004 @ 10:17:
offtopic:
mmz deze post hoort hier niet thuis, ik d8 dat het de HK was, vond het iig zoon topic :X
Helemaal geen HK topic dit. Ik probeer mijn site gewoon gebruiksvriendelijker te maken :)

Ik ga voor MarkyB's argument, al is het maar omdat het voor de gebruiker de meest herkenbare methode is.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Ik ben het met MarkyB eens. Thunderbird heeft het andersom, en dat vind ik erg verwarrend (dat pijltje is trouwens sowieso slecht te zien, dat helpt ook niet).

Rustacean

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 10:17:
ism met kleur wel ja ..
rood / groen
negatief positief . zou een aardige stimulans kunnen geven
dan aleen nog aangeven WAT er dan lager staat ;)
Zoals prijs etc
Maar dan 2 andere kleuren voor kleurenblinden, mind you ;)

Verwijderd

hm :P
dan neem je donker / lichtgrijs als waardes

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Is mijn gevoel dan zo afwijkend? Zo'n driehoekje is gewoon een pijltje... En die wijst van boven naar beneden... dus de richting van de data is naar beneden.
Als ik een rijtje getallen 0 1 2 3 4 5... heb... dan vind ik daar ook een pijltje van links naar rechts bij passen. En evenzo als dat van boven naar beneden is.

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

Pagina: 1