Als volgt:
server draait Fedora Core 2.
verder draaien er op de server vsftpd en ssh
die twee services moeten toegangkelijk zijn van buitenuit.
server heeft 2 NIC's, 1 voor intern netwerk (192.168....) en 1 voor verbinding met internet (krijgt netjes een ip van me provider)
ftp en ssh zijn toegangkelijk vanop mijn LAN (192.168.... dus) maar NIET vanop internet. pingen is hetzelfde verhaal...
natuurlijk wil ik niet alles opengooien, maar enkel de poorten die nodig zijn.
bijkomende moeilijkheid; m'n isp blokkeert alles onder de 1024, dus om te ftp'en zal ik gebruik moeten maken van een ander poort (2121 ofzow) en voor te ssh'en ook( 2222 wss)
hoe doe ik dat???
google en verschillende boeken brachten me tot deze wijsheid:
1) ik denk dat ik iptables moet gebruiken
2) ik moet de poorten 2121 en 2222 forwarden naar resp 21 en 22 (dan zullen we ons nog maar niet druk maken over passieve ftp)
... maar hier lieten mijn hulpmiddelen mij in de steek...
kunnen jullie mij hier verder helpen? mijn dank zou groot zijn...
server draait Fedora Core 2.
verder draaien er op de server vsftpd en ssh
die twee services moeten toegangkelijk zijn van buitenuit.
server heeft 2 NIC's, 1 voor intern netwerk (192.168....) en 1 voor verbinding met internet (krijgt netjes een ip van me provider)
ftp en ssh zijn toegangkelijk vanop mijn LAN (192.168.... dus) maar NIET vanop internet. pingen is hetzelfde verhaal...
natuurlijk wil ik niet alles opengooien, maar enkel de poorten die nodig zijn.
bijkomende moeilijkheid; m'n isp blokkeert alles onder de 1024, dus om te ftp'en zal ik gebruik moeten maken van een ander poort (2121 ofzow) en voor te ssh'en ook( 2222 wss)
hoe doe ik dat???
google en verschillende boeken brachten me tot deze wijsheid:
1) ik denk dat ik iptables moet gebruiken
2) ik moet de poorten 2121 en 2222 forwarden naar resp 21 en 22 (dan zullen we ons nog maar niet druk maken over passieve ftp)
... maar hier lieten mijn hulpmiddelen mij in de steek...
kunnen jullie mij hier verder helpen? mijn dank zou groot zijn...