Toon posts:

Samples rippen van cd: welk programma

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey allen.

Ik ben op zoek naar een programma die in één keer bijvoorbeeld 30 sec. van een nummer van een audio cd kan rippen.
Ik krijg promo's voor mijn website en mag van de platenlabels legaal 30 sec. van nummers op mijn site kwijt.
Dit betekent dat ik dus veel samples moet maken en geen tijd heb om eerst alle nummers volledig te rippen en dan te knippen in Cooledit.
Wie kan me helpen?

Edit: voor Windows graag!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 08:53 ]

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-08 06:09
Total Recorder, kun je gewoon uitvoeren terwijl je de cd afspeelt en opnemen wat je graag wilt hebben. Gebruik ik heel vaak bij de Frank en Ronald de Boer verhaaltjes op Edwinevers.nl :)

linkje -> http://www.mp3-converter.com/total_recorder.htm

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Topicstarter
Hey thanks voor je reply!

Op zich kan dit wel maar het is net niet wat ik zoek.
Het liefst een progje dat gewoon gelijk een nummer ript en waar ik kan kiezen hoeveel seconden.
Want met Total Recorder moet ik eerst de nummers weer afspelen, kost te veel tijd.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-08 14:05

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://www.exactaudiocopy.de/
Copy of ranges of music data, not only tracks
en er schijn een kleine wav editor in te zitten.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Inderdaad, Exact Audio Copy (EAC) is hier uitermate geschikt voor. Je kunt ofwel met de hand (manueel tijden invullen) ranges rippen via 'Action' -> 'Copy Range' of - wat in uw geval interessanter lijkt - je kunt de Catalog functie gebruiken. In de opties van EAC ('EAC' -> 'EAC Options' -> 'Catalog') vul je de gewenste duur in (en eventueel in/uit-faden) en dan kun je eenvoudig via 'Action' -> 'Catalog Selected Tracks' de samples rippen. Zo kun je geautomatiseerd bijvoorbeeld 30 seconden samples rippen die indien gewenst genormaliseerd en netjes in/uit-gefade zijn.

Let wel dat Exact Audio Copy een geavanceerde ripper is. Het programma vereist enige configuratie voor gebruik. Een Nederlandstalige snelstarthandleiding over EAC vind je hier. Deze handleiding bespreekt tevens het omzetten naar mp3, maar dat is niet van toepassing op u en kun je dus overslaan.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-08 06:09
Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 13:18:
Hey thanks voor je reply!

Op zich kan dit wel maar het is net niet wat ik zoek.
Het liefst een progje dat gewoon gelijk een nummer ript en waar ik kan kiezen hoeveel seconden.
Want met Total Recorder moet ik eerst de nummers weer afspelen, kost te veel tijd.
Ik neem toch aan dat je wel eerst wilt horen wat je wilt selecteren?
Of is het gewoon willekeurig 30 seconden uit een nummer?

just curious :)

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Topicstarter
SatCP schreef op 12 oktober 2004 @ 13:37:
Inderdaad, Exact Audio Copy (EAC) is hier uitermate geschikt voor. Je kunt ofwel met de hand (manueel tijden invullen) ranges rippen via 'Action' -> 'Copy Range' of - wat in uw geval interessanter lijkt - je kunt de Catalog functie gebruiken. In de opties van EAC ('EAC' -> 'EAC Options' -> 'Catalog') vul je de gewenste duur in (en eventueel in/uit-faden) en dan kun je eenvoudig via 'Action' -> 'Catalog Selected Tracks' de samples rippen. Zo kun je geautomatiseerd bijvoorbeeld 30 seconden samples rippen die indien gewenst genormaliseerd en netjes in/uit-gefade zijn.

Let wel dat Exact Audio Copy een geavanceerde ripper is. Het programma vereist enige configuratie voor gebruik. Een Nederlandstalige snelstarthandleiding over EAC vind je hier. Deze handleiding bespreekt tevens het omzetten naar mp3, maar dat is niet van toepassing op u en kun je dus overslaan.
Hey thanks!! Wist niet dat dat met EAC kon?? Ik heb EAC in het verleden wel eens gebruikt voor volledige cd's rippen dus ik ken het wel.

• 0siris
  • Laatst online: 22-08 17:19
dan nog even lame.exe in dezelfde dir als EAC zetten, en je kunt meteen mp3tjes ervan maken ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt, dit werkt perfect zeg!
Alleen: ik krijg het niet voor elkaar om het in 96k/bit te rippen.
Hij maakt er automatisch variabele bitrate van.

• satcp
  • Niet online
Gebruik als LAME command-line:

--alt-preset cbr 96 %s %d

Die %s %d hoef je er niet te zetten als je niet 'User Defined Encoder' gebruikt. Zie Controleren of instellen van de LAME MP3 encoder instellingen voor meer uitleg en voorbeelden.

[ Voor 39% gewijzigd door satcp op 12-10-2004 18:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
SatCP schreef op 12 oktober 2004 @ 18:14:
Gebruik als LAME command-line:

--alt-preset cbr 96 %s %d

Die %s %d hoef je er niet te zetten als je niet 'User Defined Encoder' gebruikt. Zie Controleren of instellen van de LAME MP3 encoder instellingen voor meer uitleg en voorbeelden.
Fantastisch, dit is precies wat ik zocht!
Bedankt allen!

• 0siris
aangezien het toch maar om een sample gaat voor een website (en je waarschijnlijk het liefst zo'n klein mogelijke file wil hebben), zou ik voor VBR gaan (variabele bitrate), en dan tussen de 32kbit/sec en 96 kbit/sec,
dan wordt het iets als:
code:
1
--vbr-new -b 32 -B 96 -m j

en je kunt ook nog gebruik maken van een highpasss / lowpassfilter, als je die toepast, heb je ook niet zo'n hoge bitrate nodig (bv. --highpass 15000 filtert alles boven de 15khz weg).
Meer voorbeelden staan hier.

[ Voor 6% gewijzigd door 0siris op 16-10-2004 18:26 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
0siris schreef op 16 oktober 2004 @ 18:20:
aangezien het toch maar om een sample gaat voor een website (en je waarschijnlijk het liefst zo'n klein mogelijke file wil hebben), zou ik voor VBR gaan (variabele bitrate), en dan tussen de 32kbit/sec en 96 kbit/sec,
dan wordt het iets als:
code:
1
--vbr-new -b32 -B96 -V9 -mj

en je kunt ook nog gebruik maken van een highpasss / lowpassfilter, als je die toepast, heb je ook niet zo'n hoge bitrate nodig (bv. --highpass 15000 filtert alles boven de 15khz weg).
Meer voorbeelden staan hier.
Dit zal niet zulke beste resultaten opleveren. VBR modes zijn niet optimaal voor lage bitrates. Zeker niet als je via -B de bitrate range gaat afkappen.
Gebruik in dat geval liever ABR, dat is een iets andere vorm van variabele bitrate, eigenlijk een modificatie op constante bitrate.
Command line is erg eenvoudig:
code:
1
--preset 96

(In de laatste versies van LAME is --preset synomiem voor --alt-preset)
voor een bestand met een gemiddelde bitrate van 96 kbps.
Zie ook HA recommended lame settings

De TS zegt niet expliciet dat het mp3 formaat vereist wordt. In de 96 kbps range presteert Ogg Vorbis veel beter (-quality 2).

[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 16-10-2004 18:42 ]

• 0siris
Henk007 schreef op 16 oktober 2004 @ 18:30:
Dit zal niet zulke beste resultaten opleveren. VBR modes zijn niet optimaal voor lage bitrates. Zeker niet als je via -B de bitrate range gaat afkappen.
klopt, maar het gaat om samples. Je wil liever snel je sample binnenhebben als klant, en tegelijkertijd weinig dataverkeer genereren als verkoper, toch?
De TS zegt niet expliciet dat het mp3 formaat vereist wordt. In de 96 kbps range presteert Ogg Vorbis veel beter (-quality 2).
klopt ook, maar niet iedereen weet hoe-ie met .ogg om moet gaan, wat als klant ook irritatie kan opwekken zo van "hee, de site werkt niet, nou dan koop ik er lekker niets " ;)
Maar misschien draaf ik iets door...

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
0siris schreef op 17 oktober 2004 @ 16:06:
[...]
klopt, maar het gaat om samples. Je wil liever snel je sample binnenhebben als klant, en tegelijkertijd weinig dataverkeer genereren als verkoper, toch?
Mijn punt is dat je bij dezelfde bestandsgrootte met ABR een beter klinkend resultaat krijgt.

• 0siris
Henk007 schreef op 17 oktober 2004 @ 16:11:
Mijn punt is dat je bij dezelfde bestandsgrootte met ABR een beter klinkend resultaat krijgt.
Kijk aan, dat wist ik niet. Van de week eens proberen dan ;)

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Met CDex kan het ook, maar dan kies je het derde rechts in plaats van het tweede. Als Hint komt er iets van "extract a section of the CD to WAV or compressed audio files". Lijkt me ook wel te werken...

• satcp
  • Niet online
CDex kan net als EAC een bereik (range/section) rippen. Maar dat is voor het doel van de topic starter omslachtig. Je moet dan per nummer opnieuw een bereik instellen. EAC echter heeft een functie om dit volledig geautomatiseerd te doen - indien gewenst zelfs met in- en uitfaden. Dat bespaart je heel wat tijd.

Bovendien is de extractie-engine van EAC superieur aan die van CDex. Daar ze beiden gratis zijn lijkt de keuze snel gemaakt te zijn ;)

[ Voor 19% gewijzigd door satcp op 17-10-2004 18:50 ]

Pagina: 1